Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur


Guest Belgerpia

Recommended Posts

og nå vrir og vender du på det. typisk.

nei er ikkje int. i å slenge med kjefte.

men du ser det ikkje selv. du er bare ute etter å angripe.

eg vil are ha en diskusjon uten at folk angriper hverandre..

for din egen del så bør du tenke over korleis du skriver ting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2.6k
  • Created
  • Siste svar

Det JEG lurer på er hvor moderatorene er i denne diskusjonen! Mange innlegg burde vært slettet og personen som har skrevet dem burde fått en advarsel mot å snakke nedsettende til andre, og skrive usakelige innlegg!

Ser det er èn moderator som har skrevet på noen av de siste sidene her, men jeg trodde en moderator skulle være nøytral og følge noen rettningslinjer istede for å være sarkastisk og kalle de andre forumbrukerene for løgnere ++. Og ikke viste jeg at det var "galt" å spørre om råd og hjelp på andre forum heller. Det man derimot kan spørre seg selv om er hvorfor en person holder til på et pinscherforum når vedkommende ikke har noen av rasene :rolleyes: .

Selv forstår jeg hva Helle prater om også, fordi jeg har lyttet til begge sider! INGEN her inne på forumet er vell for at bur skal brukes 24/7!??! Men det må da gå ann å bruke bur noen få timer i uka vell, uten at det kalles dyremisshandlig?? Og klart det er fordi eier synes det er praktisk å bruke bur.. Hadde hunder fått valg selv hadde de helt sikkert ikke bodd hos oss mennesker uansett! Da hadde de vell ikke utviklet seg til å bli hunder, men forblitt ulver! Alt det mennesket har er fordi det er praktisk for mennesket. Vi mennesker har bil fordi det er praktisk selv om det forrurenser, for å ta det som et eksempel..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lest litt på diskusjonen her. Og jeg ser jo at folk er uenige om bur. Men hallo alle er uenige om noe. Noen er enige å bruke retriverbånd på hundene sine, men andre er totalt imot det. Jeg bruker bur på mine hunder om natten. Hva folk egentlig mener om den saken bryr jeg meg heller ikke noe om. De skal få ha sine meninger, de er like gode hundeeiere de som oss som bruker bur på sine hunder. Alle har sine meninger, hadde alle vært like hadde verden vært firkanta. Vil du ikke bruke bur på dine så greit, jeg respekterer det i det fulle og det hele. Og jeg respekterer deres synspunkter for er faktsk hva du mener selv. Hvis man ikke vil ha kritikk så får ma heller la være å skrive. Dere aner ikke hvor mye kritikk jeg har fått pga hunderrase, anntall hunder, at jeg reiser til en vetrinær minimum hvert halvår osv. Men hva så? Jeg lever og har mine syn på ting, og nei mine syn er faktisk ikke det perfekte synet. Mine meninger er heller ikke perfekte. Mitt hundehold er ikke perfekt, men hva med alle dere andre? Er alt det dere gjør eller sier helt perfekt?

La alle ha sine meninger, slutt å skriv hvis du ikke vl ha kritikk, finn en annen hobby hvis du ikke tåler at noen sier noe, eller rett å slett hev deg over det og hold saken på en saklig situasjon. Nei jeg anklageringen her for et eller annet. Bare ser på saken fra begge sider. Smaken er som baken; delt i to;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare helt sånn tilfeldig minne om hvilket område en befinner seg i...

I denne delen av forumet på Hundesonen.no er det forventet at man kan diskusjonsetikette. Diskusjonene og deltakerne her kan være tøffere og mer rett på sak enn i de andre kategoriene. Om du ikke tåler krasse svar anbefales du å heller bruke andre deler av Hundesonen.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det vært rene lynsjestemningen mot èn person og det hører ingen steds hjemme - diskusjonskjeller eller ei.

Misstenkelig mange "burbrukere" som forsvarer denne såkalte utstøtte :icon_redface: , eller kanskje det er andre ting enn person angrep det handler om...... :rolleyes: ? En kan jo håpe på innsikt og dårlig samvittighet...... :angel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det vært rene lynsjestemningen mot èn person og det hører ingen steds hjemme - diskusjonskjeller eller ei.

Misstenkelig mange "burbrukere" som forsvarer denne såkalte utstøtte :icon_redface: , eller kanskje det er andre ting enn person angrep det handler om...... :rolleyes: ? En kan jo håpe på innsikt og dårlig samvittighet...... :angel:

Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg forsvarer ikke Helle. Jeg synes bare det er unødvendig å kjefte side opp og side ned på én person.

EDIT: Forresten bruker jeg ikke bur, hvis du ikke har lagt merke til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei - det er det som er så trist ...

(Det var jo litt av ett argumet i en diskusjon må jeg si!)

Det er det sikkert.. Akuratt på samme måte som at dere ikke skjønner det med burbruk!

Hva vil du ha svar på som jeg ikke har utdypet i detalj i innlegg på de foregående 26 sidene?

Fyr løs!

Så det vil si du har sagt ditt da?! Hva gjør du her da?! Skriv noe mer sakelig!

Dobbelpost, bruk redigerings- og siteringsfunksjonen. Mod Anette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det sikkert.. Akuratt på samme måte som at dere ikke skjønner det med burbruk!

Nå tror jeg at Lotta klarer fint å forsvare seg selv.... :) Lotta har nok holdt på med hund siden før visse debatanter her inne ble påtenkt, så kanskje en skal lytte til noen med mer erfaring som hundeeier.... :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg at Lotta klarer fint å forsvare seg selv.... :) Lotta har nok holdt på med hund siden før visse debatanter her inne ble påtenkt, så kanskje en skal lytte til noen med mer erfaring som hundeeier.... :icon_redface:

All verdens erfaring med hund (eller et annet "tema" for den saks skyld) veier ikke opp for stygg behandling av andre, latterliggjøring, utskjelling, anklagelser, håning, og all verdens bruk av andre hersketeknikker...

Men for de av oss som har vært en stund på sonen, så vet vi at Lotta er en av de som liker å provosere. Og vi har kanskje også oppdaget av det beste midlet mot det, er å ikke svare henne når hun gjør det, men heller fortsette diskusjonen med andre som diskuterer mer saklig. Da slipper man å diskutere hvor et stort bur er sett, om det finnes enda, og hva de nøyaktige målene er og hva merket heter, over fem lange, kjedelige sider..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dere hva! Nå synes jeg dere oppfører dere som en bedriten mobb :icon_redface: . De siste 4 sidene er rene angrepet på Helle som ikke klarer å fremskaffe beviser for det buret hun har sett

Det JEG lurer på er hvor moderatorene er i denne diskusjonen! Mange innlegg burde vært slettet og personen som har skrevet dem burde fått en advarsel mot å snakke nedsettende til andre, og skrive usakelige innlegg!

Ja nettopp - diskusjonsetikette! Det vil si at man diskuterer sak og unngår personangrep. Her har det vært rene lynsjestemningen mot èn person og det hører ingen steds hjemme - diskusjonskjeller eller ei.

O'stakkars Helle har vel selv lagt opp til de svarene hun får. Let me refresh your minds...

Nå blir jeg faktisk rimelig irritert på deg.. syns det er utrolig frekt å antyde at folk lyger.. om du er en så ufyselig person, så får det være det samme.. jeg har til og med nevnt ett annet sted som også selger bur på over 2kvm.. så ta å sjekk det ut før du skriver noe.. jeg antar at du ikke har oversikt over hva ALLE dyrebutikker i dette landet selger, og har solgt tidligere..

Men det er gjerne det som er morsomt for fjortiser.. rakke ned på andre :) lykke til, og håper du finner stort bur snart da, virker som at du er rimelig interessert i å få tak i det :icon_fun:

... for lille HELLE er jo slik helgen må vite... HUN går direkte på personer hun, med karakteristikker av PERSON, mens motdebattantene stiller mer spørsmål ved det hun stadig slenger ut av seg uten å kunne dokumentere det.

Vi kan fortsette...

Men igjen, du er vel "gud almektig" og har full kontroll på hva hver eneste dyrebutikk i hele norge selger, og har solgt gjennom tidene.. :)

.. og dette er klippet fra en annen diskusjon her inne - like sjarmerende som alltid:

er det vanskelig å skjønne hva som blir sakt eller???
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Det var jo litt av ett argumet i en diskusjon må jeg si!)

Det er det sikkert.. Akuratt på samme måte som at dere ikke skjønner det med burbruk!

Jeg synes det er usigelig trist og forstemmende at hundeeiere bruker mer energi og ressurser på å forsvare burbruk, og på å "trene" hunden på å ligge i bur enn de gjør på å (ihvertfall å FORSØKE) å ta inn over seg de opplysningene og fakta de får om konsekvensene og det naturstridige i å holde hund som om det var en undulat.

Det er skremmende at latskapen og "bekymringen" for at noe kan gå galt (tissing på gulv, oppspiste møbler/elektriske ledninger, etc) er så altoverskyggende at man ikke engang er villig til å forsøke å komme i forkant av "problemene".

Det er ubegripelig at holdningen til hund og hundehold har forandret seg så radikalt og fundamentalt på et par tiår (riktignok en hel levetid for de fleste burbrukerne her inne, men dog...) at man ikke er villig (eller våken nok?) til å lytte til og ta inn over seg erfaring og kunnskap som er akkumulert over generasjoner, når den blir presentert og gitt velvillig og raust - men likevel insisterer på å utsette hunden sin for noe enhver med iq nok til å åpne ei dør alene vil måtte forstå er både unødvendig, stygt og hemmende mot hunden.

Det er trist. Men å delta i debatten er fortsatt rasende festlig! (Ad mobber og sånt - og søte, saklige innlegg :icon_redface: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O'stakkars Helle har vel selv lagt opp til de svarene hun får. Let me refresh your minds...

... for lille HELLE er jo slik helgen må vite... HUN går direkte på personer hun, med karakteristikker av PERSON, mens motdebattantene stiller mer spørsmål ved det hun stadig slenger ut av seg uten å kunne dokumentere det.

Vi kan fortsette...

.. og dette er klippet fra en annen diskusjon her inne - like sjarmerende som alltid:

Signeres :icon_redface:

Alt for trøtt etter nattevakt til å lete etter slikt gull.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, både Siri og Kim&Co, er det ikke mulig å diskutere bur-bruk på en SAKLIG måte, uten å måtte gå til angrep på den ene eller den andre? Komme med henvisninger til ditt og datt, det blir bare for dumt. Hadde det nå enda vært relevant for diskusjonen (OM BUR!), og ikke om personer..

(Og nei, jeg forsvarer ikke burbruk, jeg forsvarer det å få slippe å bli hakket på bare man mener noe annet enn mange andre..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det JEG lurer på er hvor moderatorene er i denne diskusjonen! Mange innlegg burde vært slettet og personen som har skrevet dem burde fått en advarsel mot å snakke nedsettende til andre, og skrive usakelige innlegg!

Ser det er èn moderator som har skrevet på noen av de siste sidene her, men jeg trodde en moderator skulle være nøytral og følge noen rettningslinjer istede for å være sarkastisk og kalle de andre forumbrukerene for løgnere ++. Og ikke viste jeg at det var "galt" å spørre om råd og hjelp på andre forum heller. Det man derimot kan spørre seg selv om er hvorfor en person holder til på et pinscherforum når vedkommende ikke har noen av rasene :rolleyes: .

Nå har jeg spurt meg selv om hvorfor noen som ikke har pincherraser befinner seg på et pincherforum.

Selv forstår jeg hva Helle prater om også, fordi jeg har lyttet til begge sider! INGEN her inne på forumet er vell for at bur skal brukes 24/7!??! Men det må da gå ann å bruke bur noen få timer i uka vell, uten at det kalles dyremisshandlig?? Og klart det er fordi eier synes det er praktisk å bruke bur.. Hadde hunder fått valg selv hadde de helt sikkert ikke bodd hos oss mennesker uansett! Da hadde de vell ikke utviklet seg til å bli hunder, men forblitt ulver! Alt det mennesket har er fordi det er praktisk for mennesket. Vi mennesker har bil fordi det er praktisk selv om det forrurenser, for å ta det som et eksempel..!

Veeel - hunden er den arten som har vært domestisert lengst av alle våre husdyr - det er skrevet mye bra litteratur om emnet som det kan være verdt å sette seg inn i om du vil bruke denne typen argumentasjon i fremtidige debatter, forresten - den korte oppsummeringen kan du få av meg, inntil videre: Hunder (diskusjonen om det var "torvhunden" eller ulvens forfedre får vi kanskje ta i en annen tråd?) oppsøkte mennesket og fulgte dem fordi mennesket betydde mat og ly - og forholdet mellom menneske og hund har utviklet seg derfra over tusener av år.

Selv synes jeg forresten det er et betimelig spørsmål etterhvert hvordan vi kan forsvare å behandle "menneskets beste venn" som vi gjør i vår "siviliserte" verden... For det er jo nettopp derfor så mange av dere stapper hundene i bur, fordi dere anskaffer dere hunder med et temperament og bruksområde som ikke er forenelig med den måten dere selv lever på...

Ærlig talt, både Siri og Kim&Co, er det ikke mulig å diskutere but-bruk på en SAKLIG måte, uten å måtte gå til angrep på den ene eller den andre? Komme med henvisninger til ditt og datt, det blir bare for dumt. Hadde det nå enda vært relevant for diskusjonen (OM BUR!), og ikke om personer..

(Og nei, jeg forsvarer ikke burbruk, jeg forsvarer det å få slippe å bli hakket på bare man mener noe annet enn mange andre..)

He, he! Dette var jo nok et helt suverent innlegg fra Huldra i BUR-debatten! :rolleyes: (Plinger det noe sted når du får stikkord som "glasshus", "stein", "splint" og "bjelke"???)

Dobbelpost, bruk siteringsfunksjonen. Mod Anette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, både Siri og Kim&Co, er det ikke mulig å diskutere but-bruk på en SAKLIG måte, uten å måtte gå til angrep på den ene eller den andre? Komme med henvisninger til ditt og datt, det blir bare for dumt. Hadde det nå enda vært relevant for diskusjonen (OM BUR!), og ikke om personer..

(Og nei, jeg forsvarer ikke burbruk, jeg forsvarer det å få slippe å bli hakket på bare man mener noe annet enn mange andre..)

... og DETTE innlegget var relevant mht burbruk fordi.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og DETTE innlegget var relevant mht burbruk fordi.. ?

Lurer egentlig litt på det jeg også..... :icon_redface: zzzZzzZZz

Nå skal jeg prøve å sove.... er det nå jeg skal vekke hundene mine, som sover godt ved siden av hverandre på en vinterdyne fra Ikea, eller skal jeg vekke dem og putte de inn i et trangt rom eller noe, sånn at de føler seg trygge?? :wallbash:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippet*

Ser det er èn moderator som har skrevet på noen av de siste sidene her, men jeg trodde en moderator skulle være nøytral og følge noen rettningslinjer istede for å være sarkastisk og kalle de andre forumbrukerene for løgnere ++.

*klippet*

Lett å lese at det er meg du prater om her... Så du mener at jeg ikke skal kunne ha egne meninger eller at jeg skal kunne komme med synspunkter? I tillegg synes jeg kanskje du skal lese det som er skrevet her én eller flere ganger til. Jeg har ikke kalt noen løgnere, jeg har spurt om noe som kan bevise påstandene som har kommet fram i denne diskusjonen. DET må vel være lov, eller?

Selv forstår jeg hva Helle prater om også, fordi jeg har lyttet til begge sider! INGEN her inne på forumet er vell for at bur skal brukes 24/7!??! Men det må da gå ann å bruke bur noen få timer i uka vell, uten at det kalles dyremisshandlig?? Og klart det er fordi eier synes det er praktisk å bruke bur.. Hadde hunder fått valg selv hadde de helt sikkert ikke bodd hos oss mennesker uansett! Da hadde de vell ikke utviklet seg til å bli hunder, men forblitt ulver! Alt det mennesket har er fordi det er praktisk for mennesket. Vi mennesker har bil fordi det er praktisk selv om det forrurenser, for å ta det som et eksempel..!

Det blir fryktelig feil å sammenligne hund og ulv, men det er det jo andre som har nevnt tidligere. Det er ingen som har sagt at noen har bur 24/7, men dersom du hadde lest hele tråden hadde du sett at burbruken til enkelte involverer store deler av hundens liv.

O'stakkars Helle har vel selv lagt opp til de svarene hun får. Let me refresh your minds...

... for lille HELLE er jo slik helgen må vite... HUN går direkte på personer hun, med karakteristikker av PERSON, mens motdebattantene stiller mer spørsmål ved det hun stadig slenger ut av seg uten å kunne dokumentere det.

*klippet*

Det kan jo diskuteres hvem som er ulven ja.. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg er for bruk av bur. Selv bruker jeg bur til valper og unghunder på natten. Og i bilen. Burene er så store at de kan strekke seg ut, og hundene elsker burene sine!

Hundene slutter stort sett å bruke buret (med stengt dør) når de blir "voksne".

Min erfaring er at valpen blir fortere stuerein og den lærer å slappe av over lengre tid.

Jeg har heller ikke noen betenkeligheter mot å putte en hund inn i et bur noen timer på dagtid, om jeg skal bort. Så lenge hunden har lært at man skal slappe av i buret, så er det bedre at den ligger i buret og sover, enn at den løper rundt i huset og "savner mor" (kan føre til stress og ødelagte møbler)

Men det at jeg bruker bur til mine hunder, vil ikke si at jeg vil at alle skal gjøre det. De som ikke synes det er ok, kan la være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg at Lotta klarer fint å forsvare seg selv.... :) Lotta har nok holdt på med hund siden før visse debatanter her inne ble påtenkt, så kanskje en skal lytte til noen med mer erfaring som hundeeier.... :icon_redface:

Greit nok det at det er noen oldiser her inne. Men betyr ikke at de eldre veit mye mer enn alle andre...

Før i tiden: "Uff da, den hunden er gal. Finn fram hagla så tar vi en tur bak låven..."

Mener ikke ALLE var sånn men tror det var forsåvidt MYE av dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok det at det er noen oldiser her inne. Men betyr ikke at de eldre veit mye mer enn alle andre... Før i tiden: "Uff da, den hunden er gal. Finn fram hagla så tar vi en tur bak låven..."

Mener ikke ALLE var sånn men tror det var forsåvidt MYE av dette..

Jeg hører vel til den oldisgenerasjonen jeg da... men vet du ? Jeg kjenner INGEN jeg, som har tatt med bikkjeskinnet og hagla bak låven.. Merkelig nok så ER alder av en viss betydning når det er snakk om erfaring... Jeg tør å vedde ganske mye jeg, på at de fleste "oldiser" HER inne, og som har uttalt seg om burbruk, har langt mer erfaring i hundehold enn visse andre unge debattanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Jeg hører vel til den oldisgenerasjonen jeg da... men vet du ? Jeg kjenner INGEN jeg, som har tatt med bikkjeskinnet og hagla bak låven.. Merkelig nok så ER alder av en viss betydning når det er snakk om erfaring... Jeg tør å vedde ganske mye jeg, på at de fleste "oldiser" HER inne, og som har uttalt seg om burbruk, har langt mer erfaring i hundehold enn visse andre unge debattanter.
Flir. Jeg tror forminsanten at jeg er enig med deg :icon_redface: Eneste som jeg kjenner som trua med standrett var naboen som var rimelig forbanna da den dyrt kjøpte elgbikkja midt i verste jakta var mer opptatt av å bli fora med godbiter på kjøkkenet til en dyrekjær dame, enn å jakte elg :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flir. Jeg tror forminsanten at jeg er enig med deg :icon_redface: Eneste som eg kjenner som trua med standrett var naboen som var rimelig forbanna da den dyrt kjøpte elgbikkja midt i verste jakta var mer opptatt av å bli fora med godbiter på kjøkkenet til en dyrekjær dame, enn å jakte elg :)

*Flir*...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg er for bruk av bur. Selv bruker jeg bur til valper og unghunder på natten. Og i bilen. Burene er så store at de kan strekke seg ut, og hundene elsker burene sine!

Hundene slutter stort sett å bruke buret (med stengt dør) når de blir "voksne".

Min erfaring er at valpen blir fortere stuerein og den lærer å slappe av over lengre tid.

Jeg har heller ikke noen betenkeligheter mot å putte en hund inn i et bur noen timer på dagtid, om jeg skal bort. Så lenge hunden har lært at man skal slappe av i buret, så er det bedre at den ligger i buret og sover, enn at den løper rundt i huset og "savner mor" (kan føre til stress og ødelagte møbler)

Men det at jeg bruker bur til mine hunder, vil ikke si at jeg vil at alle skal gjøre det. De som ikke synes det er ok, kan la være...

Vi som har forsøkt å holde hund UTEN å bruke bur også vet at normalt utviklede dyr blir naturlig renslige hvis de får anledning okke som. Dog er det med valper som det er med menneskebabyer at de ikke klarer å holde seg like lenge som et voksent individ, og at man kan gjøre stor skade på kroppen og fremtidig evne til å "holde seg" dersom man tvinges til å være "tett" lenger enn hva som er naturlig... At du tror du opplever at en hund blir "fortere" renslig fordi den må ligge i bur beror på flere faktorer, som individuelle og rasemessige forskjeller fra valp til valp, og det enkle faktum at bevegelse setter systemene i gang. Det blir minimalt med bevegelse på en som er innesperret i bur...

- Og nei, det er ikke så enkelt som at vi som ikke bruker bur kan la det være - og tie stille om at andre gjør det - fordi vi faktisk mener at det er fryktelig feil å gjøre det...

Greit nok det at det er noen oldiser her inne. Men betyr ikke at de eldre veit mye mer enn alle andre...

Før i tiden: "Uff da, den hunden er gal. Finn fram hagla så tar vi en tur bak låven..."

Mener ikke ALLE var sånn men tror det var forsåvidt MYE av dette..

Det enkle (?) faktum oldisene her inne forteller fjortisene er at det er og skal være fullt mulig å holde hund uten å lukke burdøra bak den morgen, middag og kveld. Det er ikke noe vi tror - det er noe vi "veit" mye om, fordi vi faktisk har prøvd det i noen tiår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan hjelpe litt å ha erfaring med litt mer enn én hund ja :)

Og kanskje prøvd hvordan det er når man gjør feil - og hvordan man klarer å rette det opp igjen, når man innser at man bare lærer mer og mer, en egenskap jeg synes faktisk tiltar med årene. Jeg skulle ikke høre på noen da jeg var tenåring og innvalgt i hundeklubber som tillitsvalgt... og ja, jeg hadde greie hunder, men jeg manglet kanskje litt i ettertanke og etikk, ser jeg nå :rolleyes:

Men jeg er eldgammel sikkert, som Siri, i forhold til de freshe unge, og har heller aldri kjent eller hørt om noen som tok hunden bakom låven. Sikkert fordi det ikke er så mange låver i byen... og det er kanskje synd, fordi det som i "gamle dager" kaltes SUNT BONDEVETT ofte later til å være i en viss manko :icon_redface:

Den voldsomt utstrakte burbruken er en "ny" tåpelighet, som har gjort sitt inntog på rekordtid. I "gamle dager" kjøpte vi en koselig kurv til hunden når vi gikk og gledet oss til ny hund, og fikk raskt litt læring i at den kunne få en viss medfart av hvalpetenner! Idag "gleder" man seg og kjøper et bur for å sperre lille hvalpen inne i.... Fremgang? Niks.

Det henger nok sammen med nye generasjoner som kanskje krever raske løsninger - quick fixes - på alt fra adferdsproblemer til hundetrening. Hvorfor lese bok når man kan spørre på nettet, og hvorfor trene en hund til å være alene hjemme og føle seg trygg nok til ikke å rasere innbo når man kan putte den i bur og spare tid?

Det er HOLDNINGENE som må settes spørsmål ved. Har man ikke rette holdningen til det, så utarter burbruken lett når eier tenker på seg selv og egne behov først. Har man bedre holdninger - enten man tror man "må" bruke bur eller ei, vil man søke etter å minske all "tvang" man utsetter hundene for, man prøver å trene vekk burbehovet, man setter kanskje opp en binge istedet, rydder rent av fristende ting etc. Jeg ser også at det ikke behøver å være enten eller, og at noen hunder er avlet så dårlig mentalt eller har så dårlige erfaringer at de ikke tør å være hjemme alene i et normalt rom - og at alternativet, som vil være omplassering til noen som er hjemmeværende eller kanskje avlivning, blir for vanskelig.

Men å fremstille det som et spørsmål om SMAK OG BEHAG - det er for dumt. Derimot handler det om dyrevelferd, og at man bør søke å gjøre ting best mulig for sin hund, uansett hva alle andre måtte gjøre eller ikke gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...