Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur

Guest Belgerpia

Recommended Posts

Men jeg er også villig til å rydde bort et par sko, og stenge en dør, for at valpen skal få ha det fritt og normalt. Dyre sko åker inn i et skap, det finnes da nok hos dere burtilhengere også? Som muligens også har dører i huset?

...eller kanskje man kunne putta skoene i buret ??? Det må jo være den ideelle burbruk.. hehehhe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 2.6k
  • Created
  • Siste svar

Genialt, kjære Siri, genialt! :P:P

(Men helst ikke for lenge om gangen - de kan gå sure, vet du :P )

Jeg vet - jeg vet :P

Men det er klart - vi får se opp for sure sko !! De lukter fort vondt - og sånt kan vi jo ikke ha i huset selvsagt - så da får man kanskje også flytte buret ned i kjelleren, så kjenner man ikke lukta !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...eller kanskje man kunne putta skoene i buret ??? Det må jo være den ideelle burbruk.. hehehhe..

:P:P

Noen er jo så flinke til å finne kommentarer som er morsomme, men som samtidig setter fingeren på en del ting :P

*tørke tårer fra øyekroken* :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt tenkt Siri - NÅ løste du alle mine sko- og burproblemer! Visste ikke riktig hvor jeg skulle gjøre av de alle (burene og skoene) - så nå skal jeg lage en liten kennel i etasjer av burene mine hvor skoene får bo og kose seg i sine trygge små huler - jippi for dem!

Og Akela - du er frekk som hentyder at folk ikke er flinke til å bruke dørene i huset.. Hva med oss som bor i telt, da? Vi MÅ jo ha bur - ellers får vi jo aldri ha de pene skoene våre i fred.. Men vi slipper selvsagt tapetspising... :P

Spøk til side, les denne setningen: "De hundeeiere som bruker bur for enhver dårlig grunn er sannsynligvis samme type folk som tidligere har neglisjert hundene sine på andre måter." Dette gjorde til og med meg litt irritert - på vegne av burTILhengerne. Men jøss - et nytt argument for å ikke bruke bur - og det kom ifra en som forsvarer burbruk sånn ellers.. ?

Tonje - du har faktisk allerede begynt "burtilvenning" ved at hunden din har en bilbur som han hopper frivillig inn og ut av. Og det er KJEMPEFINT og veldig praktisk at en hund kan.

Og det er vel akkurat slik vi andre "trener" inn burbruken også. Hunden har ikke noe valg når det gjelder i bil, den settes inn i buret også kjører man. OBS - behøver verken å slenge valpen inn i buret eller slamre med dørene som påstått - men rolig, bestemt, og "sånn, nå får du være her, lille venn".

Og de aller fleste bilturene med hund ender opp i noe som hunden synes er hyggelig - vips har du en hund som VIL inn i bilen, og vips er buret også helt ufarlig.

Tøft av deg å greie å "motstå" (les: tenke selv) når alle omkring deg snakker om dette burets fantastiske egenskaper. KJEMPEBRA, Tonje!

Man behøver faktisk IKKE trene 8 timer om dagen (dvs natten) for å venne hunden til et bur - like lite som kloklipping, børsting, tannskraping/puss, sitt eller dekk, faktisk.

KaLe - om hunden har diagnose separasjonsangst eller ikke spiller vel ingen større rolle, hunden HAR problemer med å være alene hjemme, og det er sakens kjerne. Du har helt rett innstilling - å trene vekk bur-behovet, så av den grunn så jeg synes absolutt ikke du skal få noen spydige kommentarer - heller oppmuntrende tilrop. Du har jo kommet et lite stykke på veien (det går fremover), så det er jo ingen tvil om at du gjør det riktige, ikke sant?

Fortsett som du holder på, og det beste "tipset" jeg kan komme med er jo at man skal gjøre det så udramatisk som mulig både når man går og når man kommer. Ikke noe masse godiser, "passe huset", "bli der" etc når man går (man simpelthen bare går ut uten å si noe), blir borte litt tid, kommer hjem - og IKKE noe "julekveld" når mamma/pappa kommer hjem heller. Ignorere hunden, la være med å "rose" at den stresser seg opp, og vent til den er opptatt med noe annet før man klapper på den (hvis man absolutt MÅ gjøre det da)...

At jeg går ut og inn av leiligheten min er den største selvfølge for mine hunder, både valper og voksne. Av og til er jeg bare ute for å hente vannskålen fra hundegården (og er tilbake på 10 sek) - andre ganger er jeg borte en time, etc.

Dette gjelder også når man er på badet, går ut på kjøkkenet, etc - tren litt nå og da - steng døren bak deg så hunden blir "alene" uten at noe dramatisk skjer.

Akkurat nå har jeg selvsagt enorm hjelp av å ha andre hunder i huset som er rolige når jeg kommer og går - men jeg har da hatt "alenehunder" jeg også som har blitt oppdratt på akkurat samme måten.

La gjerne buret stå framme, og hvis hunden synes det er en trøst å ligge i buret - så vil den legge seg der selv. Hvis den ikke finner det betryggende så legger den seg ikke der - og i så fall er den ikke noe tryggere selv om du stenger den inne i buret. Den bare "gir opp", resignerer eller hva man skal kalle det. Akkurat slik som mink/rever gjør på pelsfarmer, høns på slike farmer, etc. De står ikke og skriker oppetter burveggene de heller, de legger seg ned - "roer seg" vil endel sikkert kalle det.

Ellers så tror jeg at jeg begynner å forstå hvorfor det er så UTROLIG slitsomt å ha valp nå for tiden..

Man må passe på å vente til valpen har våknet, vært ute og tisset, for så å sette den i buret for så å gå på badet (posten, do, vaskekjelleren, etc) selv..

Og så tilbake, ta valpen ut av buret, kanske kose og leke litt med den, lufte den igjen, og så sovner den - og så kan man bare sitte helt stille i en time eller to og vente på neste "sjanse" til å få gjort noe fornufig..

Så et siste spørsmål - hva er forskjellen på 8 timer på natten kontra 8 timer på dagen?? Tror noen virkelig at hunder har samme sovemønster som oss og er aktive 2/3 av døgnet for så og sove søtt den resterende 1/3-delen? Har man i det hele tatt iaktatt sin egen hund og dens soving?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lotta? HVORFOR mener du at ALLE hunder, eller de fleste hunder lider, mistrives i bur? Hva mener du så bestemt du vet skjer i hundens hodet i det burdøren blir lukket, hunden puster ut, legger seg tilrette og lukker øynene? HVA er det som er så fælt her? Jeg bare lurer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lotta? HVORFOR mener du at ALLE hunder, eller de fleste hunder lider, mistrives i bur? Hva mener du så bestemt du vet skjer i hundens hodet i det burdøren blir lukket, hunden puster ut, legger seg tilrette og lukker øynene? HVA er det som er så fælt her? Jeg bare lurer...

Hvis du FORTSATT lurer etter å ha fulgt med i denne diskusjonen så er det dessverre hinsides mine ringe evner å svare deg på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare påpeke at jeg synes det er litt irriterende at det hele tiden må nevnes at det er unge, uerfarne, gjerne også tilhengere av "myke" metoder, som misbruker bur. Har dere noe grunnlag for disse påstandene, eller er det ren synsing? Jeg er selv ung, jeg klikkertrener, men jeg bruker ikke bur (annet enn i bil og på utstilling), og jeg tror ikke jeg er alene i den kategorien. Jeg synes det er unødvendig å dra alder o.l. inn i en slik diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare påpeke at jeg synes det er litt irriterende at det hele tiden må nevnes at det er unge, uerfarne, gjerne også tilhengere av "myke" metoder, som misbruker bur. Har dere noe grunnlag for disse påstandene, eller er det ren synsing? Jeg er selv ung, jeg klikkertrener, men jeg bruker ikke bur (annet enn i bil og på utstilling), og jeg tror ikke jeg er alene i den kategorien. Jeg synes det er unødvendig å dra alder o.l. inn i en slik diskusjon.

Du misforstår antagelig det "vi" prøver å si, LiLi :D - Vi sier ikke at "alle" som er unge og klikkertrener bruker bur, men at de unge/uerfarne gjerne faller for fristelsen fordi de ikke har prøvd noe annet, og fordi det nå er så akseptert. Dessverre har noen av "storoppdretterne" (dem med for mange hunder og gjerne også lang erfaring med hund) sett hvor lettvint det er å bruke bur til egne hunder (særlig fordi de har mange bikkjer selv!) - og anbefaler det gjerne til egne valpekjøpere også (det blir selvsagt ikke bedre av den grunn).

EDIT:

Jeg mistenker at mange av disse oppdretterne også anbefaler bur til valpekjøperne fordi det er et virkemiddel som alle "behersker", som kan ta brodden av mange problemer (f eks skotygging, tissing på gulv, hopping på gjester, etc) som ellers ville ført til at oppdretteren fikk valpen i retur fordi valpekjøperen i utgangspunket ikke hverken er motivert nok eller dyktig nok til å jobbe med å bli kvitt problemene eller vente til valpen har vokst det av seg.

Jeg tror vi ser fra diskusjoner som denne, bl a, at det stort sett er de nyeste hundeeierne som "må" ha bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du misforstår antagelig det "vi" prøver å si, LiLi :D - Vi sier ikke at "alle" som er unge og klikkertrener bruker bur, men at de unge/uerfarne gjerne faller for fristelsen fordi de ikke har prøvd noe annet, og fordi det nå er så akseptert. Dessverre har noen av "storoppdretterne" (dem med for mange hunder og gjerne også lang erfaring med hund) sett hvor lettvint det er å bruke bur til egne hunder (særlig fordi de har mange bikkjer selv!) - og anbefaler det gjerne til egne valpekjøpere også (det blir selvsagt ikke bedre av den grunn).

EDIT:

Jeg mistenker at mange av disse oppdretterne også anbefaler bur til valpekjøperne fordi det er et virkemiddel som alle "behersker", som kan ta brodden av mange problemer (f eks skotygging, tissing på gulv, hopping på gjester, etc) som ellers ville ført til at oppdretteren fikk valpen i retur fordi valpekjøperen i utgangspunket ikke hverken er motivert nok eller dyktig nok til å jobbe med å bli kvitt problemene eller vente til valpen har vokst det av seg.

Jeg tror vi ser fra diskusjoner som denne, bl a, at det stort sett er de nyeste hundeeierne som "må" ha bur.

Det er godt mulig jeg misforstår, men hvem er det som anbefaler "oss" det? Jo, det er de erfarne det, storoppdretterne, hundeinstruktørene og dyrlegene. Da må jo gjerne de også være burmisbrukere, eller?

Jeg forstår at "dere" kanskje ikke mener det sånn, men jeg synes allikevel ikke det har noe med saken å gjøre, i alle fall så lenge det ikke foreligger noen bevis på at flertallet av burmisbrukerne er innenfor den nevnte gruppen.

Det er ikke oppløftende for oss unge å stadig få prentet inn at vi er unge og dumme, mens det bare er dere eldre som har noen som helst peiling, og at man helst må ha minst 20 års erfaring for å ha noe en skulle ha sagt. Dette er satt litt på spissen, men håper du skjønner tegninga. Det jeg prøver å si er at man ikke behøver å la alder styre diskusjonene, om det ikke har noen direkte betydning for det som diskuteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt mulig jeg misforstår, men hvem er det som anbefaler "oss" det? Jo, det er de erfarne det, storoppdretterne, hundeinstruktørene og dyrlegene. Da må jo gjerne de også være burmisbrukere, eller?

Hvorfor oppdretterne gjør det (og hvilke oppdrettere det gjelder) har jeg sagt mye om i mitt forrige innlegg. Når det gjelder veterinærene så tror jeg det er i mangel av kunnskap om hunders atferd og behov, samt innsikt i omfanget problemet har fått ligger til grunn for at de "anbefaler" bur - og de nye hundeinstruktørene er jeg overbevist om er henfalne til bur fordi det er så utrolig vanskelig for "vanlige folk" å få de enspora positive treningsmetodene til å fungere i det virkelige liv. Derfor anbefaler de "timout" og "rotrening" i bur - så slipper de å si til noen at de må være "tøffe", "strenge" eller "tydelige".

Jeg forstår at "dere" kanskje ikke mener det sånn, men jeg synes allikevel ikke det har noe med saken å gjøre, i alle fall så lenge det ikke foreligger noen bevis på at flertallet av burmisbrukerne er innenfor den nevnte gruppen.

Det har faktisk alt med saken å gjøre - fordi de som har hatt hund før bur begynte å bli "allemannseie" faktisk VET at det er godt mulig å ha hund uten å eie et "innebur". Bur er noe gamlinger eventuelt har til hamster og undulat.

Det er ikke oppløftende for oss unge å stadig få prentet inn at vi er unge og dumme, mens det bare er dere eldre som har noen som helst peiling, og at man helst må ha minst 20 års erfaring for å ha noe en skulle ha sagt. Dette er satt litt på spissen, men håper du skjønner tegninga. Det jeg prøver å si er at man ikke behøver å la alder styre diskusjonene, om det ikke har noen direkte betydning for det som diskuteres.

Det er vanskelig å få lang erfaring når man ikke har "been around" særlig lenge - det er også vanskelig (for ikke å si umulig) å få erfaring og motforestillinger mot gjeldende "normer" når man ikke vet at det finnes velfungerende alternativer. Hvis alle på treningsgruppa bruker bur så er sjansen veldig stor for at man selv velger det samme.

Jeg var også ung engang for lenge siden, og fryktelig irritert over at de gamle fortalte at de selv var eldre og hadde opplevd mer - nå må jeg innrømme at de hadde rett - og at livserfaring i seg selv er en verdi.

Å være ung og fremadstormende har sine åpenbare fordeler (særlig når man er gammel og ser alt det kjekke man kunne gjort DA om man bare hadde hatt den erfaringen man har NÅ, men ikke gjorde fordi man ikke visste det man vet idag :D )...

Forøvrig tror jeg ikke noen mener "dere" er dumme - men faktisk at flere er imponert over hvor åpne sinn mange av dere har, og hvor interesserte dere er i å lære og ta inn informasjon når den bare blir tilgjengelig nok.

MVH/Lotta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til BCAmira:

Når jeg kommer med eldstehunden min inn på veterinærkontoret, setter meg på benken for å vente, så legger hunden min seg ned, med hodet på labbene, sukker dypt, og slapper av over mot halvsoving med lukkede øyne.

Betyr det at hun liker å være der? Nei, men hun vet at det må hun.

Til LiLi:

Skriver jeg ung, så skal jeg passe meg for det heretter. Det er snakk om uerfaren - og det kan man være i flere aldre!

Men jeg ser også Lottas poeng med at de som ikke er så unge lenger, de har antagelig atskillige referanser til bare for noen få år siden hvor bur knapt ble brukt - og at hundeholdet var like greit som idag.

Jeg er også på linje med det som sies om hvorfor de "erfarne" anbefaler bur så varmt, at det er såkalt quick fixes, som folk idag er så happy med. Enklere med fettsuging, enn med kosthold og trening, som en bekjent av meg sier!

Da er vi inne på mitt poeng: Med at de kanskje har såpass selvinnsikt at de aner at de bruker bur så mye på grunn av egne praktiske hensyn, og ikke "for hundens skyld"-årsaken, som de pakker det inn i tidvis, og derfor rykker ut i selvforsvar og er skikkelig på defensiven i debatter som denne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor oppdretterne gjør det (og hvilke oppdrettere det gjelder) har jeg sagt mye om i mitt forrige innlegg. Når det gjelder veterinærene så tror jeg det er i mangel av kunnskap om hunders atferd og behov, samt innsikt i omfanget problemet har fått ligger til grunn for at de "anbefaler" bur - og de nye hundeinstruktørene er jeg overbevist om er henfalne til bur fordi det er så utrolig vanskelig for "vanlige folk" å få de enspora positive treningsmetodene til å fungere i det virkelige liv. Derfor anbefaler de "timout" og "rotrening" i bur - så slipper de å si til noen at de må være "tøffe", "strenge" eller "tydelige".

Det har faktisk alt med saken å gjøre - fordi de som har hatt hund før bur begynte å bli "allemannseie" faktisk VET at det er godt mulig å ha hund uten å eie et "innebur". Bur er noe gamlinger eventuelt har til hamster og undulat.

Det er vanskelig å få lang erfaring når man ikke har "been around" særlig lenge - det er også vanskelig (for ikke å si umulig) å få erfaring og motforestillinger mot gjeldende "normer" når man ikke vet at det finnes velfungerende alternativer. Hvis alle på treningsgruppa bruker bur så er sjansen veldig stor for at man selv velger det samme.

Jeg var også ung engang for lenge siden, og fryktelig irritert over at de gamle fortalte at de selv var eldre og hadde opplevd mer - nå må jeg innrømme at de hadde rett - og at livserfaring i seg selv er en verdi.

Å være ung og fremadstormende har sine åpenbare fordeler (særlig når man er gammel og ser alt det kjekke man kunne gjort DA om man bare hadde hatt den erfaringen man har NÅ, men ikke gjorde fordi man ikke visste det man vet idag :D )...

Forøvrig tror jeg ikke noen mener "dere" er dumme - men faktisk at flere er imponert over hvor åpne sinn mange av dere har, og hvor interesserte dere er i å lære og ta inn informasjon når den bare blir tilgjengelig nok.

MVH/Lotta

Hvorfor er det mange "gamlinger" som allikevel bruker bur da? For det er det faktisk, selv om de levde før burets oppfinnelse i hundesammenheng. De burde jo vite bedre? De har jo tross alt levd lenge, og de har mye erfaring, men allikevel velger de denne lettvinte løsningen? Det er også faktisk mange unge "fremadstormende" som nettopp ikke bruker bur, men greier seg fint likevel, selv om de er vokst opp i burverden. Det er jo mulig det er veldig stor overvekt av ungdommer som bruker bur i dine kretser, men det er det ikke i mine, derfor har jeg vanskelig for å se poenget ditt. (Man trenger forøvrig være hverken tøff eller streng for å ha hund uten bur, men det er nå en annen sak). ;)

Selvsagt har du rett i at de eldre har mer erfaring, har opplevd mer, "been around" osv, noe annet ville være direkte naturstridig, men kan ikke de eldre også da oppføre seg litt mer modent, innse at ja, vi er eldre, men kanskje vi ikke behøver å nevne det i annethvert innlegg for det?

Det er uansett lite man kan gjøre med sin alder, dermed er det, i følge meg, et dårlig diskusjonsemne. Jeg synes også at hvilke erfaringer man gjør seg er vel så viktige som hvor mange det er av dem. Det hjelper ikke meg om noen har levd aldri så lenge, om alt de gjør med hunden sin er å kjefte på den eller slenge den i et bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det mange "gamlinger" som allikevel bruker bur da? For det er det faktisk, selv om de levde før burets oppfinnelse i hundesammenheng. De burde jo vite bedre? De har jo tross alt levd lenge, og de har mye erfaring, men allikevel velger de denne lettvinte løsningen? Det er også faktisk mange unge "fremadstormende" som nettopp ikke bruker bur, men greier seg fint likevel, selv om de er vokst opp i burverden. Det er jo mulig det er veldig stor overvekt av ungdommer som bruker bur i dine kretser, men det er det ikke i mine, derfor har jeg vanskelig for å se poenget ditt. (Man trenger forøvrig være hverken tøff eller streng for å ha hund uten bur, men det er nå en annen sak). :D

Selvsagt har du rett i at de eldre har mer erfaring, har opplevd mer, "been around" osv, noe annet ville være direkte naturstridig, men kan ikke de eldre også da oppføre seg litt mer modent, innse at ja, vi er eldre, men kanskje vi ikke behøver å nevne det i annethvert innlegg for det?

Det er uansett lite man kan gjøre med sin alder, dermed er det, i følge meg, et dårlig diskusjonsemne. Jeg synes også at hvilke erfaringer man gjør seg er vel så viktige som hvor mange det er av dem. Det hjelper ikke meg om noen har levd aldri så lenge, om alt de gjør med hunden sin er å kjefte på den eller slenge den i et bur.

LiLi - jeg skjønner dessverre ikke hvor du vil hen? Jeg har bekreftet at mange "gamle" også bruker bur - men ikke særlig mange ERFARNE, annet enn dem som har mer hund enn de klarer å ta vare på på ordentlig vis. Hvis du mener alder ikke er noe diskusjonstema, så synes jeg du bruker veldig mye tid og energi på det, egentlig.

EDIT: Jeg har påstått at idioter finnes i alle aldersgrupper, men holder muligheten åpen for at det er feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 months later...

ho hei, dette ble en hissig diskusjon til slutt jah;) artig:o)

jeg har en whippet på 4 mnd..

Hun sover i buret på natten, rett på utsiden av soverommet, så jeg hører henne hvis det er noe.. jeg skulle gjerne hatt henne på soverommet, men jeg liker å ha det kaldt om natten, og med en korthåret frysepinne gjør dette seg dårlig :rolleyes:

vi driver nå å trener på å være alene hjemme.. og denne treningen fåregår ikke i bur lenger..!

jeg hadde planer om at hun skulle være i bur, men hun taklet bare ikke å være det alene, (jadajada, alle erfarne guder mener at det bare er trassing, fått høre det noen ganger) men når jeg kom tilbake til en hund som var fullstendig utslitt, hadde tisset på seg, knukket en tann, og et bur fullt av blod, og i tillegg hadde hun dratt et helt persisk teppe inn i buret (spør meg ikke hvordan, det er en valp på 6 kg, jeg måtte ha spenntak på buret for å få det ut) da er det mer enn vanlig trassing..

etter dette hadde hun også problemer med buret om natta, og jeg måtte bruke flere netter for å få henne til å ligge der hele natta..

Og uansett hvor bra folk mener det er å ha hund i bur uten tillsyn, så tar jeg ikke kjangsen på å finne en skadet hund når jeg kommer hjem (for ja, de kan faktisk skade seg i bur)

vi må nå begynne helt på nytt for å få henne til å roe seg alene, for etter denne episoden har hun fått en snev separasjonsangst... men vi kommer oss, nå klarer vi å være alene i hele huset en halvtime, og på et rom alene i 5 min, uten å begynne å hyle :icon_fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene mine er i bur på natta og på dagen når de er aleine hjemme dersom været ikke tillater at de er ute i hundegården.

Ser ikke noe problem med bruk av bur. Da har hunden sitt helt eget sted som kun er dems,som de ligger i fred og ikke skal forstyrres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamen Scorpioen84 - er ikke det fint, da?

Det er sikkert opptil flere på begge sider av burdøren som fortsatt ikke er omvendt til den andre siden - ergo er det jo bedre at denne får fortsette, enn at det skal lages en ny diskusjon om det noen ganger i året.

Vi får bare håpe at de som nå henger seg på faktisk leser HELE diskusjonen, så vi slipper å henvise tilbake til side nr. 3-4-5 i annethvert svar...

Bur ER en "quick fix" - eller i alle fall en deilig kamuflering av en jobb man burde ha gjort. Selvsagt er det det - ellers hadde det jo vært fullstendig meningsløst for alle.

Synes sammenligningen mellom fettsuging kontra kosthold og mosjon var veldig bra. Og selv med allverdens av operasjoner, "quick fix" av skjønnhet - så er man tilbake til utgangspunktet etter en viss periode - hvis man ikke gjør noe med hva som egentlig er problemet, ikke sant?

Jeg er også veldig sikker på at Lotta har helt rett ang. det med "gamlinger" (les: erfarne oppdrettere) som anbefaler bur til sine valpekjøpere gjør det for å underlette en veldig slitsom tid for sine valpeKJØPERE - ikke valpen.

At noen (igjen: erfarne) selv bruker bur flittig - ja, det har vel kanskje aller mest med at de har for mange hunder å ha rundt seg? Jeg håper jo at de (selv DE) er glad i hunder, liker å ha dem i hjemmet sitt, etc. Og hadde de bare hatt en eller to - så hadde neppe bur hatt æresplassen i stua..

Og selvsagt finnes det også folk som synes at så lenge hunden ligger stille og sover, så spiller det ingen rolle hvor. VI mennesker ligger jo stille i 7-8 timer i strekk - og da kan så saktens hunden gjøre det også..

Men endel av disse "bare på natten-folkene" vil likevel se problemet hvis de setter inn valpen i bur på kjøkkenet på søndag formiddag fra kl. 10 - 16. Hvorfor dèt? Fordi at man da faktisk er våken og kan SE hvor lenge dette faktisk er for en liten valp å sitte inne i dette buret?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke om jeg har skrevet i denne diskusjonen engang jeg...

Vi eier ikke et eneste bur å hundeholdet vårt fungerer jo godt på tross av at vi ikke har det o'vidunderlige buret å stappe dyrene i når vi ikke "trenger" dem, å vi har to hunder...

Decoy sover jo like godt uten liksom... sover både i bilen å på Jaktkurs å rundtomkring, må da være bedre å ikke være avhengig av et bur for at hunden skal kunne slappe av.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt oppgitt når noen sier at et bur ER en måte å forenkle ting på. Fordi man kanskje er for lat til å trene inn, trene bort adferd osv osv.

Tror egentlig man skal være litt forsiktig å dra alle over en kam.

Må si jeg heller syns synd på hunder som sitter i bur hele utstillingsdager (sett noen som er der hele dagen). Og bikkje sitter i bur, frem til den skal i ringen, også er det inn i buret igjen. Der må den sitte mens andre hunder går rundt, alt stresset som er rundt den, osv osv. Ellers har man de som bare lar bikkjene sitte i buret og gneldre på alt og alle.

Bur-debatten vil nok aldri ta en vendig, som debattene om treningsmetoder. Noen mener det er feil, andre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ho hei, dette ble en hissig diskusjon til slutt jah;) artig:o)

jeg har en whippet på 4 mnd..

Hun sover i buret på natten, rett på utsiden av soverommet, så jeg hører henne hvis det er noe.. jeg skulle gjerne hatt henne på soverommet, men jeg liker å ha det kaldt om natten, og med en korthåret frysepinne gjør dette seg dårlig :rolleyes:

vi driver nå å trener på å være alene hjemme.. og denne treningen fåregår ikke i bur lenger..!

jeg hadde planer om at hun skulle være i bur, men hun taklet bare ikke å være det alene, (jadajada, alle erfarne guder mener at det bare er trassing, fått høre det noen ganger) men når jeg kom tilbake til en hund som var fullstendig utslitt, hadde tisset på seg, knukket en tann, og et bur fullt av blod, og i tillegg hadde hun dratt et helt persisk teppe inn i buret (spør meg ikke hvordan, det er en valp på 6 kg, jeg måtte ha spenntak på buret for å få det ut) da er det mer enn vanlig trassing..

etter dette hadde hun også problemer med buret om natta, og jeg måtte bruke flere netter for å få henne til å ligge der hele natta..

Og uansett hvor bra folk mener det er å ha hund i bur uten tillsyn, så tar jeg ikke kjangsen på å finne en skadet hund når jeg kommer hjem (for ja, de kan faktisk skade seg i bur)

vi må nå begynne helt på nytt for å få henne til å roe seg alene, for etter denne episoden har hun fått en snev separasjonsangst... men vi kommer oss, nå klarer vi å være alene i hele huset en halvtime, og på et rom alene i 5 min, uten å begynne å hyle :icon_fun:

Hvorfor ha henne i bur i det hele tatt? Hva er trassing? Hvilke erfarne guder er det du omgir deg med? Ikke skal jeg påberope meg noen gudestatus, men at hunden din har hatt det jævli mens du var borte og i panikk prøvd å bite seg ut av buret, er det vel liten tvil om. Stakkars liten! Og fy til deg som kunne finne på å forlate henne i en situasjon du ikke visste om hun mestret. Hiv buret, ta hunden til deg og bruk lang tid på alenetilvenning. Husk at du alltid skal være tilbake hos henne før hun får panikk. Om det tar et minutt eller en halv time, skal hun aldri rekke å bli engstelig.

Sånn, der klarte jeg ikke å dy meg i en tråd jeg ganske sikkert har vært borti før og som er av de få det ikke bare er irriterende at popper opp igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt oppgitt når noen sier at et bur ER en måte å forenkle ting på. Fordi man kanskje er for lat til å trene inn, trene bort adferd osv osv.

Tror egentlig man skal være litt forsiktig å dra alle over en kam.

Må si jeg heller syns synd på hunder som sitter i bur hele utstillingsdager (sett noen som er der hele dagen). Og bikkje sitter i bur, frem til den skal i ringen, også er det inn i buret igjen. Der må den sitte mens andre hunder går rundt, alt stresset som er rundt den, osv osv. Ellers har man de som bare lar bikkjene sitte i buret og gneldre på alt og alle.

Bur-debatten vil nok aldri ta en vendig, som debattene om treningsmetoder. Noen mener det er feil, andre ikke.

Jeg drar gjerne alle over en kam jeg... Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor man absolutt skal putte bikkeskinnet i bur - uansett problemer man måtte ha. Enkelt og greit. Bur bruker man i bilen.

Hvor ofte tror du folk er på utstilling i løpet av et år ? I forhold til hvor ofte folk har hunden i bur om natta, om dagen - og i alle andre situasjoner der det er "kjekt" at hunden ikke går i veien ? Nå har jeg heller ikke sansen for at hunder sitter i bur på utstilling en hel dag, men det er en viss forskjell på det og på å ha hunden i bur hver natt året igjennom....

Susanne hadde vel forøvrig noen fine regnestykker på hvor mange timer i året det dreide seg om...

Men som alltid: dem som stapper dyret i bur i tide og utide ser tydeligvis ikke problemet med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har brukt buret som en del av det å lære seg å ligge rolig og ikke makulere ting. For oss har det fungert kjempebra, og hunden det gjaldt, bruker nå kun bur i bil/fly og når vi er på overnattingsbebesøk hos familie/ikke-hundefolk. Jeg liker ikke at buret har blitt brukt såpass mye, men målet har iallefall alltid vært at vi skulle klare oss uten. At noen velger å bruke det som en permanent løsning har jeg ikke så stor forståelse for..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drar gjerne alle over en kam jeg... Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor man absolutt skal putte bikkeskinnet i bur - uansett problemer man måtte ha. Enkelt og greit. Bur bruker man i bilen.

Hvor ofte tror du folk er på utstilling i løpet av et år ? I forhold til hvor ofte folk har hunden i bur om natta, om dagen - og i alle andre situasjoner der det er "kjekt" at hunden ikke går i veien ? Nå har jeg heller ikke sansen for at hunder sitter i bur på utstilling en hel dag, men det er en viss forskjell på det og på å ha hunden i bur hver natt året igjennom....

Susanne hadde vel forøvrig noen fine regnestykker på hvor mange timer i året det dreide seg om...

Men som alltid: dem som stapper dyret i bur i tide og utide ser tydeligvis ikke problemet med det.

Drar alle over en kam er dårlig syns jeg.

Jeg ser ikke på buret som en problemløser. Jeg har brukt det som en time out og dette har funket veldig bra for mine hunder.

Kommer vel helt ann på i hvilken grad du bruker buret.

Dørene til bura står oppe hele tiden, hundene mine går som oftest inn i burene på soverommet og legger seg enn å ligge i senga dems i stua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...