Gå til innhold
Hundesonen.no

Bruk av jorder til trening - spørre om lov?


SFX

Recommended Posts

Jeg ser det er enkelte som benytter seg av jorder til trening, for eksempel når de skal gå spor.

Spør dere bonden om lov først, eller er det fritt fram for alle og enhver?

Tenker dere som bruker jorder på sprøyting, og eventuelle risikoer det innebærer for hunden?

Sånn, da har jeg stilt de dumme spørsmålene, så slipper andre å gjøre det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer for meg jeg,pleier aldri å spørre noen,men holder meg såklart langt unna hus å sånn.

Sprøyting har jeg ikke tenkt over noen gang,men nå blir det jo ikke sprøytet annet enn om sommeren. Vi er bare utpå jordene tidlig om våren,seint på høsten og såklart på/i snøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en åker som også veldig mange andre bruker. For eksempel danner det seg sti over åkeren året rundt, fordi folk sykler og går der så mye. Bonden som eier åkeren irriterer seg selvfølgelig over akkurat dette, men det er liksom ikke så mye å gjøre noe med (lenger oppe på den samme åkeren dannet det seg en annen sti for en del år siden, og der er det nå gruslagt liksom). Han har flere relativt store jorder i nokså bynære strøk, og jeg tror derfor han ser seg nødt til å være litt fleksibel i forhold til at mennesker tråkker rundt på åkeren når det ikke er korn der.

Det er en del andre som lar hundene løpe løse der også, og derfor ser jeg det ikke som noe problem om jeg legger et spor eller kaster litt ball med hunden min der i tillegg.

Jeg bruker åkeren kun om høsten - etter at den er tresket, og før den blir pløyet + på vinteren, hvis det er nok snø til at jeg slipper å få møkkete hund. Derfor er vel heller ikke sprøytemidler en aktuell problemstilling for oss (selv om jeg i grunnen aldri har tenkt over det før, heller).

Går jeg spor eller tur over andre jorder enn akkurat den åkeren som er utenfor huset her, har jeg heller ikke dårlig samvittighet for det (på samme måte som jeg uten å tenke over det går i andre folks skogsområder eller ulike borettslag sine uteområder).

Vi har selv en del mål åker ved en gård i Nord-Trøndelag. Det er ikke særlig sannsynlig at folk bruker jordene der til å gå spor eller tur på (det er ikke akkurat et overbefolket område der), men om de hadde gjort det, hadde jo ikke det hatt noe å si - så lenge de ikke gjør det mens det faktisk er korn der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fri ferdsel mellom 15 oktober og 30 april på dyrketmark, når den er frossen eller snødekt. Trening på åkren, og ikke bare passering, setter nok de fleste bønder pris på å bli spurt om.

Ofte har de og marker som skal pløyes slik at den kan brukes utenom tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så heldig at jeg leier på gård, og jeg står fritt til å bruke markene hans som jeg vil bare dem ikke er dyrket (noe han ikke trenger si en gang, for det tar jeg som en selvfølge). Jeg går også på nabomarkene, men da sørger jeg for å holde meg på motsatt side av evt bebyggelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør dere bonden om lov først, eller er det fritt fram for alle og enhver?

Tenker dere som bruker jorder på sprøyting, og eventuelle risikoer det innebærer for hunden?

Dersom jeg går på en slått åker (enten det har vært gress eller korn på den), så føler jeg at jeg gjør noe galt dersom jeg ikke har avklart det med eieren først (men joda, jeg går på åker uten å spørre når den er slått, men da føler jeg meg litt ille til mote faktisk). Jeg foretrekker derfor å spørre først slik at jeg har grunneiers velsignelse for å være der.

Jeg hadde en gang for noen år siden "tatt meg til rette" på en åker, lagt spor - og gått spor (og irritert meg over at hunden gikk så dårlig). Da jeg kom tilbake fra sporet stod bonden der og lurte på hva jeg hadde bedrevet... "Joooooo... ehhhh.. vi har gått spor, vi", sa jeg... Damen var heldigvis ikke sint eller noe sånt, men kunne jo fortelle meg at åkeren var nysprøytet :). Ikke rart hunden gikk dårlig, liksom. Heldigvis merket jeg ikke noe på henne etterpå, men jeg må vel innrømme at jeg hadde urdårlig samvittighet for at jeg hadde tvunget henne til å så spor på den åkeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, folkens!

Jeg hadde selvfølgelig ikke gått når jeg ser det er sådd/spirer/fullvekst, men nå som det er høstet og beskjært er det jo noe annet. Men jeg ser aldri noen gå på jordene, utenom når snøen ligger, derfor lurte jeg på om det finnes regler. Og jeg skjønner at det er frost og snø som gjelder.

Nå aner jeg ikke hvem som eier jordene, de ligger ikke inntil bebyggelse - eller ligger ikke inntil bebyggelse som utpeker seg som eier. Så da får vi heller stå over. Det er jo nok av skog rundt jordene, det var bare fristende å gå jordespor eller trene felt på åpne områder som er litt lysere nå på høsten, særlig med lysløype og belysning på to sider av det ene jordet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør helst...Vi har en husvert som eier mye marker,så rett utenfor huset er det maaange mål og gå på så mye vi vil.Han driter i det,og synes jeg var merkelig som spurte...men jeg vet at mange kan være sære på sånt og bli sure fordi man ikke har spurt.Det blir en prinsippsak at jeg spør,og somregel sier de jo ja også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan finner en ut hvem som eier jordet? :)

Jeg har så langt bare brukt jorder der jeg på forhånd har visst hvem grunneier e.l. har vært så det har ikke vært noe problem enda. Men skulle jeg trent på et "fremmed" jorde ville jeg hørt med venner og kjente, eller om det var en gård i nærheten, gått bortom og spurt om det var dems jorde :P... Hvis jeg hadde havnet på et jorde midt i "ingentingland" så hadde jeg nok ikke vært så nøye på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har så langt bare brukt jorder der jeg på forhånd har visst hvem grunneier e.l. har vært så det har ikke vært noe problem enda. Men skulle jeg trent på et "fremmed" jorde ville jeg hørt med venner og kjente, eller om det var en gård i nærheten, gått bortom og spurt om det var dems jorde :)... Hvis jeg hadde havnet på et jorde midt i "ingentingland" så hadde jeg nok ikke vært så nøye på det.

Jeg får sondere litt. De to jordene jeg tenker på ligger i tilknytning til lysløypa. Det ene har lysløype på to sider, skog på en og boligfelt på den fjerde - ingen åpenbar jordeeier som peker seg ut i boligfeltet. Det andre jordet har lysløype på en side, skog på en side, og skog så langt jeg kan se på den tredje - men slutten og fjerde side kan jeg ikke se, så mulig det ligger en gård der.

Jeg føler ikke at det er ingentingsland, siden enhver som passerer i lysløypa kan se oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får sondere litt. De to jordene jeg tenker på ligger i tilknytning til lysløypa. Det ene har lysløype på to sider, skog på en og boligfelt på den fjerde - ingen åpenbar jordeeier som peker seg ut i boligfeltet. Det andre jordet har lysløype på en side, skog på en side, og skog så langt jeg kan se på den tredje - men slutten og fjerde side kan jeg ikke se, så mulig det ligger en gård der.

Jeg føler ikke at det er ingentingsland, siden enhver som passerer i lysløypa kan se oss.

Hmmm... Nei da er det verre. Lykke til! :)

Jeg spør hvis det er snakk om å ri der, men den problemstillingen møter jeg ikke så ofte lenger. Hvis det er snakk om gåing, så spør jeg ikke, det er jo "bare" et jorde. Så lenge det ikke er sådd noe der, så får ikke jeg dårlig samvittighet, ihvertfall.

Nei, jeg spør heller ikke om lov til å gå på et jorde, men da går jeg bare i kanten og ikke på kryss og tvers. Syns det blir noe annet om en ønsker å trene utpå jordet enn å gå tur langs det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg spør heller ikke om lov til å gå på et jorde, men da går jeg bare i kanten og ikke på kryss og tvers. Syns det blir noe annet om en ønsker å trene utpå jordet enn å gå tur langs det.

Okay? Og hva er forskjellen da, sånn eksakt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay? Og hva er forskjellen da, sånn eksakt? :)

Jeg syns det er en forskjell på å gå langs en jordekant eller å bruke hele jordets flate til trening. Går en i kanten syns jeg det mer eller mindre automatisk viser litt respekt for andres eiendom (selvom det er fri ferdsel). Vil en bruke hele jordet mener jeg det er høflig å spørre først hvis det er mulig...

Men det er nå bare min helt personlige mening... Om andre spør eller ikke spør er helt opp til den enkelte syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
Men hvordan finner en ut hvem som eier jordet? :whistle:

Tja du kan kanskje ringe kommunen og høre. Gjorde det med et hus som sto tomt som jeg ville leie og fant da ut av hvem som eide huset. Landbrukskontoret i kommmunen din har oversikt over hvem som eier hvilke jorder i kommunen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

En ser det vel litt an? Er det fremmed stubb ( slått kornåker ) eller pløyd og det er snakk om ett enkeltspor/hendelse hadde jeg ikke brydd meg med mindre bonden står å ser på. Er det derimot i nabolaget og noe som passer å bruke mer jevnlig er det jo bedre å avtale med grunneier så en unngår ev. konflikt og heller kan få bruke det mer :whistle: Noe anna er dyrka gress som er fint for innlæring av spor og som også kan brukes gjennom sommeren mellom slåttene som det er flere av og da bør man vel helst ha klarert trening med grunneier, pleier å være greit det også er min erfaring:) Her skal man være obs på gjødsling, sånne grå små korn/pellets som visstnok er drepen for nesa til biskene våre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener klart man skal spørre om lov. Hjemme hos oss har det desverre blitt en vane for enkelte å ta seg til rette både med hest og hund, og dere kan jo tenke dere hvordan åkre og enger ser ut etterpå... Det som er cluet på jorder er at det skal slås til våren, og derfor er det jo ugreit om gresset blir helt nedtråkka av folk og fe. Nå har jeg kanskje litt sterke meninger om dette fordi jeg faktisk er odelsjente på en gård, men ja, spør om lov :P Du skulle fått lov på et par av våre enger, i allefall om høsten og vinteren, og etter slåtten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja du kan kanskje ringe kommunen og høre. Gjorde det med et hus som sto tomt som jeg ville leie og fant da ut av hvem som eide huset. Landbrukskontoret i kommmunen din har oversikt over hvem som eier hvilke jorder i kommunen

Jeg får gjøre meg mer kjent i området, så jeg kan si hva området heter, utover "det jordet i lysløypa" ;) Vi er for så vidt også på flyttefot, så jeg kan jo heller vente med problemstillingen til vi har innlosjert oss på nytt sted, hvis det er jorder der.

Jeg mener klart man skal spørre om lov. Hjemme hos oss har det desverre blitt en vane for enkelte å ta seg til rette både med hest og hund, og dere kan jo tenke dere hvordan åkre og enger ser ut etterpå... Det som er cluet på jorder er at det skal slås til våren, og derfor er det jo ugreit om gresset blir helt nedtråkka av folk og fe. Nå har jeg kanskje litt sterke meninger om dette fordi jeg faktisk er odelsjente på en gård, men ja, spør om lov :P Du skulle fått lov på et par av våre enger, i allefall om høsten og vinteren, og etter slåtten :blink:

Takk for tilbudet - litt langt, bare... :blink:

Takk for svar, folkens! Jeg følger magefølelsen og den medfødte sjenansen, og står over dette jordet. Vil ikke risikere verken sprøyting i nesa eller sure jordeeiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...