Gå til innhold
Hundesonen.no

Bruk av jorder til trening - spørre om lov?


SFX

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har aldri spurt, men så holder jeg meg selvsagt borte fra jorder før de blir slått! Jeg går kun på jordene om høsten og om vinteren, og holder meg borte om våren og sommeren. Det er såå mange jorder rundt om her, og hvis jeg skulle gravd opp hvem som eier hvert enkelt og forhørt meg om jeg kunne få GÅ på de når de er slått, da tror jeg de fleste bøndene her hadde begynt å spekulere i om jeg ikke var helt riktig vel bevart. Disse jordene har jeg både ridd og gått på så lenge jeg kan huske, jeg har aldri noensinne fått noe kjeft for det, og de ligger åpent til med husene/gårdene omtrent på jordene, så hvis en bonde hadde sett meg hadde han hatt stor mulighet til å komme med hagla..!

Skrevet
Jeg har aldri spurt, men så holder jeg meg selvsagt borte fra jorder før de blir slått! Jeg går kun på jordene om høsten og om vinteren, og holder meg borte om våren og sommeren. Det er såå mange jorder rundt om her, og hvis jeg skulle gravd opp hvem som eier hvert enkelt og forhørt meg om jeg kunne få GÅ på de når de er slått, da tror jeg de fleste bøndene her hadde begynt å spekulere i om jeg ikke var helt riktig vel bevart. Disse jordene har jeg både ridd og gått på så lenge jeg kan huske, jeg har aldri noensinne fått noe kjeft for det, og de ligger åpent til med husene/gårdene omtrent på jordene, så hvis en bonde hadde sett meg hadde han hatt stor mulighet til å komme med hagla..!

Jeg har heller aldri fått tilsnakk for å gå på jordene (når det er stubb) - og jeg gjør det hver dag. Naiv som jeg er, har jeg heller aldri tenkt på at det kan være noen som ikke liker det :whistle:

Guest Gråtass
Skrevet

I følge allemannsretten i friluftsloven er det fri ferdsel på jorder etter 15. oktober eller etter barfrost. Dvs at man i dag kan gå på jorder så mye man vil og trenger ikke spørre noen om lov. Bonden har heller ikke lov å nekte deg, så bare tren du Emma, så lenge det er barfrost!

Skrevet
I følge allemannsretten i friluftsloven er det fri ferdsel på jorder etter 15. oktober eller etter barfrost. Dvs at man i dag kan gå på jorder så mye man vil og trenger ikke spørre noen om lov. Bonden har heller ikke lov å nekte deg, så bare tren du Emma, så lenge det er barfrost!

Dobbeltsjekke:

Jeg kan bruke jordene 16. oktober, selv om det ikke er frost?

Nå gikk jeg forbi jordene i helga, og så at begge var pløyd, så det er ikke så aktuelt å gå der nå lenger, men de "gror jo til", og det finnes andre jorder.

Guest Gråtass
Skrevet
Dobbeltsjekke:

Jeg kan bruke jordene 16. oktober, selv om det ikke er frost?

Nå gikk jeg forbi jordene i helga, og så at begge var pløyd, så det er ikke så aktuelt å gå der nå lenger, men de "gror jo til", og det finnes andre jorder.

Ja du kan bruke jordene 16. oktober, du kan gå på jordene 14 . oktober OM det er barfrost. Pløgsel er ingen hindring, gjør bare sporet litt mer utfordrende det.

Jeg går aldri på jorder uten tillatelse mellom påske og barfrost evt 15. okt. Uansett, men dette er fordi jeg syns det er irriterende når folk gjør det hos meg..

Skrevet
Ja du kan bruke jordene 16. oktober, du kan gå på jordene 14 . oktober OM det er barfrost. Pløgsel er ingen hindring, gjør bare sporet litt mer utfordrende det.

Jeg går aldri på jorder uten tillatelse mellom påske og barfrost evt 15. okt. Uansett, men dette er fordi jeg syns det er irriterende når folk gjør det hos meg..

Takk for t-skjeforklaring! :whistle:

Skrevet

Her bruker i hovedsaklig et jorde der hvor skiløypa går på vinterstid. Der er det også delvis sti i jordekanten på sommeren. Jeg går hovedsaklig på siden, mens Bridie løper overalt. Spør aldri.

Ellers gikk jeg mye på jorder da jeg bodde midt i blandt dem. Spurte aldri da heller, men holdt oss i kanten om det var sådd og ellers gikk vi kun når det var pløyd osv.

Tenker vel på at jeg ikke vil bli "tatt på fersken" når vi er der, men ser liksom ikke helt store ødeleggelsen ved å gå der heller.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dette har funket i alle år for meg og mine hunder.  Det er spesielt viktig for røytefrie hunder, der pelsen er mye finere og glattere enn andre pelstyper.  Ørepulveret gjør at hårene i ørene blir "trå" så det blir lett å få tak i dem og alle mine (har og har hatt mange) godtar dette. Det er viktig å få tak i de innerste hårene ellers kan det bli klumpete og da er det vanskelig og tar tid å få ut. Det er aldri feil å bruke hjelpemidler som er helt ufarlig og gjør jobben lettere.  Mindre plagsomt for hunden.
    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...