Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundetrener Victoria Stilwell


Tearani

Recommended Posts

På hundesonen så har det vært en del snakk om Cæsar Milans metoder til trening av hund, men vi har jo hundetrener Victoria Stilwell fra England også.

Hva synes dere om hennes metoder om trening av ulydige hunder???

Bare nysgjerrig :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Syns det er helt okei. En litt annen måte å gjøre ting på enn cesar, men som fungerer det også. Hun er litt mer safe på en måte for hvermannsen, og hjelper folk å trene hundene på en mer dagligdags måte har jeg inntrykk av, mens cesar hjelper de med skikkelig problemhunder (i mange tilfeller)

Jeg er selv mer fan av cesar. Men hun er flink hun dama også. :aww: Men føler litt at de har to ulike målgrupper. Den mer hverdagse ulydige hunden, og den som er skikkelig ute å kjører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fulgt med på begge to og velger klart Stilwell fremfor Millan. Hun kan trene en hund uten å bruke strøm, uten å legge en hund i bakken og uten bruk av store ord som"Calm and submissive state of mind", osv. Det blir litt mindre såpeserie å se på, synes jeg.

Edit: I det store og hele, mener jeg hun er en bedre trener av mange flere grunner også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilwell har hatt en del tilfeller som jeg mener godt kan sidestilles med en del av hundehviskerens. Det har vært aggressive og redde hunder i ulike situasjoner. Forskjellen er vel at Stilwell lærer hunden at "dette er ikke farlig, det er helt normalt", i stedet for "oppfør deg ordentlig, for jeg er flokklederen og bestemmer her".

Hun er flink til å finne gode løsninger på problemene uten at det går ut over hundens ve og vel, tvert imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes hun er kjempe flink :aww: Cæsar derimot liker jeg ikke så han ser jeg ikke på.Startet på tvn i dag episoder med Victoria jeg fikk ikke det med meg men,tror det er snakk om nye!

Altså tvn mandag til fredag 17.05.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja går helt ny sesong med Victoria Stilwell på TVN. Nå er hun i USA og hjelper amerikanske hundeeiere.

Første episode hjalp hun en 11 mnd mastiffhanne som jokket og bet på alle som kom inn i huset.. Hun lærte eierne hvordan de skulle trene han på å hilse roligt og pent på de som kom inn i huset..

Til forskjell for CM som bruker disse metodene som å legge hundene i bakken (underkastelse osv) så bruker Stilwell mer stemmen sin, og trener med positiv metode. Hunden gjør noe og får ros og godteri..

Synes også hun er veldig bra :aww: . Fulgte med på serien som gikk for 2 år siden, med alle disse engelske eierne, og har brukt mange av tipsene hennes som har funket bra. Jeg vil nå si for min egen del at jeg synes hun er bedre en CM, selv om jeg ser på han også. Men skal jeg bruke tipsene fra en av de to, så bruker jeg Stilwell sine. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt på henne, og så episoden mad mastiffen.

Synes hun trener på en ok måte, noe kunne jeg nok funnet på å brukt selv, andre ting ikke.

OT, men så en halv episode av "på plass" på Fem med en annen "hundevisker" Brad Pattison .

Han syntes jeg derimot IKKE noe om i grunnen.

Dette programmet sendes på Fem søndager kl 13.15.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes hun er dyktig, både med folk og dyr. Synes kanskje hun til tider er litt vel opphengt i kastrering, men det skylder jeg på miljøskade... Ellers synes jeg vinklingen kan være litt i overkant optimistisk til tider. At en hund går overens med en - to - tre andre betyr ikke at den er "kurert" for hundeaggresjon, og det synes jeg kunne komme litt bedre fram av og til. Metodene hun bruker er imidlertid utvilsomt mer humane og tryggere enn CMs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja går helt ny sesong med Victoria Stilwell på TVN. Nå er hun i USA og hjelper amerikanske hundeeiere.

Første episode hjalp hun en 11 mnd mastiffhanne som jokket og bet på alle som kom inn i huset.. Hun lærte eierne hvordan de skulle trene han på å hilse roligt og pent på de som kom inn i huset..

Til forskjell for CM som bruker disse metodene som å legge hundene i bakken (underkastelse osv) så bruker Stilwell mer stemmen sin, og trener med positiv metode. Hunden gjør noe og får ros og godteri..

Synes også hun er veldig bra :hmm: . Fulgte med på serien som gikk for 2 år siden, med alle disse engelske eierne, og har brukt mange av tipsene hennes som har funket bra. Jeg vil nå si for min egen del at jeg synes hun er bedre en CM, selv om jeg ser på han også. Men skal jeg bruke tipsene fra en av de to, så bruker jeg Stilwell sine. :)

Aporpos, var det en napolitansk mastiff? Er ikke de veldig mye større og hudete? Eller finnes det en med samme navn kanskje.

Synes det var en pussig episode egentlig, for synes ikke hunden var så veldig problematisk, bare en unghund uten så mange grenser.

interessant det med buret og da, og kastrering. Hun tok egentlig for seg en god del ting som debatteres i det vide og brede her inne :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Aporpos, var det en napolitansk mastiff? Er ikke de veldig mye større og hudete? Eller finnes det en med samme navn kanskje.

Synes det var en pussig episode egentlig, for synes ikke hunden var så veldig problematisk, bare en unghund uten så mange grenser.

interessant det med buret og da, og kastrering. Hun tok egentlig for seg en god del ting som debatteres i det vide og brede her inne :hmm:

Napolitanske mastiffer som jeg har møtt har ikke vært av det ekstreme slaget, så de trenger ikke å ha "ørti" kg løshud, for å si det sånn. Og det sto Mastiff-hanne, finnes mange raser som har Mastiff i rasenavnet sitt da (men jeg har ikke sett episoden jeg da)...

Ang kastrering, så kaller jeg det for "den Engelske balle-sjuka", for der er de ekstreme til å kastrere for nesten hva som helst. Skjønner godt at hunder som ikke skal brukes i avl heller ikke trenger de edlere delene, men de (Mostue, Stilwell osv) trenger ikke å løse "alle" problemer med å si "kastrer bikkja di og den blir bra".

Var en amerikaner på Discovery (eller Animal) Planet som jeg likte veldig godt. En lang tynn mann med en skikkelig "dame-pipe-stemme" når han roset hundene. Husker at mange av hans tips og råd fungerte. Han var mer Stilwell-type enn Milan-type...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Guest Kåre Lise
Til forskjell for CM som bruker disse metodene som å legge hundene i bakken (underkastelse osv) så bruker Stilwell mer stemmen sin, og trener med positiv metode. Hunden gjør noe og får ros og godteri..

Er det virkelig så mye mer positivt å skremme livshiten ut av bikkjer med lyd, spray og andre remedier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt på henne, og så episoden mad mastiffen.

Synes hun trener på en ok måte, noe kunne jeg nok funnet på å brukt selv, andre ting ikke.

OT, men så en halv episode av "på plass" på Fem med en annen "hundevisker" Brad Pattison .

Han syntes jeg derimot IKKE noe om i grunnen.

Dette programmet sendes på Fem søndager kl 13.15.

Vi så sikkert samme program.. Likte IKKE han jeg heller! Han var bare en suring! Hundene var livredde for han.. Måten han reagerte når en hund han arbeidet med angrep hans egen hund var skremmende syns jeg, trodde han kom til å slå til hunden.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en amerikaner på Discovery (eller Animal) Planet som jeg likte veldig godt. En lang tynn mann med en skikkelig "dame-pipe-stemme" når han roset hundene. Husker at mange av hans tips og råd fungerte. Han var mer Stilwell-type enn Milan-type...

Det var ikke Good Dog U? Det programmet husker jeg. Han likte jeg. (samt Breed All About It :))

Må si jeg liker Stilwell bedre enn Millan. Mens Millan skaper hva jeg vil kalle en tikkende bombe i mnge tilfeller, skaper Stilwell en hund som lærer seg at det ikke er så farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig så mye mer positivt å skremme livshiten ut av bikkjer med lyd, spray og andre remedier?

Har du et eksempel på en hund som fikk "livshiten" skremt ut av seg av Stilwells metoder?

Jeg så en episode en gang med en hund som gikk og tok mat i kjøleskapet mens den var hjemme alene. Da installerte de en greie på døra som ga fra seg lyd når den ble åpnet. Hunden gikk selvfølgelig vekk fra den ubehagelige lyden, men jeg kan ikke huske å ha sett at den ble så veldig skremt (en stund siden jeg så episoden)... Jeg har mer tro på dét, enn å "eie" kjøleskapet, som Milan sikkert ville preiket om.

Jeg har sansen for Stilwell. Hun skylder ikke alt på dårlig lederskap eller rangordning i huset - hun forklarer at en hunds adferd er sånn og sånn fordi den tenker sånn og sånn, også finner hun en løsning ut ifra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Victoria Stilwell veldig godt jeg. Alltid gjort også, sett på mange episoder med henne (hun har jo holdt på en stund). Så hvertfall en del på henne før jeg fikk egen hund og hun var en jeg så opp til da.

Cesar er litt for spessiell syns jeg. Jeg bruker ikke hans metoder for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett alle episodene med Stillwell, men den gangen jeg så henne bruke lyd som aversiv, var det på en slik måte at hunden ikke skulle kunne forbinde det med mennesker, det er en vesentlig forskjell mellom det hun og CM gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Det var ikke Good Dog U? Det programmet husker jeg. Han likte jeg. (samt Breed All About It :whistle:)

Må si jeg liker Stilwell bedre enn Millan. Mens Millan skaper hva jeg vil kalle en tikkende bombe i mnge tilfeller, skaper Stilwell en hund som lærer seg at det ikke er så farlig.

Det er godt mulig programmet het noe slikt. Det er iallefall over 7 år siden vi hadde de kanalene, og med alderen har ikke min husk blitt så veldig bra :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett så veldig mange episoder med Stilwell, men har likt alle episodene jeg har sett, og syntes at det er kjempe bra at det er kommet et program som viser andre metoder enn de Milan bruker. Det som jeg syntes er litt synd er at Milan er mye mer karakteristisk enn Stilwell, noe som gir han større tiltrekkning som person, han er litt mer underholdende. Nå har ikke det noen betydning for meg personlig, for jeg ser jo mer på metodene som brukes, men kan tenke meg at mange liker Milan bedre fordi han har større tiltrekkningskraft.

Bare meg som oppfatter det slikt eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fulgt med på begge to og velger klart Stilwell fremfor Millan. Hun kan trene en hund uten å bruke strøm, uten å legge en hund i bakken og uten bruk av store ord som"Calm and submissive state of mind", osv. Det blir litt mindre såpeserie å se på, synes jeg.

Edit: I det store og hele, mener jeg hun er en bedre trener av mange flere grunner også.

Har da jaggu hørt Stilwell bruke uttrykket "submissive state of mind" så vel som andre uttrykk også Milan bruker. Selv om hun kanskje ikke kaster det rundt seg i hytt og pine og mener at det er løsningen på alt, men også hun tar for seg de hundene som er høyt på rangstigen for å dempe dem litt, så de f.eks. ikke flyr på de andre hundene i huset, selv om hun kanskje gjør det på andre måter.

Må si jeg liker Stilwell's metoder i forhold til normale "problemhunder", hun legger mye vekt på mosjonering og aktivisering av hunden, noe også Milan gjør. Milan's metoder ville jeg ikke bruke selv, fordi jeg ikke har hunder som er på nippet til å bli avlivet dersom de ikke endrer oppførsel radikalt ganske fort. I tillegg tror(og håper jeg) jeg at jeg ville tatt tak i problemet før det kom så langt at hunden var i nærheten av avlivning.

Stilwell's metoder kan nok brukes mer i det daglige, men hun er kanskje mindre "spennende" å se på fordi hun alltid ser så streng og formell ut, Milan kler seg mer "casual" og smiler og ler mye mer når han snakker med folk. Stilwell virker så alvorlig og tilknappet, ofte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
    • Hei, Av ren nyskjerrighet kan man blande en tispe kanindachs med en hann dvergdachs dersom begge er friske og har ingen skjulte sykdommer?    Vil det oppstå komplikasjoner eller hvordan er det? Si hun blir max 5 kg og han blir max 7,5 kg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...