Gå til innhold
Hundesonen.no

løpske tisper på utstilling..


MarieR

synns du løpe-tisper burde få adgang til å stille på utstilling?  

31 stemmer

  1. 1.

    • ja
      23
    • Næi
      8


Recommended Posts

så på en tråd på canis, at det faktisk er lov å stille løpske tisper på utstilling. :-o må si jeg ble forbauset, for i mine øyne er det ingenting som er så selfølgeli som at det IKKE er lov! I mine øyne, uten mye erfaring dog, så ville det ødelagt veldig mye både for tispas framføring, men mest for hannhundene som kanskje stiller sammen/mot tispa!

hadde jeg og ask møtt ei løpe-tispe i ringen, hadda ask slitt båndet tvert av! Hadde ikke vært mulig og få han til og konsntrere seg om meg ,eller det og gå fint etterpå hvertfall! :) men tipse-eiere må da tenke så langt de å? at de ikke melder på når tispa er høyløpsk? :?

hva mener dere om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig må man få lov til å stille hvis man har meldt på. Løpetiden er ikke alltid like punktlig på alle hunder(akkurat som på noen mennesker desverre :) ). Du sa du hadde sett denne tråden på canis(?), da så du også kanskje ett annet innlegg om at man IKKE får tilbake noen penger hvis man trekker en løpsk tispe. Så har man meldt på, må man få lov til å velge å vise hunden sin eller ikke SELV, ikke ut i fra hva andre mener eller sier!! Bare man holder seg unna andre med hannhund og sier i fra :)

Eks: Du har meldt på til NV-05 på Hamar, for en dommer du VET liker tispen din VELDIG godt. Så får denne tispen løpetid en uke før. Skal du da trekke hunden din bare pga dette, og kanskje gå glipp av en tittel? Og i tillegg bare GI NKK 260 kr uten videre :? ?

ALLE har rett til å delta, uansett løpetid eller ikke!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hannhundene går jo som regel alltid først inn i ringen.. da ser jo dommeren hvordan han går.. speedy er sånn passe sosialisert med løpetisper på ringtrening:) SANT JEAMPI:) hihi..syntes det er greit men hadde blitt litt irritert hvis de satt forsiden av meg.. da hadde speedy tatt helt av:)hihi

Hehehhe Speedy er jo bare kjempe trent på løpske tisper! Og så er han såå glad i dem i fem mnd etterpå 8)

Selv så syns jeg at tisper skal få lov til å stille selv om de har løpetid.

Vi har ikke lov til å stille i LP med løpske tisper og vet ikke om vi har lov i agility. Men utst syns jeg at vi skal få lov.

Jeg har gått glipp av TO NKK utstillinger i bergen pga løpetid og jeg trodde alle ville hate meg hvis jeg stillte tispa mi som var løpsk. Men så får jeg vite at det er mange som stiller løpske tisper og får høre fra hannhund eiere at det ikke er noe problem så neste NKK utst i bergen SKAL vi stille.

Pito er mest sannsynligt høyløpsk på stord neste helg. Jeg har meldt på den utst og kommer ikke til å trekke meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg så det innlegget, men lærte ikke noe jeg ikke visste fra før :) selfølgeli stiller du tispa! og jeg er helt enig i at en hannhund skal klare det, men for meg og min hund, som stiller på utstillinger veldig skjelden, og ikke sosialisrer oss selv med løpske tisper, så ødelegger det for oss, men det er jo min skyld, siden jeg ikke har sosialisert han :) og siden vi ikke stiller ofte, gjør det heller ikke veldig mye for oss, men alikevell :)

MEN se for deg at hannhunden ikke er sosialisert med løpske tisper, da kan hannen miste en tittel! evig ond sirkel......

EDIT: og selv om tispa holdes unna andre hunder, er det lukten som forvirrer og ødelegger, den blir bare forsterket om tispa er i samme ring som du :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hannhundene går jo som regel alltid først inn i ringen.. da ser jo dommeren hvordan han går.. speedy er sånn passe sosialisert med løpetisper på ringtrening:) SANT JEAMPI:) hihi..syntes det er greit men hadde blitt litt irritert hvis de satt forsiden av meg.. da hadde speedy tatt helt av:)hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes det skal være lov, sist jeg var på utstilling så hadde vi satt oss rett ved siden av ei tispe som stod dagen før, Oscar stod litt urolig på bordet det var alt, han gikk til og med i ringen etter henne og det gikk supert, jeg synes ikke man kan sperre tispene ute bare pga. det :wink:

Men i agility og lydighet er det noe annet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i agility og lydighet er det noe annet..

Det er ikke så veldig annerledes nei. Hvis en hannhund klarer uten problemer å gå i utst ringer med en løpsk tispe utenfor så burde den klare å gå agility og LP også. Men jeg sier ikke at løpske tisper skal få lov til å stille i agility og PL fordi at da er hun uten bånd og det kan ende ganske brutalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har selv stilt løpske tisper, og kan love deg det at så lenge vi ikke fårpengen igjen for å trekke hunden grunnet løpetid så kommer jeg til å fortsette å stille om tispen har løpetid eller ikke(det er ikke verre enn å si til andre rundt deg at hunden har løpetid sånn at de som har hannhunder vet om det), det er jo trossalt slik at en må melde på 1mnd før utstilingen skal være og det koster jo ikke mindre enn 280,- og om du da ikke er sikker på når tispa løper så får det bare gå som det går.

vi har jo selv stilt hannhund med løpske tisper rundt men det går jo bra, er tispen høyløpsk så kan det bli litt tull fra hannhunden, men ikke ellers.

en hannhund skal jo på lukten kunne kjenne om tispen er klar eller ikke og er hun ikke klar så skal det ikke være noe problem for eier å kunne styre gutten sin(vi har no aldri hatt problemer med det, og da har vi stilt hannhund som har fått parre seg før og vet hva det går i). :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Denne utstillingen i leto hallen stilte vi buffy med løpetid.

Vi hadde bet 400 kr tilsammen og satt av bensin penger til utstillingen. Det er ca 3 timer en vei. Hun er 8 mnd nå, og det var hennes første løpetid. Veldig vanskelig får oss og vite når hun skulle få løpetid da dette var hennes første. Så vi valgte og stille. Og jeg sa ifra til folk at hun har løpetid.

Vet ikke om jeg kommer til og stille med løpetid igjen da. Var ikke noe problem med de rundt meg. Men hun gikk ikke noe bra i ringen på lørdag siden jeg pirka jo bak på oppstilingen og da løp hun som hun hadde bæsja på seg. Stakar.. Fant en annen teknikk på søndag, da gikk det det fint helt til på slutten. Men hun ble da BIM av 7 valper :D

Men jeg syntes det er helt greit at løpetisper får stille. Jeg har en hann hund, den yorken jeg ikke kan stille p.g.a det. Han blir helt tullerusk i hode.

Mulig det er bedere på utendørs utstillinger da. Så skjønner jo godt de som har hann hunder også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vel ikke jeg stilt tispe med løpetid enda, men kommer nok til å gjere det om hunden fungerer "normalt" ellers. (en del tisper blir jo helt skrudd i hodet)

Ser ikke helt problemet heller, ikke så lenge at hannene stiller først. Dommeren har da allerede gjort opp sin mening om hunden. Og jeg håper og tror at dommeren tar høyde for løpetid når kjønnene går i mot hverandre. Da må jeg si at jeg irriterer meg mer over de med løpske tisper som holder seg i nærheten av utstillingsringen hele dagen.... (og de skal som regel ikke stille hund en gang...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så på en tråd på canis, at det faktisk er lov å stille løpske tisper på utstilling. :-o må si jeg ble forbauset, for i mine øyne er det ingenting som er så selfølgeli som at det IKKE er lov! I mine øyne, uten mye erfaring dog, så ville det ødelagt veldig mye både for tispas framføring, men mest for hannhundene som kanskje stiller sammen/mot tispa!

hadde jeg og ask møtt ei løpe-tispe i ringen, hadda ask slitt båndet tvert av! Hadde ikke vært mulig og få han til og konsntrere seg om meg ,eller det og gå fint etterpå hvertfall! :D men tipse-eiere må da tenke så langt de å? at de ikke melder på når tispa er høyløpsk? :?

hva mener dere om dette?

Det er helt lov å stille en løpsk tispe i eksteriørringen. Har selv gjort dette ;) Man melder jo på og betaler for utstillingen i lang tid før denne skal gjennomføres. :P Det har ikke vært problem for hanhundeierne at det har blitt stilt løpske tisper :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor? hva er forskjellen? :? spørr fordi jeg ikke vet altså...

:P En løpsk tispe skal være i bånd. Lydighet og AG foregår jo som kjent uten line. Hmmmmm synes jeg ser kaoset med en høyløpsk tispe på vei over møne og en kjempeglad og ivrig hanhund stå nede på andre siden og venter ;), eller en hanhund stopper opp midt under øvelsen for å nyte lukten etter tispa :D Håper dette var et greit svar :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I agility er det lov å stille med løpsk tispe. Den må bare starte på ei gummimatte sånn at det ikke skal lukte løpsk tispe på start merket for hannhundene.

I LP skal dom vel gå til slutt, trur jeg... :?

Da er det nye regler i LP, var ikke lov tidligere :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er helt greit jeg. For tispene blir jo "ubrukelige" om man ikka kan bruke dem til noen under løpetiden. Ja, selvsagt kan noen hanner bli veldig interessert, men jeg syns liksom ikke tispeeierne skal klandres for det.. Men det kan jo ha noe med at jeg har tispe selv å gjøre... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor? hva er forskjellen? :? spørr fordi jeg ikke vet altså...

Hundene kan bli ukonsentrerte og det blir noe annet når du går lp eller ag da for da kan hunden løpe ut i og med at den går løs, snuse i bakken er også trekk!

Mens på utstilling har du hunden i bånd, og skulle den prøve å snuse er det litt vanskelig hvis du holder opp båndet...

Selvfølgelig har man hanner som ikke kan være i nærheten av ei løpsk tispe, men noe må man tåle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Maria og dere andre :D Man melder jo tross alt på hunden en god stund før utstillingen, og det er ofte mye planlegging rundt det. Skal man da trekke seg, uten engang å få tilbake pengene, bare fordi tispa får løpetid? Jeg synes ikke det. Jeg har meldt LiLi på to utstillinger nå, og hun har ennå ikke hatt sin første løpetid, så hun kan få den når som helst. Jeg håper selvfølgelig at hun venter til etter utstillingene, men gjør hun ikke det, så stille jeg uansett. Så lenge det er lov, så må man få gjøre det også. Det handler mer om å ta hensyn når man faktisk er der. Sørge for at ikke tispa går rundt overalt og frister de gale hannhundene ;) Gå litt unna når hun skal tisse osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei og hopp, alle sammen! Nå trenger jeg hjelp av det såkalte "sonen-orakelet".  Noen som har erfaring med hund med artrose her? Hvordan utartet det seg hos din hund(er)? Hvilke tilskudd anbefales? Hva bør ett godt fortilskudd inneholde? Tenker da spesifikt tilskudd til ledd. Han får laksolje i maten hver dag, og får nå Fish4dogs laks  Jeg mistenker at Alvin har begynnende artrose i høyre framlabb. Mer spesifikt i de to mellomste tærne på høyre frambein. Jeg har sett at han har vært små-halt, av og på over en 7 - 10 dagers periode nå. Spesielt når vi går på vei med grus. Etter en helt ordinær, rolig morgentur i morges gikk han på tre bein, etter at han hadde slappet av på sofaen ett par timer. Jeg har klemt og strukket, massert og sjekka beinet/skuldra på nevnte bein, og det er først når jeg legger press på de midterste tærne, spesielt underfra og innimellom de to midterste tærne, han hyler i smerte..  Han fikk en tissetur i stad, og da gikk han så og si normalt. Når jeg prøvde å spre tærne på labben hylte han, og begynte med haltinga igjen.. Han brukte alle fire beina men halta tydelig.  For cirka tre uker siden begynte jeg å gå mye turer i skogen, noe som muligens ble en brå overgang fra årets vinter"dvale"? (han har vært i aktivitet gjennom hele vinteren, bare ikke turer i ulendt terreng). Kan disse turene utløst en eller annen infeksjon eller "starta" artrosen? Søndag for to uker sida gikk vi 15km tur i ganske heftig terreng og jeg så null tegn til at han hadde vondt.. På søndag gikk vi over 1km spor i ulendt terreng, merka ingenting. Han vil være med ut på tur. Spiser som normalt. Slikker seg ikke (annet enn rengjøring). Tygger ikke på beina. Roer seg fort på natta. Er ikke hoven i leddene.. Hva tenker dere dette kan være?  Alvin er en amerikansk bulldog, han blir ni år til høsten. Fri for AD/HD. Forholdsvis nylig operert i munn, trukket ut seks tenner. Sist operert 11.04.24. Ellers frisk og rask. Skal selvfølgelig kontakte dyrlege 
    • jeɡ tror beɡɡe deler kan bli et problem. Det er mye avel på nevnt rase, så kommer sikkert et alternativ, men tidsmessig hadde dette vært optimalt
    • Det er jo ikke en veldig vanlig rase, og meg bekjent ingen på forumet som har hatt det noen gang. Jeg møtte én i mitt gamle nabolag. Jeg ville prøvd raseklubb (enten om det finnes i Norge, eller fra hjemlandet) eller rasegrupper på facebook.
    • Det er vanskelig. Skuddredd hund kan være helt forferdelig det også, ikke hatt selv, men jeg har bodd med en noen år. Men HD påvirket kropp er hver dag, det trenger ikke lydsensitivitet å være. 🤔  Skal du bruke hunden hardt/i sport/som redningshund om den egner seg? Hva vil hemme deg og hundens hverdag mest? Dårlige hofter eller lyder?  Er sannsynligheten for at du får i både pose og sekk hos noen andre ved en senere anledning høyere? 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...