Gå til innhold
Hundesonen.no

Interessante bilder


bardmand

Recommended Posts

  • Svar 94
  • Created
  • Siste svar
Oi, liker denne linken :wub: Moro!

Hmm. syns ikke det var så mye forskjell på mopsen nå og da på disse bildene her..

Faktisk litt enig - med unntak av at de åpenbart hadde lengre snuter, lettere kropper og mindre hard krøll på halen. Nok et argument for å avle de tilbake til tidligere tiders type, spør du meg - de ser jo fremdeles ut som mopser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så NYDELIGE schæferen var før! <3 Slanke og rett i ryggen :wub:

Ja ikke sandt dagens shefere er ødelagte nå er det mulig noen blir fornærma men den var pennere før . og alikevell så fortsetter mann og avle på den med vinklen som gjør at det ser ut som den har driti på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk litt enig - med unntak av at de åpenbart hadde lengre snuter, lettere kropper og mindre hard krøll på halen. Nok et argument for å avle de tilbake til tidligere tiders type, spør du meg - de ser jo fremdeles ut som mopser!

Ja, for det er jo ikke så mye forskjell at det kommer til å bli en annen rase..

Men husker desverre godt jeg fikk mange stygge komentarer på den forige mopsen min av mopseeiere pga han hadde for lange bein, og var for lett i kroppen, så hvor gjennomfør bart det er, vet jeg ikke :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var skikkelig gøy! Min rase er så godt som prikk lik det den var i 1920. Det som gjør meg tristest er schæferen som var så vakker før, og fransk bulldog. Har en kompis som eier ei fransk bulldog tispe, og hun sliter skikkelig med å puste. Hun tåler ikke varmt vær, og hun strever for hvert åndedrag. Det er trist hvordan enkelte av rasene har blitt utviklet til noe som både fungerer dårligere fysisk og som er mindre pene enn hva de var tidligere... Likevel ble jeg overrasket over hvor mange av rasene som var veldig like som de var for snart 100 år siden. Det er jo flott :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på puddelen, da :wub:

1907Toy_Poodle.jpg

(Toy)

1907Poodle2.jpg

edit: Pommen var jo egentlig veldig lik på hvordan noen av Chi'ene ser ut i dag... Kanskje litt innlysende? :)

OT og sikkert veldig slemt sagt, men det så ut som de hadde vært i krangel med gressklipperen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk litt enig - med unntak av at de åpenbart hadde lengre snuter, lettere kropper og mindre hard krøll på halen. Nok et argument for å avle de tilbake til tidligere tiders type, spør du meg - de ser jo fremdeles ut som mopser!

Og hva er egentlig gæærnt med hard krøll på halen? Jeg har fortsatt ikke skjønt det, jeg. Veit basenjier som har skikkelig stram krøll, og de har ikke noen prob. med det. :) Ellers synes jeg at mopsene var kjempefine før med lange bein og lette kropper, de var jo supercute!

Ellers så likte jeg den andre puddelen det var bilde av også, den som hadde dreads, selv om den ikke så mye puddel ut, så mer ut som en ustelt, delvis klippet, delvis "gått med laang pels i mange år uten tilsyn"-pyntedyr. Den var ikke pen, og så ikke funksjonabel ut, men kult å se en puddel som så litt annerledes ut enn hva man tenker seg pudler. Også likte jeg de forskjellige terrierne, og ikke minst notisen om Sheltien som ble utviklet fra Collie, og bekymringene ang en mini-collie som selskapshund. :wub:

Edit: Ja, boxeren var nydelig, og, gordon setteren så jo ut som en flat coat, jo! Så mye kraftigere som de var da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva er egentlig gæærnt med hard krøll på halen? Jeg har fortsatt ikke skjønt det, jeg. Veit basenjier som har skikkelig stram krøll, og de har ikke noen prob. med det. :wub: Ellers synes jeg at mopsene var kjempefine før med lange bein og lette kropper, de var jo supercute!

Jeg vet ikke hvordan det er med basenjien, men krøllhalen til mopsen og skrutrekkerhalen til bulldoggene skyldes en misdannelse i halevirvlene. Avlen på disse misdannelsene kan også medføre misdannelser i ryggvirvler - såkalt hemivertebrae.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvordan det er med basenjien, men krøllhalen til mopsen og skrutrekkerhalen til bulldoggene skyldes en misdannelse i halevirvlene. Avlen på disse misdannelsene kan også medføre misdannelser i ryggvirvler - såkalt hemivertebrae.

Ah, okej. Jeg vet ikke hva som gjør at basenjien har krøll, altså, den kommer jo etterhvert, de har jo rett hale når de blir født, men de skal jo ha krøll på halen, og den skal jo være så stram og fin som mulig, såvidt jeg har forstått. Iallefall skal den helst ligge fast å en side, om det er enkelt eller dobbeltkrøll er jo det samme. Men mops og andre aner jeg ikke noe om.

Ellers, så synes jeg de gamle elghundene var fine, jeg! Det første bildet så jo nesten ut som jämthunder, bare i mindre størrelse. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvordan det er med basenjien, men krøllhalen til mopsen og skrutrekkerhalen til bulldoggene skyldes en misdannelse i halevirvlene. Avlen på disse misdannelsene kan også medføre misdannelser i ryggvirvler - såkalt hemivertebrae.

Og hvis hunden har dette blir den lam, og må avlives!

Men, på Jeløya mente de at det ikke bare skyldes krøllen, men og at hundene har blitt trykt sammen, så dette gjelder mange av de mindre rasene. Og de med krøll som du sier. Vet ikke om det er riktig, men det var det vi fikk beskjed om da vi sjekket for hemi vertebra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, okej. Jeg vet ikke hva som gjør at basenjien har krøll, altså, den kommer jo etterhvert, de har jo rett hale når de blir født, men de skal jo ha krøll på halen, og den skal jo være så stram og fin som mulig, såvidt jeg har forstått. Iallefall skal den helst ligge fast å en side, om det er enkelt eller dobbeltkrøll er jo det samme. Men mops og andre aner jeg ikke noe om.

Ellers, så synes jeg de gamle elghundene var fine, jeg! Det første bildet så jo nesten ut som jämthunder, bare i mindre størrelse. :wub:

Ja mopsen blir å født med rett hale. Kan godt være det samme gjelder basenji, men det skal jeg ikke si noe om.(det med hemivertebra altså) Tror ikke det er så vanlig blandt mops heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja mopsen blir å født med rett hale. Kan godt være det samme gjelder basenji, men det skal jeg ikke si noe om.(det med hemivertebra altså) Tror ikke det er så vanlig blandt mops heller.

Egentlig litt snodig dette med at krøllen kommer av missdannelser i ryggvirvlene og at det er "greit" å fortsette å avle på det. Flere raser har jo ikke lov å avle på haleknekk fordi det kan nedarves og sette seg lengre opp i ryggen og skape problemer for hunden... hmm.. snodig...dobbeltmoral..??!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg er sikkert den eneste her som mener det, men jeg syns faktisk ikke at "den gammeldagse" schäferen var spesielt fin. Nå skal det også sies at dette var 1920-hunder, ti år senere så er samme rase en langt kraftigere hund med mindre "belgerlook", dette går jo litt på hva som var moderne også. Regner med at de som har laget denne siden prøver å finne ekstremdyr fra begge sider (virker sånn i enkelte tilfeller ihvertfall) slik at slik at effekten blir bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og mastiffen, som hun dyrlegedama til tv2 påsto var en designerhund som var avlet for stor og tung og med for kort hode nå i nyere tid, så sånn ut den gangen:

http://img.photobucket.com/albums/v485/Pie...1897Mastiff.jpg

Ikke noe nymoderne påfunn allikevel, kanskje :wub:

Mulig, men det er flere mastiffbilder der, og de ser sånn ut:

1905Mastiff.jpg

1890English_Mastiff.jpg

1915Mastiff.jpg

Litt mindre hud og litt mer ansikt, jeg har ikke sett noen sånne i levende live, jeg.

Dachsen hadde bein, Borzoien og Bullterrieren så ut som hunder og det var generelt mer ansikt og kropp, og mindre hud å se.

Huff...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ikke sandt dagens shefere er ødelagte nå er det mulig noen blir fornærma men den var pennere før . og alikevell så fortsetter mann og avle på den med vinklen som gjør at det ser ut som den har driti på seg.

Det er vel også litt vesentlig å se på litt andre vinkler også kanskje? Feks hvordan skuldrene er plassert på denne hunden, tipper den veiver med frambena og antagelivis får litt belastning/slitasje pga det:

1920GermanShep.jpg

Eller kneevinklene til denne hunden?

1915German_Shepherd.jpg

Som du kanskje skjønner så består en kropp av litt mer en vinkelen på krysset. Og jeg har veldig lyst til å legge ut to bilder av hunder som er oppstilt kvadratisk og begge har Cert/CK på utstilling.. Dem står faktisk ikke noe mer i helling enn min AK med ett litt hellende kryss. Ser heller ikke at jeg har noen problemer med vinkelen på min rase.

Må si det er ekstra morsomt å se bilder av springere ettersom "mange" klager på dem korte bena til enkelte Working springer også ser man bildene av opprinnelsen. (men jeg syns nå å ha litt lengde på bena er posetivt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...