Gå til innhold
Hundesonen.no

Interessante bilder


bardmand

Recommended Posts

En av de bedre samlingene jeg har funnet på nett:

http://smg.photobucket.com/albums/v485/Pie...cal%20Pictures/

I lys av en del diskusjoner her inne i det siste, kan det jo være vel verd å ta en nærmere titt på hvordan raser som mops, pekingeser og de ulike setterne så ut for 100 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 94
  • Created
  • Siste svar

Det som slår meg med mange av disse rasene som er avbildet, er at de faktisk IKKE har forandret seg stort på de siste 100 år (og det er vel ikke så veldig mange fler år siden mange av rasene ble definert som raser). King Charles Spaniel hadde jo faktisk like kort nese da, som de har i dag f eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som slår meg med mange av disse rasene som er avbildet, er at de faktisk IKKE har forandret seg stort på de siste 100 år (og det er vel ikke så veldig mange fler år siden mange av rasene ble definert som raser). King Charles Spaniel hadde jo faktisk like kort nese da, som de har i dag f eks.

Meg og.. Boston terrier f.eks, har ikke noe kortere tryne i dag enn da. Og mastiffen, som hun dyrlegedama til tv2 påsto var en designerhund som var avlet for stor og tung og med for kort hode nå i nyere tid, så sånn ut den gangen:

1897Mastiff.jpg

Ikke noe nymoderne påfunn allikevel, kanskje :whistle:

Sjekk boxeren a!

Litt tyngre den gangen enn i dag.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som slår meg med mange av disse rasene som er avbildet, er at de faktisk IKKE har forandret seg stort på de siste 100 år (og det er vel ikke så veldig mange fler år siden mange av rasene ble definert som raser). King Charles Spaniel hadde jo faktisk like kort nese da, som de har i dag f eks.

Ja, jeg ser på Boston at det faktisk ikke er store forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg og.. Boston terrier f.eks, har ikke noe kortere tryne i dag enn da. Og mastiffen, som hun dyrlegedama til tv2 påsto var en designerhund som var avlet for stor og tung og med for kort hode nå i nyere tid, så sånn ut den gangen:

1897Mastiff.jpg

Ikke noe nymoderne påfunn allikevel, kanskje :banana:

Litt tyngre den gangen enn i dag.. hehe

Denne Masiffen synes jeg ikke er noen god representant for rasen sin, men representerer i stor grad noe av de problemene Masiffer og andre Molossere fortsatt sliter med i dag: Fryktelig trange vinkler, som gjør den spesielt utsatt for feks kors - og leddbåndskader :whistle:

Flere og flere av de ulike Mastiffene blir i dag avlet både for store og ufunksjonelle, i tillegg til all den overflødige pelsen de plutselig skal ha - som videre medfører ulike hud plager, og feks Entropion/Ectropion. De er i dag, desverre, ikke uvanlig med både Napolitanere og Bordeauxer som har passert både 80 og 90 kg, uten å ha hverken benstamme, muskelatur eller vinkler til å bære vekten på en funksjonell måte - og dette var en gang i tiden glimrende brukshunder :cheer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som slår meg med mange av disse rasene som er avbildet, er at de faktisk IKKE har forandret seg stort på de siste 100 år (og det er vel ikke så veldig mange fler år siden mange av rasene ble definert som raser). King Charles Spaniel hadde jo faktisk like kort nese da, som de har i dag f eks.

Må si meg enig der. Men så flotte som schæferne var! Også så like som "german shepherd" og "belgian shepherd"(mallen) var!

Kjempefin link, den skal addes i "favoritter".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Super link! Med den forsvant nattesøvnen... :whistle: Synes slikt er kjempe intresant! Men det jeg reagerte mest på er faktisk pekingen.. så jo ut som en tibetansk spaniel jo.

Pekingneseren er jo rett og slett blitt kvalmenes ekkel! Jeg spyr av å se de vagge seg bortover i utstillingsringen med den store pelsen og den inntrøkte nesten. De kan da ikke ha det bra!

Så NYDELIGE schæferen var før! <3 Slanke og rett i ryggen :banana:

Helt enig! Jeg får nesten lyst på den selv.

Oh, sjekk cockeren!

1905Cocker_Spaniel.jpg

1901Cocker_Spaniel.jpg

Det er faktisk en rase som ikke ser ut som den gjorde i det hele tatt lenger, samme om du velger jakt eller show-linjer..

Interessant! Stor forandring ja. Men er det til det positive eller negative?

Sheltien var interessant også

*Leiter etter papillon*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som slår meg med mange av disse rasene som er avbildet, er at de faktisk IKKE har forandret seg stort på de siste 100 år (og det er vel ikke så veldig mange fler år siden mange av rasene ble definert som raser). King Charles Spaniel hadde jo faktisk like kort nese da, som de har i dag f eks.

Ja, King Charles har hatt kort snute som nå siden 1500-tallet de (malerier osv.) Så det er på ingen måte en designer hund i min formening. Men om de er lekre er noe helt annet syns jeg :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...