Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva får dere til å velge fôret til hunden?


Renate A

Recommended Posts

Det er muligens ikke meningen å svare før man har fått hund, men... :flowers:

Spiller prisen noe rolle for deg?

Jeg har funnet et fór jeg har tro på, og da får det koste hva det koste vil. Har hørt at det skal være rimelig da, men har ikke testet enda.

Leser du hva fôret inneholder før du kjøper det?

Jepp. Eller mamma hjelper meg å se om det er greit sammensatt.

Stoler du på de som selger fôret?

Til en hviss grad. Sjekker innhold og OE fra protein og fett.

Hvor syntes du det er tryggest å kjøpe fôr?

Vetrinær-Dyrebutikk-Kolonialen-Nettbutikk

Hadde jeg brukt tørrfór hadde jeg nok kjøpt fra veterinær, men V&H selges hos private(?) forhandlere.

Hvis hunden ikke liker fôret, bytter du med en gang eller prøver du å venne den til det?

Den skal få det jeg vil at den skal spise, og ikke noe annet. Skal se at den liker det da :banana:

Hvor lang til venningstid gir du fra det gamle til det nye fôret?

Aner ikke, men noen dager må jo være passe?

Hvordan vil du at hunden skal se ut (optimalt) med fôret den går på?

Pelsen skinnende, lite røyting, lite og fast avføring, heller litt tynn enn tykk.

Er du 100% sikker på hvor mye fôr du skal gi hver dag?

Hvis ja, hvordan vet du det?

Blir vel prøving og feiling på den biten, gitt.

Får den oppbløtt eller tørt fôr? Hvorfor

Planlegger å forsøke å fóre rått.

Hvor mange ganger om dagen? Hvorfor?

Som valp: 3? Voksen vet jeg ikke, kanskje 2?

Får hunden din middagsrester, brødskiver osv?

Har ikke lyst å gi den det, men man vet jo aldri... Den får sikkert smake litt menneskemat av og til, men vil ikke ha fast rutine på at restene går til hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller prisen noe rolle for deg?

Nei

Leser du hva fôret inneholder før du kjøper det?

Jeg ser på ingredienslista - hva som står først ( det som foret inneholder mest av )

Stoler du på de som selger fôret?

I dyrebutikk så spør jeg skjeldent om råd ang for. Men jeg stoler på de som produserer Vom og Hundemat ( VH ).

Hvor syntes du det er tryggest å kjøpe fôr?

Vetrinær-Dyrebutikk-Kolonialen-Nettbutikk

Dyrebutikk, vetrinær og hos produsenten av VH

Hvis hunden ikke liker fôret, bytter du med en gang eller prøver du å venne den til det?

Har to matvrak, så skjeldent de ikke liker. Men isåfall venter jeg noen dager og så bytter jeg ( skjedd en gang i løpet av 9 år ! )

Hvor lang til venningstid gir du fra det gamle til det nye fôret?

Eldste hunden tåler det meste så der har jeg ikke hatt noe særlig tilvenningstid. Minstemann er mer sensitiv, så veksler rundt 1 uke ved bytte av tørrfor. Veksel mellom tørrfor og VH gjør jeg uten tilvenning.

Hvordan vil du at hunden skal se ut (optimalt) med fôret den går på?

Fin i pelsen og klør, holder vekta og virker sunn og rask.

Er du 100% sikker på hvor mye fôr du skal gi hver dag?

Hvis ja, hvordan vet du det?

Prøving og feiling. Ser om hunden legger på seg eller blir tynnere og gir för etter det.

Får den oppbløtt eller tørt fôr? Hvorfor

Tørrfor: Heller over vann idet jeg gir maten. VH gis uten vann.

Hvor mange ganger om dagen? Hvorfor?

2 ganger om dagen. Blitt en vane. Synes det funker greit.

Får hunden din middagsrester, brødskiver osv?

Får middagsrester og annet innemellom. Ikke noe fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller prisen noe rolle for deg?

Ja, jeg synes 14kg tørrfôr til 800kr er alt for dyrt.

Leser du hva fôret inneholder før du kjøper det?

Jeg leste på det i begynnelsen, men gjør selvsagt ikke det nå mer. :ahappy:

Stoler du på de som selger fôret?

I all hovedsak ja. Når det er sagt, så synes jeg at jeg kan nok om fôring til at jeg slipper å stole på de; de skal kun ta imot pengene mine og gi meg fôret liksom..

Hvor syntes du det er tryggest å kjøpe fôr?

Vetrinær-Dyrebutikk-Kolonialen-Nettbutikk

Veterinær, dyrebutikk, forhandler. Nettbutikk har jeg ikke vært borti, men det blir vel som en forhandler. Men i all hovedsak stoler jeg på meg selv og min egen dømmekraft. :banana:

Hvis hunden ikke liker fôret, bytter du med en gang eller prøver du å venne den til det?

Jeg bytter ikke.

Hvor lang til venningstid gir du fra det gamle til det nye fôret?

Ingenting. Hvis mine hunder mot formodning får noe annet å spise enn det de vanligvis gjør, forventer jeg at alt fungerer som normalt, men at bajsen kanskje inntar en litt annen form/konsistens, dog uten noen antydning til å bli dårlig.

Hvordan vil du at hunden skal se ut (optimalt) med fôret den går på?

Fin pels, lite tannstein, myke poter, sunn hud, normal ånde, minimalt med bajs, fast bajs, i normalt hold.

Er du 100% sikker på hvor mye fôr du skal gi hver dag?

Hvis ja, hvordan vet du det?

Tja.. Det går på magefølelsen, og det er sjelden bikkja blir verken feit eller tynn. Vi har funnet den mengden som passer for oss, og de dagene det skjer mer får hun mer, de dagene det skjer mindre får hun mindre. Vekten er rimelig stabil, så jeg har vel funnet korrekt mengde da antar jeg. Hvordan jeg vet det; fordi jeg har prøvd meg frem. :whistle:

Får den oppbløtt eller tørt fôr? Hvorfor?

Ingen av delene, fôret er rått.

Hvor mange ganger om dagen? Hvorfor?

To ganger om dagen, fordi det er bedre med flere måltider når man har meget sultne hunder som lett kan legge på seg, forbrenningen blir mer jevn. Synes også litt synd på hunden om den ikke skulle få to ganger så sulten som den er... :flowers:

Får hunden din middagsrester, brødskiver osv?

Jepp. Hvorfor? Fordi magen har veldig godt av å opprettholde magefunksjonen; det å kunne fordøye mange forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller prisen noe rolle for deg?

Nei, det viktigste er at han får bra mat. Men så klart prøver jeg å handle inn så billig som mulig, via en storforbrukeravtale

Leser du hva fôret inneholder før du kjøper det?

Nei, det må jeg innrømme at jeg ikke gjør. Ser vel bare på smakene, og kjøper fôr som passer til størrelse og behov.

Stoler du på de som selger fôret?

Ja, de som selger fôret har jo ikke noe med innholdet å gjøre, men produsentene derimot, kanskje ikke helt. Men til en viss grad, tror det er mye lureri ute å går.

Hvor syntes du det er tryggest å kjøpe fôr?

Vetrinær-Dyrebutikk

Hvis hunden ikke liker fôret, bytter du med en gang eller prøver du å venne den til det?

Har ikke skjedd, men hadde nok byttet ja, iom han er altetende, og hadde han ikke spist det hadde han virkelig ikke likt det, hadde ikke bare vært bortskjemthet.

Hvor lang tilvenningstid gir du fra det gamle til det nye fôret?

Hender det blir cold turkey fra det ene til det andre, og tilvenner jeg det glemmer jeg det gjerne litt bort etter et par dager *rødme*

Hvordan vil du at hunden skal se ut (optimalt) med fôret den går på?

Slik han ser ut nå

Er du 100% sikker på hvor mye fôr du skal gi hver dag?

Hvis ja, hvordan vet du det?

Ja, egentlig. Har prøvet og feilet litt, først ble det for mye, så for lite. Men nå har han holdt matchvekten sin lenge, så tror jeg har knekt koden. Regulerer også litt etter aktivitet, men grunnmengden er den samme.

Får den oppbløtt eller tørt fôr? Hvorfor

Tørt, bra for tennene, og han liker det.

Hvor mange ganger om dagen? Hvorfor?

To, morgen og sen ettermiddag. Fordi vi alltid har gjort det slik rett og slett, og fordi han er så glad i mat at jeg synes ikke han skal bli snytt med bare ett måltid.

Får hunden din middagsrester, brødskiver osv?

Ja, om det er noe til overs, grønnsaker etc. Eller en brødskalt. Men det er ikke så ofte, og ikke iberegnet fôrmengden hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller prisen noe rolle for deg?

Nei.

Leser du hva fôret inneholder før du kjøper det?

Ja.

Stoler du på de som selger fôret?

Tja. Veterinærer og dyrebutikkansatte har begrenset kunnskap om ernæring, og den strekker seg sjeldent utover å kunne anbefale noe av de typene de selger selv. Har man en hund som har litt andre behov enn hva en normal tørrfôrsekk klarer å tilby, så merker man ofte den manglende kunnskapen.

Hvor syntes du det er tryggest å kjøpe fôr? Vetrinær-Dyrebutikk-Kolonialen-Nettbutikk

Det er det samme for meg, bare jeg får det fôret jeg vil ha, og at maten er lagret på en forsvarlig måte (eks ikke ha tørrfôrsekker lagret i solsteken sommerstid)

Hvis hunden ikke liker fôret, bytter du med en gang eller prøver du å venne den til det?

Det hadde nok kommet an på hunden og hvorfor den ikke ville spise. De to jeg har nå er rimelig glupske, så da hadde jeg nok byttet fôr. Aldri hatt voldsomt kresne hunder egentlig.

Hvor lang til venningstid gir du fra det gamle til det nye fôret?

Kommer an på hunden. Noen hunder har fått lang tilvenningstid, andre har jeg bare starte å fôre på nytt merker når sekken har vært tom. E

Hvordan vil du at hunden skal se ut (optimalt) med fôret den går på?

Blank pels, passe vekt, energi for oppgavene den skal utføre, ikke unormalt mye drit.

Er du 100% sikker på hvor mye fôr du skal gi hver dag?

Hvis ja, hvordan vet du det?

Ja. Holdet og energien til hunden. Etter "prøving og feiling" metoden.

Får den oppbløtt eller tørt fôr? Hvorfor

De får V&H, så den bløtes jo ikke noe mer enn hva den er.

Hvor mange ganger om dagen? Hvorfor?

To ganger. Ingen konstant tilgang til mat siden jeg vil ha kontroll på hvor mye de spiser, apetitt og når de spiser. Og jeg synes ikke hundene fungerer optimalt med bare ett måltid med tanke på trening etc.

Får hunden din middagsrester, brødskiver osv?

Ja. Alt jeg ikke spiser og som er spisenede for hunder, får de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spiller prisen noe rolle for deg?

- ja

Leser du hva fôret inneholder før du kjøper det?

- ja

Stoler du på de som selger fôret?

- nei, ikke i forhold til vurdering mellom typer

Hvor syntes du det er tryggest å kjøpe fôr?

Vetrinær-Dyrebutikk-Kolonialen-Nettbutikk

- kjøper for det meste hos hundekjørere eller andre som beviselig får foret til å fungere på egne hunder som er i bruk.

Hvis hunden ikke liker fôret, bytter du med en gang eller prøver du å venne den til det?

- Ikke vært noe tema.

Hvor lang til venningstid gir du fra det gamle til det nye fôret?

- Ingen tid

Hvordan vil du at hunden skal se ut (optimalt) med fôret den går på?

- Frisk, lite avføring

Er du 100% sikker på hvor mye fôr du skal gi hver dag?

Hvis ja, hvordan vet du det?

- Ja, varierer etter hvordan jeg vet min hund forbrenner (mindre eller mer i forhold til grunnmengden) Varierer etter aktivitet og hold.

Får den oppbløtt eller tørt fôr? Hvorfor

- tørrfor og voh

Hvor mange ganger om dagen? Hvorfor?

- 1 gang til hverdags, 2 - 3 ganger i mye bruk

Får hunden din middagsrester, brødskiver osv?

- ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spiller prisen noe rolle for deg?

Nei, ikke egentlig. Valgte for uavhengig av pris -men kjøper der jeg får det billigst.

Leser du hva fôret inneholder før du kjøper det?

Ja

Stoler du på de som selger fôret?

Det kommer litt an på personen egentlig. Men stoler mest på min egen vurdering.

Hvor syntes du det er tryggest å kjøpe fôr?

Hos veterinær eller faghandel.

Hvis hunden ikke liker fôret, bytter du med en gang eller prøver du å venne den til det?

Hvis ikke hunden liker foret, går den sulten.

Hvor lang til venningstid gir du fra det gamle til det nye fôret?

Ingen.

Hvordan vil du at hunden skal se ut (optimalt) med fôret den går på?

Frisk, god pels, hud og poter. Glad og fornøyd.

Er du 100% sikker på hvor mye fôr du skal gi hver dag?

Hvis ja, hvordan vet du det?

På de voksne ja, de får det samme uansett om vi har hatt en aktiv eller rolig dag. Det jamner seg ut i det lange løp. Fasit vokser som ugress, så han får det jeg tror han skal ha, og så får han evt. litt mer om han virker unormalt sulten. Ingen av dem er for tykke eller tynne, så ser ut som om jeg greier meg ;-p

Får den oppbløtt eller tørt fôr? Hvorfor

De får V&H, om Fasit får tørrfor så får han det tørt. Det er i så fall fordi jeg har glemt å tine nok v&h, så da blander jeg litt tørrfor i maten hans så han får spise når de andre får mat. Stakkars neglisjerte hunden!

Hvor mange ganger om dagen? Hvorfor?

-2 ganger. Fordi jeg syns det er greit sånn. Fasit har fått tre ganger til nå, men har kuttet ut middagen hans denne uka. Er ikke sikker på om han kanskje skal få tre måltider allikevel, ser ut som han syns det er lenge å vente fra morgenmat til kvelds.

Får hunden din middagsrester, brødskiver osv?

Ikke Salza, hun tåler så dårlig sånn. Men de to andre får. Dessuten får de jo mye bein og sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller prisen noe rolle for deg?

Delvis. Jeg ville ikke brukt et fôr hundene ikke hadde fungert på bare fordi det hadde vært billig, men prisen har litt å si.

Leser du hva fôret inneholder før du kjøper det?

Jeg sjekker innholdet før jeg velger et fôr ja.

Stoler du på de som selger fôret?

Nei, i grunn ikke. :flowers:

Hvor syntes du det er tryggest å kjøpe fôr?

Vetrinær-Dyrebutikk-Kolonialen-Nettbutikk

Det tenker jeg ikke så mye over, bare de har fôret som jeg er ute etter så er det ikke så nøye hvor og hvem.

Hvis hunden ikke liker fôret, bytter du med en gang eller prøver du å venne den til det?

Jeg vet ikke helt, det har liksom aldri vært en spørsmålsstilling med mine. De spør ikke hva som ligger i matskålen, de inhalerer det uansett. Men om de plutselig hadde nektet å spise fôret så hadde jeg antagelig ikke prøvd så mye, enten tenkt at fôret var dårlig eller i den retningen - for mine er absolutt ikke kresne så om de plutselig ikke vil spise så er det enten noe fysisk galt med dem, eller så er fôret ødelagt (og da veldig, for jeg tviler på at et lettere dårlig fôr hadde gjort noe for retrievermonstrene ....).

Hvor lang til venningstid gir du fra det gamle til det nye fôret?

Blander det siste av det gamle med det nye, så det kommer an på hvor mye som er igjen av det gamle. Tenker ikke så mye over det, mine tåler fôrbytter ganske greit selv om de kommer brått.

Hvordan vil du at hunden skal se ut (optimalt) med fôret den går på?

Blank og fin pels, godt med energi osv.

Er du 100% sikker på hvor mye fôr du skal gi hver dag?

Hvis ja, hvordan vet du det?

Ja, jeg vet det - men jeg vet ikke helt hvorfor. Kjenner hundene ganske godt, samt vet hvillen aktivitet de har vært i i løpet av dagen osv. Måler aldri opp, men tar det på øyesyn. Har aldri hatt overvektige hunder, og ei alt for tynne, så øyemålet mitt må vel fungere ganske bra. :banana:

Får den oppbløtt eller tørt fôr? Hvorfor

Når de får tørrfôr så bløtes det ikke opp. Og grunnen til det er så enkel at det er fordi det fungerer bra sånn.

Hvor mange ganger om dagen? Hvorfor?

1-2 ganger. En gang på rolige dager/dager med bare tur og LP-trening, to ganger om vi skal gjøre noe som krever ekstra energi (jakttrening, lengre helgekurs, m.m) eller på stevnedager. Blitt en vane med den fôringsrutinen.

Får hunden din middagsrester, brødskiver osv?

Jepp. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller prisen noe rolle for deg?

Litt, men hadde hun måtte ha et dyrt spesialfôr for å være frisk hadde hun fått det.

Leser du hva fôret inneholder før du kjøper det?

Ser mest på hvor mye protein og fett det er.

Stoler du på de som selger fôret?

Nja kommer helt ann på hvem som møter meg. De som jobber i dyrebutikk har skjelden sååå mye peil på GD (og kommer med feil anbefalinger). Nå kjøper jeg rett fra produsenten og stoler på deres og min erfaring med fôret.

Hvor syntes du det er tryggest å kjøpe fôr?

Kjøper rett fra produsenten (V&H) i Trøgstad :banana: Ellers er vel både dyrlege og dyrebutikker også fine steder å få bra mat :ahappy:

Hvis hunden ikke liker fôret, bytter du med en gang eller prøver du å venne den til det?

Den ene jeg har spiser ALT så der er det aldri vært no tema, den andre er litt mer forsiktig, men har ikke gått fra maten sin ennå... Hvis det hadde gått 2-3 dager og den ikke spiser hadde jeg nok byttet.

Hvor lang tilvenningstid gir du fra det gamle til det nye fôret?

Her her det vært ca 1 uke.... det har fungert greit :banana:

Hvordan vil du at hunden skal se ut (optimalt) med fôret den går på?

Skal være blank i pelsen, ikke røyte masse heeeele tiden, ha gode myke poter, god apetitt, normal avføring :aww: og selvsakt en livsglad hund med gnist :whistle:

Er du 100% sikker på hvor mye fôr du skal gi hver dag?

Ja, Kita har fått fast mengde en stund og er fin i holdet nå, Nanti øker gradvis i fôrmengde etter vekst og behov :banana:

Regulerer litt hvis Kita har vært i hard aktivitet :lol:

Får den oppbløtt eller tørt fôr? Hvorfor?

Kita helfôres på V&H, hun er mye bedre i pelsen når hun går på det, potene er også bedre og det kommer 1/3 av avføringen i forhold til tørrfôr. Hun får mye tyggebein. Nanti får RC, men så sant hun fungerer på V&H skal hun gå på det når hun er ferdig å våkse i høyden. Altsaå når hun runder 7-8mnd :banana:

Hvor mange ganger om dagen? Hvorfor?

Fôrer to ganger om dagen på Kita (morgen og kveld) for å ungår store måltider og magedreining. Nanti får 3 ganger om dagen. Morgen, middag og kveld :flowers:

Får hunden din middagsrester, brødskiver osv?

Nei, det får de ikke :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller prisen noe rolle for deg?

Tjanei? Liker jo best å kjøpe fôr som er barmhjertig mot lommeboken, men det er absolutt ikke det viktigste.

Leser du hva fôret inneholder før du kjøper det?

Ja, men ikke nøye.

Stoler du på de som selger fôret?

Til dels, men jeg pleier aldri å spørre om råd. Stoler på egen erfaring.

Hvor syntes du det er tryggest å kjøpe fôr?

Veterinær-Dyrebutikk-Kolonialen-Nettbutikk

Veterinær eller dyrebutikk, så har man et greit fôr som basis.

Hvis hunden ikke liker fôret, bytter du med en gang eller prøver du å venne den til det?

Nå er ikke hunden min kresen, og det har vel bare vært to typer fôr han ikke har likt hittil. Har spedd ut det meste av sekken med annet fôr, men ikke kjøpt det igjen. Ser ingen grunn til å tvinge i ham noe han ikke liker, når han liker det meste annet.

Hvor lang til venningstid gir du fra det gamle til det nye fôret?

Ingen. De bør da tåle såpass.

Hvordan vil du at hunden skal se ut (optimalt) med fôret den går på?

Frisk og rask, bra hold, bra pels osv.

Er du 100% sikker på hvor mye fôr du skal gi hver dag?

Hvis ja, hvordan vet du det?

Det regulerer han selv. Maten står fremme hele tiden, og han blir verken for tykk eller tynn, så da er det helt ok for meg,

Får den oppbløtt eller tørt fôr? Hvorfor?

Tørt, for det blir jo dårlig hvis det står fremme hele tiden oppbløtt, og han liker det best tørt. Hender dog at det hives annen mat i fôret.

Hvor mange ganger om dagen? Hvorfor?

Det regulerer han selv. Maten står fremme hele tiden, og han blir verken for tykk eller tynn, så da er det helt ok for meg,

Får hunden din middagsrester, brødskiver osv?

Ja, og det er stort sett ikke noe særlig han ikke får. Er av samme oppfatning som Huldra, at hunder bare har godt av variert kost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller prisen noe rolle for deg?

Ja, men det er ikke det viktigste

Leser du hva fôret inneholder før du kjøper det?

Ja

Stoler du på de som selger fôret?

Det kommer and på selgeren

Hvor syntes du det er tryggest å kjøpe fôr?

Veterinæren derreter dyrebutikken og så nettbutikk

Hvis hunden ikke liker fôret, bytter du med en gang eller prøver du å venne den til det?

Bytter etter 2mnd om det ikke fungerer

Hvor lang til venningstid gir du fra det gamle til det nye fôret?

Det kommer and på hvor mye jeg har hatt igjen av det gamle når jeg kjøper det nye.

Hvordan vil du at hunden skal se ut (optimalt) med fôret den går på?

Glansfull pels, lite røyting(utenom røyteperiodene), relativt hvite tenner, energisk, fast avføring

Er du 100% sikker på hvor mye fôr du skal gi hver dag?

Nei

Hvis ja, hvordan vet du det?

Får den oppbløtt eller tørt fôr? Hvorfor

Tørt, ser ikke nødvendigheten i å bløte det opp. Får også V&H i blant, på aktive dager/perioder.

Hvor mange ganger om dagen? Hvorfor?

1 gang, vurdere å høyne til 2 ganger for å få opp forbrenningen.

Får hunden din middagsrester, brødskiver osv?

Ja, men ingen varmebehandlede bein eller rester av retter som inneholder mye løk/salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller prisen noe rolle for deg?

Nei. Så lenge hunden liker fôret og fungerer bra på det, så betyr ikke prisen noe.

Leser du hva fôret inneholder før du kjøper det?

Ja.

Stoler du på de som selger fôret?

Nei. :flowers: De er ute etter å selge, tror jeg. Jeg stoler derimot på oppdrettere med lang erfaring.

Hvor syntes du det er tryggest å kjøpe fôr?

Vetrinær-Dyrebutikk-Kolonialen-Nettbutikk

Tryggest og tryggest... Det er lettest å kjøpe hos dyrebutikk. Dyrlegene her tar mer betalt for samme fôr som dyrebutikkene, ergo kjøper jeg ikke der. Kolonialen er uaktuell... Friskies og Pedigree kjøper jeg ikke.

Hvis hunden ikke liker fôret, bytter du med en gang eller prøver du å venne den til det?

Vel, har en kresen hund, så jeg prøver å ikke gi opp helt med en gang. Selv om det har vært ett fôr jeg har gitt opp etter én gang.

Hvor lang til venningstid gir du fra det gamle til det nye fôret?

Da hun var valp og gikk lenge på samme fôr, brukte jeg 2-3 dager på tilvenning. Nå går jeg direkte fra ett for til et annet...

Hvordan vil du at hunden skal se ut (optimalt) med fôret den går på?

Jeg vil at hun skal se sunn og sprek ut. Ikke for tynn, som hun er nå, og ikke for tykk. Optimal vekt tror jeg er 22 kg for henne, hun er nå bare 19 :banana:

Er du 100% sikker på hvor mye fôr du skal gi hver dag?

Hvis ja, hvordan vet du det?

Tja. Jeg har en anelse om hvor mye hun skal ha. Men hun spiser aldri så mye.

Hvordan jeg vet det? Den tiden hun spiste den mengden, var hun i god hold, men la ikke på seg.

Får den oppbløtt eller tørt fôr? Hvorfor

Tørt, for å få noe å tygge på.

Ikke spiser hun det oppbløtt heller.

Hvor mange ganger om dagen? Hvorfor?

2. Frokost og middag. Fordi jeg synes det blir lenge å gå om hun bare får mat 1 gang per dag, og fordi hun ikke rekker å bli sulten igjen om hun får mat 3 ganger for dagen.

Får hunden din middagsrester, brødskiver osv?

Ja. Nå har vi bodd midlertidig hos mine foreldre en stund, og hun har blitt noe bortskjemt :whistle: Tror det henger godt sammen med at hun har blitt fryktelig kresen hva hundemat angår...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller prisen noe rolle for deg?

Nei, prisen spiller ingen rolle.

Leser du hva fôret inneholder før du kjøper det?

Ja, hvis jeg skal bytte fór

Stoler du på de som selger fôret?

Jeg stoler ikke veldig mye på de som jobber på dyrebutikken nei, til det har jeg fått altfor mange dustete råd.

Hvor syntes du det er tryggest å kjøpe fôr?

Vetrinær-Dyrebutikk-Kolonialen-Nettbutikk

Kjøper hos veterinær eller dyrebutikk

Hvis hunden ikke liker fôret, bytter du med en gang eller prøver du å venne den til det?

Prøver å venne den til det, hvis den ikke vil ha det over en periode, bytter jeg.

Hvor lang til venningstid gir du fra det gamle til det nye fôret?

Kommer veldig an på. Med V&H gir jeg ikke veldig lang tilvenningstid, kanskje en ukes tid. Med bytte av tørrfórtyper lenger.

Hvordan vil du at hunden skal se ut (optimalt) med fôret den går på?

Blank og fin i pelsen, sterke poter og klør, friske fine tenner og tannkjøtt. Generelt, se frisk ut.

Er du 100% sikker på hvor mye fôr du skal gi hver dag?

Hvis ja, hvordan vet du det?

Jeg gir etter hold, med anvisningen på fóret som veiledning.

Får den oppbløtt eller tørt fôr? Hvorfor

Dina får V&H, Midas får 70/30 med V&H og tørrfór. Dina får kun v&g, fordi hun reagerer litt på tørrfór, og fordi hun fungerer utmerket på det. Midas får litt tørrfór enda fordi jeg ikke vil gå helt over til V&H før vi har vært på teltturer i sommer. Han skal også over på 100% V&H etterhvert.

Hvor mange ganger om dagen? Hvorfor?

Midas får tre/fire fordi han er liten og klarer ikke å spise så mye i gangen. Dina får en, kanskje to, fordi hun ikke spiser mer enn det. Hun får to hvis hun spiser første måltidet tidlig på dagen.

Får hunden din middagsrester, brødskiver osv?

Ja, de får kjøtt og fisk, brød osv. Dette er ikke en fast del av kostholdet, men noe de får som en bonus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller prisen noe rolle for deg?

Ikke egentlig tror jeg. Kvaliteten er vel det viktigste.

Leser du hva fôret inneholder før du kjøper det?

Ja

Stoler du på de som selger fôret?

Jeg gjør vel det, jeg har ikke peiling...

Hvor syntes du det er tryggest å kjøpe fôr?

Vetrinær-Dyrebutikk-Kolonialen-Nettbutikk

Jeg kjøper fôret i dyrebutikken

Hvis hunden ikke liker fôret, bytter du med en gang eller prøver du å venne den til det?

Hunden min har hatt samme fôr siden vi fikk han

Hvor lang til venningstid gir du fra det gamle til det nye fôret?

Hvordan vil du at hunden skal se ut (optimalt) med fôret den går på?

Sunn og frisk med blank pels og normal avføring

Er du 100% sikker på hvor mye fôr du skal gi hver dag?

Hvis ja, hvordan vet du det?

Ja, det er jeg. Har veiet hundenmin, og følger fôringskjemaet på fôrsekken

Får den oppbløtt eller tørt fôr? Hvorfor

Han får tørrfôret tørt, men jeg sper på med litt våtfôr innimellom

Hvor mange ganger om dagen? Hvorfor?

Han får mat to ganger om dagen

Får hunden din middagsrester, brødskiver osv?

Egentlig ikke, men han er en tjuvradd så vi må passe på at ingen ting står framme, og at søpla er gjemt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller prisen noe rolle for deg?

-Nope

Leser du hva fôret inneholder før du kjøper det?

-Nope

Stoler du på de som selger fôret?

-Ja vi handler fra veterinær og satser på at de har peiling.

Hvor syntes du det er tryggest å kjøpe fôr?

-Veterinær

Hvis hunden ikke liker fôret, bytter du med en gang eller prøver du å venne den til det?

-Fjompen spiser plastikk og stein om han får lov. Det kommer aldri til å skje.

Hvor lang til venningstid gir du fra det gamle til det nye fôret?

-les mitt overstående svar.

Hvordan vil du at hunden skal se ut (optimalt) med fôret den går på?

-slank og pen, blank i pelsen og røyte lite. Ha fin avføring

Er du 100% sikker på hvor mye fôr du skal gi hver dag?

-Nei der prøver vi oss litt frem. Han bli rlitt hissig om det går litt langt mellom måltidene. Så vi går ut fra anbefalingen og ser an.

Hvis ja, hvordan vet du det?

-se over.

Får den oppbløtt eller tørt fôr? Hvorfor

-Han får litt vann i foret, men det står ikke og bløtes. Han innhalerer maten som noen over her sa, og jeg føler meg liksom litt tryggere da. Vet ikke om det er noe i det. Men han liker det både tørt og med litt vann. Ikke helt bøløtt forresten. Skjønt det går ned det også.

Hvor mange ganger om dagen? Hvorfor?

-Tre ganger, fordi han er så liten enda. Og fordi han har kastet opp de gangene det har blitt bare to.

Får hunden din middagsrester, brødskiver osv?

-Nei, ikke rester. Men om jeg steiker kylling eller annet kan han få en smak i skåla si underveis. IKKE hvis han tigger..garhg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller prisen noe rolle for deg?

Nei, jeg kjøper det fôret som hunden går best på, men finnes det rabattordninger ol benytter jeg meg av de.

Leser du hva fôret inneholder før du kjøper det?

Ja, slavisk faktisk - det er en inngrodd vane av å tidligere eie en ekstremt fôrintolerant hund.

Stoler du på de som selger fôret?

Jeg stoler på produsenten, men er jeg usikker på noe så ringer jeg produsenten og spør. Dyrebutikkpersonalet og enkelte veterinærer stoler jeg ikke så mye på.

Hvor syntes du det er tryggest å kjøpe fôr?

Der hvor produsenten selger, være seg hos veterinær, i dyrebutikk eller på kjølelageret til en hundekjører.

Hvis hunden ikke liker fôret, bytter du med en gang eller prøver du å venne den til det? Jeg bytter ikke med en gang, men siden jeg varierer matutvalget er det ikke noe stress å legge den vonde maten i fryseren og så ta det opp igjen en annen gang.

Hvor lang til venningstid gir du fra det gamle til det nye fôret?

Da jeg gav tørrfôr brukte jeg 4 uker. Helt sikkert unødvendig lang tid, men det var slik jeg var vant til å gjøre det fra gammelt av (med syk hund). Med V&H varierer jeg stadig fra variant til variant og da får han ingen tilvenningstid.

Hvordan vil du at hunden skal se ut (optimalt) med fôret den går på?

Slik han ser ut nå. Myke poter, fin pels, rene ører og klare øyne.

Er du 100% sikker på hvor mye fôr du skal gi hver dag?

Nei, Sølve får tilbud om mat 3-4 ganger om dagen og spiser det han vil ha. Noen ganger spiser han ingenting hele dagen, andre ganger er han labradorsulten, da tiner jeg bare ekstra mat og gir det eller middagrester. Så det varierer veldig fra ingenting til mellom 100 og 300gram om dagen.

Får den oppbløtt eller tørt fôr? Hvorfor

Han får gjennomtinet V&H og grønnsaker, en grønnaktig grøt som han sleiker i seg. Jeg må blande grønnsakene godt inn får å få de i han og derfor kan jeg ikke gi halvtint V&H.

Hvor mange ganger om dagen? Hvorfor?

Han får tilbud om mat 3-4 ganger om dagen. Jeg har best erfaring med å gi så ofte og det er mer riktig ifht fordøyelsen i følge spesialist. Siden han er en liten hund kan han ha raske fall i blodsukker og få "småhunds-skjelvinger", det får han omtrent ikke om han spiser ofte.

Får hunden din middagsrester, brødskiver osv?

Ja, det hender, men oftest om han er på ferie hos foreldrene mine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller prisen noe rolle for deg?

Ja. Kjøper ikke billig tørrfor.

Leser du hva fôret inneholder før du kjøper det?

Leser innholdsfortegnelsen.

Stoler du på de som selger fôret?

Stoler på meg selv :flowers: Har gjennom jobb gått mye kurs over flere år.

Hvor syntes du det er tryggest å kjøpe fôr?

Vetrinær-Dyrebutikk-Kolonialen-Nettbutikk

Tørrfor kjøpes i zooforretning, eller veterinær. (Nå i den lokale jaktbutikken, da de selger Pro Plan)

Hvis hunden ikke liker fôret, bytter du med en gang eller prøver du å venne den til det?

Bytter om hunden ikke vil spise det. Bare hatt problem med en hund, en ekstremt småspist husky, som ble så tynn at den tæret på muskler under trening. Ellers har mine hunder spist det meste.

Hvor lang til venningstid gir du fra det gamle til det nye fôret?

Bytter uten tilvenning.

Hvordan vil du at hunden skal se ut (optimalt) med fôret den går på?

Her skiller jeg på trekkhund i trening, og vanlig "bo inne og være med på løpeturer" hund. Aktive trekkhunder er som oftest ribbenstynne, men med god muskulatur. "Innehund" får ha litt mer fett. Det fordi en tynn normaltrent hund kan bli underfora, mens en meget aktiv hund som spiser ekstremt mye kalorier, får i seg nok.

Er du 100% sikker på hvor mye fôr du skal gi hver dag?

Hvis ja, hvordan vet du det?

Ja. Hatt endel hunder, og fora etter hold i mange år, så det går av seg selv. Men må si jeg er flinkest til å fore ekstremt aktive hunder, enn vanlige hunder. (Som lett kan bli litt overvektige etter min standard)

Får den oppbløtt eller tørt fôr? Hvorfor

Kommer ann på... Trenger dyra mer vann, blir foret oppbløtt.

Hvor mange ganger om dagen? Hvorfor?

1-2. Kommer ann på akttivitet.

Får hunden din middagsrester, brødskiver osv?

Gav nettopp en hund litt kyllingkjøttdeig nå :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller prisen noe rolle for deg?

Nei, ikke så lenge foret er bra! Men står det mellom to så velger jeg det billigste.

Leser du hva fôret inneholder før du kjøper det?

Det gjør jeg. Ser på hva det inneholder og hvor på lista det står! Men nå er det vel diskutert hvor nøyaktige disse innholdsfortegnelsene er også så jeg må si at det er ikke enkelt og prøve og finne det perfekte foret!

Stoler du på de som selger fôret?

Nei, ikke så veldig. Jeg gjør min egen research hovedsaklig, men kan spørre om småting i foretningen.

Hvor syntes du det er tryggest å kjøpe fôr?

For øyeblikket handler jeg i zoo foretning da de har det foret jeg vil bruke. Ellers så spiller det ikke noe rolle hvor jeg handler så lenge jeg vet at foret er bra!

Forøvrig har jeg fordommer mot butikkfor(dagligvarebutikk), selv om jeg bruker det i nøden noen ganger, eller kjøper våtfor om jeg ville skjemme bort hundene en dag. Men det kommer jeg nok aldrig til og fore på fulltid, uansett.

Hvis hunden ikke liker fôret, bytter du med en gang eller prøver du å venne den til det?

Har jeg funnet et for jeg har veldig tro på så ville jeg prøvd en stund med det. Dessuten virker det for ille og kaste en sekk med mat. Men det problemet kommer nok jeg aldrig til og få, for her i gården finnes bare matvrak!

Hvor lang til venningstid gir du fra det gamle til det nye fôret?

Tja, der er jeg ikke av de beste. 3-4 dager kanskje. Har hendt jeg har glemt av mat når vi skal bort eller at jeg har gått tomt før lønning og måttet kjøpe billig butikkmat uten tilvenning, men det går helt fint. Ved planlagte forbytter så får de en liten uke med blanda for.

Hvordan vil du at hunden skal se ut (optimalt) med fôret den går på?

Hunden skal være slank, men godt muskulert.(kommer kanskje mer ann på mengde enn type, men..) Blank pels, fin hud(ingen flassing), fine tenner(lite tannsten) og gode negler og poter.

Er du 100% sikker på hvor mye fôr du skal gi hver dag?

Hvis ja, hvordan vet du det?

Tja, begge hundene mine er slik jeg vil ha de så på en måte. Og hvor mye jeg skal gi vet jeg vel etter tre år med prøving sikkert. Er ikke så nøye på det egentlig, er det hard trening en dag får de litt ekstra, er det rolig en dag får de litt mindre. Blir de tykke/tynne så regulerer jeg treningen like mye som foringsmengden.

Altså vil jeg påstå selv at jeg har god kontroll på hva hundene mine skal ha, men 100% er vell og ta i. Det er jo så mye som spiller inn og behovet vil variere etter kondisjon, alder, trening den aktuelle perioden osv.

Får den oppbløtt eller tørt fôr? Hvorfor

Som regel ikke. Kunne godt ha gjort det, men om hunden ikke spiser det da så må det kastes.

Hvor mange ganger om dagen? Hvorfor?

2-3 ganger. 2 ganger i helg og 3 ganger på hverdager ettersom jeg er oppe så tidlig. De får halv frokost før jeg drar på jobb også andre halvdel når jeg kommer hjem.

Får hunden din middagsrester, brødskiver osv?

Det hender ja, men hovedsaklig hundemat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...