Gå til innhold
Hundesonen.no

Inseminasjon på første kull

Guest Jonna

Recommended Posts

Jeg sitter i den uheldige situasjonen nå at den eneste hannhunden jeg finner av interesse nå er meget langt unna og ikke helt det fineste strekket å kjøre (meget langt nord) på denne tiden av året, og det er ikke mulig å ta fly uten å bytte fly 3 ganger og mange timer for hunden (vil ikke utsette en hund for det).

Alternative er dermed sperm og inseminasjon. Da lurer jeg på om det fins noen dokumentsjon evt erfaringer på dette med tisper uten kull fra før.

Hannhunden er fertil og har ett stort kull etter seg fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter i den uheldige situasjonen nå at den eneste hannhunden jeg finner av interesse nå er meget langt unna og ikke helt det fineste strekket å kjøre (meget langt nord) på denne tiden av året, og det er ikke mulig å ta fly uten å bytte fly 3 ganger og mange timer for hunden (vil ikke utsette en hund for det).

Alternative er dermed sperm og inseminasjon. Da lurer jeg på om det fins noen dokumentsjon evt erfaringer på dette med tisper uten kull fra før.

Jeg har inseminert begge mine på første kull, med fersk sperm. En fikk tre valper og fødsel uten komplikasjoner, den andre tolv valper, hvorav tre døde, og fødsel med store komplikasjoner. Den siste ble angrepet av løs hund to dager før fødsel hvilket kan ha trigget problemene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg inseminerte på min tispe før sommeren og dette var hennes første valpekull. Dette gjorde jeg fordi både tispen og hannhunden var uerfaren og de hadde litt problemer med å skjønne hva de skulle gjør. Tispen ble drektig og fødte 7 valper uten komlikasjoner:) De kom som perler på en snor:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg inseminerte på min tispe før sommeren og dette var hennes første valpekull. Dette gjorde jeg fordi både tispen og hannhunden var uerfaren og de hadde litt problemer med å skjønne hva de skulle gjør. Tispen ble drektig og fødte 7 valper uten komlikasjoner:) De kom som perler på en snor:)

Må bare kommentere dette :) men Boris har ennå ikke skjønt det, han stiller seg ved siden av tispen og jokker i luften.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at noen mener man ikke skal bruke kunstig inseminasjon på tispas første kull, er vel at man da ikke får vite om tispa er villig til å la seg parre på naturlig måte (og det kan jo være greit å vite, sånn at man ikke selekterer for parringsuvillighet).

Noen har vel også spekulert i om tisper som blir inseminert på første kull kan bli parringsuvillige nettopp av den grunn - men det lar seg vel vanskelig dokumentere (hun kunne jo vært parringsuvillig i utgangspunktet, det vet man jo ikke når man inseminerer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare kommentere dette :) men Boris har ennå ikke skjønt det, han stiller seg ved siden av tispen og jokker i luften.. :P

Haha.. :P Han trenger bare litt trening. I mellomtiden så er jo det veldig underholdende å se på :) Man får seg isåfall en god latter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvor hannhunden bor? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at noen mener man ikke skal bruke kunstig inseminasjon på tispas første kull, er vel at man da ikke får vite om tispa er villig til å la seg parre på naturlig måte (og det kan jo være greit å vite, sånn at man ikke selekterer for parringsuvillighet).

Noen har vel også spekulert i om tisper som blir inseminert på første kull kan bli parringsuvillige nettopp av den grunn - men det lar seg vel vanskelig dokumentere (hun kunne jo vært parringsuvillig i utgangspunktet, det vet man jo ikke når man inseminerer).

Nå er ikke parringsuvillighet ett problem på rasen egentlig. Så jeg vil bli overrasket om dyret skulle være helt uvillig hun lar seg villig parre av sin mor, ikke at det sier så mye da :)

Kan jeg spørre hvor hannhunden bor? :)

Nei, men det er ikke i Norge :)

Har ikke avtalt med noen hannhund enda. Om jeg legger det ut så finner folk det ut på null,svisj.

Takk for svar alle sammen, da må jeg vurdere litt. Det aktuelle er å få det ferskt/kjølt og ikke frossent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg planlegger nå å inseminere Mille -det blir hennes første kull.

Jeg inseminerte jo også hennes Mamma, men hun hadde et kull som kom til verden på "normalt vis" først.

Jeg fant heller ingen annen hannhund som jeg mente ville passe Mille som bodde innenfor en slik radius at normal parring var mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Min første malle ble inseminert ifm. sitt første kull. Det ble dessverre komplikasjoner slik at bare 3 av 7 valper overlevde. Nå fikk hun komplikasjoner på neste kull også (med vanlig parring) og der døde alle, så hun var nok ikke ment til å bringe arten videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble ikke dette aktuelt for meg lengre da jeg fant ett bedre alternativ. :twisted:

Men konklusjonen må jo være at man egentlig ikke vet om komplikasjonene er som følge av at tispen er inseminert eller normale fødselskomplikasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har inngående kunnskap og erfaring med dette, sier det er en viss forskjell på å benytte fersk og frossen sæd når en inseminerer, husker ikke nedgangen i % her og nå, men dersom en bruker fersk sæd skal det ikke være noen forskjell. Bakdelen med fersk sæd og inseminering er vell at en må treffe betydelig bedre ift rette øyeblikket, når en ikke har hannen tilgjengelig, m.a.o. er det noe mer styr med det hele.

Jeg har aldri forsøkt inseminering med sæd som har vert fryst ned, men med fersk sæd har dette stort sett fungert helt optimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...