Gå til innhold
Hundesonen.no

Er det valper inni her?

Mari

Recommended Posts

Er dette en mage det er valper i?

Hunden er ellers tynn, så dette er ikke en tjukkemage. Jeg tenker at det kanskje er en mage med mark i? (og ormekur er satt)

Pattene er store, men ikke hovne. Som i at hun har store nippler bare, om dere skjønner? Ingen puppeputer liksom. Dåsa er lav og hoven (ser ut som det er rett før løpetid), men ingen utflod av noe sort.

Hun spiste middag et par timer før bildene ble tatt, så den er nok litt ekstra stor. Men magen er litt bumpete hele tiden. Hun ligger og sover og slapper helt av på bildene om det spiller noen rolle.

Sååå, hva sier ekspertisen?

3963412863_1d2feb930a_o.jpg

3964188846_4a9138cb4b_o.jpg

edit: Det er mulig at magen ser litt større ut på bildene enn i virkeligheten, jeg klarer ikke helt å bestemme meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ser unektelig litt stor ut ja, særlig når man ser ribbenene så godt ellers. Får de virkelig så stor mage når de har mark? Isj, må være en hel haug da!

At de er tynne ellers kan være et tegn på mark synes jeg å vite. :/

Skal hun kunne være drektig?

Det vet jeg dessverre ikke.

Hvis du legger hendene dine på magen helt nederst på magen, med håndflatene langs og legger ett lite press på. Hvis du kjenner noen "kuler" er det sannsynlig at det valper der ja.

Kjenner ingen kuler. Er det lite sannsynlighe for valper da? Jeg vet riktignok ikke helt hva jeg kjenner etter heller... Burde hun ikke ha hovne patter om hun brygger på valper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de er tynne ellers kan være et tegn på mark synes jeg å vite. :/

Det vet jeg dessverre ikke.

Kjenner ingen kuler. Er det lite sannsynlighe for valper da? Jeg vet riktignok ikke helt hva jeg kjenner etter heller... Burde hun ikke ha hovne patter om hun brygger på valper?

Noen tisper får ikke hovne patter før kort tid før nedkomning. Ett tydelig tegn når det kommer til pattene er at brystvortene blir større og rosa.

Jeg sitter her selv med en tispe som er drektig på 47 dag, jeg kjenner ingen tydelige kuler på henne heller. Men den andre tispen som er på ca 35 dag her kjenner jeg det på. Så det er liksom bare "en av tingene man kan se etter/kjenne etter".

Jeg skal lese litt i drektighetsboken her :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, men de store nippelene kan komme av at hun har hatt valper tidligere? Med mindre du kjenner til hunden og vet at det ikke stemmer, såklart.

Hun har ikke hatt valper før, det er iallefall det jeg har fått vite. Og nippler kan komme i alle former og fasonger sies det, men de fleste av disse ser riktignok relativt brukte ut. Iallefall to-tre av de. De andre er mest bare lange og store.

Noen tisper får ikke hovne patter før kort tid før nedkomning. Ett tydelig tegn når det kommer til pattene er at brystvortene blir større og rosa.

K. Som sagt er nippla store. Hudfargerosa, ikke hovenrosa.

Jeg skal lese litt i drektighetsboken her :aww:

Takk. :) Får bla litt i de to jeg har også. (Du vet du er hundenerd når du har bøker om drektighet og fødsel uten noen gang har hatt planer om valper. :icon_redface:)

Her er et bilde av en av de største nippla. Med tommelen min til å sammenligne. Sorry for rumpe bildekvalitet...

3964308650_81b4d2019f.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Døøøh, nå må du forklare litt synes jeg! Lånehund? Liksom hund? Hund til bekjenet? Eller er det noe jeg ikke har fått med meg på sonen?

(Utover det, hunder med boller i ovnen har jeg ikke noen peiling på.. annet enn at jeg synes litt synd på dem når de vralter rundt de siste dagene og ser ut som de lever fryktelig trangt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pattene er det vel relativt uinteressant å henge seg opp i, synes jeg. Jeg ville derimot vært svært bekymret om jeg hadde ei tispe som skulle vært drektig og den var så radmager som den du viser fram nå. Det er ikke bra verken for tispa selv eller potensielle valper, valpene vil ha et dårlig utgangspunkt når de blir født og kan ha lav fødselsvekt og dermed dårlig motstandskraft for å overleve om det blir noe ekstra med dem. Få i hunden skikkelig mat og ormekur og håp på det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Døøøh, nå må du forklare litt synes jeg! Lånehund? Liksom hund? Hund til bekjenet? Eller er det noe jeg ikke har fått med meg på sonen?

Ja utdypning kommer etterhvert altså. Jeg lover! :)

Få i hunden skikkelig mat og ormekur og håp på det beste.

Dette er tiltak som selvsagt allerede er satt igang. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så ser hun drektig ut ja... hvor langt er hun på vei da om hun i såfall kanskje er drektig??

hmm??

Nå tok jeg jo feil på den Rotvaileren da som det lå ut bilder på hær.

Men hadde dette vært en av mine hunder så hadde jeg trodd at den var drektig.

Det er jo sefølgelig en vetrinær som kan bekrefte/avkrefte om det er små sjarmører der inne.

Lykke til i hvertfall

Klem

Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor langt er hun på vei da om hun i såfall kanskje er drektig??

Det vet jeg ikke. :hmm:

Det er jo sefølgelig en vetrinær som kan bekrefte/avkrefte om det er små sjarmører der inne.

Vetten kjente på magen på mandag og sa no sånt som: "Det er vanskelig å si. Vi får vente og se."

Meeen! Det ser ut som magen har blitt endel mindre altså!?

Lurer på om hun kunne ha vært veldig oppblåst av å ha fått for lite og dårlig fôr eller noe? Har ikke sett noe mark i bæsjen etter ormekuren(e), men det trenger vel ikke være helt avgjørende.

Magen i morges:

3971604682_bb3fa40593.jpg

Ka dokk trur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det ser ut som hun er drektig jeg. Hvis ikke så er hun falsk drektig, men svanger med mark ser hun ikke ut til å være. Hadde vært fint å fått sett bilde av hele kroppen, både fra siden og ovenfra også, du kan klippe bort hode, hale og bein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... Skal se om jeg får til et ok profilbilde. Ovenfra er det lite vits i, hun ser bare utmagret ut og fæl ut (for tynn hund med en enorm brystkasse). Jeg driver og feiter henne opp til den store gullmedaljen, men sånt skjer jo ikke over natten heller dessverre.

Jeg håper ikke hun er drektig altså. :wub:

Synes at magen har krympet litt, så jeg håper det går bra. Jeg tror kanskje dåsa hennes har blitt litt mindre også, er det et godt tegn?

Er det noe mer jeg kan se etter?

Et spørsmål til ang ormekur. Hun har fått en dose Droncit og en dose Drontal Forte med ti dagers mellomrom. Trenger jeg tenke mer på ormekur da, eller er hun og evt valper good to go? Om ikke, når og hvilket merke bør hun få neste gang?

Takk for all hjelp så langt folkens! Jeg setter stor pris på det. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss :wub: For en inkompetent dyrlege. Dersom hun er noen uker på vei, så kan man kjenne fostrene som små "klumper" inni magen, og man kan knipe litt godt i uten at det skal være smertefullt eller risiko. Og etter 3-4 uker kan man ta blodprøve, eller ultralyd.

Hadde ikke nøyet meg med et slikt svar, for dersom du ikke ønsker valpene, er det jo en grense på hvor langt ut i svangerskapet man kan ta abortsprøyte også. 40-45 dager er det seneste mener jeg, og da kalkulert etter parringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom hun er noen uker på vei, så kan man kjenne fostrene som små "klumper" inni magen, og man kan knipe litt godt i uten at det skal være smertefullt eller risiko.

Ok. Kan du gi meg en innføring (helst i teskjemodus :)) om hvordan jeg kan kjenne disse klumpene?

Jeg mener ikke å være vrang, men siden jeg synes magen er blitt mindre, pirogen hennes har krympet og jeg ikke kjenner en eneste klump etter å ha knadd og knadd inni der, så slipper jeg gjerne å betale 500 spenn til enda en veterinær bare for å få beskjed om at hun ikke er drektig. Er det nødvendig så drar jeg selvsagt til veterinæren, misforstå meg rett. Jeg vil bare gjøre det jeg kan selv først. :o

Hadde ikke nøyet meg med et slikt svar, for dersom du ikke ønsker valpene, er det jo en grense på hvor langt ut i svangerskapet man kan ta abortsprøyte også. 40-45 dager er det seneste mener jeg, og da kalkulert etter parringen.

Jeg vet ikke når hun evt ble parret. Det er vel ganske heavy duty de der abortsprøytene skulle man tro, det er en vurderingssak det og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra størrelsen på maven og de hovne brystvortene, ville jeg helt klart gå for at dette er en drektig tispe. Dersom en presser godt rundt buken, og denne er hard, er det egentlig ikke så mye mer å tenke på i dette tilfellet - selv om alle tegnene også like gjerne kan være et innbillit et :) For å være helt 100 % sikker, må en enten ta blodprøv eller ultralyd. En kan selvfølgelig også ta røntgen - men ikke mange Veterinærer liker å hverken utsette valpene for denne typen stråling, eventuelt gi tispen diverse medikamenter så hun er håndterbar under apparatet.

Jeg husker ikke helt hvilken ormekur jeg brukte på min tispe som fødte nå i mai, men så vidt jeg husker var det bare en på markedet som var brukende ift drektige tisper. Fra 1 juli må en vell også hente ut kurene på resept ? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Kan du gi meg en innføring (helst i teskjemodus :)) om hvordan jeg kan kjenne disse klumpene?

Jeg mener ikke å være vrang, men siden jeg synes magen er blitt mindre, pirogen hennes har krympet og jeg ikke kjenner en eneste klump etter å ha knadd og knadd inni der, så slipper jeg gjerne å betale 500 spenn til enda en veterinær bare for å få beskjed om at hun ikke er drektig. Er det nødvendig så drar jeg selvsagt til veterinæren, misforstå meg rett. Jeg vil bare gjøre det jeg kan selv først. :o

Jeg vet ikke når hun evt ble parret. Det er vel ganske heavy duty de der abortsprøytene skulle man tro, det er en vurderingssak det og.

Du vet vel når tispen hadde løpetid, kan jo ikke være så altfor mange ukene siden? og så bare å regne seg inn i når ca hun hadde dagene hun står.

Abortsprøyten er ikke så innmari kostbar, og ikke skal det være noe problem å få satt den heller, de fleste vetrinærer heromkring er ganske rause med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan var hun før du fikk henne, da? Når? Hvem? Hva? Hvor? Sende meg en PM, Mari? :)

Jeg aner ikke, det ligner litt valpemage, med tanke på niplene. Men noen hunder har jo store nipler uten å ha mage også (jmf. Malika).

Her er i hvert fall bilde av en hund full i orm. No largie nippelinos. På en hannhund, vel å merke.

3979060751_a096ec1faa.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...