Gå til innhold
Hundesonen.no

tips til dere kiwi har sauekjøtt billig


dorab01

Recommended Posts

Lola Pagola:

Tror igrunnen ikke de har lugubert kjøtt på kiwi, så det trenger du ikke å bekymre deg over!

Jeg for min tenker ikke så skrekkelig mye over hvordan lammet hadde det når det levde, da hadde jeg ikke fått ned en bit.

Kan nevne at jeg også kjøper lugubre firstprice middagspølser som funker supert som godbiter til bikkjene og middag til meg selv. Ingen av oss har klagd, heller tvert imot.

PS! Selv om noe er billig trenger det ikke være lugubert

Til trådstarter: Takk for tipset! Hadde jeg Barfet hadde jeg hamstret, men kanskje jeg kan kjøpe inn til litt Fårikål e.l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel og bra, men jeg synes det er litt lugubert å kjøpe slikt billigkjøtt. Skal man først spise/kjøpe kjøtt, bør det være økologisk. Man har ingen garanti for hvordan dyrene har hatt det ved å kjøpe slik billigdrit.

*dukker unna og lister seg ut* :wub:

jeg tror hunden ærlig talt driter i om det er økologisk eller ikke! og helt ærlig hadde jeg aldri aldri gitt ut flere hundre kroner per kilo for at hunden skulle få tygge på litt kjøtt og sener! fordi det er økologisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde prisen vært laaangt lavere, så skulle jeg gjerne spist både økologisk kjøtt, økologisk frukt, økologiske egg og økologiske melk jeg.. No problem.. Hvem vil ikke spise ting som er naturlig og som kommer fra dyr som har hatt et godt liv? MEN når prisen på økologisk er helt borti natta, så lever jeg fiiint på first price også :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde prisen vært laaangt lavere, så skulle jeg gjerne spist både økologisk kjøtt, økologisk frukt, økologiske egg og økologiske melk jeg.. No problem.. Hvem vil ikke spise ting som er naturlig og som kommer fra dyr som har hatt et godt liv? MEN når prisen på økologisk er helt borti natta, så lever jeg fiiint på first price også :wub:

Enig, jeg har ikke råd til å spise så mye økologisk, har uføretrygd som ikke er allverdens høy :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel og bra, men jeg synes det er litt lugubert å kjøpe slikt billigkjøtt. Skal man først spise/kjøpe kjøtt, bør det være økologisk. Man har ingen garanti for hvordan dyrene har hatt det ved å kjøpe slik billigdrit.

*dukker unna og lister seg ut* :wub:

First price er vel som en del sier ofte fra Norture (gilde), så så veldig lugubert trenger det ikke å være.

Og økologisk dyrematproduksjon er ikke nødvendigvis bedre for dyrene. I teorien og kravene er det det, men det er en del av de som driver økologisk som gjør det av ideologiske årsaker og manglende kunnskaper kan dermed føre til utiltenkt dårlig stell og oppsyn av dyrene. Derfor stiller jeg meg skeptisk til økologisk kjøtt/ melk, men er positiv til tanken om mindre tilsetninger og ett "renere" landbruk, kjøper derfor økologisk frukt og grønt til jeg føler meg sikrere på at økologiske dyr får det bedre og ikke blir feilpasset eller at bøndene gjør det kun for ekstra penger. Min lille skepsis i dag:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så kan man kjøpe direkte fra lokale bønder! :wub: Det gjør jeg, og spesielt grønnsakene smaker helt fortruffent. Det er ikke den halvdovne vassne smaken av 6 mnd på Rimi-lageret. Plukket poteten min selv jeg, dermed har den ikke reist lenger enn bilturen hjem.

Så kan man jo bare spørre seg hvor langt man skal gå for å holde ting billig, før folk nekter å kjøpe det. Det er synd at ikke flere har penger til å støtte det økologiske/kortreiste - og dessverre er jo det med på å øke omsetningen av billigvarer.

Man trenger forresten ikke å bli dårlig i magen med en gang av å spise det. Det betyr ikke at det ikke er lugubert. Det er mye lugubert i f.eks potetgull, svinekjøtt og viatnemesiske poteter - men det vises ikke på kroppen fra første dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo også store innkjøp som gjør at de større kjedene kan selge billig kjøtt.

Skulle gjerne kjøpt rimelig sauekjøtt på Kiwi til mine, hadde det ikke vært sånn at Shibaen ikke hæres rått sauekjøtt.

Merkelig egentlig, for han spiser alt annet rått kjøtt.

Kjøper i grunnen ingen økologiske matvarer, men når det gjelder en del kjøttvarer ( til menneskemat da ) så kjøper vi kun lokalt ( og dyrt desverre).

Dette gjelder pinnekjøtt, fenalår, pølser, salt lammekjøtt og en del andre produkter.

God kvalitet går foran pris på slike varer.

Men dere som gir småstek det være seg okse eller sau, gir dere det som bein liksom?

Eller knuser / maler dere det opp?

Synes det er så grisete å gi ben inne, og ute blir det ofte graving og mye styr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere som gir småstek det være seg okse eller sau, gir dere det som bein liksom?

Eller knuser / maler dere det opp?

Synes det er så grisete å gi ben inne, og ute blir det ofte graving og mye styr.

Jeg gir med bein og alt. Mine spiser kjøttet i skåla, og tar med seg ben til liggeplassen og gnager litt der før de går tilbake til skåla og spiser resten av kjøttet. (Jeg skjærer altså kjøttet fra bena om det er småstek, er det større biter får de benet med kjøtt på, men da ute.) Så koser de seg med bena etterpå. Det de ikke har spist etter etpar timer kaster jeg ut på verandaen, så kan de gnage der ved anledning om de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel og bra, men jeg synes det er litt lugubert å kjøpe slikt billigkjøtt. Skal man først spise/kjøpe kjøtt, bør det være økologisk. Man har ingen garanti for hvordan dyrene har hatt det ved å kjøpe slik billigdrit.

*dukker unna og lister seg ut* :wub:

*dra deg opp fra dukkerten*

First Price (og andre billigmerker) er i stor grad akkurat det samme som andre merker. Osten er f eks Synnøve Finden 2. sortering eller noe, og andre varer er også samme opplegget, det er ytterst sjelden FP produserer noe selv. Gilde får for eksempel ikke solgt alt, og da tar de de beste varene selv og putter "Gilde"-logoen på, og selger (!!) reste-varene til "billig-merker" som ikke bruker tonnevis av reklame på merkevaresalg. Dermed går prisene ned på disse varene, kvaliteten er praktisk talt den samme. (Om osten er litt mer hullete hos FP enn hos Synnøve Finden, så utgjør ikke det noe i verken smak eller kvalitet.) Generelt må mat inneha en viss standard for å selges i Norge, så at vi spiser flue-befengt kjøtt fordi vi velger å kjøpe billig, er i alle fall tull! :wub: (Ikke at du har påstått det, men jeg bare setter det litt på spissen.) Så lammet som er i FP-varene har hatt det like godt/dårlig som lammet som heter "Gilde" på pakken. Faktisk er noe av kravet for å selge varer fra butikkene til merkevareleverandører, at de også produserer billig-varer, slik som FP. Altså; butikken kjøper ikke varer fra f eks Gilde dersom de ikke også kan forsyne de med FP-kjøttvarer.

Hilsen ei som jobber i butikk :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La pagola:

Jeg bryr meg også en god del om dyrevelferden til dyret jeg spiser.

Og jeg har vært litt rundt i landbruket og sett på forskjellige driftsløsninger i forbindelse med at jeg gikk naturbruk på vgs.

Min erfaring er at sauer og lam stort sett alltid har det bra, de går i flokk / løsdrift og på fjellet eller beite store deler av året.

Samme gjelder kjøttkveg, de går ofte ute hele året.

Melkekyr derimot har det verre etter min mening, men også her er det store forbedringer på gang :wub:

Gris og kylling er jeg ikke like sikker på - på løsdrift med kylling er det hvertfall 'normalt' å gå å plukke døde individer hver morgen. Og mange gris har for dårlig plass og får ikke alltid utløp nok for sine naturlige behov.

Men ja, det er det intrykket jeg har - som jeg prøver å tenke på.

Vilt er jo supert da :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne kjøpt rimelig sauekjøtt på Kiwi til mine, hadde det ikke vært sånn at Shibaen ikke hæres rått sauekjøtt.

Merkelig egentlig, for han spiser alt annet rått kjøtt.

Er den strømma på sau?

Jeg tuller ikke, men pointeren min rygget faktisk vekk fra lammekjøtt etter at han ble strømma på sau. Og han var glad i mat. Hadde jeg ikke sett det selv, hadde jeg aldri trodd det, og det gjaldt BARE kjøtt av sau/lam og det var helt konsekvent.

Sorry OT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den strømma på sau?

Jeg tuller ikke, men pointeren min rygget faktisk vekk fra lammekjøtt etter at han ble strømma på sau. Og han var glad i mat. Hadde jeg ikke sett det selv, hadde jeg aldri trodd det, og det gjaldt BARE kjøtt av sau/lam og det var helt konsekvent.

Sorry OT.

Nei Linus er ikke strømma.

Spisshund vet du, de er ikke velkommen på sånne tester lengre, i hvertfall ikke her.

Oppdaga at han ikke spiser rå sau da jeg sydde lammerull til jul.

Hadde kjøpt et lammelår som jeg brukte som fyll i rullen, og da det var renskjært delte jeg beinet i to og gav hundene hver sin del.

Linus spytta og rygget rett og slett.

Har prøvd å by han rått lammekjøtt flere ganger i ettertid for å se om dette var tilfeldig, samme reaksjon...

Kokt lammekjøtt = nam, nam.

Men nå skal det sies at Linus er laaaaaangt over middels kresen i matveien. :wub:

Desverre vet ikke Linus at de hvite ulldottene man ser i ny og ne ER sauer og smaker pyton.

For jeg tror desverre han ville tatt sau ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel og bra, men jeg synes det er litt lugubert å kjøpe slikt billigkjøtt. Skal man først spise/kjøpe kjøtt, bør det være økologisk. Man har ingen garanti for hvordan dyrene har hatt det ved å kjøpe slik billigdrit.

*dukker unna og lister seg ut* :wub:

Litt OT...

Har vokst opp midt i "verste" saueland, og tviler sterkt på at de fleste bøndene rundt der driver økologisk. Men, sauene har det veldig bra de. Nesten litt for bra, når de tusler inn i hagen og klipper diverse blomsterbed :wub: Tror at så lenge man kjøpe norske råvarer, så har sauene levd et bra liv. Finnes selvsagt unntak. De fleste sauene bor i fjellet om våren/sommeren, og i marka så mye som mulig resten av året.

Storfe, høns og gris er det nok verre med...

Mallen Rocky samlet sau med å bare kikke på de :wub:

7623_156437005882_610475882_4227123_960577_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men har hørt at man ikke skal gi bikkjene bein som begynner på F, altså får og fjærkre, fordi dette kan splinte seg i større grad enn f.eks. storfe og gris, og da lettere sette seg fast i spiserøret.

Ser at flere av dere gir det, så da lurte jeg på om det egentlig er noe i dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men har hørt at man ikke skal gi bikkjene bein som begynner på F, altså får og fjærkre, fordi dette kan splinte seg i større grad enn f.eks. storfe og gris, og da lettere sette seg fast i spiserøret.

Ser at flere av dere gir det, så da lurte jeg på om det egentlig er noe i dette?

Jeg mener å huske at F-regelen går som følger: Fisk, Fugl og Fe. Men det kan jo være alternative tolkninger :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men har hørt at man ikke skal gi bikkjene bein som begynner på F, altså får og fjærkre, fordi dette kan splinte seg i større grad enn f.eks. storfe og gris, og da lettere sette seg fast i spiserøret.

Ser at flere av dere gir det, så da lurte jeg på om det egentlig er noe i dette?

Ja det er noe i det, men det gjelder varmebehandlede bein :icon_redface:

De som gir det gir det rått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk, fugl og fe er nok riktig, jeg kom bare ikke på flere dyr på F :icon_redface: Men hva er igjen da hvis man ikke skal gi verken fisk, fugl eller fe?

Så rå bein splinter seg ikke altså? Så jeg kan trygt kjøpe f.eks hele kyllinglår eller et helt lammelår for den saks skyld og gi han det uten at det er noe fare, så lenge beina er rå/ubehandla?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk, fugl og fe er nok riktig, jeg kom bare ikke på flere dyr på F ;) Men hva er igjen da hvis man ikke skal gi verken fisk, fugl eller fe?

Så rå bein splinter seg ikke altså? Så jeg kan trygt kjøpe f.eks hele kyllinglår eller et helt lammelår for den saks skyld og gi han det uten at det er noe fare, så lenge beina er rå/ubehandla?

Fisk, Fjærkre/Fugl og Får (sau) skal man ikke gi bein av HVIS beina er varmebehandlet eller røkt. Rå går alt greit, uansett. Men man skal være forsiktig med vektbærende bein, uansett opprinnelsesdyr.

Mysterium oppklart? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...