Gå til innhold
Hundesonen.no

UHP (sykkelprøve)


Huldra
 Share

Recommended Posts

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Idag var dagen, og vi besto! Snitthastigheten ble 14 km/h, og til en liten staff syns jeg det er ganske så bra Hun var helt uanfektet i pausene, og hadde mer å gi når vi var ferdige! Jippi! Aïda kan

Ja.

Drar opp denne igjen jeg  - siden det blir spurt litt om hva slags tid man har til rådighet.  Jeg skal delta på UHP med Storm neste helg og jeg sendte spørsmål til NKK aktivitetsavdelingen om dette me

Så moro. Hadde vært moro å prøvd selv, men Chanti traver ikke i det hele tatt, kun passgang. vet ikke om de stryker på det, men ut ifra XO sitt innlegg, var det vel ikke så viktig hvilken gangart de brukte?

Det kommer liksom litt an på hunden har jeg skjønt, små hunder må jo nødvendigvis galoppere for å holde farten. Som dommeren sa til oss idag: hunden skal ikke sprinte avgårde, men sett bort i fra det er det ikke så farlig :) Aïda galopperte så å si hele veien. Dommeren sto kun på pausestedene, og sjekket poter og tilgjengelighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer til Teserere og Aïda!

Selv var vi også med, men Pan måtte dessverre trekkes i første pause pga et sår i en pote.

Det var et ørlite sår fra torsdag som ikke hadde grodd godt nok.. :(

Vi prøver igjen en gang neste år.

Skal bare finne ut først om man i følge reglene kan ha med seg to hunder.. I tilfelle tenker jeg at jeg starter med både Pan og Aradia neste år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Gratulerer til Teserere og Aïda!

Selv var vi også med, men Pan måtte dessverre trekkes i første pause pga et sår i en pote.

Det var et ørlite sår fra torsdag som ikke hadde grodd godt nok.. :(

Vi prøver igjen en gang neste år.

Skal bare finne ut først om man i følge reglene kan ha med seg to hunder.. I tilfelle tenker jeg at jeg starter med både Pan og Aradia neste år..

Det er opp til dommer om h*n syns det er greit. Gubben sykla med to på en gang han og fikk bestått på begge.

Djerve: Det spiller ingen rolle om hunden traver, galopperer eller passer så lenge den ikke tar seg helt ut, men holder et jevnt snitttempo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Jeg har snust litt på denne testen i påvente av flere hunder hvor jeg har tenkt å bevise at de kan trekke (om en ikke så fort) i mer korrekte sammenhenger (slede og trekk). Men.... gjør det noe om hundene trekker?

For det vil være så og si umulig å få mine til å ikke trekke, det er jo det de er trent til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snust litt på denne testen i påvente av flere hunder hvor jeg har tenkt å bevise at de kan trekke (om en ikke så fort) i mer korrekte sammenhenger (slede og trekk). Men.... gjør det noe om hundene trekker?

For det vil være så og si umulig å få mine til å ikke trekke, det er jo det de er trent til!

Min kommer også til å trekke, og jeg tviler på at det er et problem. Det er vel mer lagt opp til at de ikke behøver å trekke, for da vil flere unngå å slite seg ut. :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kommer også til å trekke, og jeg tviler på at det er et problem. Det er vel mer lagt opp til at de ikke behøver å trekke, for da vil flere unngå å slite seg ut. :P

Håper det virkelig er lov med seler og trekkende hunder, ellers kan i alle fall jeg blåse i det. Hehehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Håper det virkelig er lov med seler og trekkende hunder, ellers kan i alle fall jeg blåse i det. Hehehe

Det er lov med sele og trekkende hunder, i alle fall var det greit for vår dommer. Vi var tre hundeførere med til sammen fire hunder som syklet prøven i lag. Helt greit å sykle med to hunder. Vi lå side ved side hele veien (lite ferdet grusvei) og flere av hundene trakk godt hele veien. Jeg tråkket bare i ny og ne.... Var forresten en sibbe som tok uhp samtidig som meg og mitt lørv :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov med sele og trekkende hunder, i alle fall var det greit for vår dommer. Vi var tre hundeførere med til sammen fire hunder som syklet prøven i lag. Helt greit å sykle med to hunder. Vi lå side ved side hele veien (lite ferdet grusvei) og flere av hundene trakk godt hele veien. Jeg tråkket bare i ny og ne.... Var forresten en sibbe som tok uhp samtidig som meg og mitt lørv :-)

Takk takk :)

Vet hvem den Sibben er (er ikke mange som har tatt UHP med SH), men tror nok hun er litt mer "veldressert" enn mine :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man ha med sykkel selv? Og må man ha speedometer selv? :) Hvordan herder man potene?

Jeg lurer også på når teminlista kommer ut?? :)

Ja du må ha egen sykkel. Nei du må ikke ha speedometer, men det er en fordel slik at du vel hvordan du ligger an. Ellers må du henge deg på de andre og stole på at de sykler fort nok. Jeg herdet potene til Aïda ved å sykle på variert underlag, også asfalt. Begynte med korte strekker, og økte gradvis. Jeg vil si at det underlaget vi fikk på prøven er noe av det værste vi har syklet på, våt grov grus, isj :thumbsdown:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Jeg lurer også litt på å starte på uhp. Bare for moro skyld da. Men er det OK liksom - bare for moro skyld. Prøvens reglement ligger jo under RIK, og det er ikke i mine tanker :D Er det mulig å starte med feks tre hunder samtidig? Det er det jeg bruker å ha med på sykkelturer. Men de traver jo ikke med en fart på 14 km/t. Maks fart i trav er 10-12 km/t. Maks fart i gallopp er 25-30 (individavhengig, dette er Dachser) så jeg må jo nødvendigvis variere farten for å holde gjennomsnittet. Er det greit nok for dommerene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...
Guest Michellus

Jeg bare slenger ut spørsmålet her og fortsetter på tråden :)

Er det lov å la bikkja løpe i fronten? Altså binde han foran på sykkelen og la han løpe sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Feil. Hunden skal føres på sykkelens høyre side. Jeg vet derimot at det er en del dommere som har godtatt at hunden løper forran syklen også, men jeg ville ikke satsa på det. Her er kopiert fra reglementet:

Løpsøvelsen: Hunden skal løpe i line ved sykkelens høyre side i normalt trav. Linen skal ha en
lengde som gjør at hunden hele tiden har mulighet for å tilpasse seg hastigheten. Bruk av
”Springer” er tillatt. For høy hastighet skal unngås. Det er ikke feil om hunden går fram i linen og
trekker lett. Derimot er det feil hvis hunden henger etter og trekkes med.
Edit: Men et kjapt spørsmål. Når det bare står RIK i terminlista. Er det da UHP også? For noen står det bare "ikke UHP" på, men her i området står det stort sett bare RIK uten noe mer spesifisering. Og noen står det ramsa opp hvilke deler av RIK programmet de arrangerer. De er jo greie å forstå, men hva arrangeres når det bare står RIK?
Endret av Snusmumrikk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Det siste kan jeg ikke svare på annet enn at jeg bare satser på å melde meg på der det faktisk står UHP på terminlista :)

Og til det første så går det jo greit for han å løpe på siden, ikke noe stress det liksom, men det er mye mer behagelig for både han og meg om han løper i fronten. Jeg tar og spør dommer når vi skal gå og ser hva han sier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Skulle man egentlig kunne anta ja men det er nok sjeldent. :) Eneste sikre med den lista der er vel at det er stevne, sjekk klubbavd. hjemmesider for detaljer.

Skal de arr. alle programmene i RIK får de mer enn litt å holde på med. IPO-SL-FP-UHP-FH-RRP-RSP. Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...