Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundebil?


Margrete

Recommended Posts

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar
Nå har jeg ingen erfaring med Tuareg, men jeg har oppfatning av at dette gjelder stort sett alle suver og terrengbiler (som ikke er varebil selvsagt). Og jeg, som har Pajero, ser absolutt INGEN god grunn til å kjøpe terrengbil neste gang! De er svære utenpå (vel, JEG syns ikke den er så stor utenpå, men den er uansett liten inni), de er tunge (noe som fører til mindre morsomme opplevelser på glatten), og de færreste av oss trenger både firhjulstrekk OG den klaringen man får med en så høy bil (firhjulstrekken skjønner jeg godt). Min erfaring er at det er generelt mer plass i en vanlig stasjonsvogn. Hvis det ikke er god nok plass i en slik, og du i tillegg må ha passasjerplass, må du nok opp i noe større.. Jeg vil heller ikke ha caravelle, og dermed er det "den typen bil" som sharan, chrysler (hehe, alle skjønner hva jeg mener sant?), osv som blir aktuelt.

*ler* Det kom en venn av min mann her i går, han er bilforhandler, med en mondeo. Han lurte på hvorfor jeg ikke ville ha en større bil som en SUV. Nhæ, svarte jeg, det er jo bare volum og liten plass i slike biler. Han lo godt av min enkle kommentar, men måtte si seg enig, det er en rikmannsbil.

Jeg hadde Passat stasjonsvogn tidligere og da tok hundeburet hele bagasjerommet (b:90, d:60, h:62). Med to barn i baksetet da så var det såvidt jeg hadde plass til varene etter en handletur. Sånn vil jeg ikke ha det igjen vet jeg.

Det er vel det jeg er litt redd for ja. At jeg ikke får plass til alt stasjet mitt. Det blir vel ei rå, tenker jeg. Tipper jeg slår ned ett par seter og dermed får litt ekstra plass på den måten, eller spenner ting fast på toppen av buret.

Så ja, det blir en ford mondeo, de er digre bak og er vel en halv limousin, men fiiin. Gubben var redd jeg ikke så helt frem, men jeg mener så absolutt at jeg har størst bil, jeg slipper frem først!

Jeg vil likevel tenke litt mer på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med jeep grand cherokee? Vi har to, både meg og uten diesel. Funker fint som kombi bil.

Har du med to store hunder, får du ikke med så mye mer. Dessuten er de dyre å kjøre, forsikre og ta service på. Men ellers er det behagelige biler.

*ler* Det kom en venn av min mann her i går, han er bilforhandler, med en mondeo. Han lurte på hvorfor jeg ikke ville ha en større bil som en SUV. Nhæ, svarte jeg, det er jo bare volum og liten plass i slike biler. Han lo godt av min enkle kommentar, men måtte si seg enig, det er en rikmannsbil.

Øhhhh???

Så ja, det blir en ford mondeo, de er digre bak og er vel en halv limousin, men fiiin. Gubben var redd jeg ikke så helt frem, men jeg mener så absolutt at jeg har størst bil, jeg slipper frem først!

Ford Mondeo er bra bil - og selvfølgelig gir størrelsen forkjørsrett :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhhhh???

Her på vestkanten bor det kun suv'r Den ene større en den andre, og jeg stiller meg selv spørsmålet WHY?? Digre suv'r av typen BMW og Volvo. Er nok bittelitt misunnelig, men jeg trenger ikke en så stor bil, med så liten plass :ahappy: Men jeg kunne godt ha vært så rik at jeg kunne kjøpe biler over en mill. Biler i flertall ja, for her er det en konebil også, de er jo seff bittelitt mindre enn fars bil.

Ford Mondeo er bra bil - og selvfølgelig gir størrelsen forkjørsrett :ahappy:

Etter å ha tenkt meg litt om, så blir det ikke Mondeo. Mest sannsynlig blir det en VW Caddy Life. Den har god plass bak, 5 seter og alt jeg vil ha. Den er ikke lav, så jeg kan heise opp burene og ha stasj under. Så da får vi vente på tilbudet fra bilbutikken. Dermed mistet jeg også forkjørsretten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Etter å ha tenkt meg litt om, så blir det ikke Mondeo. Mest sannsynlig blir det en VW Caddy Life. Den har god plass bak, 5 seter og alt jeg vil ha. Den er ikke lav, så jeg kan heise opp burene og ha stasj under. Så da får vi vente på tilbudet fra bilbutikken. Dermed mistet jeg også forkjørsretten...

Ikke kjøp Caddy! Ta det fra en tidligere caddy eier som opplevde at bilen når den var nøyaktig 5 år og nedbetalt så fikk jeg totalt motorhavari som kosta 35.000kr å fikse, trodde da at jeg skulle ha bil i mange år fremover, men den gang nei. Nøyaktig ett år etter ny motor, så knela dritten igjen. Da ga jeg opp, solgte bilen for 4000 kr som delebil.. Tapsprosjekt av en annen verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg skjønner ikke hvorfor dere ikke vil ha caravelle..

Den er utrolig god å kjøre, fantastisk oversikt, stoooor plass bak. Jeg har trøkt inn fire sykler og en sykkelvogn, eller to store hundekasser, sykkel og barnevogn ( ikke klappet sammen nei! ) Det er GOD plass til fem voksne ( seks i min ) i den. Man slipper å sitte klemt sammen. Det er også utrolig behagelig å kunne sette barna INN i bilen og ikke NED i bilen! Dessuten slipper man bilsyke barn i baksetet!

Negativt? Størrelsen? Nope, de tar da slett ikke mer lass enn hvilken som helst annen bil! Kjøp Caravelle! :ahappy:

Jeg vil ikke ha en fordi jeg ikke syns de er fine. :ahappy:

Et annet argument er at bagasjerommet er upraktisk stort. Hundebur står ofte nederst lengst inn, og da kan man ikke pakke noe inn foran, uten at man må ta ut alt før hundene kan ut. Den beste plasseringen ville kanskje vært ved døren, øverste halvdel av bagasjerommet, men hvordan i alle dager får man hunder opp og inn dit?? :lol: Har man noe annet enn varebil, er man også avhengig av kun den ene bakdøren, man kan ikke bruke sidedører. Og har man varebil, blir problemet med ALT for stort bagasjerom enda større.. Hvis man sjelden reiser på ferier og litt lengre helgeturer, så kan det hende en slik bil er okei, men jeg vil ikke ha en, siden det er nettopp for slike turer at jeg trenger en så stor bil. Jeg kan skjønne det hvis man har mange barn og barnevogner, men ikke bare to hunder..

I tillegg har jeg negative assosiasjoner til caravelle, da det var en slik bil faren og bestemoren min kjørte da de var i bilulykke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp Caddy! Ta det fra en tidligere caddy eier som opplevde at bilen når den var nøyaktig 5 år og nedbetalt så fikk jeg totalt motorhavari som kosta 35.000kr å fikse, trodde da at jeg skulle ha bil i mange år fremover, men den gang nei. Nøyaktig ett år etter ny motor, så knela dritten igjen. Da ga jeg opp, solgte bilen for 4000 kr som delebil.. Tapsprosjekt av en annen verden.

Jammen! a040.gif Da selger jeg den før den er 5 *ler* Tror det er noe med alle biler jeg, og jeg får stole på at gubben vet hva han gjør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen! a040.gif Da selger jeg den før den er 5 *ler* Tror det er noe med alle biler jeg, og jeg får stole på at gubben vet hva han gjør...

Nei, min kjære Toyota har nå gått siden 2001, og den har gått en del (300 000) og jeg ha kun skiftet slitedeler som filter, pakninger o.l. :ahappy: Foreldrene mine sine to toyotaer er fra 1994 og -96 og de har heller ikke hatt noe annet tull enn slitedeler. Men det var ikke helt det du var ute etter. Du får aldri så god plass som i en kassebil sier jeg :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, min kjære Toyota har nå gått siden 2001, og den har gått en del (300 000) og jeg ha kun skiftet slitedeler som filter, pakninger o.l. :ahappy: Foreldrene mine sine to toyotaer er fra 1994 og -96 og de har heller ikke hatt noe annet tull enn slitedeler. Men det var ikke helt det du var ute etter. Du får aldri så god plass som i en kassebil sier jeg :lol:

åh men de faller fort i verdi ser du :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp Caddy! Ta det fra en tidligere caddy eier som opplevde at bilen når den var nøyaktig 5 år og nedbetalt så fikk jeg totalt motorhavari som kosta 35.000kr å fikse, trodde da at jeg skulle ha bil i mange år fremover, men den gang nei. Nøyaktig ett år etter ny motor, så knela dritten igjen. Da ga jeg opp, solgte bilen for 4000 kr som delebil.. Tapsprosjekt av en annen verden.

Stiller meg bak Caddy-kritikken jeg! Brodern har hatt 2 han.. første var en "mandagsbil" og måtte gis opp etterhvert, så ble det en Caddy til fordi den første sikkert bare var et unntak, men så var den neste mandagsbil også - og Gråtass har tydelgivis hatt mandagsbil også.. Og hva med fremkommelighet? Betyr ikke det noe i det hele tatt? Du som skal kjøre rundt på bikkjegreier som ikke alltid ligger pent inne på asfaltparkeringsplass.. elelr holder deg hjemme hvis det snør - Caddyen er ikke brømt for det liksom..

V70 har jeg hatt, og det var en gudsbenådet møkkabil med enormt drivstoff-forbruk, elendige kjøre-egenskaper og gudene veit hvor det ble av plassen etter man satte inn 2 hundebur..

Nei, min kjære Toyota har nå gått siden 2001, og den har gått en del (300 000) og jeg ha kun skiftet slitedeler som filter, pakninger o.l. :ahappy: Foreldrene mine sine to toyotaer er fra 1994 og -96 og de har heller ikke hatt noe annet tull enn slitedeler. Men det var ikke helt det du var ute etter. Du får aldri så god plass som i en kassebil sier jeg :ahappy:

Nå virker det som din bedre halvdel kanskje ikke er så begeistret for japse-biler (og dermed ble han straks degradert til dårligere halvdel..) men de har altså mye for seg vedr driftssikkerhet, driftspris (selv om japsebiler ofte er dyre, selv som brukte, men det er ikke uten grunn altså), lavere drivstoff forbruk, greie kjøregenskaper - men selvfølgelig innredningen er ofte plast, de ser ikke fancy ut etc - men de bringer en altså trygt og godt og effektivt fra A til B.. og man sitter godt i dem t.o.m.

Har dere kikket på en bil som Mitsubushi Grandis (kniser alltid av den jeg.. grandiosa liksom.. gjør seg sikkert enormt på beste vestkant! Tenk å kunne stikke de fine snobbene med at man kjører rundt i en grandis! Så vulgært da!) Jeg aner ikke hvordan den er inni, har bare sett den utenpå og flirt av navnet - men den ser ganske så stor ut. Mitsubushi (øh.. Mitsubishi.. fankern husker aldri riktig) er vel sånn midt på tre prismessig og forbruksmessig.. de er ikke flinkest i klassen på drivstof-gjerrighet men er absolutt ikke de verste heller.

edit: ser du svarte om Toyota - er det noe som holder seg enormt godt i verdi er det nettopp Toyota da... brukte Toyotaer koster det hvite ut av øyet.. Man må huske på at bil er en forbruksgjenstand og ikke en investeringsgjenstand!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Henger meg på TonjeM jeg altså.. (vi Odølinger for henge ihoppes..) Toyota holder seg greit i pris, men da er det kun stasjonsvogn da. Når det gjelder Grandis så er det en ok bil. Ellers vil jeg slå et slag for koreanere jeg da. Vi har en huyundai H1, kassebil med 3 seter, kan fåes som minibuss med 7 seter eller da 5 seter, med varerom. God plass, 4x4 om det er nødvendig og diesel med ok forbruk. Jeg liker også godt santa fe modellen, som sannsynligvis kommer til å bli min neste nye bil (nå skal jeg bare betale på motorhavari nr 2 på en gammel bil først..) bare i konkurranse med Izusu Trooper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor store bur regner du med å måtte ha? Det har jo endel å si i forhold til alle bilforslagene som hagler her :ahappy: Ca mål hvertfall.

*overser TonjeM og Gråtass* a040.gif

Jeg kunne vel egentlig tenkte meg 60 i bredde, men jeg har gitt meg på 55. Det er noe smalt, men tror jeg må opp i kassebil om jeg skal ha større bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkte på det du sa med at bura var innerst bak i en caravelle.... veit ikke om du har barn, men hvis ikke kan jo hiace (veit ikke hvordan det skrives) med dører på begge sider være noe :ahappy:

og nye caraveller er da ikke verst å se på, veldig fornøyd med den jeg har, selv om den ikke er splitter ny :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en VW Touran da? Har hørt mye bra om dem :ahappy:

Har den, men den er ti cm smalere... Det er derfor jeg vil bytte, jeg trenger noe som er litt bredere som kan romme to schæfere. Touranen er målt til 1050, mens caddy life er målt til 1120, det er 70 mer og de kommer godt med. Nå har jeg lest litt om caddy life og lest div tester, den virker ikke noe særlig dårligere enn mange av de andre pizzabudbiler. Sørge for å få en litt stor motor og noe ekstrautstyr som så tror jeg dette blir bra jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte oss ny bil for noen mnd siden, fordi vi trenge plass. Hadde honda civic, og så kjøpte vi en honda CRV. Mye bedre plass, men IKKE NOK! Vi har ikke plass til to bur, og det er slettes ikke plass til å mye annet ekstra. Så tror vi måtte ha hatt enten en kassebil eller en chevrolet van for å fått nok plass. hehe. Men det blir ikke å skje, så må klare oss med den vi har. (kjøpe skiboks)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du kikker på caddy life. Hva med utgaven som er enda større da, maxi life?

Har en bekjent med en sånn og er veldig fornøyd, har bygd opp et stort dobbelbur med plass til hundeting under og bagasje til 5..

hmm Ja den har vært nevnt, men så tenkte jeg at jeg trenger vel ikke sååå stor bil. Jeg må nesten se på en caddy life og en maxi tror jeg.

De er fornøyd med kjørekomfort også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er en caddy-familie, vi, og har bare fine ting å si om de bilene! Er kjempefornøyd med caddyene (eneste er at jeg kunne tenkt meg litt bredere bagasjerom, men det var "standard-caddyen", varebil, vet ikke hvordan den du tenker på er, Margrete) ... Forøvrig har vi kjempeproblemer med å bestemme oss for ny bil vi og- vi MÅ ha terrengbil med 4wd, plass til minst to hunder + masse stæsj, og så skulle det jo helst ikke blitt for dyrt ... Hurra :lol: Ellers vil jeg foreslå minibil med hengerfeste og hundehenger :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er en caddy-familie, vi, og har bare fine ting å si om de bilene! Er kjempefornøyd med caddyene (eneste er at jeg kunne tenkt meg litt bredere bagasjerom, men det var "standard-caddyen", varebil, vet ikke hvordan den du tenker på er, Margrete) ... Forøvrig har vi kjempeproblemer med å bestemme oss for ny bil vi og- vi MÅ ha terrengbil med 4wd, plass til minst to hunder + masse stæsj, og så skulle det jo helst ikke blitt for dyrt ... Hurra :lol: Ellers vil jeg foreslå minibil med hengerfeste og hundehenger :lol:

Nå har jeg lett og lett etter en bil som er bred bak og jeg kommer vel frem til at jeg må opp i kassebil, SUV, eller terrengbiler for å få det noe større. Kassebil er uaktuelt, SUV og Terrengbiler er for dyrt rett og slett. Og jeg har en mann som mener både det ene og det andre, og når menn mener både ene og det andre i gruppe, så har man ikke så mye å si... Så for å få en bil som henger på greip i forhold til vår pris og mine krav, så er det Caddy, og den er nokså bred. Jeg har vært ute å målt opp buret som står i bilen min nå, og det er på ca 60 cm, dyret har goooood plass så jeg har ikke dårlig samvittighet for å putte henne i ett 55/85 bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caddy life blir nok en fin bil. Jeg sikler litt på en selv, spesiellt siden de er å få med 4motion nå.

De er også såpass høye at du kan heve buret litt, og ha plass til litt utstyr under.

1.9 TDI motoren er også en suveren motor. Brukbar effekt og lavt forbruk.

Diss motorene finnes i maaaange tusen VW/Audi/seat/Skoda.

Det er riktig at man innimellom hører om et havari, men det er oftest 2 årsaker til det;

Enten har man hoppet over intervallet for reg.reim bytte.

Eller så har den som utførte jobben hoppet over den viktigste delen, nemlig bytte av strammehjul og vannpumpe som skal byttes samtidig!

Passer man på disse tingene er dette en veldig driftsikker motor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lett og lett etter en bil som er bred bak og jeg kommer vel frem til at jeg må opp i kassebil, SUV, eller terrengbiler for å få det noe større. Kassebil er uaktuelt, SUV og Terrengbiler er for dyrt rett og slett. Og jeg har en mann som mener både det ene og det andre, og når menn mener både ene og det andre i gruppe, så har man ikke så mye å si... Så for å få en bil som henger på greip i forhold til vår pris og mine krav, så er det Caddy, og den er nokså bred. Jeg har vært ute å målt opp buret som står i bilen min nå, og det er på ca 60 cm, dyret har goooood plass så jeg har ikke dårlig samvittighet for å putte henne i ett 55/85 bur.

Ser du egentlig har slått fra deg type terrengbil, suv osv, men vil bare si at selv om disse kan virke store utenpå, er ikke alle like store inni. Du må være obs på hjulbuene bak, med tanke på burstørrelse. Hjulbuene stjeler MYE plass, men får man til å bygge opp litt og sette burene oppå er jo det et okei alternativ. Selv har jeg kun plass til et stort og et lite bur i min terrengbil, og er dypt skuffet over plassen. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...