Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundebil?

Margrete

Recommended Posts

Skrevet

Nå er jeg på jakt etter en bil som kan romme to schæfertisper av middels størrelse, to barn og en mor og en far. Noen tips? Jeg ønsker meg også plass til utstyr...

• Svar 66
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Jeg er veldig fornøyd med min Caravelle. Har opphøyd gulv bakerst til burene og får da plass til utstyret under. Her er det også to hunder, to voksne og to barn :ahappy:

Skrevet

Vi er veldig fornøyd med Ford Mondeo. Der får du god plass til to bur av schäfer str. baki :ahappy: Også er'n stilig, synes jeg.

Skrevet

Glemte å si at man vil ikke ha kassebil... type caravelle og chrysler (jeg liker chrysleren veldig godt jeg). Kikke på Ford Mondeo

Skrevet

Så sant ikke Mondeoen har vokst betraktelig de siste årene, så er det ikke "god plass" til to schäfere i den - syns jeg. De dobbeltburene man får kjøpt til vanlig stasjonsvogner er såpass små og trange at bikkja knapt får snudd seg inni der, og det er helt klart ikke noen superbil når man har bikkjer i bilen i flere timer av gangen..

Skrevet

Det e greit å ha litt mer å gå etter. Hva slags prisklasse er du ute etter? Og vil du ha 4wd, automat, bensin eller diesel osv...?

Suzuki XL7 er jo en populær hundebil. Og den er vel såpass høy bak, at buret kan bygges opp litt for å få plass til utstyr under.

Skrevet

Kan hundene dele bur (altså uten skillevegg?) I såfall får man utnyttet plassen supert med spesialtilpasset bur. Vi har Toyota Avensis og da har 2 voksne flathanner god plass baki i buret, vi har plass til ting på siden av det. Dersom man skal ha mer enn 1-2 bager + 2 unger i baksetet må man vel dog ha boks. Men så er jo ikke prisen på Avensisen så halvgæren heller?

Skrevet
Det e greit å ha litt mer å gå etter. Hva slags prisklasse er du ute etter? Og vil du ha 4wd, automat, bensin eller diesel osv...?

skal vi nå se

Det skal være;

automat

diesel

5 seter

2006 -> 1009

Under 400 000

ikke falle fort i verdi (mannen sier nemlig at Zuzuki'n gjør det)

Mer man trenger å vite?

HHC:

Jeg vet ikke ennå om de går sammen (venter på valp), men når den tid kommer så skal de stå i hvert sitt bur.

Skrevet

Jeg er egentlig VW/Audi-frelst. Men fra 2006 har både Passat og A6 mindre bagasjerom enn modellene før. Så det første som slår meg hvis dere vil ha stasjonsvogn er da Volvo V70. Ellers er det noen VW Touareg'er å få rett under 400 000. De har ikke så dypt bagasjerom, men ganske bredt. Sangyong Rexton og Land Rover Discovery er jo også ganske romslige. Men de dropper fort i pris igjen...

Skrevet

VW Sharan sitter vi og sniker litt på for tiden. Opp til sju seter, enkelt å ta ut seter hvis man ikke trenger alle. God og fleksibel bagasjeplass. Men så var det formen da; er dette en kassebil eller en stasjonsvogn?

Skrevet

Jeg har Mondeo stasjonsvogn, og har da god plass til mine to. Valpis har 70 % og Gubben 30% av et dobbeltbur fra Trønderburet. Jeg vil tro at to shæfere tar mindre plass en mine, og da skal du ha plass til litt baggasje også baki der. Jeg får akkurat skviset inn hundeting i mellomrommet over hjulbrønnene, men mine ting må være i baksetet. Når det blir en GD til bytter jeg nok til Caravelle.

Skrevet

Den stasjonsvogna jeg har sett med mest plass baki er Mondeo. Vi hadde to varikasser med en vorsteher og en pointergutt i + bagasje for to mennesker for to uker baki en Mondeo.

Skrevet
Jeg er egentlig VW/Audi-frelst. Men fra 2006 har både Passat og A6 mindre bagasjerom enn modellene før. Så det første som slår meg hvis dere vil ha stasjonsvogn er da Volvo V70. Ellers er det noen VW Touareg'er å få rett under 400 000. De har ikke så dypt bagasjerom, men ganske bredt. Sangyong Rexton og Land Rover Discovery er jo også ganske romslige. Men de dropper fort i pris igjen...

Det er IKKE god plass bak i en Touareg.

Skrevet
Det er IKKE god plass bak i en Touareg.

Støttes! Den har bare jukserom. Den ser diger ut, men er slettes ikke stor. Slik er det vel med alle "suvene" rundt om. Digre som fy, men plass i dybde bak er ikke noe å skryte av. Nei, suv vil jeg ikke ha, jeg vil ha stasjonsvogn om mulig, eller en annen type terrengbil. Har sett litt på Nissan Pathfinder, men oi den var dyr... men jeg vil ha sånn jeg. I hvert fall noe som ligner bittelitt.

Skrevet
Støttes! Den har bare jukserom. Den ser diger ut, men er slettes ikke stor. Slik er det vel med alle "suvene" rundt om. Digre som fy, men plass i dybde bak er ikke noe å skryte av. Nei, suv vil jeg ikke ha, jeg vil ha stasjonsvogn om mulig, eller en annen type terrengbil. Har sett litt på Nissan Pathfinder, men oi den var dyr... men jeg vil ha sånn jeg. I hvert fall noe som ligner bittelitt.

Nå har jeg ingen erfaring med Tuareg, men jeg har oppfatning av at dette gjelder stort sett alle suver og terrengbiler (som ikke er varebil selvsagt). Og jeg, som har Pajero, ser absolutt INGEN god grunn til å kjøpe terrengbil neste gang! De er svære utenpå (vel, JEG syns ikke den er så stor utenpå, men den er uansett liten inni), de er tunge (noe som fører til mindre morsomme opplevelser på glatten), og de færreste av oss trenger både firhjulstrekk OG den klaringen man får med en så høy bil (firhjulstrekken skjønner jeg godt). Min erfaring er at det er generelt mer plass i en vanlig stasjonsvogn. Hvis det ikke er god nok plass i en slik, og du i tillegg må ha passasjerplass, må du nok opp i noe større.. Jeg vil heller ikke ha caravelle, og dermed er det "den typen bil" som sharan, chrysler (hehe, alle skjønner hva jeg mener sant?), osv som blir aktuelt.

Skrevet

Og jeg skjønner ikke hvorfor dere ikke vil ha caravelle..

Den er utrolig god å kjøre, fantastisk oversikt, stoooor plass bak. Jeg har trøkt inn fire sykler og en sykkelvogn, eller to store hundekasser, sykkel og barnevogn ( ikke klappet sammen nei! ) Det er GOD plass til fem voksne ( seks i min ) i den. Man slipper å sitte klemt sammen. Det er også utrolig behagelig å kunne sette barna INN i bilen og ikke NED i bilen! Dessuten slipper man bilsyke barn i baksetet!

Negativt? Størrelsen? Nope, de tar da slett ikke mer lass enn hvilken som helst annen bil! Kjøp Caravelle! :ahappy:

Skrevet
Og jeg skjønner ikke hvorfor dere ikke vil ha caravelle..

Den er utrolig god å kjøre, fantastisk oversikt, stoooor plass bak. Jeg har trøkt inn fire sykler og en sykkelvogn, eller to store hundekasser, sykkel og barnevogn ( ikke klappet sammen nei! ) Det er GOD plass til fem voksne ( seks i min ) i den. Man slipper å sitte klemt sammen. Det er også utrolig behagelig å kunne sette barna INN i bilen og ikke NED i bilen! Dessuten slipper man bilsyke barn i baksetet!

Negativt? Størrelsen? Nope, de tar da slett ikke mer lass enn hvilken som helst annen bil! Kjøp Caravelle! :ahappy:

Må bare være enig i denne. Jeg var også skeptisk til Caravelle i utgangspunktet, men når jeg ikke fant noen annen bil som svarte til mine krav om plass så ble det en sånn. Nå ønsker jeg meg ikke noen annen bil, er strålende fornøyd både med plass og comfort :ahappy: Jeg vet ikke om noen annen bil (annet enn tilsvarende av annet merke) som jeg kan ha stort dobbeltbur (b:115, d:107, h:73), alt treningsutstyret, to barn med skole/barnehagesekker og i tillegg bagasje inni. Burene står på ett opphøyd gulv slik at jeg har alt utstyret under. Kjempekjekt.

Og det som står over er sant, den tar ikke mer plass en vanlige biler. Høyden blir man vant til og det er i grunn komfortabelt å ha god oversikt :lol: Og enda ett pluss er at den kommer frem overalt.

Jeg hadde Passat stasjonsvogn tidligere og da tok hundeburet hele bagasjerommet (b:90, d:60, h:62). Med to barn i baksetet da så var det såvidt jeg hadde plass til varene etter en handletur. Sånn vil jeg ikke ha det igjen vet jeg.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...