Gå til innhold
Hundesonen.no

Hendene på ryggen i LP

Wanderlust

Recommended Posts

Er det kun i LP klasse Elite det trekkes for om man ikke går i naturlig gange, med armene henge fritt? F.eks om man har hendene på ryggen når man går? Eller trekkes det for dette i de andre klassene også?

Jeg er nesten 100% sikker på at man blir trekt for å ha hendene på ryggen i de andre klassene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nesten 100% sikker på at man blir trekt for å ha hendene på ryggen i de andre klassene også.

Man blir ikke trukket for å gå med hendene på ryggen, men da skal de være på ryggen i hele øvelsen(ellers blir det sett på som DK) og helst i alle øvelser. Jeg fikk poengtrekk da jeg tok hendene på ryggen etter jeg hadde sagt at jeg var klar. Jeg tok altså hendene å ryggen rett før jeg begynte å gå fra startosisjon i fvf. Jeg gjør ikke det noe mer, det var sure poeng.

Dette har jeg kun muntlig fra Terje Haugen som var dommer den gangen jeg gjorde missen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir ikke trukket for å gå med hendene på ryggen, men da skal de være på ryggen i hele øvelsen(ellers blir det sett på som DK) og helst i alle øvelser. Jeg fikk poengtrekk da jeg tok hendene på ryggen etter jeg hadde sagt at jeg var klar. Jeg tok altså hendene å ryggen rett før jeg begynte å gå fra startosisjon i fvf. Jeg gjør ikke det noe mer, det var sure poeng.

Dette har jeg kun muntlig fra Terje Haugen som var dommer den gangen jeg gjorde missen.

I mitt hode får jeg det bare ikke til å stemme, selv om man har det hele veien. Da kan man i teorien gå med hendene akkurat hvordan man vil da, sålenge man holder de der? F.eks en hånd over brystkassen med lukket hånd? :D

... Jeg tror det ikke før jeg får se det, ellerno ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt hode får jeg det bare ikke til å stemme, selv om man har det hele veien. Da kan man i teorien gå med hendene akkurat hvordan man vil da, sålenge man holder de der? F.eks en hånd over brystkassen med lukket hånd? :D

... Jeg tror det ikke før jeg får se det, ellerno ;)

Det med en hånd over brystkassen er det en i klubben som gjør. Men jeg er jaggu ikke sikker på om han har fått trekk på det (går i klasse 3) eller ikke ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Jeg tror det ikke før jeg får se det, ellerno :P

http://vimeo.com/6330211 Sånn, der får du se ;) Der går hendene på ryggen også etter øvelsen har startet, uten trekk i karakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://vimeo.com/6330211 Sånn, der får du se :P Der går hendene på ryggen også etter øvelsen har startet, uten trekk i karakter.

Hm. Men noe sier meg allikevel at det er lov slik Synnøve gjør der, hun har jo hendene fritt ved marsjen. Jeg har hendene på ryggen når jeg står i fellesdekk f.eks, og jeg vet at folk gjør det når de skal avslutte en øvelse (f.eks går inntil hunden for så å kommandere den i utgangsstilling) eller når hunden arbeider på avstand (rute, neseprøve, apportering, hopp over hinder osv) - selv om jeg syns det ser stygt ut :D Men når man går? F.eks fri ved fot, stå under marsj osv?

For dersom det er lov til å gå med hendene hvordan man vil, så kan man jo gå med dem slik: http://www.weimaranercanada.org/show/image...edienceHeel.jpg og det får jeg ikke til å stemme ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mer en tydelig DK når det gjøres i øvelsen, enn når det gjøres i hele. Og hånden på brystet/magen er anderledes enn på ryggen, syns jeg.

Som sagt, det eneste jeg vet, er fra jeg hadde hendene-på-ryggen-samtale med Haugen. Og han er jo ikke akkurat den minst strenge dommeren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I teorien blir man ikke trukket for det (det er ingen nedskrevet regel mot det), men ofte får man trekk for det. Man skal gå naturlig (altså kan man få trekk for å gå stivt, hånda på brystkassa, bak ryggen osv). Det trekker mer for dette hvis nivået er høyt, nettopp for å kunne skille folk fra hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dersom det er lov til å gå med hendene hvordan man vil, så kan man jo gå med dem slik: http://www.weimaranercanada.org/show/image...edienceHeel.jpg og det får jeg ikke til å stemme :D

Litt OT, men det kan være det er andre regler i Canada?

Jeg satt under Crufts og så på LP, og der gikk alle førerne likt, og det så ufattelig kunstig og DK ut, men en britisk tilskuer forklarte meg at de SKAL gå sånn for at en skal være sikker på at fører ikke bruker hendene til å påvirke hundene.

Fører gikk med hendene PÅ lomma (altså ikke i), altså hendene klistret til framsiden av lårene mens de gikk. Jeg er overbevist om at X'en hadde gått bedre LF/FVF om jeg gikk sånn, for da er jo hendene nærmere godbitene, sjansen for å få er større enn når jeg har armene ned langs siden eller i Barbieposisjon... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men det kan være det er andre regler i Canada?

Jeg satt under Crufts og så på LP, og der gikk alle førerne likt, og det så ufattelig kunstig og DK ut, men en britisk tilskuer forklarte meg at de SKAL gå sånn for at en skal være sikker på at fører ikke bruker hendene til å påvirke hundene.

Fører gikk med hendene PÅ lomma (altså ikke i), altså hendene klistret til framsiden av lårene mens de gikk. Jeg er overbevist om at X'en hadde gått bedre LF/FVF om jeg gikk sånn, for da er jo hendene nærmere godbitene, sjansen for å få er større enn når jeg har armene ned langs siden eller i Barbieposisjon... :D

Jeg så det selv, og syns selvfølgelig det så grusomt ut! ;) Det så mer ut som en cowboysdans enn LP.

Det var ikke bare det som var annerledes på Crufts. Jeg har hørt at standarden på LP i England er lavere enn i f.eks Norge. England har heller ikke et skikkelig landslag visstnok.

På Crufts fikk vi kjeft når vi skulle ta bilder av hundene i LP-ringen, fordi blitzen kunne forstyrre, og det var ulovlig å fotografere når man satt på tribunen. Ikke var det lov til å ha med hund rundt ringen, ikke var det lov til å klappe mellom øvelsene osv.. Men nå ble jeg OT her :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så det selv, og syns selvfølgelig det så grusomt ut! :D Det så mer ut som en cowboysdans enn LP.

Det var ikke bare det som var annerledes på Crufts. Jeg har hørt at standarden på LP i England er lavere enn i f.eks Norge. England har heller ikke et skikkelig landslag visstnok.

På Crufts fikk vi kjeft når vi skulle ta bilder av hundene i LP-ringen, fordi blitzen kunne forstyrre, og det var ulovlig å fotografere når man satt på tribunen. Ikke var det lov til å ha med hund rundt ringen, ikke var det lov til å klappe mellom øvelsene osv.. Men nå ble jeg OT her ;)

Litt til OT:

JA, jeg tenkte på linedance da jeg satt på tribunen! Og ergret meg over at jeg ikke fikk ta bilder, stive, stive stuck up briter ass! :P Jeg satt og spiste is, og følte jeg fikk noen stygge blikk av det.

Edit: Men det var jo litt classy at de fikk levert tilbake lenka på sølvfat etter konkurransen, det kan de godt innføre i Norge. Litt mer stil og sølv, takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dersom det er lov til å gå med hendene hvordan man vil, så kan man jo gå med dem slik: http://www.weimaranercanada.org/show/image...edienceHeel.jpg og det får jeg ikke til å stemme :D

Jeg går med hånda slik, uten å få trekk for det. Og jeg gjør det i samtlige øvelser. Men en annen som også går slik, fikk trekk under fvf fordi han rørte på fingrene (slik at hunden ble mer oppmerksom). Jeg holder hånda og fingrene fullstendig i ro under øvelsene. (samt at jeg holder hånda/fingrene slik at dommeren kan se at jeg ikke har godis eller noe i hånda).

Skal også nevnes at jeg har prøvd å gå "normalt" med hånda, noe som resulterer i at jeg klasker til hunden på snuten for hver gang jeg beveger hånden (ulempen med hunder av litt størrelse)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal vel egentlig gå så naturlig som mulig, og når man går så går man ikke med hendene forran seg, eller på ryggen, man lar de henge ned. Men jeg tror nå rett og slett det er ulikt fra dommer til dommer om de vil trekke for det eller ikke, i de lavere klassene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal vel egentlig gå så naturlig som mulig, og når man går så går man ikke med hendene forran seg, eller på ryggen, man lar de henge ned. Men jeg tror nå rett og slett det er ulikt fra dommer til dommer om de vil trekke for det eller ikke, i de lavere klassene.

Nåja, for meg er det helt naturlig å gå med hendene i lomma, sommer som vinter. Og endel voksne menner går konstant med hendene på ryggen, om de styrter til jobb eller promenerer i finværet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg, som har en albue som ikke kan rettes ut til normal posisjon, burde si fra til dommeren før jeg går om at den armen er sånn da, eller? For det hverken ser eller er naturlig for folk flest å gå med hånda sånn, selv om det naturlig nok er naturlig for meg, for å si det sånn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg, som har en albue som ikke kan rettes ut til normal posisjon, burde si fra til dommeren før jeg går om at den armen er sånn da, eller? For det hverken ser eller er naturlig for folk flest å gå med hånda sånn, selv om det naturlig nok er naturlig for meg, for å si det sånn..

Hvis det er venstre armen så kan det hende rette dommeren trekker deg for det hvis de ikke vet det ja. Jeg ble trukket for å gå litt rart med venstre armen første gangen jeg gikk kl.2 med Molly. Jeg var ikke klar over selv at jeg gikk sånn heller, bare en teit uvane...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir høyst sannsynlig trukket for det i de høyeste klassene, men det er nok enklere å "slippe unna" med det i f. eks. klasse 1. Jeg tror, ut i fra det jeg har sett på flere konkurranser, at det avhenger av dommer; noen trekker for det, andre ikke.

Jeg synes det ser veldig unaturlig ut med låste armer (uansett hvor de er plassert), men jeg har da blitt trukket for sånt jeg og (i klasse 1).. Armene mine lever sitt eget liv når nervene tar tak :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er venstre armen så kan det hende rette dommeren trekker deg for det hvis de ikke vet det ja. Jeg ble trukket for å gå litt rart med venstre armen første gangen jeg gikk kl.2 med Molly. Jeg var ikke klar over selv at jeg gikk sånn heller, bare en teit uvane...

Vel, stort sett så er høyrearmen værst, den er jo sånn kronisk, den venstre er bare sånn i perioder. Men det får jeg ikke gjort stort med, så om de på død og liv skal pirke så innmari, så får jeg vel bare leve med det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går konsekvent med venstrehånden på hoften/magen. Skal jeg la den svinge fritt, dasker jeg bare til hunden. Har aldri fått trekk, selvom en dommer ba meg gå naturlig. Jeg svarte at dette er naturlig for meg, og der står ingenting i reglene i de lavere klassene. Men det er klart det kan oppfattes som DK eller markering når hendene holdes i unaturlige posisjoner, eller flyttes hit og dit. Det blir som å gå og stirre på hunden under hele øvelsen, gå med høye beinløft i vendinger osv. Pent og ryddig, det er nok det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...
Vel, stort sett så er høyrearmen værst, den er jo sånn kronisk, den venstre er bare sånn i perioder. Men det får jeg ikke gjort stort med, så om de på død og liv skal pirke så innmari, så får jeg vel bare leve med det :whistle:

Hadde sagt fra til dommer jeg da - bedre det enn å risiskere unødvendig poengtrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
    • Du har en ganske aktiv hunderase, hvor mye aktivitet får han i løpet av en dag? Selv om han ikke har kunnet leke har han vel fått både tur og aktivitet, håper jeg? Hodearbeid, søk, triksetrening? Jeg ville lagt mer arbeid i ro og trygghet rundt måltider, og ro- og hodetrening etter trening og hundemøter og andre stressede situasjoner.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...