Gå til innhold
Hundesonen.no

Klasser..


Aussieglis

Recommended Posts

Meld på i lavest mulig klasse, hvor hunden vil være mest velutviklet i forhold til konkurrentene.

Junior 9-18 måneder

Unghund 15 - 24 måneder

Er hun over 18 måneder med bare en dag så må du melde på i unghund.

Husk at dersom det er NKK-utstilling kan hun ikke motta CACIB dersom hun er påmeldt i junior.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte unghund, min kan stille i junior (såvidt), unghund og åpen nå. I junior kan man vel ikke vinne alt mulig, og i åpen er det jo så mange drevne hunder om benet så...

Du kan vinne alt med en junior, utenom CACIB. Og hunden skal jo være veldig god for å få CACIB, siden det kun deles ut til beste hannhund og beste tispe.

Hvis du tror hunden din er god nok til CACIB, gå for unghund. Ellers hold deg i så lav klasse som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha sjekket hjemmesiden din så ser jeg at My er født 5 januar. Da har du vel ikke noe annet valg enn unghund for utstillingen i oktober, for da er hun jo over 18 mnd på utstillingsdagen. :rolleyes2:

Hun kan eventuelt velge åpen klasse, siden det er fra 15 måneder - men det er ikke så mange argument for å skulle gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

jeg ville valgt unghundsklassen ja :) Åpen klasse kommer tidsnok den, hehe.

oppdretter sa til meg at Kita stiller i unghundklasse i juni (24.) :) er ho ikke fortsatt junior da?? ho er født 19/12-2008, altså vil ho være 16mnd...

Kan de ikke stille i junior til de er 18mnd??

Kan det være at han vil ha henne i unghund, for der kan de få mer på papiret??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oppdretter sa til meg at Kita stiller i unghundklasse i juni (24.) :) er ho ikke fortsatt junior da?? ho er født 19/12-2008, altså vil ho være 16mnd...

Kan de ikke stille i junior til de er 18mnd??

Kan det være at han vil ha henne i unghund, for der kan de få mer på papiret??

Ja, det kan jo være at hun vil det. Men om Kita er litt treg i utviklingen (jeg vet ikke, men det vet du =) ) Så ville jeg holdt henne i junior :)

og litt OT

Utrolig søt MY var på bildet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan jo være at hun vil det. Men om Kita er litt treg i utviklingen (jeg vet ikke, men det vet du =) ) Så ville jeg holdt henne i junior :)

og litt OT

Utrolig søt MY var på bildet!

ikke sant, det jeg tenkte å :) Sa jeg skulle melde ho på i juniorklassen, da fikk jeg bare til svar, husk at Kita er unghund?? :)

Skal sende en mail til før jeg melder på tror jeg, så jeg er sikker på at det blir riktig.

Ho er ikke så aller verst utviklet, men mangler fortsatt litt på hode :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oppdretter sa til meg at Kita stiller i unghundklasse i juni (24.) :) er ho ikke fortsatt junior da?? ho er født 19/12-2008, altså vil ho være 16mnd...

Kan de ikke stille i junior til de er 18mnd??

Kan det være at han vil ha henne i unghund, for der kan de få mer på papiret??

Hvis hun er født 19/12-08 og skal på utstilling 24/6-10, så er hun 18 mndr og 5 dager gammel. Da kan dere kun velge mellom unghund- eller åpen klasse. Juniorklassen er hun for gammel til. Begge klasser kan få CACIB og Cert, så hvorfor man skulle ville velge Åpen klasse er for meg en gåte. Der vil jo fullt ferdige, voksne hunder stille - og på int. utstillinger vil det der kunne dukke opp champions fra alle mulige land, etc..

Den ENESTE grunnen jeg hadde vurdert åpen istedenfor unghund er hvis man vet med sikkerhet at det kommer en sånn super-duper-bra unghund som nærmest garantert vinner i rasen.

DA kan det være politisk riktig trekk å stille i en annen klasse pga et par ting. Dels type - hvis din egen er litt "annerledes" enn den lekre - da kan dommeren fort la være å gi din en CK hvis de står ved siden av hverandre i konkurransen.

Men CK'n kanskje blir gitt hvis du står i en stor klasse med helt andre konkurrenter..

Og dels fordi endel dommere ofte kvier seg litt for å plukke ut 1-2-3 fra en og samme klasse. Nedover kontinentet er flere vant til å kun plukker vinnere fra hver klasse, for SÅ å plassere disse i beste hann/tispeklasse.

Men her i Norge, på en normal vanlig utstilling, vil jeg alltid anbefale å stille i den "yngste" klassen, ja.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...