Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvem skal på WORLD DOG SHOW 2010?


SaraS

Recommended Posts

  • Svar 202
  • Created
  • Siste svar
  • 1 month later...

Første rabies vaksine i morgen så jeg kommer ned men Ivo i hver fall. kanskje en god del til, må bare få samlet tankene å finne ut hvem som skal være med.

overnatting må jeg vel også tenke på :) Men det blir WDS 25 juni så er det utstilling for flatten den 25 og 26 også. 3 utstillinger på 3 dager, selvfølgelig må vi dra :wub:

Men det blir dyyyrt :aww: spare, spare,spare.... Det er dyrt når du ikke kan gå glipp av noe :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med oppdretter skal dit siden det er ganske nærme. Skulle kanskje tatt turen :twisted: Høres gøy ut. Hvordan er det med rabiesvaksine? Vi må gjerne ha det først???

Ja, du må ha rabiesvaksine for reise til Danmark - det er kun til Sverige du kan dra uten.

Vaksineprosessen kan ta inntil et halvt år, så det er like greit å begynne med en gang.

Standardprosedyre er rabiesvaksine, ny vaksine etter en måned, så skal det gå 120 dager (fire måneder) før en kan ta blodprøve, denne sendes til et av flere godkjente laboratorier for å måle antistoffnivåene. Hvis nivået er innenfor det godkjente, kan du dra tilbake til veterinær for å få stempel og signatur i passet som bekrefter at dere har gyldig blodprøve. Det kan ta cirka fjorten dager å få svar på blodprøva, noen ganger mer og noen ganger mindre - jeg hadde svaret innen ei uke (blodprøvene sendes ut av landet).

Rabiesvaksinen er gyldig i et år, så må du ta ny vaksine før utløpsdatoen, og da er vaksinen fornyet og gyldig, ikke krav til ny blodprøve. Altså er det iverksettelsen av rabiesvaksinen som er dyr, langvarig og litt omstendelig, men opprettholdelsen er like lett som parvovaksine. Men datoen er veldig streng, går vaksinen ut 17. mars må du begynne hele prosessen på nytt om du kommer 18. mars.

Så er det også krav til ormekur for å få hunden inn til Norge igjen, denne tar du mens du er i Danmark og etter at du har kommet tilbake til Norge igjen (innen ti dager etter hjemreise, mener jeg det er). Dansk Kennel Klub pleier å ha veterinærer på sine utstillinger en time eller to hver dag som kan bevitne at hunden får pillene og stemple dette i passet, koster noen hundrelapper. Eller så kan en oppsøke et veterinærkontor om en er i Danmark på hverdager, koster trolig mindre enn å gjøre det på utstillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. ormekur:

Sist jeg var i DK tok veterinæren på utstillingen 250,- for å stemple i passet at han så at du ga ormekuren til hunden(e) dine. Prisen er den samme om du har en eller flere hunder med samme eier, ble jeg fortalt (jeg har hatt med både 2 og tre - alltid betalt 250,-). Men da er det såklart viktig at du har med ormekuren (tilstrekkelig antall piller) selv!

En gang var vi hos en veterinær i Helsingborg (vanlig kontortid) - og da betalte vi 600,- for 4 hunder - og da fikk vi pillene der.. Altså mye billigere!

Men det er enkelt å fikse det PÅ selve utstillingen, da - særlig hvis man bor på området (eller trasker rundt der hele dagen).

Hjemme igjen gjør jeg det hos min faste veterinær - og det koster ikke mange kronene (passe på å gjøre noe annet samtidig, da...).

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. ormekur:

Sist jeg var i DK tok veterinæren på utstillingen 250,- for å stemple i passet at han så at du ga ormekuren til hunden(e) dine. Prisen er den samme om du har en eller flere hunder med samme eier, ble jeg fortalt (jeg har hatt med både 2 og tre - alltid betalt 250,-). Men da er det såklart viktig at du har med ormekuren (tilstrekkelig antall piller) selv!

Det må variere, eller ha blitt endret, for jeg var med en venninne til Danmark - hun stilte fem hunder, og hun betalte IKKE 250 kroner for alle sammen, det ble mye pæeng... :twisted:

Og hun hadde også fått høre at veterinæren hadde tabletter, noe han ikke hadde, så litt krisestemning der en stund :)

Men det billigste er jo å kjenne en veterinær som også er på utstillingen, som kan stemple og signere gratis. Eller være veterinær selv :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du må ha rabiesvaksine for reise til Danmark - det er kun til Sverige du kan dra uten.

Vaksineprosessen kan ta inntil et halvt år, så det er like greit å begynne med en gang.

Standardprosedyre er rabiesvaksine, ny vaksine etter en måned, så skal det gå 120 dager (fire måneder) før en kan ta blodprøve, denne sendes til et av flere godkjente laboratorier for å måle antistoffnivåene. Hvis nivået er innenfor det godkjente, kan du dra tilbake til veterinær for å få stempel og signatur i passet som bekrefter at dere har gyldig blodprøve. Det kan ta cirka fjorten dager å få svar på blodprøva, noen ganger mer og noen ganger mindre - jeg hadde svaret innen ei uke (blodprøvene sendes ut av landet).

Rabiesvaksinen er gyldig i et år, så må du ta ny vaksine før utløpsdatoen, og da er vaksinen fornyet og gyldig, ikke krav til ny blodprøve. Altså er det iverksettelsen av rabiesvaksinen som er dyr, langvarig og litt omstendelig, men opprettholdelsen er like lett som parvovaksine. Men datoen er veldig streng, går vaksinen ut 17. mars må du begynne hele prosessen på nytt om du kommer 18. mars.

Så er det også krav til ormekur for å få hunden inn til Norge igjen, denne tar du mens du er i Danmark og etter at du har kommet tilbake til Norge igjen (innen ti dager etter hjemreise, mener jeg det er). Dansk Kennel Klub pleier å ha veterinærer på sine utstillinger en time eller to hver dag som kan bevitne at hunden får pillene og stemple dette i passet, koster noen hundrelapper. Eller så kan en oppsøke et veterinærkontor om en er i Danmark på hverdager, koster trolig mindre enn å gjøre det på utstillingen.

Takk for god info :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal nedover. Første vaksinen er tatt, og den neste skal taes på mandag. Noen som vet om det er greit å ta andre vaksinen hos en annen veterinær enn den første? Jeg tok første vaksinen i Brumunddal, og har lite lyst til og ta toget opp og ned på en kveld for den vaksinen..

Har ikke noe sted og bo eller noen og reise sammen med. Hadde det, men de trakk seg og skal reise med noen andre i stedet.. Annoying..

Edit: Når det kommer til rbies vaksinen, så må man vel ikke ha rabies vaksinen for å reise ut av Norge, men hvis du vil ha med deg hunden hjem igjen må den være vaksinert :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem å la annen veterinær vaksinere (og en tredje for blodprøve, etc.) - bare stemplene stemmer så er tollen og veterinærmynditghetene fornøyde, de.

Ang utreise så krever også Danmark (samt andre EU-land) at hundene skal være vaksinert før de får komme inn i landet.

Men de har ikke dette med blodprøvekravet som vi har. Jeg mener også ganske bestemt at Danmark også krever 3 ukers karenstid etter vaksinen er tatt før hunder tillates importert.

Om det sjekkes sånn særlig nøye på grensen mellom Norge/Danmark eller Sverige/Danmark er kanskje en annen sak - da vi faktisk kommer fra rabiesfrie land. Men jeg TROR at regelen også gjelder oss...

Og til ormekurdiskusjonen - fryktelig hvis vet'en tar 250,- pr hund, da! Aldri opplevd det, jeg - heldigvis! Men vet at når jeg og en venninne reiste så greide vi ikke å få alle tre hundene "under ett" - men mine to kostet da like mye som venninnens ene...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem å la annen veterinær vaksinere (og en tredje for blodprøve, etc.) - bare stemplene stemmer så er tollen og veterinærmynditghetene fornøyde, de.

Ang utreise så krever også Danmark (samt andre EU-land) at hundene skal være vaksinert før de får komme inn i landet.

Men de har ikke dette med blodprøvekravet som vi har. Jeg mener også ganske bestemt at Danmark også krever 3 ukers karenstid etter vaksinen er tatt før hunder tillates importert.

Om det sjekkes sånn særlig nøye på grensen mellom Norge/Danmark eller Sverige/Danmark er kanskje en annen sak - da vi faktisk kommer fra rabiesfrie land. Men jeg TROR at regelen også gjelder oss...

Og til ormekurdiskusjonen - fryktelig hvis vet'en tar 250,- pr hund, da! Aldri opplevd det, jeg - heldigvis! Men vet at når jeg og en venninne reiste så greide vi ikke å få alle tre hundene "under ett" - men mine to kostet da like mye som venninnens ene...

Susanne

Fju, det var godt og vite :twisted: Da er det bare og finne en veterinær i nærheten av Furuset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sittet å lest litt og sett på overnatting og reiser, og det er bare å legge det på hylla. Det blir alt for dyrt. Vi får heller prøve å komme oss sørover på en større NKK utstilling en gang.

Jeg skal nedover uten hund. Det er altfor langt å kjøre ned med bikkja syns jeg. Dessuten tror jeg ikke hun hadde hatt noe hente der. Jeg syns ikke det ble så dyrt. Har kun bestillt hotellrom foreløpig da. Det ble 1000 kr natta. Skal være i tre netter. Har ikke bestillt flybillett enda. Skal følge med når Norwegian har noen billigkampanjer.

Jeg skal stille azawakh Auda.

06041502.jpg

Jeg tror den hunden er den flotteste mynden jeg har sett på bilde noen sinne. Særlig vakrere går det ikke an å bli tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LouDan - hvis du mener Furuset (som i Oslo) så har de en vet.klinikk på Lindebergsenteret, da. Ikke spesielt dyre heller (jeg har vært der et par ganger, bare) og veldig hyggelige.

Og jeg oppdaget IDAG at VV-utstillingen skal være i Herning ikke København... Ha, ha - snakk om å greie å lese da! Men, men - regner med at overnattingen skjer i camp.vogn på messecamp'en, så det spiller jo ingen større rolle hvor det er da.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LouDan - hvis du mener Furuset (som i Oslo) så har de en vet.klinikk på Lindebergsenteret, da. Ikke spesielt dyre heller (jeg har vært der et par ganger, bare) og veldig hyggelige.

Jepp, Furuset som i Oslo :ahappy: Tusen takk! Da tar vi t-bane dit på mandag :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har store planer om en tur til Herning ja. Har ingen hund å stille, men gøy å kikke. Spessielt VM i Lydighet. Men så kan det jo hende jeg har en valpetass neste sommer, da blir det nok ingen tur. Men planene er usikre enda :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hm, skal terrierklubben arrangere TO circuiter for terrierene? Parson står på både lørdag og søndag...skjønner ikke helt jeg? sjå her

Det kan jo se slik ut - men på den andre utstillingen er det veldig mange flere terrierraser enn på den første. Kan det være at de kjører terrierne delt på to dager? Jeg ville sendt en mail og spurt, for det var litt forvirrende...

Synes den danske raseklubben kunne kjørt circuit for berner, jeg, men ser ikke ut til at det blir noe av. Derimot er det for grosser og entlebucher, og det hadde jo vært snabla artig å få med seg, siden jeg neppe rekker å se de på WDS. Men da må en dra ned en dag tidligere... Hmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...