Gå til innhold
Hundesonen.no

Mat stativ

Recommended Posts

Skrevet

Hei.

Jeg har i dag et mat stativ i stål, men kunne tenke meg et nytt.

Gjerne et i tre og helst hvor skålene ikke skrangler. Det trenger ikke å være regulerbart.

Noen som vet om noe sånt finnes ?

*edret tittel*

Skrevet

Det eneste jeg kan tenke meg at du kan få tak i da er eventuelt plast. Tre blir så fort fuktskadet og trekker ofte til seg så mye lukter/skit.. Jeg ser igjennom katalogene til alle leverandørene vi har på jobben (er i dyrebutikken nå), men ser ikke noe av tre i noen av katalogene.

Skrevet
Det eneste jeg kan tenke meg at du kan få tak i da er eventuelt plast. Tre blir så fort fuktskadet og trekker ofte til seg så mye lukter/skit.. Jeg ser igjennom katalogene til alle leverandørene vi har på jobben (er i dyrebutikken nå), men ser ikke noe av tre i noen av katalogene.

Er det noen fine i plast da ?

Skrevet
Denne er jo også fin :angry:

Fin ja, men for en stiv pris :P

PRIS

1_BESTILL.gifSMALL (Mål: 35x19x6 cm. Hver skål rommer 3,75 dl.)

1598,-

1_TOMT.gifMEDIUM (45x24x8 cm. Hver skål rommer 7,5 dl.)

1998,-

1_BESTILL.gifLARGE (57x30x10 cm. Hver skål rommer 1,5 liter)

2698,-

Skrevet
Fin ja, men for en stiv pris :angry:

PRIS

1_BESTILL.gifSMALL (Mål: 35x19x6 cm. Hver skål rommer 3,75 dl.)

1598,-

1_TOMT.gifMEDIUM (45x24x8 cm. Hver skål rommer 7,5 dl.)

1998,-

1_BESTILL.gifLARGE (57x30x10 cm. Hver skål rommer 1,5 liter)

2698,-

Oi! Sjekket ikke prisen :P Nesten samme stativ som de har på sportsbutikken her for 3-400 kr :P

Skrevet

Jeg kan sjekke opp om vi har noen fine i plast i morgen :angry: Tenker du at du vil ha et stativ som står litt opp fra bakken, eller tenker du mer på en matbar?

Skrevet

jeg har sett fler hunder har stativ, kanskje jeg er litt dum som spørr om dette.. men hvorfor bruker dere stativ? er det ikke naturlig for hunden å ha hodet ned når den spiser maten?

Skrevet
Jeg kan sjekke opp om vi har noen fine i plast i morgen :angry: Tenker du at du vil ha et stativ som står litt opp fra bakken, eller tenker du mer på en matbar?

Vil ikke ha sånt lite standar stativ som finnes i alle dyrebutikker. Vil ha noe som gjør at skålene kommer litt opp fra bakken. Har en mellomstor hund så skålene trenger ikke være kjempe store.

jeg har sett fler hunder har stativ, kanskje jeg er litt dum som spørr om dette.. men hvorfor bruker dere stativ? er det ikke naturlig for hunden å ha hodet ned når den spiser maten?

Jeg bruker stativ for det jeg har lest og mener at det er bedre for hunden å spise fra stativ enn fra bakken. Når de spiser fra bakken får de inn mer luft eller noe sånt. Jeg har en hund som sluker maten og når maten kommer litt høyere opp så er det bedre for henne. I tillegg mener jeg at det er mer behagelig for hunden.

Guest Gråtass
Skrevet

Da jeg hadde irsk ulvehund, tok jeg ett lite trebord og skar to hull i plata som passet til matkoppene, da fikk jeg det akkurat sånn jeg ville ha det. (bordet var kjøpt på loppis for en 10'er)

Skrevet

OBS! Forhøyet matskål er vist å gi ØKT risiko for magedreining.

Non-dietary risk factors for gastric dilatation-volvulus in large and giant breed dogs.

J Am Vet Med Assoc. 2000 Nov 15;217(10):1492-9.

Glickman LT, Glickman NW, Schellenberg DB, Raghavan M, Lee T. Department of Veterinary Pathobiology, School of Veterinary Medicine, Purdue University, West Lafayette, IN 47907-1243, USA.

OBJECTIVE: To identify non-dietary risk factors for gastric dilatation-volvulus (GDV) in large breed and giant breed dogs. DESIGN: Prospective cohort study. ANIMALS: 1,637 dogs > or = 6 months old of the following breeds: Akita, Bloodhound, Collie, Great Dane, Irish Setter, Irish Wolfhound, Newfoundland, Rottweiler, Saint Bernard, Standard Poodle, and Weimaraner. PROCEDURE: Owners of dogs that did not have a history of GDV were recruited at dog shows, and the dog's length and height and the depth and width of its thorax and abdomen were measured. Information concerning the dog's medical history, genetic background, personality, and diet was obtained from the owners, and owners were contacted by mail and telephone at approximately 1-year intervals to determine whether dogs had developed GDV or died. Incidence of GDV, calculated on the basis of dog-years at risk for dogs that were or were not exposed to potential risk factors, was used to calculate the relative risk of GDV. RESULTS AND CLINICAL RELEVANCE: Cumulative incidence of GDV during the study was 6% for large breed and giant breed dogs. Factors significantly associated with an increased risk of GDV were increasing age, having a first-degree relative with a history of GDV, having a faster speed of eating, and having a raised feeding bowl. Approximately 20 and 52% of cases of GDV among the large breed and giant breed dogs, respectively, were attributed to having a raised feed bowl.

Skrevet

*klippet*

Nå skjønte jeg ikke alt som stod der, men det var mest for store raser og raser som er utsatt for magedreining ?

Min rase er mellomstor og ikke så utsatt siden de ikke har smal brystkasse ( som eks setter )

Skrevet
Nå skjønte jeg ikke alt som stod der, men det var mest for store raser og raser som er utsatt for magedreining ?

Min rase er mellomstor og ikke så utsatt siden de ikke har smal brystkasse ( som eks setter )

Ja, kommentaren min var først og fremst ment som en apropo til eiere av raser utsatt for magedreining.

Skrevet
Ja, kommentaren min var først og fremst ment som en apropo til eiere av raser utsatt for magedreining.

Da er jo litt skummelt når man oppfordres til å ha stativ på store hunder. Søkte på google etter matstativ og det kom opp masse forum/linker til at folk med store hunder burde/måtte ha stativ ...

Om jeg ikke husker helt feil ( mulig siden det er 8 år siden ) så var det snakk om at hunder som spise fort burde få vann i maten og skålen høyd, for da sluktes ikke så mye luft.

De sier jo også at hunder som spiser fort/slukter maten er mer utsatt.

Skrevet
Da er jo litt skummelt når man oppfordres til å ha stativ på store hunder. Søkte på google etter matstativ og det kom opp masse forum/linker til at folk med store hunder burde/måtte ha stativ ...

Om jeg ikke husker helt feil ( mulig siden det er 8 år siden ) så var det snakk om at hunder som spise fort burde få vann i maten og skålen høyd, for da sluktes ikke så mye luft.

De sier jo også at hunder som spiser fort/slukter maten er mer utsatt.

Hvis du søker på bloat + elevated food bowl, får du mange treff hvor en anbefaler IKKE å ha stativ til store hunder, nettopp fra dette forsøket fra 2000. Tror det er et til studie som sier det samme, men fant ikke originalkilde.

Men, det er mange som enda tror at store hunder burde ha stativ - det var derfor jeg postet utdrag fra artikkelen...

Skrevet

Skal vi se.. Jeg finner ikke matbarer i plast...

Men trixie har matbarer der selve skålen skrus fast i et midtstativ. Skålen sitter i en type ramme, men rammen er "polstret" med gummiknotter. Det fra trixie ser veldig solid og fint ut synes jeg. De aller fleste dyrebutikker kan ta inn varer fra febo/trixie. Varenummer 24920-24923 (opp til 27 cm, opp til 40 cm, opp til 50 cm og opp til 60 cm). Det hele er sølvfarget i rustfritt stål. Det er til og med "lydsikkert". :P

Skrevet

Jeg skal få meg en blanding om 3 uker :icon_confused: Moren er boerboel og faren er en grand danois, gd'en er veldig utsatt for magedreining og jeg bør derfor ha stativ til valpen.

Jeg lurte på om noen av dere vet hvor jeg kan få tak i regulerbart stativ? Som ikke er altfor dyrt. Valpen kommer til å vokse ganske fort og bli ganske stor! Jeg har ikke lyst å måtte kjøpe nytt stativ flere ganger i året :)

Skrevet

Tviler jeg sterkt på!

De fleste med GD'er i norge har og bruker hvertfall stativ for å forhindre magedreinig og leddskader.

De blir oppfordret av veterinærer, nkk og norsk grand danois klubb. Hvertfall til gd'er, som er store hunder.

Skrevet

Ja er det :D

Hadde egentlig drømt om dobermann, men denne blandingen traff meg i hjerte.

Begge rasene er helt fantastiske, både mor og far er rasetypiske med ett utrolig gemytt :)

Gleder meg veldig til jeg får det lille gullet hjem! :icon_confused:

Skal legge ut bilder og mer info på en annen tråd :D

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...