Gå til innhold
Hundesonen.no

Mat stativ


Recommended Posts

Det eneste jeg kan tenke meg at du kan få tak i da er eventuelt plast. Tre blir så fort fuktskadet og trekker ofte til seg så mye lukter/skit.. Jeg ser igjennom katalogene til alle leverandørene vi har på jobben (er i dyrebutikken nå), men ser ikke noe av tre i noen av katalogene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg kan tenke meg at du kan få tak i da er eventuelt plast. Tre blir så fort fuktskadet og trekker ofte til seg så mye lukter/skit.. Jeg ser igjennom katalogene til alle leverandørene vi har på jobben (er i dyrebutikken nå), men ser ikke noe av tre i noen av katalogene.

Er det noen fine i plast da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin ja, men for en stiv pris :angry:

PRIS

1_BESTILL.gifSMALL (Mål: 35x19x6 cm. Hver skål rommer 3,75 dl.)

1598,-

1_TOMT.gifMEDIUM (45x24x8 cm. Hver skål rommer 7,5 dl.)

1998,-

1_BESTILL.gifLARGE (57x30x10 cm. Hver skål rommer 1,5 liter)

2698,-

Oi! Sjekket ikke prisen :P Nesten samme stativ som de har på sportsbutikken her for 3-400 kr :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan sjekke opp om vi har noen fine i plast i morgen :angry: Tenker du at du vil ha et stativ som står litt opp fra bakken, eller tenker du mer på en matbar?

Vil ikke ha sånt lite standar stativ som finnes i alle dyrebutikker. Vil ha noe som gjør at skålene kommer litt opp fra bakken. Har en mellomstor hund så skålene trenger ikke være kjempe store.

jeg har sett fler hunder har stativ, kanskje jeg er litt dum som spørr om dette.. men hvorfor bruker dere stativ? er det ikke naturlig for hunden å ha hodet ned når den spiser maten?

Jeg bruker stativ for det jeg har lest og mener at det er bedre for hunden å spise fra stativ enn fra bakken. Når de spiser fra bakken får de inn mer luft eller noe sånt. Jeg har en hund som sluker maten og når maten kommer litt høyere opp så er det bedre for henne. I tillegg mener jeg at det er mer behagelig for hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Da jeg hadde irsk ulvehund, tok jeg ett lite trebord og skar to hull i plata som passet til matkoppene, da fikk jeg det akkurat sånn jeg ville ha det. (bordet var kjøpt på loppis for en 10'er)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OBS! Forhøyet matskål er vist å gi ØKT risiko for magedreining.

Non-dietary risk factors for gastric dilatation-volvulus in large and giant breed dogs.

J Am Vet Med Assoc. 2000 Nov 15;217(10):1492-9.

Glickman LT, Glickman NW, Schellenberg DB, Raghavan M, Lee T. Department of Veterinary Pathobiology, School of Veterinary Medicine, Purdue University, West Lafayette, IN 47907-1243, USA.

OBJECTIVE: To identify non-dietary risk factors for gastric dilatation-volvulus (GDV) in large breed and giant breed dogs. DESIGN: Prospective cohort study. ANIMALS: 1,637 dogs > or = 6 months old of the following breeds: Akita, Bloodhound, Collie, Great Dane, Irish Setter, Irish Wolfhound, Newfoundland, Rottweiler, Saint Bernard, Standard Poodle, and Weimaraner. PROCEDURE: Owners of dogs that did not have a history of GDV were recruited at dog shows, and the dog's length and height and the depth and width of its thorax and abdomen were measured. Information concerning the dog's medical history, genetic background, personality, and diet was obtained from the owners, and owners were contacted by mail and telephone at approximately 1-year intervals to determine whether dogs had developed GDV or died. Incidence of GDV, calculated on the basis of dog-years at risk for dogs that were or were not exposed to potential risk factors, was used to calculate the relative risk of GDV. RESULTS AND CLINICAL RELEVANCE: Cumulative incidence of GDV during the study was 6% for large breed and giant breed dogs. Factors significantly associated with an increased risk of GDV were increasing age, having a first-degree relative with a history of GDV, having a faster speed of eating, and having a raised feeding bowl. Approximately 20 and 52% of cases of GDV among the large breed and giant breed dogs, respectively, were attributed to having a raised feed bowl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OBS! Forhøyet matskål er vist å gi ØKT risiko for magedreining.

*klippet*

Nå skjønte jeg ikke alt som stod der, men det var mest for store raser og raser som er utsatt for magedreining ?

Min rase er mellomstor og ikke så utsatt siden de ikke har smal brystkasse ( som eks setter )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skjønte jeg ikke alt som stod der, men det var mest for store raser og raser som er utsatt for magedreining ?

Min rase er mellomstor og ikke så utsatt siden de ikke har smal brystkasse ( som eks setter )

Ja, kommentaren min var først og fremst ment som en apropo til eiere av raser utsatt for magedreining.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kommentaren min var først og fremst ment som en apropo til eiere av raser utsatt for magedreining.

Da er jo litt skummelt når man oppfordres til å ha stativ på store hunder. Søkte på google etter matstativ og det kom opp masse forum/linker til at folk med store hunder burde/måtte ha stativ ...

Om jeg ikke husker helt feil ( mulig siden det er 8 år siden ) så var det snakk om at hunder som spise fort burde få vann i maten og skålen høyd, for da sluktes ikke så mye luft.

De sier jo også at hunder som spiser fort/slukter maten er mer utsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jo litt skummelt når man oppfordres til å ha stativ på store hunder. Søkte på google etter matstativ og det kom opp masse forum/linker til at folk med store hunder burde/måtte ha stativ ...

Om jeg ikke husker helt feil ( mulig siden det er 8 år siden ) så var det snakk om at hunder som spise fort burde få vann i maten og skålen høyd, for da sluktes ikke så mye luft.

De sier jo også at hunder som spiser fort/slukter maten er mer utsatt.

Hvis du søker på bloat + elevated food bowl, får du mange treff hvor en anbefaler IKKE å ha stativ til store hunder, nettopp fra dette forsøket fra 2000. Tror det er et til studie som sier det samme, men fant ikke originalkilde.

Men, det er mange som enda tror at store hunder burde ha stativ - det var derfor jeg postet utdrag fra artikkelen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se.. Jeg finner ikke matbarer i plast...

Men trixie har matbarer der selve skålen skrus fast i et midtstativ. Skålen sitter i en type ramme, men rammen er "polstret" med gummiknotter. Det fra trixie ser veldig solid og fint ut synes jeg. De aller fleste dyrebutikker kan ta inn varer fra febo/trixie. Varenummer 24920-24923 (opp til 27 cm, opp til 40 cm, opp til 50 cm og opp til 60 cm). Det hele er sølvfarget i rustfritt stål. Det er til og med "lydsikkert". :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal få meg en blanding om 3 uker :icon_confused: Moren er boerboel og faren er en grand danois, gd'en er veldig utsatt for magedreining og jeg bør derfor ha stativ til valpen.

Jeg lurte på om noen av dere vet hvor jeg kan få tak i regulerbart stativ? Som ikke er altfor dyrt. Valpen kommer til å vokse ganske fort og bli ganske stor! Jeg har ikke lyst å måtte kjøpe nytt stativ flere ganger i året :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OBS! Forhøyet matskål er vist å gi ØKT risiko for magedreining.

Tviler jeg sterkt på!

De fleste med GD'er i norge har og bruker hvertfall stativ for å forhindre magedreinig og leddskader.

De blir oppfordret av veterinærer, nkk og norsk grand danois klubb. Hvertfall til gd'er, som er store hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er det :D

Hadde egentlig drømt om dobermann, men denne blandingen traff meg i hjerte.

Begge rasene er helt fantastiske, både mor og far er rasetypiske med ett utrolig gemytt :)

Gleder meg veldig til jeg får det lille gullet hjem! :icon_confused:

Skal legge ut bilder og mer info på en annen tråd :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...