Gå til innhold
Hundesonen.no

Dere som bor i flåttland


Recommended Posts

Altså, nå har vi vært en kort uke i Flåttland,- Strømstad. Rapport fra alle som snakket om det, var at her krydde det av flått og de hadde plukket flått fra både unger og hunder.

Selv har jeg helt panikk for disse ekle krekene, og tok mine forhåndsregler for å unngå dyrene. Bruk av flåtthalsbånd (dette med ravsteiner), ikke frislipp av hund i kratt og høyt gress, børste bikkja etter turer osv. Men allikevel endte vi opp med 2 flått som satt fast, og 4 som krøp i pelsen.

Hvordan håndterer dere dette, dere som lufter hunden i flåttland hver dag? Hvilke forhåndsregler tar dere? Evnt har dere rutiner å følge etter tur?

Tenker både på hvor dere slipper hund, om dere rister/børster pels etter tur, flåttmiddel, gjennomgang av pels, evnt hvor ofte/nøye?

Og hva gjør dere med dyrene dere evnt plukker av? Både de som har suget blod og ikke?

Hvor mange plukker dere normalt av etter en tur? (fortell også hvor dere bor :wub:)

Bruker dere flåttutstyr for å ta dem av eller fingrene? Åssen plukker dere dem vekk? (nappe rett ut? vri?? osv)

Ja, fortell... .

Jeg har jo som nevnt helt panikk for dette, og setter igang en skikkelig drapsoppgave for å kvitte meg med dyrene etterpå. (gjerne tenne på dem og sånn :().

Hvor ofte sjekker dere evnt dere selv for flått? Og hvilke forhåndsregler tar dere på dere selv?

Marit, som foreløpig trives på Toten her flått (enda) er sjeldne å se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor jo i flåttland og vi bruker Exspot på de to schäferne i familien og på Cane pluss at jeg brukte det på de to forrige hundene også. Min erfaring er at hundene ikke får flått når de har fått disse dråpene så lenge man husker å ta på nytt med jevne mellomrom. Derfor har jeg ingen spesiell rutine annet enn at jeg drypper så ofte som de trengs.

De få gangene i året de har flått, feks før jeg har få dryppet dem, fjernes flåtten med sånne grønne små brekkjern. Da skvises de ikke og jeg slipper å ta på de. Etterpå kverker jeg flåtten på en eller annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i flåtthelvete, indre sørlandet, og her kryr det av flått. Hundene dryppes med Frontline (som jeg IKKE er like fornøyd med som Expot, men det skal jo ikke Collie-hunder ha), men de får allikevel endel flått. Jeg plukker de bare rett av , vrir/drar rett ut (avhengig av hvor godt de sitter). Her vi bor er det nesten umulig å unngå flått, med mindre man kun går på bilvei med hunden i bånd hele sesongen (fra mars til oktober, kanskje), noe som er uaktuelt. Det får dessverre bare stå sin prøve ...

EDIT: Har enda ikke fått flått på meg selv, men unngår tett buskas (enebærbusker f.eks), og sjekker hundene hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Belgerguri sier, så bruker jeg Expot og det har funket veldig bra. I tillegg så pleier jeg å børste gjennom pelsen hvis vi har vært et sted hvor jeg vet at det er mye flått. Jeg har nemlig opplevd at hundene har hatt med seg flått i pelsen uten at de har festet seg på dem *grøss*

Nå om dagen er jeg veldig nøye med å børste Stitch, fordi jeg "tester" om Expot'n gjør noe utslag på allergien hans. Derfor har han bare noen få dråper på rompa. Etter tur i går børstet og kammet jeg masse fordi han var full av grønne frø etter turen. Da fant jeg to flått som kravlet rundt i pelsen.

Til å fjerne de som måtte ha satt seg, har jeg en sånn sak som ser ut som en kulepenn med en liten løkke i enden. Kjempeenkel å bruke. Etter fjerning, brenner jeg flåtten (og kjenner at jeg koser meg og håper den lider inni flammene :wub: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Stavanger og bruker pr dags dato ingenting på hundene mine

(2 nakne og en stor pelset hund). Og jeg har plukket overraskende LITE

flått på dem i år. Det kan gå uker mellom hver gang jeg plukker flått på dem

(hovedsaklig den med pels da). Jeg går turer i skog og mark, lar hundene få løpe

der dem føler for det. Jeg verken tar noen forhåndsregler eller har noen særlige

rutiner etter tur, men jeg sjekker jevnt over hundene noen ganger i uken.

Når jeg ser en flått fjerner jeg dem med en sånn flåttfjerner med "strup"/løkke på,

og så kaster jeg flåtten i do og trekker ned. Har lest/hørt at flåtten kan leve flere

dager i vann, så dem dør nok kanskje ikke alltid av det. Den sikreste måten å drepe

en flått på er vel å sette fyr på den?

Jeg sjekker meg selv nokså sjeldent, men kan finne på å sjekke når jeg har sett/

plukket av en flått på hundene. Jeg HATER flått, kan ikke fordra de små ekle skapningene, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor på ei øy,som er kjent for sine ekle innpåslitne flåtter...Jeg bruker merkelig nok ingenting denne sesongen,men skal tilbake til expot fordi de ekle dyrene kravler overalt,og det er ikke alltid så lett og se dem for å få tatt dem!

Expot har funket fint,og selv om middelet ikke tåler mye regn så er det greit og bare ta et par nye drypp...

Ellers setter jeg fyr på de små ekle vesen,så det sier "puff" og stinker blod...MMMMM...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det expot og flåtthalsbånd på bikkjene. Etter tur går jeg over dem og plukker de som kryper i pelsen. To av bikkjene er ganske lyse så enkelt å se flått. Schæferen er det litt vanskeligere med.

Ellers klipper vi plenen ofte der bikkjene er mest og velger å trene på gressplen eller asfalt og grus. Jakttrening og spor unngår jeg når vi er på hytta i flåttland der det er mest flått:)

Når flåtten har satt seg drypper vi på et middel som vi lar virke i 20-30min. Da slipper flåtten taket og en kan bare ta de av med vanlig pinsett. Jeg knuser eller brenner flåtten etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Indre Østfold, på grensa til Akershus, her er det en del flått. Jeg bruker ikke noe middel på mine hunder men plukker og plukker. De har ingen begrensninger på hvor de får gå, men jeg er nøye på å holde gresset kort i hagen så antallet begrenser seg litt der. Etter hver tur går jeg over dem med falkeblikk og fingertupper og plukker av løse, hvis jeg har tid drar jeg gjennom dem med kam eller furminatoren. Min erfaring er at med en gang vi kommer fra tur så finner jeg ingen, venter jeg i noen minutter så begynner de å lete steder å sette seg og er lettere å finne. Minst en gang om dagen går jeg grundig over dem og plukker de som evnt sitter fast. Jeg tar dem med fingrene, bortsett fra de som har sittet kun kort tid, de er så små at jeg bruker pinsett på dem. Er veldig nøye med å DREPE! absolutt alle, knepper dem under en egen "flåttstein" som ligger på verandatrappa. Har hatt veldig lite på meg selv (kanskje to i år) men er veldig oppmerksom på kløing og stikking på kroppen uten å være for hysterisk føler jeg.

Er det forresten noen andre som merker at lyse hunder får mer flått enn mørke? Jeg har en hvit og en mørk og plukker tredobbelt av den hvite, både de som sitter fast og de som er løse i pelsen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten noen andre som merker at lyse hunder får mer flått enn mørke? Jeg har en hvit og en mørk og plukker tredobbelt av den hvite, både de som sitter fast og de som er løse i pelsen..

Har ikke merket noe til det, min hund er svart og jeg har bare han liksom. :wub: Men jeg har alltid hørt at flåtten tiltrekkes av lyse plagg osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mange spørsmål, det! :) Skal prøve å svare på alt:

Jeg bor på Stord, midt mellom Haugesund og Bergen - med andre ord Flåttlands navle. Som forebygging bruker jeg Exspot på hunden fordi det er utrolig effektivt. Virkningen varer i ganske nøyaktig 4 uker, og det selv om hunden har blitt gjennomvåt ved bading flere ganger. Hun har vel aldri fått flått på seg i løpet av disse 4 ukene. Jeg har aldri rutinerte kontroller på hunden for å sjekke flått. Jeg oppdager dem som regel tilfeldig, og da er det bare å fjerne dem enkelt og greit med det samme grønne, lille brekkjernet som Belgerguri bruker, og sprøyter en ny dose Exspot i pelsen på dyret :twisted:

Altså ingen fullsjekk eller børsting av hunden etter tur fordi jeg vet at Exspot'en funker. Vi tar ingen hensyn hva angår steder vi går tur. Som regel trasker vi i marken, i høyt gress, hver dag. Jeg har av en eller annen grunn ikke fått flått selv, noen jeg synes er merkelig, for det er virkelig mye flått i området! :icon_confused:

Uhm, var det noe mer..? Jo - flåttene skvises og ender sitt blodsugne liv i dass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Lørenskog og her har jeg plukket 1 flått av 1 hund i år..

Jeg bruker Frontline på mine og det har fungert bra :icon_confused:

vet det er endel flått her i området nå. og hørte på radioen i dag at flåtten er observert så langt nord som Nord-Norge :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar folkens! Og fortsett gjerne å svare dere andre :icon_confused:

Mistenker at jeg hadde brukt 1 t hver gang etter tur for å panisk lete etter flått om jeg hadde bodd i flåttland... Ugh, ekle dyr. Også liker jeg liksom ikke å bruke exspot eller sånn heller.

I fjor testet vi Scalibour halsbånd. Var en tur utenfor Svinesund da også, og Bridie løp som hun ville i terrenget der. (da ante jeg ikke hvor mye flått det kunne være :twisted:). Men fant ingen på henne da (eller, var det 1?? hmm, husker ikke). Uansett, fant ut at Scalibour halsbåndet var supergifitg for kattene, så det havnet fort i søpla. Ellers hadde jeg nok brukt dette videre på bridie tror jeg.

MEn ugh ja nei og sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor jo ikke i flåttland til vanlig, men vi er noen uker på hytta hvert år, og her kryr det av flått.

Orry har brukt Scalibor de siste tre årene, på de tre årene har jeg plukket én flått på han. Før vi begynte med Scalibor måtte jeg fjerne en hel haug...

Norma tåler ikke Scalibor. I fjor hadde hun ingen beskyttelse, og da fant jeg MYE flått på henne, både "frittgående" og som satt fast, til tross for at jeg sjekket ofte. I år har vi prøvd Exspot, og det har fungert. Jeg plukket to flått på lørdag, men det er nok fordi effekten av dråpene begynner å gå ut. Dessverre ser det ut til at hun ikke tåler Exspot heller, så nå ser det ut til at jeg bare må være ekstremt nøye med å sjekke henne flere ganger om dagen. Den huden hennes er et problem altså...

Flått er noe drit... :icon_confused:

Edit: jeg fjerner flått som sitter fast med den grønne "brekkjern"dingsen, jeg får det ikke til med fingrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i Sande i Vestfold

Har alltid brukt expot. Når hundene bader i saltvann og ikke vaskes holder middelet lenge (ca 5 uker) og da er det ingen flått på hundene. Dermed trenger jeg ikke tenke på hvor jeg slipper hunden, jeg trenger ikke foreta noen kontroller.

Hvis jeg skulle være somlete og glemmer å gi flåttmiddel på 6-7 uker, så fåt de flått. Jeg bruker en flått-penn med en slags løkke i enden for å ta ut flåtten. Har også et sånt lite "brekkjern", men pennen er helt super! Den kan ta de som bare er en prikk og de som er giga-store. Også løster flotten med alle bein og hode.

Hvis jeg ikke har noe å plukke av flåtten med, tar jeg den med fingrene (da må det være litt størrelse på den). Da bare tar jeg tak rundt flåtten - vrir 1/2 - 1 runde og løfter flåtten ut.

Hvis jeg kan, brenner jeg flåtten, hvis ikke tråkker jeg på den (eller moser den grundig med en stein).

Jeg sjekker med selv for flått hvis jeg klør på et lite punkt på kroppen (gjerne der strikken på klærne er).

Iår har jeg nesten ikke sett noe til krekene, så de siste 3-4 ukene har hundene gått noen noe middel på seg. Har plukket av et par flått i uka, men må si jeg er overasket over hvor lite de har fått i sommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Exspot og Scalibor på hundene (ikke begge på samme hund selvfølgelig :icon_confused:) Jeg bor i Larvik, Vestfold. Det pleier å vrimle med flått her, men syns det har vært lite flått så langt i år.

Om noen flått biter så dør dem jo pga flåttmiddelet, men pleier sjeldent å finne noe på dem. Skulle det være det så bruker jeg O-Tom (grønt "brekkjern") for å fjerne dem og skyller dem ned i vasken etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi bodde i kristiansand var det MYE flått både på oss og hundene etter tur(you know? :) ).. Gikk over pelsen før vi gikk inn, kastet vekk/brente/"kneppet" flåtten vi fant, dro av de som satt fast med pinsett og ferdig. Overså alltid noen så vi kjente gjennom pelsen når vi koste med de.

Brukte flåtthalsbånd på Goffen, kom ikke så langt med Enya, hun har jo så lys pels så vi så de fort uansett.. På turer i skogen der vi bodde så tok jeg alltid sokkene utenfor buksa og prøvde å holde meg unna busker, jeg ikke like flått! :twisted: Også dusjet jeg hver kveld og sjekket over hele kroppen før jeg la meg, og sjekket raskt over når jeg kom inn fra turen. Kjente fort flåtten hvis den kravlet rundt, men av og til våknet jeg med en "ny, stor, vond føflekk" under armen, på halsen, låret..jah litt her og der. Koselig med ekstra selskap i senga da. :icon_confused: Og hundene fikk IKKE sove i senga vår under den verste flåttperioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og hørte på radioen i dag at flåtten er observert så langt nord som Nord-Norge :icon_confused:

Flåtten kom til nordnorge for noen år siden. Første gang hundene mine fikk flått i nordnorge var vel sommeren 2006, og da på Hamarøy som ligger helt nord i Nordland fylke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det en del flått, særlig i skogen. Men siden vi bor i byen, er vi ikke ofte utsatt for svineriet.

Plukket faktisk av han en på nakken i går.

Nå vi har vært til svigers på "landet" får han en eller flere. Finner nesten alltid en eller to som kryper på han også.

Vi hadde vel på han påtemiddel i fjor. Droppa det i år.. Han er ikke så sterkt utsatt at jeg ser vitsen i å "kaste bort" 400 spenn på dette middelet. Ikke værre enn at jeg piller av en faenskap i ny og ne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi bodde i kristiansand var det MYE flått både på oss og hundene etter tur(you know? :) ).. Gikk over pelsen før vi gikk inn, kastet vekk/brente/"kneppet" flåtten vi fant, dro av de som satt fast med pinsett og ferdig. Overså alltid noen så vi kjente gjennom pelsen når vi koste med de.

Brukte flåtthalsbånd på Goffen, kom ikke så langt med Enya, hun har jo så lys pels så vi så de fort uansett.. På turer i skogen der vi bodde så tok jeg alltid sokkene utenfor buksa og prøvde å holde meg unna busker, jeg ikke like flått! :twisted: Også dusjet jeg hver kveld og sjekket over hele kroppen før jeg la meg, og sjekket raskt over når jeg kom inn fra turen. Kjente fort flåtten hvis den kravlet rundt, men av og til våknet jeg med en "ny, stor, vond føflekk" under armen, på halsen, låret..jah litt her og der. Koselig med ekstra selskap i senga da. :) Og hundene fikk IKKE sove i senga vår under den verste flåttperioden.

å fytti grøss og helskoten gru og alt det der.... :icon_confused: Glad du har flytta eller snuppa? :) Men okei, veit hvem jeg skal ringe om bridie er blitt infisert igjen. Da angriper vi deg i Oslo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor midt i flåttland på Sørlandskysten, bruker Exspot på hundene og Frontline på kattene.

Synes det fungerer veldig bra, er sjelden jeg finner flått på dem når jeg husker å dryppe.

Jeg bruker O'Tom "brekkjern" for å fjerne flått som setter seg (flåttpinsett er håpløst, de med løkke har jeg ikke prøvd), og skyller ned krypene i do eller brenner dem.

Må muligens bytte ut Exspot et annet middel på den ene bikkja, da han reagerer med sårdannelse på dryppstedet i nakken (ved første drypping i sesongen), ellers har jeg aldri sett noen reaksjon på midlene.

Angående katt og flåttmiddelfare, finnes det midler som kan brukes til både hund og katt, f.eks. Frontline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet det er endel flått her i området nå. og hørte på radioen i dag at flåtten er observert så langt nord som Nord-Norge :icon_confused:

Jeg har aldri sett en flått før, annet enn på bilder i hundeblader. Hørte at flåtten hadde blitt observert her i Finnmark, det sto i avisa. Dagen etter eller noe hadde en mann ringt til avisen og fortalt at han var blitt bitt i Finnmark av flått for mange år siden, så det var ikke første observasjon av flått i Finnmark :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Siden du skriver at dere snart har hatt valpen i snart 4 uker ,går jeg ut fra at den er 11-12 uker gammel? Dere begynte å stenge valpen inne i valpegrind da den var omtrent 10 uker gammel, altså mens den fremdeles er for en liten baby å regne.  Selvfølgelig gråter og hyler den, noe annet ville vært rart. Hvalpen ble tatt fra sin mor og søsken , der den hadde tilgang til både trøst  og lekekamerater hele tiden, til å bli plassert på et fremmed sted uten denne trygghetsfaktoren og ikke minst muligheten til å herje og leke/få utløp for energi på en normal måte.    En normalt valp har MYE energi og har behov for å få utløp for den på en god måte. Faktisk mye mer energi enn de fleste tror, hvis man ikke er vant til hvalper/har sett hvordan hvalper forholder seg til hverandre. Å stenge hvalpen /hunden inne i grind/bur er IKKE god dyrevelferd.  Ikke oppnår man noe positivt heller, med mindre man anser tvangspasifisering for et gode..  Når det kommer til renslighet, så lan faktisk en slik fremgangsmåte forsinke eventuellt hindre framgang, da hunden lærer at det nytter ikke å si ifra ( pipe, hyle , gråte), den er tvunget til å gjøre fra seg der den er.  Å få en valp renslig er som regel MYE arbeid, man må ha øyne både i nakken og på siden av hodet og følge med HELE tiden, så lenge hvalpen er våken . Apropos våken..nei, normale hvalper sover ikke 20 timer i døgnet, da er den enten ikke frisk eller så ‘sover’ den av tvang. Noen hvalper/hunder sier tydelig ifra hvis de må ut og gjøre fra seg, andre gir vag/utydelig beskjed, dette gjelder både voksne og hvalper. Hverken hvalper eller voksne hunder gjør fra seg ‘på trass’ inne, uansett hva enkelte påstår.  Selv om hvalpen nettopp gjorde fra seg ute, så kan den godt ha behov like etterpå. Forøvrig er ofte stress og frykt en utløsende faktor når det kommer til tømming, akkurat som hos folk. Så når hvalpen blir stengt inne i denne grinda, så kan stresset være med på å utløse trang til tømming. Kvitt dere med grinda og behandle hvalpen som et familiemedlem og som den babyen den er. Det vil komme både dere og ikke minst hvalpen til gode 🙂 For tidlig igangsetting av  ‘hjemmealene’ trening kan trigge seperasjonsangst, så her vil jeg ha gått veldig forsiktig frem med tanke på starten denne hvalpen har fått.        
    • Vi har lå hatt valpen i 3, snart 4 uker, og har for et par uker siden begynt med litt trening på å være i valpegrind.  Rasen er Brasiliansk terrier.  Valpen begynner å bli stueren, men vi må følge godt med enda siden den ikke gir lyd fra seg når den skal ut. Regner med dette går seg til. Valpegrinda står på stua, og etter råd fra noen andre krympet vi den inn til å ha plass til bare senga.  Men, valpen hyler og piper og bjeffer med en gang den lokkes dit. Slenger inn noen godbiter og sier «på plass», og stenger grinda. Etter 20-30 min roer den seg og sovner. Vi er innen synsrekkevidde for den, og vi har valgt å ikke gi den noe oppmerksomhet når den driver på slik. MEN, han både tisser og bæsjer inni der, selv om han like før var ute og gjorde ifra seg!  Jeg har også sittet utenfor grinda uten at han når tak i meg, men hyler fortsatt, men kanskje ikke like lenge.  Målet til slutt er jo at han på sikt skal kunne være hjemme alene mens gutten er på skolen fra høsten av, 6 timer ca.  Men slik det ser ut nå virker det som at vi kan glemme dette🙄 Noen råd? Spør hvis jeg har glemt å informere om noe😊
    • 🤣🤣🤣 det er minst 5 år til 🤣
    • Du får si fra når han er voksen og veloppdragen.
    • Tja, finnes det egentlig et rett tidspunkt? Jeg har fått valp både som student, i full jobb, og nå i 80% jobb kombinert med deltidsstudie. Det har gått fin-fint hver gang. Har vært heldig og fått lov til å ha med meg valp på jobb frem til den kunne være alene hjemme. Synes det høres ut som et fint tidspunkt for dere. De som sier at det ikke er rett tidspunkt fordi du er student. Hva begrunner de det med?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...