Gå til innhold
Hundesonen.no

10 hunder avlivet pga vannskjøtsel - Nordmøre

Lemen

Recommended Posts

• Svar 65
  • Created
  • Siste svar
Skrevet
12 av samme rase? Lurer på hvilken rase det er snakk om jeg. Uansett tragisk.

Det lurer jeg også på. Hvis noen har inside information så fortell.

Skrevet
Det er en oppdretter av bearded collie, chihuahua og chinese crested.

Det var faktisk det jeg hadde mistanke om. Har hørt rykter lenge, men trodde det var overdrevet. Fy flate.

Skrevet

Oppdretteren(!) har visstnok blitt meldt til mattilsynet flere ganger.. H*n hadde visstnok 40 hunder hjemme hos seg, og skal ha beholdt omsorgen(?) for de resterende hundene...

Skrevet

Kjempetragisk!

Kanskje burde man være forsiktig med å nevne hvilke raser oppdretteren drev med, for ut fra rasene fant jeg ut med et kort søk hvem det var.

Guest Belgerpia
Skrevet
Oppdretteren(!) har visstnok blitt meldt til mattilsynet flere ganger.. H*n hadde visstnok 40 hunder hjemme hos seg, og skal ha beholdt omsorgen(?) for de resterende hundene...

Kanskje greit å la være å ta helt av?

Glem alle sånne "har visstnok" ditt og datt - med mindre du VET at denne oppdretteren hadde 40 hunder så bør du la være å si noe som helst, og i alle fall om det bare er noe du har hørt fra noen som har hørt om noen som bor femhundremeter borti veien osv.

Kjempetragisk!

Kanskje burde man være forsiktig med å nevne hvilke raser oppdretteren drev med, for ut fra rasene fant jeg ut med et kort søk hvem det var.

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så hemlis hva slags raser det er snakk om, hvorfor skal man gjemme det - nei - man bør ikke legge ut kennelnavn osv. - for seriøst, selv om vi vet rasen(e) og googler og finner noe som ligner sånn ca. i det området så vet vi jo ikke sant?

Skrevet
Det finnes andre oppdrettere i området med to av de nevnte rasene, så vær litt forsiktig.

Men alle tre? Så da er det kanskje riktig oppdretter man får opp når man søker? Noen som har skrevet mindre hyggelige meldinger i vedkommendes gjestebok mener i hvertfall det :whistle:

Skrevet

Når jeg leser om slike saker, kan jeg forstå de som mener det bør være en begrensning på antall hunder i et hushold. Jeg skjønner ikke hva folk skal med så mange hunder, jeg er neppe alene om å mene at ingen greier å ta seg godt nok av 20-40 hunder uten et stort støtteapparat rundt seg og jeg mener at ingen vanlige mennesker (som de fleste oppdrettere jo er) har behov for så mange hunder for å drive "kvalitetsoppdrett".

Skrevet
Når jeg leser om slike saker, kan jeg forstå de som mener det bør være en begrensning på antall hunder i et hushold. Jeg skjønner ikke hva folk skal med så mange hunder, jeg er neppe alene om å mene at ingen greier å ta seg godt nok av 20-40 hunder uten et stort støtteapparat rundt seg og jeg mener at ingen vanlige mennesker (som de fleste oppdrettere jo er) har behov for så mange hunder for å drive "kvalitetsoppdrett".

Veldig enig!

Jeg fant også ut hvem det var, men uansett utrolig trist. Alt har jo virket tilsynelatende bra virker det som.

Skrevet

Da vet jeg hvem h*n er ja. H*n har jo velstelte og fine hunder på utstilling da.

Skrevet

Enig med deg. Eller, det bør ihvertfall holden øye med av noen som kan gripe in før det er for sent. Kjenner jeg er litt forbannet på en rekke instanser nå.

Skrevet

Som jeg har forstått det hadde h*n 14 hunder, men jeg trodde de fleste var satt ut på for.

Det er mange offere her. Først og fremst hundene selvfølgelig, men jeg tenker også på de som har solgt hunder til denne personen. Det må jo være alle valpeselgeres store skrekk! Det kan heller ikke være lett å oppdage dette om oppdretteren din. (Så vidt jeg vet er det minst to soniser som har personen som oppdretter, dette tror jeg er medlemmer som sjelden er her, men iallefall: trøsteklem til dere!)

Skrevet

Uff, så tragiskt. Bor ikke langt unna henne, og i April så fikk vi et lite bekjentskap med ene hunden hennes også.

Hun klarte å glemme han igjen på bensinstasjonen like ved oss :whistle:

Skrevet

H*n har fått mange kjipe hilsener i gjesteboken sin. Jeg skrev at man bør være forsiktig med hva man skriver der. Det er tross alt et menneske som sitter å leser det. Hva om denne personen har store psykiske problemer eller problemer vi ikke engang kan forstå.

Skrevet
H*n har fått mange kjipe hilsener i gjesteboken sin. Jeg skrev at man bør være forsiktig med hva man skriver der. Det er tross alt et menneske som sitter å leser det. Hva om denne personen har store psykiske problemer eller problemer vi ikke engang kan forstå.

Nå har h*n visst fjerna gjesteboka.

Skrevet
Da vet jeg hvem h*n er ja. H*n har jo velstelte og fine hunder på utstilling da.

Det var også Damen fra Åsnes sine hunder.

Hun ble også meldt til mattilsynet gjentatte ganger. At mattilsynet ikke reagerer før det virkelig er krise er jo ikke så ukjent. Det er tragisk at slikt skjer, og det er skremmende at mattilsynet ikke reagerer kjappere. Hadde de gjort det ville man kanskje ha reddet de ti hundene som ble avlivet.

Skrevet

Tragisk sak for hunder og mennesker. Nå bør mattilsynet og politiet følge saken videre slik at ikke flere hunder lider samme skjebne. Håper NKK går inn stopper denne personen som oppdretter og utstiller. Helsevesenet bør gå inn å hjelpe dette menneske som tydelig må ha personlige problemer når det går sånn over styr.

Skrevet
Det var også Damen fra Åsnes sine hunder.

Det hadde til en viss grad damen fra sørlandet også.... Iallefall de som ble vist frem..

Tragisk sak for hunder og mennesker. Nå bør mattilsynet og politiet følge saken videre slik at ikke flere hunder lider samme skjebne. Håper NKK går inn stopper denne personen som oppdretter og utstiller.

NKK gjør ingenting før personen er domfelt/et vedtak blir fattet.

Skrevet
NKK gjør ingenting før personen er domfelt/et vedtak blir fattet.

Damen med belgerene? Stemmer det. De var også fine.

Nei, NKK gjør desverre ikke det. Veldig synd, men penger har stor makt.

Guest Belgerpia
Skrevet
Damen med belgerene? Stemmer det. De var også fine.

Nei, NKK gjør desverre ikke det. Veldig synd, men penger har stor makt.

...eller det kan være så enkelt at man faktisk må følge lover og regler. Både Norges lover og organisasjonens lover - sånn er det bare.

Og man kan si hva man vil om damen med belgere, men hun har alltid presentert hunder som har vært både velstelte og særdeles trivelige. Det er imidlertid lett i saker som denne å ikke forholde seg til hva som har skjedd i akkurat den ene casen, men henge på en masse vrede om tidligere konfrontasjoner osv. i tillegg. Det blir en sånn emosjonell vendetta som en sum av alt istedet for at man ser på den ene saken isolert sett - som man burde.

For ordens skyld så bør man vel si at det i denne saken ikke foreligger noen form for dom, jeg er til og med usikker på om det foreligger noen anmeldelse.

I motsetning til Åsnes saken for å si det sånn.

Jeg tror vi skal være veldig glad for at NKK ikke handler ut ifra affekt - dvs. legger ned forbud, og ekskluderer folk over en lav sko fordi "noen" blir emosjonelt opprørt over enkelte tilstander.

Man burde forstå at man ikke kan drive en organisasjon på den måten, man må for det første følge norsk lov - deretter må man følge vedtektene. At personer rundt om i landet har en lavere terskel for hva de mener burde være lov og ikke bør og kan ikke gjenspeiles i NKK sine avgjørelser.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg brukte for det meste lek som belønning med puddelen, han krevde en del aktivisering men han begynte ikke å bli destruktiv eller pipete om jeg var litt treg en dag eller to, det var greit. I tilfelle det er interessant har jeg en video av en ekstra lang treningsøkt ute en kveld da han trengte litt ekstra hjelp til å få ut energi. Slikt går helt fint, så lenge hunden ikke sier ifra ved å ødelegge ting 😅   Kan jo hende det blir puddel igjen, men kjekt med input i tilfelle det var noe jeg ikke hadde vurdert. Spaniel var ikke på radaren min, vet ikke om det inntrykket jeg har av dem er helt riktig for meg. Og en tråd jeg fant her inne snakket om at de luktet sterkt for noen, det gjør meg litt skeptisk, lukt er grunn til at jeg ikke ville hatt Golden retriever feks 🫣 Korthår collie så jeg på for en del år tilbake men falt ikke helt i smak. Vurderte også chodsky pes, basenji, lundehund, sort elghund, whippet etc, veldig forskjellige raser med forskjellige behov 😅 
    • Det kommer jo litt på ambisjonene mtp lydighet og sånt også. Hunder som er lette å trene krever ofte også mer aktivisering.  Med labrador er det på godt og vondt mye matfokus, det er et godt verktøy i treningen, men også en utfordring. På samme måte som at mange pudler er kresne og vanskeligere å belønne med mat. Spaniel er generelt også mer matglade, men kanskje ikke så ekstreme som labrador.  Gjeterhundrasene har ofte også en del stress, og gjerne lyd med det.  Korthårscollie er en av de jeg synes er litt annerledes og som er ok hunder på aktivitet, de røyter en god del, men ikke noe pelsstell utover børsting og støvsuging. Jeg er litt usikker på lydnivå der. Men kan være verdt en titt.
    • Takk for svar 😁 Har vurdert labrador ja, men litt redd for at den hadde spist alt den kom over 😂  Har absolutt vurdert puddel på nytt, men fra en annen oppdretter. Jeg gjorde mye research og kontaktet flere oppdrettere da jeg fikk min første, men det endte ikke så bra allikevel. Var også ikke klar over at de brune var kjent for å være ekstra gal. Jeg startet en puddelgruppe i området da jeg fikk ham og vi dro på jevnlige treff der, så vet jo at ikke alle er like ikke, men det var en del av guttene som var vanskelige å ha med å gjøre.. så hadde valgt tispe om det ble puddel, tenker jeg. Springer spaniel har jeg ikke sett noe på, har ikke særlig erfaring med den type hund. Pelsstell går helt greit. Alle har jo noe stell. Puddel var ganske mye innimellom, men det var jo ikke verre enn at jeg bare kunne glattbarbere ham om jeg ikke orket en periode. Har også blitt klok av skade og innsett at jeg må prioritere trening på ro ute 🫣
    • Ah perfekt! Takk skal du ha for heads up! Hadde litt guffen magefølelse. Takk for tips, sjekker ut disse nærmere  
    • Nydelig puddel! Selv om du var uheldig med denne så finnes det nok stabile og roligere puddler av begge kjønn. Det handler mye om gener og litt om trening. Men jeg tenker med en gang standard labrador av beskrivelsen din. Det er sjelden mye lyd, de er arbeidssomme, men (som alle raser) tåler en rolig dag så lenge de ellers får det de trenger av aktivisering både mentalt og fysisk. Ellers ville jeg kanskje tatt en titt på springer spaniel, men de kan ha litt lyd. Faktorer som spiller inn er hvor mye aktivitet du ser for deg i hverdagen, og hvor mye pelsstell som er ok. Med puddel er du jo litt vant til pelsstell, så jeg antar det går fint?  Puddel med litt bedre research både på oppdretter og linjer kan jo også være en mulighet. De er flotte arbeidshunder, og det er jo en grunn til at de er brukt som servicehunder - da skal de tåle det meste av ulike situasjoner i ulike omgivelser. Hvis det kun var stresset hos denne hunden du ikke likte med puddelen så ville jeg dratt på noen puddeltreff og snakket med noen oppdrettere.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...