Gå til innhold
Hundesonen.no

Løs hund i nabolaget


Beauvoir

Recommended Posts

Hei,

jeg lurte på om noen her har noen gode råd til meg. Vi bor i Oslo, hvor det er båndtvang og der jeg bor er det også satt opp skilt hvor det står at man skal holde hunden i bånd og plukke opp etter den. De fleste respekterer dette, og jeg sier heller ikke noe på at folk går tur med hundene sine og har dem løse om de har kustus på dem(men det er en annen diskusjon).

Likevel er det ofte slik at når vi ser ut av vinduet vårt, står det en søt, liten jack og titter inn på oss. Vi har en tispe og hun har løpetid nå, så jeg kan forstå hans interesse, men vi kan ikke gå tur uten at han jakter på henne om dagen. På båndet hans står det "Jeg går hjem selv", og to nummer. Vi har prøvd å ringe begge, og vi fikk tak i en person til slutt, men det har ikke gitt seg. Hunden ser forøvrig ut til å være trygg og god, eneste vi har sett som er ugreit er at han har svært lange klør.

Spørsmålet er hva vi burde gjøre med denne ukastrerte herremannen som løper rundt. Hva kan man gjøre i denne type situasjoner? Vi ser jo også at det ligger igjen poop etter ham, han kan gå tur med seg selv tydeligvis, men plukke opp etter seg kan han dessverre ikke.

Vi vil gjerne kunne gå tur uten en jack i stjerten og unngå hundebæsj rundt hushjørnene, hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring Viking, Falken, eller hvem det er som tar inn hunder der du bor, og be dem hente han. Da må eieren betale 1500,- for å få henta han ut derfra, kanskje dem får en lærepenge da. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest LeenaM

Vi har det samme problemet her også. Er en Border Collie hanne som løper rundt her løst ofte, og har til og med prøvd å parre Eira (heldigvis har hun ikke løpetid nå). Han er veldig sky og stikker heldigvis med en gang man er på vei mot han, men er allikevel veldig irriterende. Kan ikke hjelpe deg noe mer, men siden det er båndtvang og slikt, er det ikke noe man kan gjøre da? Anmelde f.eks.? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ringe Viking i Oslo, er vel de som tar seg av hunder i Oslo. Tlf 06000. Leste et sted om at politiet ikke bøtelegger brudd på båndtvang på eget initiativ, men de ser på saken om de får en anmeldelse på bordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lett dette og jeg går hjem selv var nå litt komiskt :lol: Han gjør nå sikkert det til slutt men,ikke nå særlig han er ute alene akkorat da!Bra forlsag over ellers har jeg prøvd ringe på nr på han for snakke me eieren.Håper det ordner seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ringe Politiet ikke viking.. Viking henter kun hunder Politiet ber de om å hente.. det er slik folk skal tro at viking bare plukker opp hunder i hytt og pine.. koster en del for å få hunden ut.. og mange sinte hunde eiere. Men det er faktik jobben deres og hunder skal jo ikke gå alene.. uansett om de er snille eller slemme. de kan ble skadet og de kan møte på folk som ikke er så hygglige og slikt.

og står det på båndet at " Jeg går hjem selv" har han GARANTERT vært innom viking flere ganger og eier er lei hele opplegget..

Jeg hadde ringt og sakt pass på hunden din neste gang ringer vi politiet.. hunder skal ikke gå uten tilsyn. Tenk om det skjer han noe.. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fang han inn, bytt ut "jeg går hjem selv" med "kastrer meg" eller "jeg trenger et bånd" osv..

Glimrende :whistle:

Ville nå tatt hunden og dratt langt avgårde jeg, til en annen kommune enn Oslo, tatt av halsbåndet og levert den inn til nærmeste politikammer. Så send eieren en sms hvor du skriver: "En hund er tauet inn i Akser, det høres ut som din. Er han hjemme? Kanksje ringe dem og høre om det er din de har fått inn?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den aktuelle hunden er godt kjent.. Dette er vel i området rundt Majorstuen tenker jeg..

Jeg ville helt klart fått den tauet inn, ring politiet på 02800..

Den hunden er det et under at fortsatt lever, den krysser veier rett foran biler osv stort sett daglig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fang han inn, bytt ut "jeg går hjem selv" med "kastrer meg" eller "jeg trenger et bånd" osv..

Eller 'jeg vil ikke bli påkjørt' :whistle:

Kjenner jeg blir litt småirritert på denne eieren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten møtt på en løs hund i frognerparken med slik lapp, kanskje det er den samme?

Helt sikkert, han er en dritt med andre hannhunder også. Jeg har ikke fått tak i han, siden min synes han ikke fortjener livets rett, men helt sikkert han ja. Så fang han inn og lever han til politiet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en slik hund her i området. Gikk langs veien og stoppet ved overgangsfelt til bilen sto helt i ro.

veldig søtt her på landet men ikke mitt i oslo.

Ring politiet. men spørst om det hjelper..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Fang den inn og ring politiet. De er veldig hjelpsomme, spesielt nå som det er båndtvang. Jeg fanget selv inn en for en stund siden og politiet sendte viking. De kom innen en time! :whistle:

Hunder skal være under kontroll, og aldri vandre løst rundt, ikke engang utenfor båndtvangstid. Slike hunder kan fanges inn og leveres politiet uansett årstid. Og det bør de gjøres, både for deres sikkerhet, for fortvilte eiere som leter hunden som forsvant ved et uhell og for uegnede eiere som med vilje slipper ut hunden så den kan "lufte seg selv".

Håper det blir en god løsning på denne hunden!

Mvh Cec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Det med ny beskjed på halsbåndet var en god idé :whistle:

Ja, det er like ovenfor Majorstuen. Har sett ham her mange ganger. Han hadde ikke noe imot at vi holdt ham i halsbåndet og skrev opp nummerne, men vi hadde jo tross alt verdens beste lokkemiddel... Han var rett og slett umulig å riste av seg på tur.

Jeg skal jammen meg ta ham i bånd neste gang han kommer hit og ringe politiet. Ikke noe særlig å tenke på at han ferdes rundt på veier, helt enig i at han har ansvarsløse eiere :P Vil heller ringe politi enn at han skal bli overkjørt.

Takk for hjelp. Om noen andre ser ham i området kan dere ringe også om dere har tid. Si gjerne ifra her om dere gjør noe med ham, tenker jo på ham :P Lover at jeg skal gjøre det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke tak i han, han tør ikke gå i nærheten av min hund..

Men jeg håper virkelig noen sørger for at de får seg en dyr lærepenge snart.

PS: Hvis dere vil gjøre det dyrest mulig..Fjern halsbåndet før han hentes, da kan man risikere at hunden blir sittende noen dager ekstra, det koster mye ekstra for hundeeierne..

Vær oppmerksom på at det KAN være på eller over grensen til ulovlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, da var den lille gutten hentet av Viking. Vi tok ham med oss hjem da han fant oss ute på tur i dag, det vil si, han fulgte etter. Så satt vi på ham line i hagen, gav ham vann og ringte politiet. Han ville ikke ha godbiter eller mat, han var veldig opptatt av frøkna vår med løpetid som satt inne og var like spent på ham. Det tok omtrent en time.

På båndet hans står det jo to nummer oppført, og vi har sagt ifra til eier før. Vi oppgav nummeret til politiet, og de sa at de skulle ringe og be dem om å hente ham først. Om de ikke gjorde det ville Viking komme, og det var da det som skjedde. Det var nesten litt trist da de hentet ham. Han lå ved siden av med på trappen og gryntet litt mens jeg koste ham på magen og han hadde ikke det spor lyst til å være med mannen fra Viking. Nuvel, håper vi ikke ser ham løs igjen, men jeg har mine tvil..

Legger ved et bilde av den snille gutten, så får dere se om det er den velkjente traveren.

(edit: minimerte vedlegg i henhold til retningslinjene, leste nettopp at det første bildet var for stort)

post-5615-1247949840_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det er en jack russel terrier hann som har herjet slik i majorstua område og vært inne på viking noen ganger.. Men var en periode det stoppet opp.. var kanskje da de skrev på halsbåndet "jeg går hjem selv" han skal vist bo rett ved siden av frogner parken. er vanskelig å se om det er han på bilde.. er en stund siden jeg har sett han.

Men det er bare å ringe politiet hver gang.. hvis han har vært innom en del ganger på kort tid kan viking ta det videre til politiet og dyrevernet. Skal følge det opp, også kjekke hvor lenge han var inne før han ble hentet av eier på viking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...