Gå til innhold
Hundesonen.no

Er leiligheten for liten?


Ella8pv

Recommended Posts

Ok, jeg tenker fortsatt på å få hund, spørsmålet nå er hvorvidt jeg har plass nok til en valp. Jeg og samboer bor i en rimelig trang leilighet, men vi har ok stue og stort soverom, og vi kan lukke mellom dem. Vi har to katter som er ganske avhengige av å få gå fritt mellom rommene, spesielt om natten (sånn for nattesøvnens skyld :icon_cry: ) så det er lite lukket dør-politikk hos oss. Vi har jo tenkt på å få hund lenge, men jeg kjenner at jeg lurer på om jeg rett og slett har for lite plass. Leiligheten er 44 m2. Vi klarer liksom ikke helt å komme frem til noe godt svar, kanskje noen av dere har noen smarte spørsmål jeg kan stille meg selv for å komme videre i dette spørsmålet?

Vi hadde en valp i krisehjem en periode for en tid tilbake, og det var egentlig ikke noe problem altså... Vi måtte jo selvsagt være mye ute og gi hunden mye stimuli, og det er det jeg ser for meg at vi må nå også. Vi tenker liksom at dersom vi gir hunden nok av aktivitet og stimuli for kropp og hode, burde den klare seg med litie plass. Eller hva? Men jeg ser liksom for meg at det kanskje blir styr mellom valp og katter og i trang leilighet osv., og kanskje gjør kattenes tilstedeværelse det vanskelig for valpen å finne ro til f.eks. nattesøvn og når de er alene hjemme. Ser for meg at lyden av kattene utenfor døra -dersom vi lukker mellom dem - kan gjøre hunden oppkava osv. Uff, dette ble kanskje ikke noe direkte spørsmål eller noe man lett kan svare på, jeg får prøve å summere opp;

- har dere noen lure spørsmål vi kan stille oss selv for å komme nærmere ett svar?

- har dere opplevd selv å ha for lite plass, hvordan forgikk dette og hva gikk problemet ut på?

- hvilke utfordringer ser dere for dere at lite plass kan gi, og hvordan løse dem?

- tror dere katter i huset vil være et uromoment for valpen, eller vil den venne seg raskt til dem og glemme at de er der?

Må legge til at vi skal flytte i løpet av 2010 og får da større leilighet.

Setter pris på litt input.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leilighetens størrelse har ingenting å si, inne skal den jo bare sove og spise! Vi bodde de 2 første årene i en leilighet på samme størrelse som dere med vårt digre hund, og det gikk helt fint :icon_cry: hadde også en katt. Vi hadde også en liten hageflekk, og det var jo praktisk når vi trengte det selvfølgelig.

Valpen vil mest sannsynlig venne seg til kattene, men det beste er hvis kattene kan komme seg unna hvis valpen blir for vill (vinduskarm, bord osv).

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leilighetens størrelse har ingenting å si, inne skal den jo bare sove og spise! Vi bodde de 2 første årene i en leilighet på samme størrelse som dere med vårt digre hund, og det gikk helt fint :icon_cry: hadde også en katt. Vi hadde også en liten hageflekk, og det var jo praktisk når vi trengte det selvfølgelig.

Valpen vil mest sannsynlig venne seg til kattene, men det beste er hvis kattene kan komme seg unna hvis valpen blir for vill (vinduskarm, bord osv).

Lykke til!

Åh, flott å høre! Joa, kattene har godt med mulighet til å komme seg unna, både i vinduskarmer og i klorestativ, i tillegg til at vi tenker på å innstallere noe slags sperre kattene kommer gjennom/over mellom soverom og stue, slik at kattene selv kan velge om de vil være i samme rom som hunden eller ikke. Kattene er dessuten hundevante, og veldig veldig nyskjerrige, så jeg tror ikke det skal være noe problem fra deres side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si noe generelt om, synes jeg. Det kommer så an på dere, hunden og kattene, men plassen i seg selv tror jeg ikke skulle være noe stort problem. Husk bare på at enkelte småraser (kanskje spesielt terriere?) har mye liv i seg, spesielt som valper, så en liten hund er ikke nødvendigvis det beste valget for en liten og tettbodd leilighet med katt. Jeg ville nok valgt en rase som med stor sannsynlighet raskt vil falle til ro sammen med kattene, slik at de ikke må holdes atskilt så lenge dere er tilstede, ellers blir det fryktelig mye pes, tror jeg. Sørg uansett for at kattene har et sted de kan trekke seg tilbake, gjerne i høyden.

Edit: Her raste det inn med svar før jeg fikk skrevet meg ferdig... Det siste ble litt overflødig, ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med andre her ja.. Vi bor i en leilighet på 45 m2 og det går helt fint.. Det er jo som mange sier at inne skal ikke hunden gjøre så mye.. Og det er jo sant.. Og det er stor nok plass til en valp og vokse opp på..

Så det går nok bra så lenge den får nok morsjon ellers.. ;P Og jeg ser for meg at det går bra med kattene også.. Du kan jo prøve å venne til kattene at soveromsdøren er lukket om natten og se hvordan det går.. Det tar nok litt tid.. Blir det helt umulig må de bare venne seg til hverandre. :icon_cry: Og håpe på at valpen klarer å holde seg i ro selv om kattene tusler rundt på nattestider.. :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre folkens.

Men hvordan tror dere det er å oppdra en valp i slike omgivelser? Joa, valpen blir jo vant, men tror dere det kan bli mye...uromomenter, liksom? Distraksjoner som gjør det vanskelig å oppdra den eller få og holde dens oppmerksomhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!Helt enig med resten jeg også.Hunder trenger ikke nå stor plass inne :getlost: Med engelsk Setteren jeg hadde bodde jeg på et lite rom i bofelesskap også.Her jeg har bodd nå de siste 7 åra er det 39 kvadrat og ingen problem med ha hund.Har ofte vært 3 mellomstore hunder her over lang periode,går så fint at,de sover jo bare :icon_cry:

Går sikkert fint med trening også valpen blir nok vant til kattene osv etter en stund.masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor selv i liten kjellerleilighet med rottweiler og kjenner mange som bor i små leiligheter med både store og små hunder, og det går helt fint.

Og hunden tror jeg bryr seg filla om den har en villa eller en liten leilighet, det er hva dere gjør med den når det kommer til trening og mosjon som påvirker den.

Min hund tusler litt rundt inne, legger seg sover, tusler litt, og legger seg igjen. fordi hun har lært at inne er det ingenting som skjer utenom litt lydighetsøvelser nå og da.

Hund og liten leilighet går som regel veldig greit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg studerte hadde jeg mine 2 basenji jenter boende i min daværende leilighet på 46 m2. Jeg opplevde aldri dette som problematisk. Jeg måtte selvsagt gå flere turer med dem om dagen, men det må man jo uavhengig av hvor stort huset er med mindre man har stor inngjerdet hage å slippe dem i :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde på 8 kvm hybel med en irsk ulvehund, så alt er mulig med den rette innstillingen.

oj jøss, det er beundringsverdig!

Jeg bor forøvrig på 60kvadrat og har stor hage- Og føler ejg har mer en god nok plass til en til. om ikke to =) så... go for it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt å lese denne tråden! Jeg skal ha en hund til om ett års tid, og har egentlig tenkt at det kan bli litt trangt med to hunder i leiligheten her, som er 60 kvm. Selv om det er små hunder jeg har.. Men kanskje det går fin-fint da :icon_cry:

Forøvrig så er min hund og katt sammen om natta innimellom og det er helt uproblematisk. Katten går jo litt rundt omkring på natten, og hun snuser på hunden og "forstyrrer" han, men han ser bare opp på henne også legger han seg ned og sover igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre folkens.

Men hvordan tror dere det er å oppdra en valp i slike omgivelser? Joa, valpen blir jo vant, men tror dere det kan bli mye...uromomenter, liksom? Distraksjoner som gjør det vanskelig å oppdra den eller få og holde dens oppmerksomhet?

Vil egentlig tro det blir mindre distraksjoner - den har mindre å holde oversikten over, helt enkelt - den trenger ikke flytte så mye på seg for å vite hvor alle er (om den er av typen som synes det er viktig å vite, og en del valper er vel det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Har et hus på ca 60 kvm og har bor sønn og en bordercollie og en vorsteh og meg og det fungerer fint. De gangene det er en hund til her så syntes jeg det blir litt trangt. Så det høres da bra ut det du skriver. Vorsteh er kjent for å hate katter og de som jeg vet har katt og får vorsteh eller motsatt får gjerne en stor jobb de første 14 dagene også går det vist bra. Men nabokatten er like utrygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd på 12 kvm med dalmatinervalp i sin beste alder (6 mnd) og det gikk veldig fint. Er jo glad for at jeg fant noe annet ganske kjapt, men det var mest fordi det var et høl, ikke plassen. Når han er inne ligger han jo bare i sofaen eller på gulvet uansett så, er ute ting skjer :lol: Han foretrekker jo også å være innenfor 3 m av meg... Og ved å bo så lite, uten hage, blir man vel kanskje også litt mer bevisst på å gi hunden det den trenger (merker iallefall litt nå som jeg bor hjemme hos foreldrene mine at det er en luksus med stor hage, blir litt mindre turer ja *rødme*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg har bodd i ett år på 15 kvadrats hybel med en tervueren-valp. Ikke noe problem, og det er egentlig ikke noen forskjell iforhold til hundeholdet at jeg nå har flytta til 56 kvadrat (men veeeldig deilig med mere plass for meg). Hos meg er det ikke lov å herje inne uansett, og bikkja bryr seg fint lite om hvor stor hyblen/leiligheta er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bodd to voksne, tre aussier og en katt på førti kvadrat og det gikk fint. Det ble hårete, men det tror jeg det ville blitt i et stort hus også :whistle: Så lenge hundene er rolig innendørs, tror jeg det går helt fint å bo smått. Er de mer av typen som tusler rundt, kan det bli mer stressende for de tobeinte. Har ei lita tøtte som er glad i å tasse rundt og selv om vi bor på 70 kvadrat nå, føles det "trangt" når hun setter i gang med tassingen sin. Så jeg tror det kommer mer an på hundetypen og oppdragelsen enn størrelsen på leiligheten.

En annen ting som virker å gå igjen, er at folk som bor på hybel eller i små leiligheter med sin valp, har lettere for å få dem husren og generelt mer huslig veloppdragen, enn folk som bor i et stort hus og dermed ikke har oversikt over valpen sin hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kloke svar du får :P Hybel og hund er kjempekos. Vi har også hatt hunder og katter sammen i små leiligheter og fri tilgang på alle rom for alle. Jo mindre man styrer, jo bedre går det ofte. Men som en oppi her sa, det er jammen meg deilig med hage innimellom. Hadde jeg bodd hos mora mi, hadde jeg sikkert ikke gått tur i det hele tatt. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...