Gå til innhold
Hundesonen.no

Å få være valp


PsychoLynx

Recommended Posts

Har tenkt litt på dette her i det siste...

Er jo fler jeg har hørt om nå i det siste som skal komme seg opp i gradene på lydighet eller annet så fort som mulig når de får hund. Gjerne Elite før hunden er 2 år. (eller 1,5 for den del).

Dere ihuga konkurranse fantaster eller bare hobbytrenere der ute, hvor flinke er dere til å la hunden være VALP? Få være unge?

Hvilke konsekvenser vil det kunne ha for en hund å bli "hardtrenet" (et VELDIG relativt ord dette her, og det er litt med mening) så fort den kommer i hus? Er det bra for en valp om eier har som mål å ha nådd "toppen" så fort som mulig?

Kan man leke seg til topp og fortsatt ha latt valpen få være valp, eller betyr dette at hunden ikke skal trenes til noe konkret, og ingen "krav" skal stilles før hunden er året?

Hva tenker dere om dette?

(ja, læring under lek, og enkle øvelser som feks sitt, gi labb osv ser jeg på som helt ok å starte med når du får valpen i hus, men jeg tenker vel mer på LP øvelser, agility hinder, lange spor eller hva man nå kan konkurrere i med hund :ahappy: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, vanskelig å svare på. For min egen del kan jeg jo fortelle at bc'en min fikk være "valp" til han var ett år. Dvs ikke noe målrettet trening, bare sitt, dekk, kontakt osv for gøy. Absolutt ingen krav til utførelse eller noe. Målrettet lp-trening startet da han var ett år. Alikevell startet han sitt første lp-stevne da han var halvannet år og hadde opprykk til elite da han akkurat hadde blitt to år. Elite drøyde det en stund før vi prøvde oss i, jeg følte presset på oss i forhold til at nå måtte vi være "flinke" og der krasjet det... Så jeg må komme over konkurransenervene mine kjenner jeg :ahappy:

Nå har jeg igjen valp. Han lærer mye mer, jeg kjenner at jeg har mål med han allerede nå, men stresser ikke med når han skal være klar til å starte. Det får jeg ta ettersom jeg merker han og jeg er moden for det. Vi leker fri v fot, han sitter fot, trener sitt og dekk. Vi trener også apportering, både med dummyer, metall og treapport. Trener til ustilling, oppstilling og å bli vist frem. Tannsvisning trener vi. Kort sagt alt mulig. Når dette er sagt så er all trening med han 100% positiv, han gjør ingen "feil" så langt, han er jo i startgropen med alt. Jeg legger treningen til rette så han lykkes omtrent hele tiden. Jeg føler da absolutt at han er valp alikevell, han har raptuser, han leker, undersøker, biter på alt osv. Han sosialiseres og miljøtrenes. Tror nok det går fint å trene med en valp så lenge det er positivt og morsomt. Ser på min lille f.eks, han kan spontant komme og gå fot eller sitte fot fordi han har lært at han oppnår noe og syns det er gøy. Samme gjør bc'en min, bare at reportoaret hans er mye større med tanke på hva han tilbyr av adferder.

Jeg tror abslutt man kan leke seg til topps. Bc'en min har jo leketrening enda han, han er type som spør "hva får jeg for det?" om man ber han om noe. Så belønningen hans må være bra, treningen kan ikke være negativ, da gidder han ikke. Han er nå 3 år og treningen er fortsatt en lek.

Dette ble vel rotete, men håper du fortsto alikvell :blink: Trøtt ja...

Edit: måtte legge til noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke den umiddelbare sammenhengen mellom lydighetsnivå når den er 2 år og hva man gjør når hunden er valp?

Det er vel begrenset hva man får til de første månedene uansett(?)

Jeg er for at hunden får være valp og generelt ha det så gøy / fint som mulig, forsåvidt både som valp og voksen.

Når det er sagt så synes jo de aller fleste hunder det er kjempegøy å trene / bli aktivert, så trener man aktivt lydighet med fornuftige metoder så er nok det bare moro for hunden. Alternativet hos en mindre hundeinteressert eier blir jo gjerne å ligge hjemme og være sofapotet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her lar jeg valpen få være valp en god stund (hun er 4mnd nå og enda kun "valp"), men klart vi leker oss med litt spor i ny og ne, litt metallapport (på samme måte som man leker seg med ball forøvrig, byttelek), vi leker oss med triks og ikke minst har vi det fryktelig morro med fille og andre leker. Jeg har det ikke travelt, selv om jeg helt klart har mål for frøkna. Jeg synes det er greit at valpen har "vært innom" de fleste øvelsene den vil være med på senere i livet, de husker ofte godt fra de er små. Nå sier jeg ikke at man skal trene manekengen hvis planen er elite lp altså, men at de får lekt litt med apporter, spor, overværssøk, løpe igjennom røret o.l. mens de er små.

Det jeg tror er det største problemet til at hunder mister treningslysta er ikke det at de har blitt trent mye som valp, det er mest fordi de blir tatt for fort opp i klassene. Det er ganske mange hunder som er i elite/A før de er 2år (eller 1,5), men jeg kan ikke si at det imponerer meg. Det er i alle fall ikke ofte jeg ser en 1,5-2åring i eliteringen/Abruks som imponerer meg. De fleste ser man faktisk ikke igjen i ringen før de er en 3-4år. Det som imponerer meg er 6-7års (og eldre) hunder som virkelig trives i eliteringen. Hunder som har blitt konkurrert mye med i elite, som holder seg gjevne og som stråler.

Jeg er ikke redd for å "trene" valpen for mye, så lenge man gjør det positivt og ikke har store krav og legger på mye press. Jeg er mer redd for at folk har det for travelt når de først begynner å konkurrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag ser ingen motsättning mellan att träna mycket med valpen och att låta den "vara valp". Träningsstunderna är ju ofta höjdpunkten på dagen och ett fint sätt att bygga relationen mellan hund och förare. Så länge all träning är positiv och de enda krav man ställer är belöningskrav, så ser jag inga problem. Naturligtvis ska inte valpen utsättas för fysiska påfrestningar som att springa agilitybanor eller liknande, men det finns väldigt mycket förberedande träning man kan göra med valpen, som gör själva hinderinlärningen och handlingen väldigt enkel att komma igång med när hunden är fullvuxen Tycker för övrigt att det är väldigt konstigt att man får starta i agility med en 12 månader gammal valp i Norge, när de allra flesta andra länder (alla?) säger 18 månader. Stora hundar är definitivt inte klara för hela agilitybanor vid 12 månaders ålder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke hatt valp enda (overtok Ella som 3 1/2 åring), så jeg snakker ikke av erfaring. Men jeg har tenkt mye fremover med tanke på valpekjøp. Jeg kommer nok til å begynne å trene med valpen ganske med en gang, men bare små øvelser, ha det gøy, trene i forskjellige miljøer, trene mye variert og igjen, ha det gøy. Jeg ser ikke noe problem med å begynne å trene hunden tidlig, så lenge det gjøres med måte :ahappy:

Jeg ser egentig ikke forskjellen på å trene sitt, dekk, rull rundt og gi labb og å trene LP-øvelser. For meg er det akkurat det samme..

Og min plan er helt klart og leke meg "til topps". Både med Ella, og fremtidig valp. Vi driver jo med dette fordi det er gøy, og nå vet jeg ikke helt hva du mener med krav, men jeg har fortsatt lite krav til hunden min(og hun er nå 7). Lite eller ingen. Jeg krever jo ingen ting av henne? Men jeg setter jo kriterier for hva hun må gjøre for å oppnå belønningen, hvis det var det du mente. Men jeg krever likevel ikke at hun oppnår kriteriene, gjør hun ikke det senker jeg dem jo igjen (min feil som satte for høye kriterier). Mulig jeg missforsto deg litt, og litt OT. Men men :blink:

Jeg tror ikke på at det er om å gjøre å komme seg fortest ut i ringen. Bruker heller lenger tid på det grunnleggende, og venter med å konkurrere til både jeg og hunden er klar for det. Noe jeg har klart med glans med Ella, tror ikke det finnes noen som har klart å bruke så lang tid før debut i klasse 1 som oss.. :aww: Hehe, men vi kommer nå en gang vi også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel oppklare litt først da. (jeg er virkelig dårlig på å få frem hva jeg mener i første innlegget mitt, før folk har gjort meg obs på hva som kan misforstås, eller evnt feiltolkes eller ikke tolkes i det hele tatt :ahappy: )

Men, altså... Å leke seg til topps er jo det beste man kan gjøre! Og la nå det da være seg om man leker inn LP øvelser fra valpen er 8 uker liksom. Men jeg tenker vel kanskje ltt mer på kravsetting. Hvor mye man "forlanger" at en hund skal klare fra den er liten? Som en hund feks må kunne gå et helt LP program uten belønning i en alder av 9 mnd for å få opprykk feks. (jeg bare tar noen eksempler ut av lufta her, tenk litt større på det enn de eksakte tingene jeg nevner her da :icon_redface: . Eller feks at en hund skal "kunne" alle agility hindrene før den er året.

Vi vet jo at en hund som ikke er ferdigvokst ikke bør hoppe for mye for å belaste ledd. Men gjelder dette feks også slalom? Hvor mye går dette utover ryggen på en hund? Kan det skade hunden, eller er det kun positivt for hunden å holde ryggen myk? Vippa er vel også noe som blir sagt man skal være forsiktig med.. jeg vet for lite om Agility til å egentlig uttale meg for mye, derfor spør jeg oppi det hele også :innocent:

Og hva med IPO? Bør en hund lære å kampe skikkelig i bitefille fra den er liten? (jeg antar ja...) Men bør den feks få henge i en arm fra 4 mnd alder? evnt når bør hunden introduseres for noe sånn, både med tanke på fysikk og psyke?

Og som sagt.. Tenk litt videre enn kun disse eksemplene, selv om det kanskje er enkelt å svare på de eksakte punktene :wub:

(bah, jeg burde definitivt ikke prøve meg på å forklare ting midt på natta :aww: Bær over med meg!!)

Så.... Skal prøve å svare hver enkelt litt, selv om det sikkert kommer til å gjentas noe her.

*snip masse bra skrevet tiltross for trøtt skriver :lol:*

Men, merker du noen spesiell forskjell på de to hundene du har nå? Bortsett fra at det er forskjellige raser liksom.. Siden du nå har begynt mer målrettet med trening på nr to?

Jeg tror vel også at hadde jeg fått valp nå, så hadde vi så smått trent og lekt oss inn på mange LP øvelser fra hunden er liten (8uker), men absolutt ikke satt noe krav hverken til meg eller hund om at den skulle konkurrert i LP1 før 9 mnd alder... For å ta et eksempel.

Ser ikke den umiddelbare sammenhengen mellom lydighetsnivå når den er 2 år og hva man gjør når hunden er valp?

Nei, altså... Dette var bare et eksempel da. Jeg aner forøvrig ikke når det er "normalt" for en hund feks å starte i Elite i LP :whistle:

Det er vel begrenset hva man får til de første månedene uansett(?)

Tja, joda det er jo det, men legger man krav om at hunden skal kunne klare en øvelse feilfritt i alder av 5 mnd eller i en alder av 1 år liksom? Dette vil jo ha litt å si om når man er startklar i en konkurranse? Ikke sant?

Jeg er for at hunden får være valp og generelt ha det så gøy / fint som mulig, forsåvidt både som valp og voksen.

Her er jeg helt enig med deg. Ja, en hund skal få ha det moro og gøy (både under trening og ellers) både som valp og voksen :wub:

Her lar jeg valpen få være valp en god stund (hun er 4mnd nå og enda kun "valp"), men klart vi leker oss med litt spor i ny og ne, litt metallapport (på samme måte som man leker seg med ball forøvrig, byttelek), vi leker oss med triks og ikke minst har vi det fryktelig morro med fille og andre leker. Jeg har det ikke travelt, selv om jeg helt klart har mål for frøkna. Jeg synes det er greit at valpen har "vært innom" de fleste øvelsene den vil være med på senere i livet, de husker ofte godt fra de er små. Nå sier jeg ikke at man skal trene manekengen hvis planen er elite lp altså, men at de får lekt litt med apporter, spor, overværssøk, løpe igjennom røret o.l. mens de er små.

(veeeldig OT, men kort forklart, hva er egentlig den mannekeng saken??)

Men her er jeg enig med deg... Vil man ha en feks ruinsøk hund når den blir voksen, så introduserer man den for mange forskjellige underlag når den er valp. PÅ samme måte ville jeg nok introdusert valpen for metallapport osv når den er liten, så den ikke fnyser på nesen av metal i kjeften når den blir voksen liksom. Men spørsmålet er jo hvor mye krav man stiller da... Om du skjønner?

Det jeg tror er det største problemet til at hunder mister treningslysta er ikke det at de har blitt trent mye som valp, det er mest fordi de blir tatt for fort opp i klassene. Det er ganske mange hunder som er i elite/A før de er 2år (eller 1,5), men jeg kan ikke si at det imponerer meg. Det er i alle fall ikke ofte jeg ser en 1,5-2åring i eliteringen/Abruks som imponerer meg. De fleste ser man faktisk ikke igjen i ringen før de er en 3-4år. Det som imponerer meg er 6-7års (og eldre) hunder som virkelig trives i eliteringen. Hunder som har blitt konkurrert mye med i elite, som holder seg gjevne og som stråler.

Jeg er ikke redd for å "trene" valpen for mye, så lenge man gjør det positivt og ikke har store krav og legger på mye press. Jeg er mer redd for at folk har det for travelt når de først begynner å konkurrere.

Ja, det er vel dette jeg tenker mye på.... Flere jeg hører om nå uttaler så fint at de ikke gidder å rote rundt i de lave klassene, men vil opp på Elite nivå så fort som mulig. Dette kan da umulig bli rett for hunden?

for all del, klarer man å ha en hund på 1,5 år i elite, som ser ut til å både trives der, forbli der (eller høyere), og fortsatt ha det gøy, så er det sikkert fint. Men hva skal man da "hige etter"?

Nei, litt skeptisk til den delen :ahappy: Så ja, til det du har skrevet som jeg uthevet.

Jag ser ingen motsättning mellan att träna mycket med valpen och att låta den "vara valp". Träningsstunderna är ju ofta höjdpunkten på dagen och ett fint sätt att bygga relationen mellan hund och förare. Så länge all träning är positiv och de enda krav man ställer är belöningskrav, så ser jag inga problem. Naturligtvis ska inte valpen utsättas för fysiska påfrestningar som att springa agilitybanor eller liknande, men det finns väldigt mycket förberedande träning man kan göra med valpen, som gör själva hinderinlärningen och handlingen väldigt enkel att komma igång med när hunden är fullvuxen Tycker för övrigt att det är väldigt konstigt att man får starta i agility med en 12 månader gammal valp i Norge, när de allra flesta andra länder (alla?) säger 18 månader. Stora hundar är definitivt inte klara för hela agilitybanor vid 12 månaders ålder.

Ja, dette med alder på agilitykonkurranser i Norge kan man jo undres på... For tenk for en påkjennelse for ledd.

Men, kanskje du kan svare meg på om det er mer ved en agilitybane enn hopphinder (og evnt møne) som kan være skadelig for en valp? Slalom?

Også dette med krav igjen da.. Repetere meg selv. Hvor langt LP program er det liksom riktig å kreve av en unghund uten belønning? For det er jo det det går litt på, i min verden iallefall. (som trener positivt). Og hvor mange hinder skal en unghund kunne ta i ag bane uten belønning? Bare som noen eksempler?

Kort og greit, hvor store krav skal stilles.... Når er det egentlig "mest rett" å starte i konkurranse med hunden sin? (om man tenker på hva en hund skal klare for å være konkurranse klar).

Bah, natta tror jeg... Sorry for knotete innlegg :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser de här valparna ut att ha det tråkigt på träning? :innocent:

Og nei, så absolutt ikke! Herlig film, herlige hunder, og jeg er forelsket i Squid! :icon_redface: Men så er det ikke mye krav som stilles der heller? Og ikke laaaaaange øvelser uten belønning?

(vet ikke helt hva jeg skal si da, men treningsmetodene dine og det du får til imponerer meg :whistle: Jeg mangler bare tålmodigheten og interessen selv :wub: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at noen er for ivrig med valpen.

I mitt miljø - jakt - så mener jeg å ha hørt at de har nå har sagt at hunder under 9 mnd ikke får starte på konkurranser. Har hørt om 6 mnd gml valper som har vært på jaktprøve. Så det synes jeg er en positiv ting at de setter en nedre grense for deltagelse. Det er sunt å la valpen være valp og ikke forvente at den skal være en fullblods jakthund ved 6 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg er nesten bekymret for at valpen min blir hengende bak de andre.

Det er flere rundt meg som har valper som er like gamle/yngre, og deres valper 'kan' det meste allerede. Men min er bare valp... skulle nok hatt litt mer 'kustus' på henne i det daglige, hun hører ikke akkurat etter, og jeg har fått enkelte kommentarer på at hun ikke gjør som jeg sier i alle anledninger ( som når hun ikke klarer å la kattungen til svigers være.. ) da kommer det: si meg, har du INGEN kontroll på henne?? Men jeg føler ikke jeg gjør annet enn å gå og rope NEI om jeg skal nekte henne alt hun prøver.. Det er jo så utrolig mye hun helst ikke bør være borti, men hvor enkelt er det å være liten å nysgjerrig da??

Men jeg regner med vi fortsetter i samme bane, så blir det nok hund av henne også når hun bare blir litt større :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh her er ingen store krav før valpen er stor. Valpene mine har det gøy, med lek og moro (hemmeligstemplet trening :icon_cry:). Gjør vel mye av det samme som Fanny sier. Altså treningen er innbakt i lek, moro og relasjonsbygging og selvfølgelig bare positivt. Krav setter jeg ikke inn før jeg har en unghund mellom hendene, altså ca halvannet år, som har blitt trent en del og har en del mer enn bare de grunnleggende tingene på plass. Nå skal det jo sies at hunder er forskjellige og det kan jo hende at noen valper er raskere enn andre og tidligere modne. Det må en se på hver enkelt valp man får mellom hendene. Z'n kunne jeg nok, om jeg viste mer, satt høyere krav til tidligere, mens Faro var en hund som trengte tid.

Ser ikke den umiddelbare sammenhengen mellom lydighetsnivå når den er 2 år og hva man gjør når hunden er valp?

Det er vel begrenset hva man får til de første månedene uansett(?)

Det har en helt klar sammenheng. De første ukene av valpens liv kan vi forme en hel del som vi ønsker å se igjen når hunden er ca 2 år. Kontakt blandt annet er en av de tingene som er superviktige å trene inn som vi får igjen i lpringen. Det er begrenset hva man får til, men en del småtterier får man til, som man syr sammen til hele øvelser etter hvert. Eks som vi får igjen får når valpen blir stor; metalleapporten, som ligger på gulvet fra valpen kommer inn døren for første gang. Det er en leke det, men en leke man får ros av å bære rundt på :getlost: Etterhvert fjerner vi denne artige leken (den har en tendens til å fly veggimellom når valpen synes den er litt i overkant artig), og tar den med oss på treningsbanen, her fra tråkler vi oss frem til hopp apport som vi får igjen i elite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hur stora belöningskrav man kan ställa är ju helt upp till vad hunden och tränaren klarar av att få till utan att det går ut över prestationen. Om unghunden glatt går 5 minuter lydnad för en enda belöning, så gör väl inte det något, så länge man har tränat upp den uthålligheten. Min egen unghund upplever jag som väldigt omogen och tävlingsplanerna har blivit skjutna på framtiden en aning, man måste nog vara beredd att anpassa sig efter individen.

När det gäller agility, så är väl slalom det hinder som generellt sliter mest på hundens kropp och det jag i alla fall väntar längst med att lära in (14 månader för en hund i bc-storlek). Höga hopp och stoppade kontaktfält (om de är snabba, vill säga) kan också vara skadliga i ung ålder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(veeeldig OT, men kort forklart, hva er egentlig den mannekeng saken??)

OT litt til: Mannekengen er den ruta hvor du går rundt og har sitt under marsj på ene siden, stå under marsj på andre siden og dekk u/m på en tredje side. Man starter og avslutter på den siste siden, og for hver gang du kommanderer hunden går du en runde rundt hele firkanten før du tar hunden med videre til neste "side". Forståelig?

Og jeg er nesten bekymret for at valpen min blir hengende bak de andre.

Det er flere rundt meg som har valper som er like gamle/yngre, og deres valper 'kan' det meste allerede. Men min er bare valp... skulle nok hatt litt mer 'kustus' på henne i det daglige, hun hører ikke akkurat etter, og jeg har fått enkelte kommentarer på at hun ikke gjør som jeg sier i alle anledninger ( som når hun ikke klarer å la kattungen til svigers være.. ) da kommer det: si meg, har du INGEN kontroll på henne?? Men jeg føler ikke jeg gjør annet enn å gå og rope NEI om jeg skal nekte henne alt hun prøver.. Det er jo så utrolig mye hun helst ikke bør være borti, men hvor enkelt er det å være liten å nysgjerrig da??

Men jeg regner med vi fortsetter i samme bane, så blir det nok hund av henne også når hun bare blir litt større :icon_cry:

Jeg er enig med deg i det første.. Jeg ser også hvor vi henger etter i treningen i forhold til mange andre med valper, også i forhold til søsknene hennes, men jeg prøver å ikke la meg stresse;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Systematisk og teknisk trening starter ikke før hunden min er 1.5-2 år gammel. Før det trener vi bare sitt, dekk, bli og å være hos meg. De skal være modne i hodet før jeg krever noe som helst, og på min rase er dette for at de ikke skal bikke over i negativt stress eller blir hjernevasket på skudd og apport. Og fordi jeg synes det er mer rettferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silvia Trkman er jo en FANTASTISK dyktig trener, tviler på at hundene hennes har "tvangshandlinger"? Bare fordi hundene hennes elsker å trene (og hun er utrolig flink til å trene de og lære de mange forskjellige triks) har de vel ikke psykiske problemer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel oppklare litt først da. (jeg er virkelig dårlig på å få frem hva jeg mener i første innlegget mitt, før folk har gjort meg obs på hva som kan misforstås, eller evnt feiltolkes eller ikke tolkes i det hele tatt ;) )

Men, altså... Å leke seg til topps er jo det beste man kan gjøre! Og la nå det da være seg om man leker inn LP øvelser fra valpen er 8 uker liksom. Men jeg tenker vel kanskje ltt mer på kravsetting. Hvor mye man "forlanger" at en hund skal klare fra den er liten? Som en hund feks må kunne gå et helt LP program uten belønning i en alder av 9 mnd for å få opprykk feks. (jeg bare tar noen eksempler ut av lufta her, tenk litt større på det enn de eksakte tingene jeg nevner her da :P . Eller feks at en hund skal "kunne" alle agility hindrene før den er året.

Vi vet jo at en hund som ikke er ferdigvokst ikke bør hoppe for mye for å belaste ledd. Men gjelder dette feks også slalom? Hvor mye går dette utover ryggen på en hund? Kan det skade hunden, eller er det kun positivt for hunden å holde ryggen myk? Vippa er vel også noe som blir sagt man skal være forsiktig med.. jeg vet for lite om Agility til å egentlig uttale meg for mye, derfor spør jeg oppi det hele også :P

Og hva med IPO? Bør en hund lære å kampe skikkelig i bitefille fra den er liten? (jeg antar ja...) Men bør den feks få henge i en arm fra 4 mnd alder? evnt når bør hunden introduseres for noe sånn, både med tanke på fysikk og psyke?

Og som sagt.. Tenk litt videre enn kun disse eksemplene, selv om det kanskje er enkelt å svare på de eksakte punktene ;)

(bah, jeg burde definitivt ikke prøve meg på å forklare ting midt på natta ;) Bær over med meg!)

Så.... Skal prøve å svare hver enkelt litt, selv om det sikkert kommer til å gjentas noe her.

Men, merker du noen spesiell forskjell på de to hundene du har nå? Bortsett fra at det er forskjellige raser liksom.. Siden du nå har begynt mer målrettet med trening på nr to?

Jeg tror vel også at hadde jeg fått valp nå, så hadde vi så smått trent og lekt oss inn på mange LP øvelser fra hunden er liten (8uker), men absolutt ikke satt noe krav hverken til meg eller hund om at den skulle konkurrert i LP1 før 9 mnd alder... For å ta et eksempel.

Nei, altså... Dette var bare et eksempel da. Jeg aner forøvrig ikke når det er "normalt" for en hund feks å starte i Elite i LP :P

Tja, joda det er jo det, men legger man krav om at hunden skal kunne klare en øvelse feilfritt i alder av 5 mnd eller i en alder av 1 år liksom? Dette vil jo ha litt å si om når man er startklar i en konkurranse? Ikke sant?

Her er jeg helt enig med deg. Ja, en hund skal få ha det moro og gøy (både under trening og ellers) både som valp og voksen :P

(veeeldig OT, men kort forklart, hva er egentlig den mannekeng saken??)

Men her er jeg enig med deg... Vil man ha en feks ruinsøk hund når den blir voksen, så introduserer man den for mange forskjellige underlag når den er valp. PÅ samme måte ville jeg nok introdusert valpen for metallapport osv når den er liten, så den ikke fnyser på nesen av metal i kjeften når den blir voksen liksom. Men spørsmålet er jo hvor mye krav man stiller da... Om du skjønner?

Ja, det er vel dette jeg tenker mye på.... Flere jeg hører om nå uttaler så fint at de ikke gidder å rote rundt i de lave klassene, men vil opp på Elite nivå så fort som mulig. Dette kan da umulig bli rett for hunden?

for all del, klarer man å ha en hund på 1,5 år i elite, som ser ut til å både trives der, forbli der (eller høyere), og fortsatt ha det gøy, så er det sikkert fint. Men hva skal man da "hige etter"?

Nei, litt skeptisk til den delen :icon_cry: Så ja, til det du har skrevet som jeg uthevet.

Ja, dette med alder på agilitykonkurranser i Norge kan man jo undres på... For tenk for en påkjennelse for ledd.

Men, kanskje du kan svare meg på om det er mer ved en agilitybane enn hopphinder (og evnt møne) som kan være skadelig for en valp? Slalom?

Også dette med krav igjen da.. Repetere meg selv. Hvor langt LP program er det liksom riktig å kreve av en unghund uten belønning? For det er jo det det går litt på, i min verden iallefall. (som trener positivt). Og hvor mange hinder skal en unghund kunne ta i ag bane uten belønning? Bare som noen eksempler?

Kort og greit, hvor store krav skal stilles.... Når er det egentlig "mest rett" å starte i konkurranse med hunden sin? (om man tenker på hva en hund skal klare for å være konkurranse klar).

Bah, natta tror jeg... Sorry for knotete innlegg :getlost:

Det jeg merker er bare positivt, sånn som at han er mer fokusert allerede enn det bc'en var da han var på hans nivå treningsmessig. Med bc'en brukte jeg lang tid bare på å få han til å ense meg om vi ikke var innendørs (begynte jo som sagt ikke før han var 1 år). Flat'en har allerede lært at jeg har godbiter og morsomme ting. Valpen kan også være fokusert selv om det er noen forstyrrelser rundt, det kunne ikke bc'en min før vi hadde trent lenge. Så sånn jeg ser det er det bare positivt å leke-trene fra valpen er liten og introdusere øvelser og apporter osv som han vil komme borti senere. Han syns jo det er bare moro og er på ingen måte blitt blindet for omgivelsene heller. Han har begynt å lære når det lønner seg å følge med og når vi bare går tur. Det blir spennende å se når valpen blir eldre om det er noen forskjell da :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT litt til: Mannekengen er den ruta hvor du går rundt og har sitt under marsj på ene siden, stå under marsj på andre siden og dekk u/m på en tredje side. Man starter og avslutter på den siste siden, og for hver gang du kommanderer hunden går du en runde rundt hele firkanten før du tar hunden med videre til neste "side". Forståelig?

Aha, så det er DET som er mannekengen ja... Da vet jeg det :hyper: Fikk det med meg på LP konkurransen vi var på med Bridie :ermm: Takk for oppklarelse :punk:

Det jeg merker er bare positivt, sånn som at han er mer fokusert allerede enn det bc'en var da han var på hans nivå treningsmessig. Med bc'en brukte jeg lang tid bare på å få han til å ense meg om vi ikke var innendørs (begynte jo som sagt ikke før han var 1 år). Flat'en har allerede lært at jeg har godbiter og morsomme ting. Valpen kan også være fokusert selv om det er noen forstyrrelser rundt, det kunne ikke bc'en min før vi hadde trent lenge. Så sånn jeg ser det er det bare positivt å leke-trene fra valpen er liten og introdusere øvelser og apporter osv som han vil komme borti senere. Han syns jo det er bare moro og er på ingen måte blitt blindet for omgivelsene heller. Han har begynt å lære når det lønner seg å følge med og når vi bare går tur. Det blir spennende å se når valpen blir eldre om det er noen forskjell da :lol:

Skjønner, ja hold oss oppdatert ang dette når han blir eldre da :D

Og Fanny, quoten din ble visst borte, men ja, det er vel en del hindre som er skumle sånn sett. Intr å vite! Ikke at jeg har valp for tiden, og ingen planer om det heller, men i min "leve i nærheten av spontan oppdretter" verden, så vet man aldri hva som skjer :jump: haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste jeg ikke gjennom hele diskusjonen, men her i huset trenes det fra dag èn. Jeg klarer ikke helt å se den negative siden ved å trene en valp mye, sålenge det foregår ved hjelp av positiv forsterkning og uten å belaste valpen fysisk. Den eneste skaden man kan gjøre er å skade seg selv, ved å trene en umoden hund som derfor kan få litt problemer (slurve med sporet osv), men er man bevisst på slike ting, så syns jeg det er supert å trene mye med valpen. Valpen skiller da ikke mellom å lære "gi labb" (som liksom er "ok") og neseprøve eller å finne midten av ruten (som ikke er "ok"?). Finner den ikke riktig neseprøve, så får den ikke kjeft, jeg bare senker kriteriene. Og utenom treningen får den være valp like mye som alle andre.

Med Drama gikk jeg spor flere ganger daglig, korte sådan, siden hun ikke var kommet så langt og jeg ville holde motivasjonen oppe. Super trening, 1) hun blir sliten, 2) utvikler sansene og lærer å spore, 3) slipper fysiske belastninger som ellers måtte vært til for å få dyret sliten.

Om man får en hund til elitenivå som 2åring, så betyr det ikke at hunden ikke har et "normalt" liv utenom treningen.

Edit: Det kalles mannekeng fordi føreren må gå så mye uten hund :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste jeg ikke gjennom hele diskusjonen, men her i huset trenes det fra dag èn. Jeg klarer ikke helt å se den negative siden ved å trene en valp mye, sålenge det foregår ved hjelp av positiv forsterkning og uten å belaste valpen fysisk. Den eneste skaden man kan gjøre er å skade seg selv, ved å trene en umoden hund som derfor kan få litt problemer (slurve med sporet osv), men er man bevisst på slike ting, så syns jeg det er supert å trene mye med valpen. Valpen skiller da ikke mellom å lære "gi labb" (som liksom er "ok") og neseprøve eller å finne midten av ruten (som ikke er "ok"?). Finner den ikke riktig neseprøve, så får den ikke kjeft, jeg bare senker kriteriene. Og utenom treningen får den være valp like mye som alle andre.

Med Drama gikk jeg spor flere ganger daglig, korte sådan, siden hun ikke var kommet så langt og jeg ville holde motivasjonen oppe. Super trening, 1) hun blir sliten, 2) utvikler sansene og lærer å spore, 3) slipper fysiske belastninger som ellers måtte vært til for å få dyret sliten.

Om man får en hund til elitenivå som 2åring, så betyr det ikke at hunden ikke har et "normalt" liv utenom treningen.

Edit: Det kalles mannekeng fordi føreren må gå så mye uten hund :lol:

:D:hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her trenes det på mye forskjellig. Spor, litt agility, LP1-3 øvelser og masse masse lek :-)

Har også perioder hvor vi ikke trener på noe, men har mye lange turer isteden.

Vil vel påstå at det eneste vi er gode på er variasjon :whistle:

Det eneste det trenes målrettet på utenom "hverdagslydighet" er LP1.

Og målet der er rett og slett; hun er klar når hun er klar. Ikke noe stress...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vurdere å flytte dit. Pleier de å være vrang med å ha hund? Har hørt skrekkhistorier om at en plutslig kan bli hevet ut pga hund eller dyr.  Er det noen spesielle ting man må tenke på??  
    • Jeg bor i borettslag med hund  Var det noe spesielt du tenkte på?
    • Noen som har hatt, eller har hund i borettslag/sameie??    
    • At man ikke bør skaffe seg valp når man er student er en påstand helt uten hold, etter min mening. Det kommer helt an på hvert enkelt tilfelle. Det virker på meg som at dere har tatt alle de viktige faktorene i betraktning, og håper dere velger å gå for det, uavhengig av hva andre skulle ha og si om den saken!
    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...