Gå til innhold
Hundesonen.no

CM og strømming


imma

Recommended Posts

jeg såg den episoden med CM der di strømmet hundene for slanger. med en gang dette ble vist på tv,så visste jeg og min veninne at nå ville det gå amok inne på hundeforum over hele landet!

men! er det CM prøver å få vist/sagt her så gale egentligt?

jeg er ikke noe fan av stømming på hund! for all del IKKE tru at det er det jeg mener,men viss jeg hadde bodd på en slik plass at hunden min kunne blitt bitt og fallt død om rett utforbi huset mitt pga en giftig slange,ville jeg jort det samme..

dette er noe som SKAL utføres av folk som vet hva di driver med,nå sier ikke jeg at hvem som helst skal kunne gjøre dette mot hunden min eller "din".

men ja! er det da så gale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg såg den episoden med CM der di strømmet hundene for slanger. med en gang dette ble vist på tv,så visste jeg og min veninne at nå ville det gå amok inne på hundeforum over hele landet!

men! er det CM prøver å få vist/sagt her så gale egentligt?

jeg er ikke noe fan av stømming på hund! for all del IKKE tru at det er det jeg mener,men viss jeg hadde bodd på en slik plass at hunden min kunne blitt bitt og fallt død om rett utforbi huset mitt pga en giftig slange,ville jeg jort det samme..

dette er noe som SKAL utføres av folk som vet hva di driver med,nå sier ikke jeg at hvem som helst skal kunne gjøre dette mot hunden min eller "din".

men ja! er det da så gale?

Valget mellom en kort smerte, mot en lang og dødelig smerte er ikke så vanskelig for meg. Strøm hunden! Hadde jeg bodd i ett land der det var fare for å bli bitt av giftige slanger, så hadde jeg ikke nølt! Tror ikke du finner så mange her inne som vil si nei til strømming mot giftige slanger. (her i Norge er jo det prosjektet dødfødt, da det for det ikke er vanlig å møte giftige slanger og den giftige vi har, er ikke av den farligste og dødeligste liksom)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg ville ikke brukt strøm på hunden for det. Ei heller for at hunden ikke skal springe i veien der biler er farlige. Det er endel som har hunder som løper etter biler og da blir det automatisk strøm der også for at det er farlig for den hvis man følger deres filosofi. Nei takke meg til, jeg hadde trent positive måter og fulgt med/passet på hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har strømmet min hund mot sau

Dette må man gjøre om man skal delta på jakt konkurranser og få kjøpte jaktkort/jakte.

Selv synes jeg det er mye mer humant å få et støt kontra å bli banket av en sint søye som man gjorde før ( og noen fortsatt gjør ). Ved strøm har man full kontroll mens over en sint sau har man ingen kontroll og hunden kan bli virkelig banket.

Når man strømmer mot sau gjøres dette hos autoriserte personer som vet hva de driver med. Faren for feil strøming er liten og ikke så ofte det skjer.

Jeg har ikke noe til overs for strøm i utide/at folk gjør dette selv, men å bruke det mot noe bestemt - som avresjon mot sau/bufe er greit.

Ser ikke noe problem med det ( samme ville blitt mot slanger )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valget mellom en kort smerte, mot en lang og dødelig smerte er ikke så vanskelig for meg. Strøm hunden! Hadde jeg bodd i ett land der det var fare for å bli bitt av giftige slanger, så hadde jeg ikke nølt! Tror ikke du finner så mange her inne som vil si nei til strømming mot giftige slanger. (her i Norge er jo det prosjektet dødfødt, da det for det ikke er vanlig å møte giftige slanger og den giftige vi har, er ikke av den farligste og dødeligste liksom)

Enig.

Her i Norge er det vanlig å strømme hund mot sau. Hva er forskjellen?

Akkurat DET har jeg også lurt på... er det greit å strømme hund, så lenge det kan spare HUNDEN for smerte, men ikke greit å strømme når det kommer til å skåne andre dyr for vanvittig smerte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Nei, jeg ville ikke brukt strøm på hunden for det. Ei heller for at hunden ikke skal springe i veien der biler er farlige. Det er endel som har hunder som løper etter biler og da blir det automatisk strøm der også for at det er farlig for den hvis man følger deres filosofi. Nei takke meg til, jeg hadde trent positive måter og fulgt med/passet på hunden.

Ok, jeg skulle likt deg si det samme dersom bikkjen din drev og jaget klapperslanger (hvis vi nå hadde hatt noe sånt her da). Å sammenligne bilveien med et vilt og giftig dyr, er en billig begrunnelse på hvorfor man mener CM tråkker i salaten i dette tilfellet. Ift trafikken så har i hvert fall vi mennesker ett sett med regler vi kan forholde oss til, det gjør situasjonen rimelig kontrollerbar. Når det er ville dyr inne i bildet, blir tingene litt mindre forutsigbare, i tillegg er slanger noe mindre enn en bilene på veien - så det sier seg på en måte selv at det er lettere å passe på hunden ift til trafikken, vs det å se opp for klapperslanger før de biter.

Nå er det jo heller ikke sånn at det er "bare å sette på hunden et strømhalsbånd" her i Norge. Men hvis man stort sett bare ser ulempene ved strømming - som jo stopper hunder i å utføre en atferd som kan få fatale følger for andre dyr, eller den selv - så er det på tide å ta av seg verden-er-en-rosa-drøm-brillene, sprekke den rosa boblen man sitter inne i eller bare åpne øynene før de gror helt igjen. For av en eller annen vanvittig grunn ser jeg ikke for meg at du skulle vært like prinsippfast den dagen Fido trekker sitt siste sukk grunnet et slangebitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund som har litt problemer med biler. Vi trener på det og det går framover. Men foreløpig krever biler ekstra oppmerksomhet. Og ja, biler kan komme fort, men i det minste både syns og høres det, så jeg vet når jeg må passe ekstra godt på. Hadde vi derimot hatt klapperslanger eller noe annet smått og giftig, ville jeg ikke hatt noe imot strømming. Joda, det er mulig å trene positive metoder der også. Men hva med perioden fram til dette er innlært skikkelig? Det er jo tross alt snakk om fatale konsekvenser bare man er uoppmerksom et sekund.... Nei, dette er en ting jeg gjerne vil hunden min skal være redd for...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg ville ikke brukt strøm på hunden for det. Ei heller for at hunden ikke skal springe i veien der biler er farlige. Det er endel som har hunder som løper etter biler og da blir det automatisk strøm der også for at det er farlig for den hvis man følger deres filosofi. Nei takke meg til, jeg hadde trent positive måter og fulgt med/passet på hunden.

Enig! Jeg kunne ALDRI strømma Selma.

Jeg skjønner at mange synes det er lettvint og flotte greier, men jeg ville aldri skremt eller vært kjip mot Selman min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Jeg kunne ALDRI strømma Selma.

Jeg skjønner at mange synes det er lettvint og flotte greier, men jeg ville aldri skremt eller vært kjip mot Selman min.

Når det kommer til slanger, så strømmes vel hunder sjelden på grunnlag som "lettvint" og at det er "flotte greier". Folk er glad i de firbente vennene sine, akkurat som deg, nettopp derfor strømmer man dem for klapperslanger - for å unngå et livsfarlig bitt og en pinefull død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ser denne diskusjonen har dødd ut for en stund siden. Men jeg må svare like vel.

Min mor ble bitt av giftig slange (Copperhead) og ble liggende på sykehus med store smerter i flere dager. Etter å ha sett hvor farlig et slangebitt kan være for mennesker, og hvor store smerter dette påfører kroppen, hadde jeg hatt null betenkelighet mot å latt mine hunder gått gjennom denne treningen som CM viste i sitt program.

Faktisk syns jeg det han gjorde var veldig godt gjennomført, og denne metoden vil kunne redde hundens liv!

Slik trening som ble vist er preventativ, og mot noe så alvorlig som slanger er jeg for dette.

Derimot så har jeg hørt om folk som bruker "strømming" for å få bukt med bjeffing etc. og dette tar jeg STERKT motstand fra. At det blir brukt som et lettvint redskap mot uønsket oppførsel er usmakelig.

Men det hjelper ikke bare med å holde et øye med hunden "over there" med tanke på slanger, da flere slangesorter trives i nærheten av hjemmet, de beveger seg ikke ute i åpenhet men har gjemmeplasser på dagtid, og hunden vil finne denne lenge før du innser hva som er i ferd med å skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) det var ikke CM som strømmet bikkja, men en som hadde greie på det. Ser ikke forskjell i å strømme hunden mot sau eller slange.

2) Når CM selv har brukt strøm, har han ikke alltid vært like presis med strømminga. Da han strømmet en hund mot katt (den hunden jagde katter, den drepte de ikke. slitsomt for eier), fikk hunden til slutt overslags handling og beit sin eier. Bra trener? NEI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg vil gjerne strømme min hund hvis det kan hjelpe den å ikke spise sau, eller holde seg unna slanger (hvis det var et tema her) Jeg syns det er et effektivt hjelpemiddel, kjapt og greit, så lenge det blir gjort riktig. Min hund tåler såpass også, så jeg syns overhodet ikke synd på hunden. (tenker nå på dobbisen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Norge har vi jo disse livsfarlige dyrene kalt Hoggorm! Og for ikke å snakke om de som er enda værre: menneskene :thumbs:

Spørs om de har samme syn på saken, de som i vår / sommer / høst har mista hundene sine etter hoggormbitt.

Er ikke mange dagene siden jeg leste på gårdshundforumet om en familie som mista sin hund på denne måten, og har hørt om flere i år.

Jeg har tidligere strømma hund mot sau, og synes dette var helt ok.

Hadde ikke hatt noen betenkeligheter mot å strømme mot giftige slanger om det hadde vært et problem her til lands.

Begge deler da gjort av autoriserte folk.

Har derimot ingenting til overs for de som strømmer hundene hjemme mot både bjeffing og andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om de har samme syn på saken, de som i vår / sommer / høst har mista hundene sine etter hoggormbitt.

Er ikke mange dagene siden jeg leste på gårdshundforumet om en familie som mista sin hund på denne måten, og har hørt om flere i år.

Jeg har tidligere strømma hund mot sau, og synes dette var helt ok.

Hadde ikke hatt noen betenkeligheter mot å strømme mot giftige slanger om det hadde vært et problem her til lands.

Begge deler da gjort av autoriserte folk.

Har derimot ingenting til overs for de som strømmer hundene hjemme mot både bjeffing og andre ting.

Huff det er bare helt tragisk. Jeg håper aldri vi kommer i den situasjonen. Vi har en hytte hvor det kreler med hoggorm. Merkelig nok ble gammlehunden vår aldri bitt. Vi var der ganske ofte på de 14 årene vi hadde henne. Gikk turer i fjellet og skogen. Vi tenkt heller aldri på som en fare. Tror jeg kommer til å være mer obs nå..... har lest for mye skrekkhistorier. hehe :thumbs:

Strømming har jeg ikke noe forhold til og kan ikke uttale meg om hva som er rett eller galt å gjøre. Folk må gjøre det de synes er det rette selv. CM er sikkert en kjekk kar han, men det tv showet har jeg ikke så mye til overs for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff det er bare helt tragisk. Jeg håper aldri vi kommer i den situasjonen. Vi har en hytte hvor det kreler med hoggorm. Merkelig nok ble gammlehunden vår aldri bitt. Vi var der ganske ofte på de 14 årene vi hadde henne. Gikk turer i fjellet og skogen. Vi tenkt heller aldri på som en fare. Tror jeg kommer til å være mer obs nå..... har lest for mye skrekkhistorier. hehe :)

Og noen ganger er jeg faktisk glad for å bo i Nord-Norge... :thumbs:

Ingen hoggorm i maaaaaange mils omkrets.

Og selv om flåtten har begynt å rykke nordover, er det nok lenge til det blir et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og noen ganger er jeg faktisk glad for å bo i Nord-Norge... :thumbs:

Ingen hoggorm i maaaaaange mils omkrets.

Og selv om flåtten har begynt å rykke nordover, er det nok lenge til det blir et problem.

Ja, flått er noe av det ekleste som finnes. Makan til snikende kryp! Synes også jeg hører om flere og flere tilfeller av borelia på både folk of fe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...