Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundebil til student


Benedicte

Recommended Posts

Jeg er på jakt etter en hundebil, men jeg ikke peiling på dette området. Det eneste jeg vet er at jeg vil ha noe som er billig å kjøpe, ideell til å ha flere hunder i, billig i bruk og er driftsikker.

Det blir selvsagt en bruktbil siden jeg ikke har allverden å legge ned.

Jeg har sett litt på varebiler, ala peugeot partner-type.

peugeot_partner%20origin.jpg

Har også tittet på ford mondeo stasjonsvogn.

Noen som har forslag eller innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville mye heller gått for en varebil enn en ford mondeo hvertfall. De ruster som bare det!

Dessuten får du faktisk ganske så nye og fine to-setere til en billig penge iforhold til vanlig stasjonsvogn. Også bruker de gjerne litt mindre drivstoff. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WV Caddy er en god bil! De koster kanskje litt å kjøpe, men er gode å kjøre, relativt driftsikre, og heller ikke så veldig dyre eller vanskelige å reparere. Ellers skal Citröen Berlingo være en grei bil, litt billigere og litt dårlige enn Caddyen. Peugeot Partner skal også være greie biler, men franske merker er vel kjent for at de fort faller sammen når de har kjørt over så og så mange km. Hilsen Renaulteier:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Partner og Berlingo er nøyaktig samme bil, bare med forskjellig bilmerke satt på, i følge pappa.. Og han ønsker seg sånn og det er et positivt tegn, da bil er en av hobbyene hans :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig m dette om franske biler.. Myyye comfort og grei pris - men blir fort dyre og ramler ifra hverandre når de får noen få år på baken. (Men sikkert noen som er heldigere enn meg og mine "fransmenn" da...)

Jeg ville heller vurdert VW Caddy, Ford TransiT Connect eller en Toyota Yaris (vare) - hvis man tenker seg bil i den størrelsen.

Selv leter jeg i det større sjiktet - så jeg kikker på Hiace eller Transporter...

Lykke til (mye biler tilgjengelig der ute akkurat nå - så det sies at det er nå man må slå til....)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en citröen berlingo fra 2005. Synes jeg fikk mye for pengene, når jeg kjøpte den i fjor sommer. Har vært litt uheldig med flere trøbleting med servoen, men ellers er jeg kjempefornøyd. Har et dobbeltbur baki til mine to Dvergschnauzere, og dansplass i tilegg.

Synes den var litt stor, første dagene jeg hadde den, men nå tenker jeg ikke over det i det hele tatt.

Lykke til i biljakten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg har en VW Golf stasjonsvogn, og er veldig fornøyd med den. Den har iallefall plass til to medium/store bur bak (plass til 2 stk basenjis i hvert bur), pluss event. baksetet.

Driftsikker, drøy på dieselforbruk, og ingen problemer med den.

Nå må vi dog selge den da vi er blitt fler i familien og må bruke min bil til å dra vogna med- noe den ikke er sterk nok til.

Du kan få kjøpe om du vil :icon_confused: (underkant av 100.000) er ikke helt sikker på prisen enda.

Den har kjørt 150.000 og er en 2002 modell. Diesel, automat med skiboks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv hatt en Citroen Berlingo og har nå en Partner. Veldig greie biler med tanke på plass. og drivstoffgjerrige. Men herk ellers... Det er ikke holdbare biler, og man må ut med peng på utgifter og slitasjer ganske ofte. Nå er vår Partner godt holdt og alle servicer er fulgt. Men det er likevel småting som dukker opp som gir ekstra utgifter.

Jeg ville anbefalt Toyota Yaris Verso. Det skal visst være veldig gode biler. Både plass og forbruksmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv hatt en Citroen Berlingo og har nå en Partner. Veldig greie biler med tanke på plass. og drivstoffgjerrige. Men herk ellers... Det er ikke holdbare biler, og man må ut med peng på utgifter og slitasjer ganske ofte. Nå er vår Partner godt holdt og alle servicer er fulgt. Men det er likevel småting som dukker opp som gir ekstra utgifter.

Jeg ville anbefalt Toyota Yaris Verso. Det skal visst være veldig gode biler. Både plass og forbruksmessig.

Yaris Verso er nok gode og billige biler. Men jeg syns det er dårlig plass til å være en "sånn" bil. Det er trangt forran og altfor dårlig plass bak (kommer nok veldig på hvordan man utnytter plassen, men uansett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår Yaris verso er i følge pappa det beste kjøpet vi har gjort. Billig, sprek og billig i bruk. Vi har den modellen med større vindu bak (syntes den som var linket til så litt mindre ut baki en vår òg). Du har jo sett buret vi har i avensisen (det Tia delte med Aris), og vi får det inni, og kan fortsatt ha et bur og et uts. telt bak det. (Se selv når jeg skal på Moss HK, haha).

Men som nevnt er ikke førermiljøet det store, jeg savner veldig A/C, men tror en vifte til sigarettenneren fra biltema til en hundrelapp kan funke greit å evnt ha foran eller bak til hundene underveis. Men den er ikke spesielt deilig å kjøre langt med (lenger enn østlandsutstillingene) synes JEG :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 175 cm høy, og har kjørt i både Caddy, Berlingo, Fort Combo, Fiat Doblo.. Null problemer med plass på førersetet - såfremt man ikke er en av disse som må mærmest ligge ned, da...

Ang. Yaris'en så er den nok merkbart mindre enn de andre vi her snakker om, men for ett menneske og en hund eller to/tre bør det jo ikke være noe problem..

Mercedes har vel også en sånn liten "pizzabil", tror jeg...

Lykke til med valget!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv hatt en Citroen Berlingo og har nå en Partner. Veldig greie biler med tanke på plass. og drivstoffgjerrige. Men herk ellers... Det er ikke holdbare biler, og man må ut med peng på utgifter og slitasjer ganske ofte. Nå er vår Partner godt holdt og alle servicer er fulgt. Men det er likevel småting som dukker opp som gir ekstra utgifter.

Jeg ville anbefalt Toyota Yaris Verso. Det skal visst være veldig gode biler. Både plass og forbruksmessig.

Jeg hadde Renault Kangoo før (ca samme bil som Partner & Berlingo). Jeg hadde ikke noen store utgifter med den før den bikka 80000 - da kom alt ramlende på bånd, og jeg måtte ut med 15 000 fort. I tillegg fikk jeg ikke brukt noen av mekkekompisene mine til jobben da de skyr franske biler som pesten.

Jeg kjøpte meg Yaris Verso i desember, veldig ny bil, hadde knapt gått 19 000. Jeg er storfornøyd. Jeg er 175 høy og har aldri tenkt over at det er dårlig plass foran i den bilen. Vet at noen høøøøye mannfolk synes de må brettes litt for å få plass i passasjersetet, men skal de sitte på med meg får de like det eller la være :blink: Jeg har gooood plass baki, selv om jeg har et sveiset dobbeltbur baki der. Buret står helt inntil gitterveggen forrerst, og med åpninger mot sidedørene. Da utnytter jeg plassen best, synes jeg, og buret står fint og stødig. Den bruker lite på mila og er den 5 mest driftsikre minibilen ifølge NAFs medlemsblad for noen uker siden. I tillegg slipper jeg å tenke på at hundene ikke kan sitte i bilen på sommerstid da bilen har gitter mot forsetet (mot rute i mange andre varebiler) og vinduer på begge sider bak. Jeg anbefaler uten tvil Yarisen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også Yaris Verso og syns nok at det er litt dårlig plass foran (men absolutt ikke noe problem for mine bein!) men det er også mulig å snu hektene til skilleveggen og dermed få 10cm ekstra. det hjelper godt for de som har lange bein.

Toyota er kjent for å være veldig driftsikkert, svært lite feil. En kamerat av meg jobbet på verkstedet til Toyota, men skifta over til annet merkeverksted da han syntes det var kjedelig med de få feila som var på toyota...

Familien har forresten en Renault og der har det drøssa på med feil etter 70 000km. Blir dyrt i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle disse varebilene har gjerne litt mindre kvalitet enn personbiler, da de er lagd for å være billige i innkjøp.

Men men det er jo supre hundebiler om du finner en som ikke har gått så langt, og ser ut som om den har blitt tatt litt vare på. Renault/Peugeot/Renault er vel ganske like. Toyota Yaris og VW Caddy er gjerne regnet for å ha litt bedre kvalitet.

Ulempene er at Yaris er litt mindre, mens Caddy er litt dyrere enn disse andre.

VW Touran varebil er jo også fine hundebiler. Og de er opprinnelig personbiler som er bygget om til varebil her i landet,

så de har litt mer komfort, lydisolering osv...

Også har vi Ford Connect som jeg kjørte i 4 år på jobben, og vil absolutt ikke anbefale.

De brukte mye diesel og hadde endel feil.

Hvis du går for en sånn varebil vil jeg anbefale deg å se etter en som har gitter-skillevegg, istedenfor tett vegg med plexiglass. Da har du mye bedre luftemuligheter for hunden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Litt avhengig av hvor god råd du har, så er det i mange tilfeller god butikk å lease bil. Vi leaset en vw caddy i fem år. Da betalte vi ca 30.000kr i innskudd og rundt 3000kr pr mnd i 5 år med fri km. Etter 5 år kjøpte vi ut bilen for kr 4500,-

Om man har ett enkeltmanns foretak får man også trekt fra leasingsutgiftene på skatten, så det er en meget lukerativ avtale for mange.

Caddy er en ok bil fram til 150.000km. Hvis jeg skulle kjøpt caddy i dag, hadde jeg gått for den litt dyrere modellen med dieselmotor og 90 hk. Jeg hadde 70hk bensinmotor, funker helt greit det også, men noe mer servicejobb om du ikke skrur selv. Vi fikk flyttet skilleveggen max tilbake, da fikk gubben (194 cm) plass også. Har kjørt langturer over hele norge, litt støl, men ikke den værste opplevelsen.

Jeg har ett favorittmerke og det er Mitsubishi, driftsikre supre biler som går og går. God plass, god komfort, knall biler. Om du ikke trenger 4wd så er jo space wagon en flott bil med masse plass om du går for varebil, finnes også i diesel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Toyota Yaris Verso varebil og er temmelig fornøyd med den. Den har snart gått 300 000, er kjørt på alt fra asfalt (bykjøring) til en god del offroad til/fra brukstreningene og i en del snø, tilogmed på plasser hvor folk ikke kjører sine firhjulstrekkere... (Jeg har en ide om at folk ikke kommer seg fram rundt om fordi de er dårlige sjåfører.. Ikke fordi bilen ikke greier det :icon_cry: ) Ja, den er litt lav, ja, den har litt liten motor hvis du skal laste veldig mye tungt og ja, den har ikke verdens største plass bak. Men den er billig å ha. Jeg bruker 0,6l/m på langkjøring (med tungt lastet bil og litt ekstra god fart på finske grusveier), og 0,4/0,5 på bykjøring når jeg kjører litt økonomisk. Vi har plass til tre hunder; en ridgeback og to aussier, samt to pulker og overnattingsutstyr +mat til oss og hundene for 14dager på fjellet inni bilen. Skiene og dragene til pulkene har vi på taket.

Som jeg kan huske har jeg skiftet noen gummipakninger her og der, bremseklosser, filter, batteri og andre sånne slitedeler. Ikke noe større. Bilen er min trofaste venn, og jeg er sikker på at jeg må skyte den før den forlater meg :getlost:

Nå ønsker vi oss større bil, men da tenker vi på en lang Hiace eller noe sånt. Mye fordi vi gjerne skulle hatt en 5seter og samme bagasjeplassen. Og mye fordi en i huset snakker om en RR til om noen år... Også er Yarisen litt småtrang til min sambo som er 190cm høy. Ikke noe værre enn at han overlever å sitte på i 10t da. Bilen kjøpte jeg før han kom inn i livet mitt.

Jeg er faktisk veldig glad i bilen min jeg! Min trofaste venn:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Personlig mener jeg det generelt ikke er innafor å velge valp etter farge, men har man preferanser grunnet noe praktisk (alternativt helserelatert) så tenker jeg det er en bedre grunn enn bare en kosmetisk preferanse. Men ser du på foreldrene/linjene så er det kanskje begrenset hvilke farger som kan komme også. 
    • Jeg har SUV med fem seter. La ned baksetene og har stort bur bak forsetene (svært godt stroppet fast) med utgang på sidene. Liker god å ha bur der med tanke på luftsirkulasjon, i tillegg har jeg da hele bagasjerommet fritt til ting og tang 😊  Kommer til å kjøpe stor varebil når hund nr 2 og 3 kommer i hus om noen år, men elsker å kjøre robust bil med god komfort som i tillegg ikke tar all verdens med plass, og ved å legge ned setene fremfor å kjøpe en SUV med to seter ble valgmulighetene mye større.
    • Nå har jeg hatt min Caddy i noen uker og jeg kan absolutt si at den ikke sluker drivstoff. Har kjørt endel småturer og ett par lengre, virker veldig bra enn så lenge😊
    • Uenig med mye av det Quest skriver over her. Valper SKAL sove mye og om de ikke får nokk søvn går det fort over i destruktiv atferd. Å bruke et inngjerdet område er helt topp for de hundene som trives med det og nødvendig for mange. Å behandle en hund som en baby kan være mye mer negativt enn man tror, og dette kommer fra ei som elsker hundene sine helt ekstremt!  Nå har det jo gått litt tid siden du skreiv innlegget og håper dere har god fremgang, men her er litt tips hvis du fortsatt trenger noen😊 Jeg fikk meg en valp på 8 uker i mai og startet med hjemme aleine treningen to dager etter hun kom hjem, når hun da var komfortabel i leiligheten, med meg og min andre hund. Når jeg måtte tilbake på jobb 4 uker seinere kunne hun være hjemme aleine en hel arbeidsdag uten noe uro eller uhell. Selvfølgelig er alle hunder ulike, men med rett trening og struktur får man det fint til mens de er små. Først må du finne et område valpen kan føle seg trygg i. Min har et stort gitterbur som er stripset fast i en barnegrind, slik at hun selv kan velge hvor hun vil sove og har litt ekstra plass. Her er hun for å både unngå uønsket atferd i leiligheten og for å skjerme den voksne, og vi blir nokk å bruke den en god stund fremover. Inni her har hun en seng, skål med vann og et par trygge tyggeleker. Så må du gjøre området trygt og koselig, jeg gjorde dette ved å gi alt av måltider og tygg inne i området, i tillegg til å flytte valpen inn i grinda når hun var trøtt. Når hun våknet tok jeg henne ut før hun rakk å syte om at hun ville ut på do. Du må starte i det små, ha valpen inne i området i korte perioder når den er trøtt og sakte øk tiden og hvor du er/ikke er. Jeg har et kamera som jeg følger med på henne igjennom. Parallelt bør du ikke la valpen følge etter deg overalt og min sover også i bur om natten. De første gangene jeg forlot huset (med den andre hunden) peip og hoppet hun i ca 10 minutter før hun la seg til å sove i 1 time, litt uro er helt normalt i starten. Her må du bare lese din hund og følge med om den faktisk blir stresset og helt fra seg, eller bare syter fordi den vil være med deg. De skal sove mye i løpet av en dag, så utnytt den tiden på å trene på 😊 
    • Jeg var i akkurat samme sitasjon som dere med ganske så lik bakgrunn og ønsker for et par år siden, bare at jeg var aleine om det. Så fikk høre akkurat det samme😂 Fikk meg valp siste året på masteren og det var det beste valget! Vi fikk begge gode rutiner, valpen måtte trene på å sove i grinda si mens jeg skreiv, så tok vi felles lufte- og treningspauser ved behov. Jeg fikk nylig valp nr. 2 og må si at det var mer avslappende å få valp som student enn når man er i fult arbeid og ikke kan ha valpen med på jobb. Det går helt fint det også med målretta trening, men det er hakket mer stressende og krever mer planlegging. Ikke la det at dere er studenter stoppe dere, høres ut som dere vet hva dere går til og har tenkt godt gjennom dette. Så jeg ville gått for det om den perfekte valpen dukket opp.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...