Gå til innhold
Hundesonen.no

Når oppdretter ikke svarer på en henvendelse


Kristian_

Recommended Posts

Jeg sendte avgårde en lengre e-post 17. juni, hvor jeg spurte om diverse. Fortsatt ikke noe svar. E-posten står oppført på hjemmesiden til oppdretter, men vedkommende kan være på ferie og det kan være flere andre årsaker til at jeg ikke får svar.

Er ytterst få oppdrettere av rasen i Norge, jeg vet faktisk ikke om det finnes flere. Så jeg håpet jo på svar fra dette mennesket. Foretrekker å ta kontakt på epost, istedet for å ringe. Selv om jobben min går ut på å ringe, er det noe jeg helst vil slippe privat. Har tenkt tanken å kontakte noen i Sverige.

Hvordan ville dere gått fram videre nå? Kontakte noen i Sverige, sende ny mail til oppdretter i Norge? Nesten nødt til å ta en telefon? Blir det masete å kontakte vedkommende på nytt, burde jeg være mer tålmodig? Tenker på at hvis jeg kontakter noen i Sverige får jeg kanskje spørsmål om jeg har vært i kontakt med de/noen i Norge, og mulig de blir skeptiske og tror at jeg kontakter dem fordi jeg ble avvist av de i Norge.

(For meg virker det helt naturlig å være åpen for svenske oppdrettere uansett når det er så lite å ta av i Norge)

For alt jeg vet kan det hende at oppdretteren har lest e-posten, men ikke synes den er verdt å svare på. Men det ville vært rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg ville tatt en telefon jeg og spurt om vedkommende hadde mottatt din e-post. Hvis de ikke har det, så kan du jo småprate litt for å bli litt kjent også tilby deg å sende den på nytt, bekreft at du da har riktig adresse. Om de har mottatt den, men ikke svart så får du sikkert en grunn når du ringer. Hvis det bare beror på en "treghet i systemet" er det jo bare å vennlig oppmuntre de til å sende deg ett svar så snart de har anledning. Jeg hadde ikke oppfattet det som utidig masing, kun vennlig men intressert.

Edit: jeg ville nok ha sendt en tislvarende e-post til noen svensker også, det er aldri feil å bli bedre kjent med ett rasemiljø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vær mange årsaker for at man ikke får svar på eposten, og spesiellt i disse tider, er folk på ferie og ikke har data tilgjengelig. Jeg har selv skrevet mail til folk og ikke fått svar, og jeg skal ærlig innrømme at jeg føler at de ikke er interessert, hvis de ikke svarer. men er jeg veldig gira på denne oppdretteren, ringer jeg. Da vet jeg at jeg får svar ihvertfall, og med en samtale får man mye mer ut av enn skriftlig. Man får et bedre bilde av mennesket også. Jeg føler det ikke som masing i det hele tatt, du bare ringer og sier at du har sendt mail, og lurer på om den har kommet frem.

Enig med gråtass, skriv mailen og send til flere, også i andre land. Det har jeg gjort flere ganger. Da har man flere å velge imellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok ringt, men også kontaktet svenske oppdrettere. Det kan jo hende at denne oppdretteren helst vil snakke med evt valpekjøpere enten på tlf eller treffe de før h*n bestemmer seg for å ville selge valp til de. Noen er utrolig treige til å svare på mail, er ikke alle som bruker det daglig. Jeg ville ha ringt henne jeg, selv om du kanskje synes det er litt ubehagelig. Da får du også svar med en gang på spørsmål istedet for å måtte vente på svar på mail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk svar fra Sverige i dag, og virket som at hun ville selge til meg allerede nå siden hun snakker om en spesifikk valp hun har som er 8 uker.

Jeg var mest redd for om jeg ikke ville få grønt lys på rasen i det hele tatt, så det var ganske gode nyheter. Hun virket ganske seriøs også, og har drevet med oppdrett en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende da. Skal du dra og hilse på den eller? Spent på rasen jeg da! :icon_confused:

Det skader kanskje ikke å si hvilken rase det er. Det er Cattle Dog. Hun jeg fikk svar fra sa at jeg kunne komme og hilse på, og det frister i grunn.

Men har ikke lagt noen konkrete planer om besøk. Jeg kommer også til å se hva de andre svarer etter hvert, jeg skrev jo tross alt til alle sammen i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så artig! De virker som noen kule hunder. Lurer på hvor mye de har til felles med kelpien og aussien.

Jeg ser for meg at den er litt "tøffere", mer robust (der kommer nok Bull Terrier'n inn i bildet), men er absolutt ikke den rette til å svare på det. Bestilt en bok om rasen som jeg forhåpentligvis får om noen dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal du bruke Cattle Dog'en din til? Hva fikk deg til å bestemme deg for denne rasen? :icon_confused:

Lykke til med letingen etter den rette hunden hos di rette oppdretterene! :whistle:

Jeg vil bruke den til lydighet, og så er jeg åpen for andre "grener" også, og da er det en fordel at rasen virker veldig allsidig. Kommer til å bruke tiden framover til å lære mer om ulike aktiviteter og se hva som virker spennende. Det som er sikkert er at jeg vil bruke mye tid på hund.

Har ikke kommet så langt i prosessen, og er ikke slik at jeg skal ha hund i år (det er en umulighet). Så jeg har god tid på meg til å finne ut mer om hva jeg vil.

Cattle Dog'n virker klok og tar ting raskt, selv om det naturligvis kan gi noen utfordringer også. Virker som en stødig hund som er trygg på seg selv. En nervøs og fryktaggressiv hund vil jeg virkelig ikke ha, som kan være vanligere på noen raser. Vet at dette avhenger av meg som eier også, oppvekst og opplevelser osv.

Jeg synes jo at det er veldig flotte hunder også, spesielle og med mye sjarm. Passe stor, ser ikke ut til å kreve så mye vedlikehold av pelsen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende da, rasen vet jeg 0 om, så gleder meg til å følge dere etterhvert, når hunden er i hus. :icon_confused:

Hehe, gjett om jeg sitter og irriterer meg over at jeg ikke har kommet meg lengre med studier/jobb/bosted, så jeg kunne hatt hund allerede.

Gleder meg noe voldsomt, men må være fornuftig og vente. Bruker nok av tid på hund+nett uten å ha hund, nesten litt sært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende :icon_confused: Håper å lese mer om deg og hunden du får i fremtiden! Vet null og niks om denne rasen jeg også, så da er det ekstra spennende å "bli kjent med" den :whistle:

EDIT: Fant en rasebeskrivende video av Cattledog'en på Youtube:

Fine hunder da! Kraftige plugger. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende :whistle: Håper å lese mer om deg og hunden du får i fremtiden! Vet null og niks om denne rasen jeg også, så da er det ekstra spennende å "bli kjent med" den :)

EDIT: Fant en rasebeskrivende video av Cattledog'en på Youtube:

Fine hunder da! Kraftige plugger. :)

Den har jeg sett noen ganger allerede :icon_confused: Anbefaler

for de som har drøyt 8 min å slå ihjel :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hallo, det var synd å høre at du ikke fikk respons fra oppdretter. Jeg er ikke sikker på hvilken rase du ettelyser, men det bla henvist til Larry og Skidbooth, så jeg lurer på om det kan være Australian Cattledog du er på jakt etter. Er det tillfelle er vi bare to offisielle oppdrettere i norge, med kennelnavn. Det betyr ikke nødvendig vis at ikke flere har hat kull.

Er det ACD du er på jakt etter kan du kontakte meg på ok_corral@hotmail.com.

ELLER KONTAKT Svenska Australian Cattledog Klubb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey hey "A dose of dalmatian" kult da :lol: (men ser ikke noen likheter lenger hihi)

(fra den første youtubevideoen)

Høres ut som du må trene endel på at den ikke skal nappe og bite deg da? bare utifra videoen.

Har ikke akkurat kroppsbygningen til en Dalmatiner, men man kan jo tenke seg til hvor flekkene kommer fra :) klar over det med bitinga, men tror ikke det er noen umulig oppgave :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...