Gå til innhold
Hundesonen.no

Stor eller liten hund neste gang?

Wheaten terrier

Skal du ha liten eller stor neste gang?  

42 stemmer

1. 1.

• Miniatyr
      4
    • Ganske liten
      6
    • Mellomstor
      9
    • Stor
      12
    • Kjempe
      2
    • Aner ikke...
      9

Recommended Posts

Skrevet

Lurer veldig på dette selv...

Om min neste hund blir stor eller liten? Eller kanskje mellomstor?

Eller akkurat samme størrelse som den jeg har nå?

For noen ganger når jeg f.eks. ser en miniatyr tenker jeg

"Åh, skulle jammen hatt en sånn en liten en engang!"

Mens når jeg ser en skilkelig stor en tenker jeg

"Åh, skulle jammen hatt en sånn en stor kjempe!"

Her skribver jeg bare opp hva jeg kommer på i farten:

Noen fordeler med stor hund:

*Man føler seg som oftest mye tryggere med en stor hund med sin side en mørk kveld på tur enn en liten en

* Store hunder kan brukes til mer, som trekk og kløv

* Man kan lene seg over en stor hund som en pute :(

Noen ulemper med stor hund:

* Spiser mye mer

* Tar mye mer plass

* Trenger større bur, og du må evt. ha større bil

* En stor og lang hale fungerer veldig bra som støvsuger over stuebord

Fordeler med liten hund:

* Det er lette og ta med seg

* De trenger ofte mindre plass, mat og bur

* Fremmede og besøkende liker ofte minder ukjente hunder bedre enn store ukjente hunder (er min erfaring ihvertfall)

Ulemper med liten hund:

* De blir ofte seinere stuerene enn større raser (vet ikke så mye om det)

* Små hunder har ofte lettere for å gneldre enn større hunder

* En liten selskapshund er ikke særlig skremmende en mørk kveld du er på tur

Og dette var bare veldig få ulemper og fordeler med store og små hunder

Skrevet

Liker store best, og vil gjerne ha større! Men kanskje gå ned i mellomstor.. Ikke mindre enn det. Ikke lett å finne ut hvis du vil gå for begge deler, da får du nesten bare ikke tenke størrelse og heller rase og hvilken du faller for.

Skrevet

Blir mellomstor hund neste gang. Men det er fordi rasen som har de egenskapene vi ønsker oss er mellomstor. Å den størrelsen er egentlig det minste jeg vil gå siden vi driver mye med trekk å kløv.

Skrevet

Vet ikke jeg egentlig, liker ikke så småe hunder egentlig, men var på dyrebutikken en dag der kom det en liten chiahuahua(rett?) valp på 16 uker den var så nydelig å søt!. men aller helst blir det vel en mellomstor eller stor hund neste gang, men senere i livet :( blir det vel en kjempe :(

Skrevet

Jeg skal ha en dvergschnauzer til, så da blir det ganske liten hund på meg. Etter det tror jeg at jeg vil ha en standard schnauzer så da blir det en mellomstor.

* Store hunder kan brukes til mer, som trekk og kløv

Små hunder kan også brukes til kløv, bare det at de ikke klarer å bære så mye. Til sommeren så håper jeg å få lært Ero til å bære kløv.

Skrevet

Har ikke hatt hund, og har fremdeles ikke.. Men jeg skal ihvertfall ha en stor hund den dagen jeg skal ha... (noe som ikke blir så veldig lenge til tror jeg. :( )

Føler meg mye tryggere med en stor hund som kan skremme vekk skumlinger. :(

Vil gjerne ha en liten en etterhvert også (italiensk mynde, eller kanskje pom ), men skal ha en stor en itillegg.

Skrevet
Stor/mellomstor (da syns det ikke så veldig godt at den går dårlig i bånd :(

hahahahahahahahahahahaha!!!! :( den var god!!!! tro meg, det vises like godt! :( de billistene som kjørte forbi meg og ask da vi passerte en GS, trudde vel hunden hadde spist spinat eller no, det kunne ikke se veldig bra ut! og de billistene som så oss da ask fikk raptus i bånd ute på jorde, trudde sikkert bikkja var stein hakke gal! jeg regner ask som en mellomstor hun da..

Skrevet

Blir nok mest sannsynlig en liten miniatyr bull terrier :( på meg nestegang, men det blir noen år til da. Har også veldig lyst på en stor hund til på Balder sin størrelse slik at de kan trekke saccovogn sammen og slik, men det får vente til jeg har fått meg drømmehus på landet(småbruk) :(

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da får jeg prøve å se etter ett annet navn til den kommende valpen min da. Siden ingen av dem falt i smak. Har dere noen andre forslag på fine navn til tispe?
    • Hva gjør dere om 10-15 år? Kommer dere til å fortsette å ha ny hund da? Det er umulig å vite men hva tror dere? Hvor gamle er dere? Jeg selv aner ikke. Ser ingen liv utenom hund men nå har jeg hatt hund hele voksne liv. Men om jeg skal fortsette med hundetrening,kurs,utstilling vites ikke. Da må jeg ha noe annen hobby men jeg vet ikke hva. Hva tror dere dere skal?
    • Var ingen av dem fine?
    • Hvilket navn er finest av Emmy, Lilly eller Sally?
    • Det er variasjon i egenskaper innad i rasen, men generelt vil jeg påstå at Hovawarten er mer samlet mentalt. De skal ha arbeids- og samarbeidslyst. Til forskjell fra mange av gjeterne kan de nok virke litt sta og egenrådige, men mitt inntrykk er at det veldig ofte er fører som ikke har knekt koden for å motivere til samarbeid med en hund som gjerne arbeider selvstendig. Det som gjør at jeg tror hoffen kan passe deg ut i fra din beskrivelse av ønsker er: - "atletiske og friske bruksschäfere der «mykere» egenskaper vektlegges" - Hoffen er en generelt frisk rase, med en funksjonell bygning. Det finnes dessuten et enormt helseregister hvor det er god oversikt over forskjellige sykdommer.  -  "Hunden som jeg ser etter er atletisk og lett, elsker å bruke nesen til f eks smeller, fungerer bra til lydighet, veldig lite skarp og ikke like mye drifter og «heithet» som hos de heftigste bruksschäfere, men ellers med forventede egenskaper av en schäferhund i en sunn kropp." - dette er for meg egentlig essensen av en hoffe. De er veldig alsidige uten å være ekstreme, og perfekte som aktive familiehunder med kapasitet for langt mer. De er atletiske og holdbare (noe variasjon i størrelse er det). Elsker å bruke nesa og trener gjerne lydighet. Den gjennomsnittlige hoffen har lite skarphet. De har (og skal ha) en del drifter, men de aller fleste er mer moderate enn de heftigste bruksschäferne. Det en skal være klar over, er at det er en vokter. De skal dog ikke vokte på alt og alle. Mine følger for eksempel gjerne med på det som skjer utendørs, men varsler kun i veldig spesielle tilfeller (hvis det plutselig står en ukjent hund på gårdsplassen eller om det er unormal aktivitet på natta). De reagerer for eksempel ikke om det banker på døra. Lager ikke lyd når jeg kommer hjem eller om noen de kjenner kommer inn uanmeldt når jeg ikke er hjemme. Vet ikke hvor du holder til, men send meg en PM om du har spørsmål og/eller eventuelt ønsker å møte en eller flere hoffer så skal jeg finne noen i nærheten av deg
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...