GĂ„ til innhold
Hundesonen.no

Kveldstur i kajakk

Havana

Recommended Posts

Oi, sÄ stilig med hund i (vel, pÄ) kajakk! Gikk det greit Ä vende ham til det? Han ser jo noksÄ komfortabel og rolig ut pÄ bildene, liksom.

Han er et naturtalent og fant seg til rette pÄ kajakken med én gang. Han var sÄvidt med utpÄ i fjor, men han har ikke vÊrt med pÄ ordentlig tur fÞr i Är. PÄ tur sitter han enten og titter pÄ omgivelsene, eller sÄ legger han seg ned og hviler og kanskje t.o.m tar en liten blund :| Han blir veldig interessert hvis det flyr ender forbi, men det er ikke verre enn at han holder seg i ro. Men han har flytevest med line pÄ for sikkerhets skyld, slik at jeg kan hale han inn dersom han skulle for ivrig og jumper uti. Det har forelÞpig ikke skjedd.

I fjor, da kajakken var ny og Pablo var valp, hadde jeg kajakken stÄende i stua i et par dager. Han lurte fÞrst pÄ hva i all verden dette var, men fant fort ut at dette var den stÞrste og beste hundesenga han hadde sett :| Mulig at dette har vÊrt med pÄ Ä gjÞre han sÄ komfortabel med kajakken. Det er en oppblÄsbar kajakk, sÄ den er myk og fin Ä ligge pÄ (ikke 100% oppblÄst her):

kajakk9_pablo.jpg

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

SÄ herlige bilder Havana, og sÄ mÄ jeg jo bare si : Dudutle og dudÞtte sÄ utrolig vakker Pablo er :|

Ser ut som dere koser dere masse pÄ tur. Morsomt at han er med pÄ kajakktur da :|

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

SĂ„ herlige bilder! :|

Er disse oppblÄsbare kajakkene dyre? Og tÄler de endel?

Jeg har en AdvancedFrame1 ( http://advancedelements.com/advancedframe.html ) , som ligger pÄ ca. 6000-7000 kr. Jeg kjÞpte min ene pÄ en nettbutikk som jeg tror er nedlagt nÄ, og familien min har kjÞpt en pÄ http://www.luftkajakk.no. (Ikke verdens proffeste nettsider, men det gikk greit Ä handle der.)

Det finnes billigere oppblÄsbare kajakker ogsÄ - ned til et par tusenlapper som denne- men da fÄr du definitivt ikke den samme kvaliteten.

PÄ den jeg har er luftkamrene beskyttet med kraftig tekstil utenpÄ, i tillegg til det ytterste laget som bestÄr av tekstil pÄ oversiden og pvc pÄ undersiden. SÄ hvis noe skal lage hull, mÄ det trenge gjennom tre lag med kraftig materiale. Normale hundeklÞr burde f.eks ikke vÊre noe problem. Den er nok ikke like retningsstabil og rask som en stÞrre hardkajakk, men den har aluminiumsrammer foran og bak slik at den blir mer strÞmlinjeformet. Ellers ligger den stÞdig pÄ vannet og er lett Ä manÞvrere. Fordelen med en oppblÄsbar for min del er at den ikke er tyngre enn at jeg klarer Ä bÊre den alene, og den fÄr plass i kjellerboden og i bagasjerommet pÄ en bil. (Neida, jeg fÄr ikke provisjon :| )

Den modellen jeg har har god plass til en liten hund pÄ dekk. En mellomstor kan kanskje ogsÄ fÄ plass der (det kommer sikkert litt an pÄ hunden), men hvis jeg skulle ha med en stÞrre hund, ville jeg gÄtt for en av de stÞrre modellene.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

HÞres veldig interessant ut, og de virker jo praktiske mtp Ä fÄ med seg. Det er vel det som er hovedgrunnen til at jeg vurderer en slik om jeg skal kjÞpe kajakk (har veeldig lyst, men Þkonomien setter begrensninger der enn sÄ lenge), at de er veldig enkle Ä ta med seg "overalt".

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Ja d sÄ kjeeempeherlig ut! Skulle gitt mye nÄ for Ä ha et slikt vann Ä bade i.. :|

Tro meg, jeg har betalt prisen i form av mygg- og kleggestikk :| Er tilbake i byen nÄ, men lengter tilbake til tross for smÄ blodsugere.

SÄ herlige bilder Havana, og sÄ mÄ jeg jo bare si : Dudutle og dudÞtte sÄ utrolig vakker Pablo er :|

Ser ut som dere koser dere masse pÄ tur. Morsomt at han er med pÄ kajakktur da :|

Takker for komplimenter :D

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

SÄ deilig det sÄ ut! Herlig Pablo er der han ligger :|

SÄ ut som en veldig fin kajakk, men vil tro at det er hadde blitt veldig vanskelig Ä ha med min "lille" hund oppi der. FÄr vel holde oss til kanoen vÄr forelÞpig.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

SĂ„ fint!

OT: Hva er forskjell pÄ kano og kajakk? :|

En kano er Äpen, bredere og har plass til mer folk og bagasje: Slik

Den padles med en enkel Äre: Slik

En kajakk er smalere, raskere og har som regel sitteplass til én, evt. to personer: Slik

Den padles med en dobbelt Äre: Slik

Det finnes mange typer kajakker fra lange, slanke havkajakker til litt kortere og bredere fritidskajakker, til bittesmÄ for ekstremsport.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

En kano er Äpen, bredere og har plass til mer folk og bagasje: Slik

Den padles med en enkel Äre: Slik

En kajakk er smalere, raskere og har som regel sitteplass til én, evt. to personer: Slik

Den padles med en dobbelt Äre: Slik

Det finnes mange typer kajakker fra lange, slanke havkajakker til litt kortere og bredere fritidskajakker, til bittesmÄ for ekstremsport.

Det var det jeg trodde :| Jeg har padlet kano da, og Lars Monsen bruker kajakk :|

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

SĂ„ veldig koselig ut.

Paddlet i kano nÄ for noen uker siden, nydelig Ä bare se pÄ naturen :P

Hvor var det dere paddlet?

Vi padlet pÄ en leirskole, pÄ ett vann i vest-Finnmark :) Jeg tror jeg padlet alene, vÊrtfall med 2-3 i kanoen :)

Edit: Å, jeg trodde du mente meg :D

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

SĂ„ veldig koselig ut.

Paddlet i kano nÄ for noen uker siden, nydelig Ä bare se pÄ naturen :)

Hvor var det dere paddlet?

Vi padlet pÄ Eikern i Buskerud.

Ja, det er herlig Ä bare gli bortover vannet og nyte landskapet. Kjempefin mÄte Ä koble ut pÄ :)

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Er du ikke litt redd for Ă„ miste kameraet? :)

Hehe, jeg kan vÊre sikkelig klÞnete og vurderte saken fÞr jeg tok med meg kameraet i kajakken. Min konklusjon: Hva skal jeg med et kamera hvis jeg skal vÊre sÄ redd for Ä miste/Þdelegge det at jeg ikke tÞr Ä bruke det? Det er sÄ mange flotte motiver ute pÄ vannet, og det er bedre Ä fÄ tatt mange fine bilder og kanskje miste kameraet i vannet en eller annen gang, enn at det blir liggende hjemme og stÞve ned.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Vi padlet pÄ en leirskole, pÄ ett vann i vest-Finnmark :) Jeg tror jeg padlet alene, vÊrtfall med 2-3 i kanoen :)

Edit: Å, jeg trodde du mente meg :D

Jeg paddlet ogsÄ, nÄr jeg var pÄ leirskole i hÄlandsdalen. I bloggen til Kaisa stÄr det faktisk om de 4 dagene jeg var der.

Vi paddlet til Kikedalen, noen som har paddlet der fĂžr?

Vi padlet pÄ Eikern i Buskerud.

Ja, det er herlig Ä bare gli bortover vannet og nyte landskapet. Kjempefin mÄte Ä koble ut pÄ :P

SĂ„ veldig fint ut der! Har du paddlet i kano Ă„ fĂžr?

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Arkivert

Dette emnet er nÄ arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Personlig er jeg veldig glad i bichon-rasene, selv om de krever litt klipping og bĂžrsting. Med riktig sosialisering og trening sĂ„ er de fine familiehunder som kan vĂŠre med pĂ„ det meste. Om dere lener mot spaniel sĂ„ synes jeg personlig at springeren er et bedre valg. Cockeren og de mindre (king charles og cavalier) har mye helseproblemer. De er fine familiehunder, men krever ogsĂ„ litt pelsstell. Shetland sheepdog kan vĂŠre et alternativ. Hvis dere ikke vil ha pelsstell i det hele tatt sĂ„ ta en titt pĂ„ dansk/svensk gĂ„rdshund. De kan bjeffe nĂ„r det kommer besĂžk, gĂ„r folk pĂ„ veien, osv. men ikke noe mer enn de fleste andre smĂ„ raser. De er glatthĂ„ret, men rĂžyter da korte hĂ„r minst et par ganger i Ă„ret, som er normalt for alle rĂžytende raser. De er aktive og trenger bĂ„de fysisk og mental aktivisering, og kan kanskje minne litt om beagle hvis det er utseende som trekker der. Mellompuddel eller dvergpuddel er morsomme og allsidige hunder, de mĂ„ klippes/bĂžrstes.
    • Takk for utfyllende svar og gode rĂ„d!  Hvis vi skulle se pĂ„ en mindre hund, er det noen raser du vil anbefale da?   Hvis vi lener mot spaniel: vil en cocker spaniel eller springer spaniel vĂŠre et bedre valg? 
    • Har jobbet i kafĂ© tidligere, og etter det jeg kan huske sĂ„ benyttet vi oss av et spesifikt middel for Ă„ blĂžtlegge bestikk i noen minutter fĂžr steamer. Het vel «Dip-It» eller noe sĂ„nt.
    • Det ser jo ut som at det virker Ă„ bruke strup, men jeg Ăžnsker ikke Ă„ bruke det pĂ„ hundene mine uansett. Mykere metoder tar nok lengre tid, og krever sikkert mer av meg som hundefĂžrer, men jeg Ăžnsker heller Ă„ legge inn den innsatsen enn Ă„ pĂ„fĂžre smerte pĂ„ hundene mine. Hva forskning sier er ikke sĂ„ relevant for meg, nĂ„r jeg ser at jeg klarer Ă„ oppnĂ„ det jeg Ăžnsker uten Ă„ bruke brutale metoder sĂ„ gjĂžr jeg selvsagt det.  Ingen av mine hunder er enkle typer, sĂ„ nĂ„r det gĂ„r an Ă„ fĂ„ de til Ă„ fungere godt uten bruk av vold sĂ„ tenker jeg det skal vĂŠre mulig for de fleste. 
    • Det er veldig lenge siden jeg har brukt noe slik(da jeg gikk pĂ„ folkehĂžyskole for 20+ Ă„r siden). Men jeg husker at man skulle skylle fĂžr man satte inn i maskinen. Jeg fant ogsĂ„ dette, om det er til noe hjelp; Oppvaskmaskin til industri: Slik fĂ„r du best resultat - Machine Products StorkjĂžkken AS
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...