Gå til innhold
Hundesonen.no

Oi, nå var jeg plutselig blitt hundeeier!


Bear

Recommended Posts

I dag skulle samboeren min dra for å se på en liten dachs tispevalp.

Og tror dere jammen med ikke at hun kom hjem med 2!?!?!?

Så fra å være på planleggingen ved dagens start er jeg altså blitt dobbel hundeeier nå ved kveldstid.

Men herregud, for noen sjarmtroll, kan ikke akkuratt klandre henne...

Bilder kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips - skill dem mye fra hverandre - tren dem masse hver for seg! Ellers vil de knytte seg til hverandre og ikke så mye til dere (det er naturlig, de er jo samme dyreslag) - og i tillegg kunne bli vanvittig avhengig av hverandre! Så der får dere masse jobb!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir en del jobb nå ja, akkurat som om det ikke er nok jobb med en... ha ha ha... men men.. =)

Skal skille de masse ja... =)

Misunner ikke dere jobben nei! :D *synes valper er pyton å leve med, godt at de er så søte for da orker man dem allikevel*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer et par raske bilder

Her er hun første, og minste... Litt roligere, men tydelig den dominante av de... Hun heter for øyeblikket Madonna

003.jpg

Ett til av "Madonna" *grøsser ved navnevalget*

006.jpg

Og her kommer hun andre, som er litt større, villere og en skikkelig klovn.

016.jpg

Hun heter forøvring Montana *dobbelgrøss*

015.jpg

Navnene falt ikke helt i smak hos meg da, så skal jobbe med det.. hehehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 stk strihåret Dachs ja, gratulerer så mye med valper,

ikke for å virke negativ, men dette høres ut som et utrolig impulsivt hundekjøp. Håper dere er klar over hva slags jobb som venter dere, så på listen på ønsker/krav du hadde til hund, så ikke akkuratt for meg en strihåret Dachs utifra de ønskene.

Uansett... gratulerer igjen, valpene er som flest, helt skjønne :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja skal ærlig inrømme at det ble litt impulsivt. Var jo egentlig bare i planleggingsfasen.

Men er klar over hvilken jobb dette innebærer og er fult instillt på at dette skal fungere, det er inget annet alternativ for å si det slik.

De ble hentet en times tid utenfor oslo.

Jeg har helt smeltet for hun største... Hun er "min"... Mest min iallefall... hihi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har klart å snakke fra de navnene nå... hehe. Og ett navn er i boks. "Min" skal altså hete Laura.

Hva den andre blir hetende gjenstår å ser... men pernille er oppe for diskusjon, og det er jo bare dritsøtt så jeg krysser fingrene for det... hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skeptisk til det her, men ønsker dere lykke til. To valper blir en kjempejobb. Stusser også på at hun plutselig tar med to hunder hjem uten å ha klarert det med deg, hadde dere snakket noe særlig om å eventuelt ta to valper, eller? Det er noe dere burde snakket mye om på forhånd.

Valpene er søte da, så kan jo skjønne at samboeren din ble fristet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at folk gjerne blir litt skeptisk. Og det har dere jo full rett til å bli. :)

Men dette kommer til å gå så bra så, strev og jobb blir det nok ja og det er vi fult forberedt på.

Fikk jo vite litt mer hvorfor hun endte opp med to hunder og siden vi har tid og kapasitet til det forstår jeg godt at hun tok med begge to.

Valpene hadde nemlig bodd de siste ukene nede i kjelleren til en eldre dame og det var ikke lett for verken henne, og heller ikke valpene kan jeg tenke meg. Hun slet med dårlig økonomi, men på tross av dette brukte hun det hun hadde på valpene (de fikk skikkelig bra fôr og hadde alt de trengte) så hun hadde så vidt nok til seg selv.

Og for en dame på nesten 70 er det nok stress å ha en haug med valper som krever både det ene og det andre.

Er mer til historien, men det tar jeg ikke her. :)

Fikk litt vondt av damen, for hun var jo skikkelig godhjertet og snill.

Valpene forøvrig er frisk og fin, trygg både sosialt og ute blandt lyder andre mennesker og andre dyr.

Fikk også med div attester og stamtavle så er ikke noe hvis-vass...

Men var litt småtrist historie... Hadde jeg vært der hadde jeg nok gjort det samme, impulsivt eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nydelige de er begge to, likte Laura utrolig godt, det uttrykket da!

Nå må dere lære dere å nappe, og det er morsomt! Start litt i det små så tidlig som mulig!

Jeg har også to som er søsken, men ikke kullsøsken. Valpen var vel 1,5 da hun kom til oss, hun var 4,5 år.

Det er mer jobb med to, med dog dobbel glede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønne valper. Kan forstå man faller for to og tar det med. Er ikke skeptisk til dere som eiere, en veldig veldig veldig skeptisk til oppdretere som selger to valper til en person. Men men, gjort er gjort, at oppdretter ikke er helt med, dt kan ikke dere for.

Kos dere med valpene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen søte små! Og at dere valgte 2 er i mine øyne bare positivt. De kommer nok til å trives i hverandre og deres selskap. Kan også legge til at om jeg skulle hatt en dachs skulle den uten tvil hetet HOTDOG!

edit: skriveleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nommin, så herlige :)

Dere hadde jo allerede planer om hund, så hvorfor ikke? :)

Dagen før jeg hentet min hund sa jeg at jeg skulle aldri ha hund. Og skulle jeg funnet rase etter mitt behov så ville jeg hatt en hund på hjul og med snor i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag skulle samboeren min dra for å se på en liten dachs tispevalp.

Og tror dere jammen med ikke at hun kom hjem med 2!?!?!?

Så fra å være på planleggingen ved dagens start er jeg altså blitt dobbel hundeeier nå ved kveldstid.

Men herregud, for noen sjarmtroll, kan ikke akkuratt klandre henne...

Bilder kommer.

Må innrømme at jeg synes dere er klin gærne, men jeg krysser fingrene for at dere klarer oppgaven slik at hundene får et godt liv og dere et godt hundehold.

Ellers henger jeg meg på rådet til TonjeM: Skill dem *mye*! (Som i med hver sin eier, mener selvfølgelig ikke å la dem komme ut av kottet annenhver dag, hehe.) Adskilte treninger og adskilte turer er viktig. Og ro-tid, masse ro hvor ikke den ene kravler på den andre. Jeg ser hvor viktig det er for mine hunder, og de har to års forskjell.

Veldig god idé at dere har ansvar for hver deres, som jeg forstod utifra innlegget ditt.

Lykke til, og ikke svikt dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpene forøvrig er frisk og fin, trygg både sosialt og ute blandt lyder andre mennesker og andre dyr.

Fikk også med div attester og stamtavle så er ikke noe hvis-vass...

Men var litt småtrist historie... Hadde jeg vært der hadde jeg nok gjort det samme, impulsivt eller ikke.

Gratulerer med valper - vi har selv hatt søskenpar flere ganger, så jeg kjenner godt til det på godt og vondt. Jeg må bare få understreke de andres innlegg om betydningen av å sosialisere også hver for seg, vi har gang på gang sett hvor utrolig knyttet de blir til hverandre og hvordan de endrer seg når de må være fra hverandre.

Hvis dere fikk med stamtavle nå, betyr jo det at valpene er registrert i NKK. Valper skal registreres med eier, altså må valpene være registrert med noen andre eiere enn dere (siden dere fikk dem først i går). Da er det viktig at dere får foretatt eierskifte, slik at dere blir lovmessige eiere av hundene. Den som er oppgitt som eier på stamtavla må underskrive på eierskifteskjemaet for at NKK og Dyreidentitet skal godta eierskiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...