Gå til innhold
Hundesonen.no

Pinscher


Gry83

Recommended Posts

Jeg vurderer Pinscher som min neste hund, og lurer derfor på- hvordan er denne rasen...?

Di siste 2 årene har jeg lest alt som leses kan om denne rasen så jeg føler jeg kjenner den veldig godt etterhvert. Men, jeg har aldri faktisk møtt en Pinscher, ikke får sett hvordan denne rasen er i levende live.

Kan noen fortelle meg hvordan det er å leve med en Pinscher...?

Jeg vet det er en aktiv rase, men tåler den en rolig dag innimellom uten å bli veldig rastløs/masete?

Er den sosial blandt andre hunder, vil den trives f.eks på et hundetreff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er pinscherklubbens sider nede, men et nytt forum er startet her: http://norskpinscherklubb.norwegianforum.net

Pinscheren er en vakt- og stallhund, som elsker kos og oppmerksomhet. De klarer seg fint en dag uten aktivitet, og er veldig sosial. Den skal såklart være reservert mot fremmede, men kjente tar de i mot med alt de har av poter og tunge.

Det er såvidt jeg vet noen i stavangerområdet. Er også ei fra Karmøy som får valp om nøyaktig 8 uker... :D Men hun bor i Oslo da (men skal være i Karmøy i sommer. Du får ta en titt på pinscherforumet).

Ellers vil de gi deg mange gode svar på raseforumet. Rasemiljøet er noe av det bedre jeg har vært borti, og det skader jo heller ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg møtte ei som hadde en, og vi var på kurs ilag. En fin liten hund- Syns ikke den var så veldig annerledes enn dobermann egentlig, bortsett fra i mindra skala. Vanskelig å beskrive egentlig, man bare ser det på dem .hehe

Aktiv er de ihvertfall.

Nå ble jeg nysgjerrig. Kurs hvor? Evt. hva het pinscheren? :D

De er relativt aktive, men kan det med å sløve også. Jeg vil si middels, men trenger da noe hodearbeid, ikke bare løping. Og kan fint læres opp til å sky regn. :D Og så må de kles litt på om vinteren når det blir kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for masse nyttig info! :)

Jeg hører at dem ikke liker å ha andre hunder på "sitt" territorium, at dem da blir territoriale og agressive. Stemmer dette? Kan jeg ikke ha besøk av andre med hund dersom jeg har en Pinscher i hus... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er såvidt jeg vet noen i stavangerområdet. Er også ei fra Karmøy som får valp om nøyaktig 8 uker... :) Men hun bor i Oslo da (men skal være i Karmøy i sommer. Du får ta en titt på pinscherforumet).

Så artig at det er ei fra Karmøy som venter Pinscher! Har ikke møtt eneneste en her til nå... Kanskje jeg kan treffe henne og hennes Pinscher da, hvis hun har h/h med seg en annen gang hun skal til Karmøy. :) Jeg skal registrere meg på Pinscherformumet etterpå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei venninde som har pincher, og jeg har passet den en del.. Søt liten hund:) Har ikke opplevd henne som territorial ovenfor andre hunder, ikke noe mer enn det som kan være vanlig overnfor mat og sånn.. Min whippet er nesten værre.. hihi.. Veldig søt og hengiven, og egentlig (sånn som jeg ser det) slett ikke helt ulik min whippet faktisk..

Søte hunder, og tror (selv om ikke den jeg kjenner er det sånn veldig..) og har forstått det sånn at de er ganske lettlærte og treningsvillige..:)

Hu jeg kjenner er ikke spesielt krevende mosjons, og treningsmessig.. sover gjerne til 4 på ettermiddagen, og sier fryktelig "neitakk" om det regner.. hihi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for masse nyttig info! :)

Jeg hører at dem ikke liker å ha andre hunder på "sitt" territorium, at dem da blir territoriale og agressive. Stemmer dette? Kan jeg ikke ha besøk av andre med hund dersom jeg har en Pinscher i hus... :)

Den erfaringen har ikke jeg. Jeg har en venninne med to pinschere, og de gutta er mer enn overlykkelige for å få besøk av andre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi her var det mye interessant om Pinscheren! Ser etter en korthåret hund som det er litt størrelse på (ihvertfall ikke mindre en pinscher) og de virker jo supre egentlig!

Jeg får vel dra ut å møte noen eller noe! Og likte det med stallhund, da jeg driver med hest!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei venninde som har pincher, og jeg har passet den en del.. Søt liten hund:) Har ikke opplevd henne som territorial ovenfor andre hunder, ikke noe mer enn det som kan være vanlig overnfor mat og sånn.. Min whippet er nesten værre.. hihi.. Veldig søt og hengiven, og egentlig (sånn som jeg ser det) slett ikke helt ulik min whippet faktisk..

Søte hunder, og tror (selv om ikke den jeg kjenner er det sånn veldig..) og har forstått det sånn at de er ganske lettlærte og treningsvillige..:)

Hu jeg kjenner er ikke spesielt krevende mosjons, og treningsmessig.. sover gjerne til 4 på ettermiddagen, og sier fryktelig "neitakk" om det regner.. hihi..

Høres bra ut :) Jeg liker å være nokså aktiv, gå tur, dra på hundetreff og fellestreninger (planen er å prøve meg på lydighet, målet er hvertfall å ta bronsemerket foreløbig, og kanskje også agility sånn for morro skyld) men samtidig så synes jeg det er greit med en hund som tåler å være i ro en dag innimellom uten å plages av det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den erfaringen har ikke jeg. Jeg har en venninne med to pinschere, og de gutta er mer enn overlykkelige for å få besøk av andre hunder.

Det er bra. Jeg fikk høre at dem ikke tålte å ha andre hunder på sitt territorium av en som eide en hannhund... Det synes jeg var litt rart, siden ingen av oppdretterne jeg har vert i kontakt med har nevnt dette. Den ene sa at dem funket best om dem traff andre hunder på nøytralt område riktignok, men... Mens den andre sa at dem hadde kenneltreff både titt og ofte og aldri opplevde noe knuffing mellom hundene i det hele tatt, at dem var veldig sosiale av seg. Så det er litt forskjellige meninger ute å går. :) Men det kan jo være forskjell på individer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt en fantastisk rase! De går kanskje mer på 2 ben en på 4 i valpetiden men det er jo dem i ett nøtteskall;)

Hihi, jeg hørte at dem var veldig aktive de 2 første årene ja. :) Men jeg er vant med Border Collie (blanding) så jeg er vant med (og trives med) aktiv hund. Hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med territorie og møte andre hunder er ikke en rasetypisk ting, men noe som kan gjelde alle hunder. Absolutt ikke typisk for noen av pinscherene jeg kjenner ihvertfall. Men det er såklart avhengig av individer og trening også.

Jeg skjønner at du har pratet med folk om det, og jeg ville nok hørt mer på oppdretterne. :)

Jeg tror en pinscher vil passe deg fint, ut ifra det du skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres ut som en pinscher vil få det fint hos deg :)

Jeg har bare skumlest gjennom tråden her, men så ikke at noen hadde nevnt pipinga *flire* det varierer nok veldig fra hund til hund, men som med doberen kan de være noen skikkelige pipedyr. Det hadde jeg tatt tak i fra starten om du ser tendensene. Også kan de få en kraftig reaksjon på vaksine, men det skal oppdretter vite alt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også hørt det med pipingen. Den jeg møtte var slik. Nok en likhet med dobberen. altså dette er ikke basert kun ut ifra en hund. men også det jeg har hørt.

jeg fikk også skeptiske reaksjoner da jeg vurderte pincher en gang, at flere mente det var en skarp hund, værre en dobermann, men spørs om dette var før i tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er ikke spesielt skarpe nei.

Men det med pipingen er et poeng. Nå har ikke jeg vært borti veldig pipete pinschere, men det er jo fordi jeg treffer de fleste på tur og rasetreff, og da er det jo ikke noe å pipe for. :) Den jeg passet litt pep noe. Så det er noe man bør være obs og forberedt på. Men igjen, bc har jo også den greia...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for masse nyttig info! :)

Jeg hører at dem ikke liker å ha andre hunder på "sitt" territorium, at dem da blir territoriale og agressive. Stemmer dette? Kan jeg ikke ha besøk av andre med hund dersom jeg har en Pinscher i hus... :)

Ser du har fått mange udelt positive tilbakemeldinger her.

Har ikke selv Pinscher, men en nabo hadde. Min erfaring kan derfor rimelig enkelt punkteres som ufullstendig, men kanskje kan den være nyttig likevel? Hunden var blid mot sin eier, men med et heftig jaktinstinkt, og ganske territoriell i møte med andre (godlynte og logrende) hunder i nabolaget. Det er selvsagt mulig eieren (hyggelig ung mann) hadde vært for ettergivende, slapp oppdragelse etc. Kanskje er Pinschern krevende å oppdra?

Dessverre har dette daglige synet av en gneldrende og tannflerrende pinscher, med sin lettere beskjemmede eier i hælene, for all tid skremt meg vekk fra denne rasen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ofte at hva som er positivt eller negativt i en rase ofte kommer an på hva man vil ha eller ikke. Pinscheren er en vakthund. Den har vaktinstinkt, og det kan dempes eller forsterkes fra valpestadiet av. Det er fullt mulig å få en pinscher som gjør og flekker tenner når noen nærmer seg eiendommen dens. Noen ser dette som en positiv ting. De fleste pinschere passer på sitt og sine, noe som ofte betyr at de varsler når det kommer folk, ringer på, etc. De angriper ikke.

Jeg har selv dansk/svensk gårdshund, som er en pinscherrase. Han varsler kraftig når det ringer på døra, bjeffer litt når det kommer folk, men ville aldri finne på å true et menneske. Når jeg har ham i bånd, eller han sitter på fanget o.l. kan han være ganske skarp mot andre hunder som kommer nær. Dette er skyldes nok delvis fryktaggresjon, men også vaktinstinktet. Når han er løs og litt unna meg er det ingen problemer.

Pinscheren var også ofte rottejeger på gårdene, og har jaktinstinkt, da gjerne på små dyr. Men jeg kjenner også folk som har eller har hatt både katt og kanin sammen med pinscher og de har vært gode venner.

Som sagt, negativt og positivt er hva man gjør det til. Om man ikke til ha vakt eller jakt i en hund, så er pinscher helt feil rase. Om man ikke vil ha gjeting er bc helt feil rase. Om man ikke vil ha pelsstell er collie helt feil rase. osv...

Det finnes ikke negative og positive egenskaper, det finnes bare egenskaper. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med territorie og møte andre hunder er ikke en rasetypisk ting, men noe som kan gjelde alle hunder. Absolutt ikke typisk for noen av pinscherene jeg kjenner ihvertfall. Men det er såklart avhengig av individer og trening også.

Jeg skjønner at du har pratet med folk om det, og jeg ville nok hørt mer på oppdretterne. :)

Jeg tror en pinscher vil passe deg fint, ut ifra det du skriver.

Fint å høre at det ikke er noe rasetypisk da, men at det kommer an på individet :)

Jeg tror også at en Pinscher vil passe meg bra, utifra det jeg har lært om den. Så får jeg håpe at det blir full klaff dersom jeg ender opp med Pinscher. :) Det står mellom den og en annen rase, jeg liker begge to veldig godt, så har egentlig bare lagt det i skjebnens hender hvilken av de 2 rasene det blir. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piping, mener dere sånn Border collie type piping?

Sånn hvis vi er på tur og stopper i 5 minutter for å prate med noen så står hunden å piper rastløst "kan vi ikke gå videre nå daaaaa!?" :)

Og sånn jeg-blir-så-glad-når-det-kommer-besøk-at-jeg-må-pipe-for-å-klare-å-beherske-meg-piping? :)

Min forrige hund i et nøtteskall. :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har fått mange udelt positive tilbakemeldinger her.

Har ikke selv Pinscher, men en nabo hadde. Min erfaring kan derfor rimelig enkelt punkteres som ufullstendig, men kanskje kan den være nyttig likevel? Hunden var blid mot sin eier, men med et heftig jaktinstinkt, og ganske territoriell i møte med andre (godlynte og logrende) hunder i nabolaget. Det er selvsagt mulig eieren (hyggelig ung mann) hadde vært for ettergivende, slapp oppdragelse etc. Kanskje er Pinschern krevende å oppdra?

Dessverre har dette daglige synet av en gneldrende og tannflerrende pinscher, med sin lettere beskjemmede eier i hælene, for all tid skremt meg vekk fra denne rasen. :)

Skjønner godt at du ikke fikk noe videre godt inntrykk av rasen dersom det individet du møtte oppførte seg sånn nei. :) Men jeg velger å tro at dette er individuelt, og mer unntaket enn regelen... Det finnes "ustabile" individer i alle raser. :)

Kommer nok mye an på oppdragelse også, som du sier. Kanskje noen kan svare på om Pinscheren er en vanskelig rase å oppdra? :) Jeg har forstått det sånn at dem er veldig lette og trene, men kan fort gå "lei" sånn at korte økter fungerer best. Stemmer dette?

Simira: Er helt enig det du sier. Om man vil dempe eller forsterke egenskapene som rasen er født med er opp til hver enkelt hundeeier.

Personlig liker jeg at hunden sier ifra når det kommer folk, men 2-3-4 varselsbjeff er nok, jeg tilater ikke ustoppelig gneldring.

Jaktinnstinktet kommer jeg nok til å dempe så godt jeg kan. Hvordan er forresten Pinschere å ha løse på tur? Stikker dem dersom dem får teften av/synet av villt, eller holder dem seg i nærheten av eieren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lenge vurdert pinscher som hund nr.2! Utrolig flotte hunder :) Det jeg har lest av pinschereiere på forum er at rasen lærer kjapt, men er avhengig av en "godt oppbygd" forsterker. Altså noe hunden fra valp av er blitt vant til og som den vil gjøre alt for å få! F.eks en leke (som selvsagt ikke er tilgjengelig for hunden utenom treningene, da vil den jo miste sin interesse).

Det jeg er mest skeptisk til er vaktegenskapene. Jeg har en hund som har store tendenser til å bjeffe på det meste den hører og ser utenfor, og med en valp med naturlige vaktegenskaper i hus er jeg redd den undøvendige bjeffingen lett vil smitte over på valpen, og jeg får enda en gneldrebikkje...

Utenom dette, pluss det at den med sin tynne pels kan fryse om vinteren (er jo bare å hive på et dekken), og at den kan reagere kraftig på vaksiner så ser jeg bare positive ting ved rasen; lettstelt, meget allsidig, praktisk størrelse, vakker og noe reservert (ja, jeg ser på det som positivt i forhold til min flat som lett mister fokus på treningen fordi den vil hilse på alle menneskene...*sukk*).

Jeg står litt fast ang. valg av rase... Må nok treffe flere individer først og snakke med noen oppdrettere. Hvilke har du vært i kontakt med forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...