Gå til innhold
Hundesonen.no

Naturlig steinhalsbånd


Recommended Posts

Ah! Men det jeg er litt redd for er at det skal bli ødelagt i lek med andre hunder? (Milla driver ofte og biter i nakken på Zorba når hun vill leke...) Men da blir jo dette halsbåndet mye biligere, så da skal dette absolutt bestilles!

Men jeg tenker, skal jeg bestillet det så det er stramt, eller slik at det "henger" rundt halsen?

Gjør som det står på siden, mål halsomkrets og ta av noen cm. Det er strikkbånd, så det er enkelt å ta av og på.

Om Milla biter i nakken, er det mye bedre om steinhalsbåndet blir ødelagt enn at Milla svelger masse giftstoffer som det er i Scalibor.

De biter hverandre i nakken her og(og drar hverandre bortover stuegulvet), men ingen av de er ødelagt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar
Gjør som det står på siden, mål halsomkrets og ta av noen cm. Det er strikkbånd, så det er enkelt å ta av og på.

Om Milla biter i nakken, er det mye bedre om steinhalsbåndet blir ødelagt enn at Milla svelger masse giftstoffer som det er i Scalibor.

De biter hverandre i nakken her og(og drar hverandre bortover stuegulvet), men ingen av de er ødelagt...

Fint og høre at de kan leke uten og få halsbåndene ødelagt.

"MÄT SÅ HÄR: mät hunden runt halsen, och dra av 2cm. på en liten hund och 5cm. på en stor. Det måttet uppger du vid beställning. Då har du plats att knyta det bifogade resårbandet, så du kan trä på halsbandet över huvudet utan att knyta upp

TIPS:Om du gnider halsbandet mot pälsen innan du sätter på det,blir det laddat och fungerar direkt."

Jeg kjønte ikke den helt, anyone oversett? :icon_redface:

Skal jeg ta av 5cm? Altså bestille 35cm, men da må det jo bli stramt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint og høre at de kan leke uten og få halsbåndene ødelagt.

"MÄT SÅ HÄR: mät hunden runt halsen, och dra av 2cm. på en liten hund och 5cm. på en stor. Det måttet uppger du vid beställning. Då har du plats att knyta det bifogade resårbandet, så du kan trä på halsbandet över huvudet utan att knyta upp

TIPS:Om du gnider halsbandet mot pälsen innan du sätter på det,blir det laddat och fungerar direkt."

Jeg kjønte ikke den helt, anyone oversett? :icon_redface:

Skal jeg ta av 5cm? Altså bestille 35cm, men da må det jo bli stramt!

Som jeg skrev over her, så er det riktig ja. Halsbåndet skal sitte løst, men det er strikk mellom endene på halsbåndet - så det blir stort nok :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Martine.. Du nevnte at det ikke hadde funket på Blondie? Hadde hun MYE og tykk krave? eller? hmmm..

Jepp, hun hadde masse masse pels. Har ikke sett Bridie så mange ganger, men over dobbelt så mye... Kastreringen hadde en skikkelig effekt på pelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten mini-update så langt:

Ebba har hatt på halsbandet sitt i ca. 1 uke nå. Første dagen jeg "ladet" halsbåndet og tok det på henne gikk det 2-3 sekunder før en liten flått kom krypende ut av pelsen i nakken... Jeg brant jævelen og satt litt undrende og fulgte med etter flere eklinger. Jeg tenkte at det var et pussig sammentreff... :icon_redface:

Nå en uke etterpå har vi enda ikke funnet en eneste flått på henne - verken krypende eller festet!? Helt merkelig, dette...

Vanligvis finner vi minst 1 krypende flått på henne etter hver tur - og nå har vi altså ikke funnet en eneste på hele uka... :lol:

Ebba har ganske mye pels rundt hals/nakke - men hun har mye underull og ikke egentlig så mye dekkpels. Jeg lurer på om det har noe å si på effekten hva slags pels hunden har der smykket treffer? Kanskje effekten blir dårligere mot lang dekkpels? :lol:

I hvertfall - for de som vil teste - sjekk tradera for auksjoner på halsband. Det ligger mange ulike størrelser ute - og de selges for alt fra 100-300,- svenske.

Her er det en ny selger med flere størrelser ute:

Fästinghalsband med bärnsten till hund

Og denne damen kjøpte jeg av - Mias10 - hun har bedre pris enn den som er linket til først her - og hun har åpent kjøp i en uke fra du mottar varen. Jeg ba om å få betale via PayPal og det fikset hun kjapt. :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, hun hadde masse masse pels. Har ikke sett Bridie så mange ganger, men over dobbelt så mye... Kastreringen hadde en skikkelig effekt på pelsen.

Ahh okei. Da kommer jeg nok til å bestille tenker jeg. Bridie har ikke på langt nær så mye pels :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Sølve har hatt på sitt halsbånd (vovB fra Elvingsson) i ca 3 uker nå, og den eneste flåtten jeg har sett på han var en liten sak som kravlet på ryggen hans og ikke hadde satt seg, det så nesten ut som den ville av ;)

Jeg er kjempe fornøyd med halsbåndet og det får virkelig kjørt seg siden jeg bor i verste flåttland og vi går ofte tur i skogen (helst en gang om dagen). Bestevenninnen min går tur de samme stedene og plukket 10 flått av hver av sine to hunder etter sist skogstur, hennes hunder er "beskyttet" av henholdsvis Scalibor på den ene og Frontline på den andre :ahappy:

Den eneste ulempen er at halsbåndet floker en del i nakken på Sølve, men sånn er det jo i grunn med halsbånd på puddelpels - og til tross for hyppig bruk av flokespray blir pelsen tydeligvis fremdeles statisk nok til at flåtten holder seg vekk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Er det flere her inne som har testet dette ? Fungerer det bra ? Jeg har vel 5 treningsvenner som har prøvd det.

Må man ha det på hele tiden ? Dem tar det iallefall ikke av.

Og hvordan er det å ha dette under halsbåndet når man har et trekk monster ? ( tåler båndet et trøkk ? ) Litt delt der, når trener jeg med folk som er mye i skogen. 2 av dem fikk ødelagt halsbåndene etter noen mnd.

Andre erfaringer ? Erfaringene er delte. I regnfulle perioder har dem plukket flått som normalt, hunder som bader mye-har plukket flått som normalt. Enkelte hunder virker det på, andre ser det ikke ut til å fungere på overhode.

Dem fleste har brukt det nå i 2 sesonger og bruker det når som ekstra besyttelse. Dvs dem drypper hundene hver 4-5 uke istedet for 3-4 uke. Eller dem har det sammen med Scalibor halsbåndet.

Dem fleste rundt meg har også erfart 2 hunder som har fått en-tre flått en sesong og ble ekstremt dårlig av flått sykdom.. en avlivet. Så målet vårt er vel ingen flått overhode og 1-2 flått er for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå prøvd dette halsbåndet på mine to. På Tulla virket det helt fint, kun en festet flått, og to som ville av i løpet av tre uker i flåtthelvete. Den som festet seg fikk hun da hun badet/det regnet (ikke eneste gang hun var våt). På Aynï virket det ikke så bra; plukket av henne tilsammen seks-sju flått i samme periode. Har teori om at det ikke fungerer så bra i hennes pels, eller at hun muligens kommer i mer "flåtthøyde" og dermed er mer utsatt (?).

Jeg tok det av om natten i begynnelsen, etterhvert "gadd" jeg ikke. Tenkte å ta det av når de badet (for at de ikke skal vikle føtter inn i det) men glemte det en gang. Fornøyd med virkningen det hadde på Tulla, og kommer ikke til å bruke noe annet på henne når vi er på flåttsteder (her hjemme trengs det ikke), vil vurdere om det trengs noe annet på Aynï. Har ikke merket særlig slitasje på pelsen enda, en stein er knukket (knakk under postgangen hit), ellers har det holdt helt fint, men så har ikke hundene herjet så mye heller. Alt i alt veldig fornøyd med tanke på at det er et "alternativt" alternativ uten noe farlige stoffer i seg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg skal bestille meg et slikt et jeg også, men hvordan blir det når B er 47cm skal jeg da bestille 45cm eller 42?

Hadde jeg bestilt på nytt nå, hadde jeg kun trukket av 2 cm, ikke 5. Fordi jeg føler at båndet bør sitte temmelig løst på Bridie slik at det fortsatt får beveget seg skikkelig i pelsen. Nå er det da altså et parti på rundt 6 cm der det ikke er stener, kun den strikken man knyter det sammen med :wub:

Ellers har Bridie brukt dette på svensketur nå.... Vi var i Strømstad fra onsdag til mandag, og på den tiden plukket vi 2 flått som hadde festet seg, og 4 stk som krøp løs i pelsen.

er usikker på hvordan jeg da egentlig syns det virker på henne. For jeg TROR de to som satt fast hadde festet seg på henne den ENE dagen jeg fant et sted å slippe henne løs. En åker.

de andre dagene gikk hun i bånd på campingen, og jeg holdt henne unna busk og kratt. Bortsett fra EN gang, da sambo slapp henne ut på natta pga diare... Da løp hun rett ut i kanten av plenen og krattet der, og kom altså inn igjen 5 min senere med 4 flått krypende rundt i pelsen. Som jeg da fikk tatt før de satte seg fast....

Så strengt tatt tror jeg vel at mine forhåndsregler med å holde henne unna busk og kratt gjorde det meste for å unngå flått. Men dette VET jeg jo ikke...

Uansett, fytti for noen ekle dyr, og jammen er jeg glad vi har lite av det her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...