Gå til innhold
Hundesonen.no

Ulv


Carma

Recommended Posts

Tv2 nyhetene har akkurat hatt reportasje om at det er to ulv gående løs i Stange i Hedmark. Disse ulvene har skadet og drept ca 30 sau og bøndene fortviler. Dette er nemlig i et området der Stortinget har bestemt at det ikke skal være ulv.

Bonden som blir intervjuet viser fram en død saueskrott og forteller at sauen har blitt bitt og har gått rundt i flere dager og så dødd av mark som har spist denne og dette er for galt. Dessverre får de ikke lov til å felle ulvene fordi de kan være av finsk-russisk avstamming. Bonden rister oppgitt på hodet og sier at ulven kan jo ikke noe for at den biter, den er jo skapt til det, men at det burde vært skuddpremie på de som forvalter den.

...ja.........

(Dette skulle vel egentlig vært et helt annet sted enn under hundeprat kom jeg på, bare havnet her i farta. Moderatorer må gjerne flytte tråden dit de finner det for godt! :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja? Er du uenig?

Ja, det er jeg! Jeg synes saueholdet til bøndene i Norge er helt på trynet! Å avle opp dyr til å ikke være istand til å klare seg mot byttedyr og så slippe dem løs i skogen hele sommeren - og så klage på at noen spiser på dem - er idiotisk! I andre land passer man på sauene sine, det burde også norske bønder klare! Dessuten synes jeg hele "slippe dem løs og så ser vi dem til høsten" som noen bønder praktiserer (ikke alle, kjenner noen hederlige unntak) er vanvittig! Har selv rapportert sauer som har gått halte på åsen til bonden (som i tillegg er veterinær i et tilfelle) for så å se sauen igjen ei uke senere, like halt.

JA TIL ULV I NORSKE SKOGER!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jeg! Jeg synes saueholdet til bøndene i Norge er helt på trynet! Å avle opp dyr til å ikke være istand til å klare seg mot byttedyr og så slippe dem løs i skogen hele sommeren - og så klage på at noen spiser på dem - er idiotisk! I andre land passer man på sauene sine, det burde også norske bønder klare! Dessuten synes jeg hele "slippe dem løs og så ser vi dem til høsten" som noen bønder praktiserer (ikke alle, kjenner noen hederlige unntak) er vanvittig! Har selv rapportert sauer som har gått halte på åsen til bonden (som i tillegg er veterinær i et tilfelle) for så å se sauen igjen ei uke senere, like halt.

JA TIL ULV I NORSKE SKOGER!

:):D:)

Det er ikke de som forvalter ulven det er noe galt med - det er bøndene. For å sette det litt på spissen: Man slipper ikke ungen sin på E6 og satser på at den ikke blir påkjørt, men man passer på at ungen ikke kommer i nærheten av E6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Ulv tilhører norske skoger også! Vi vil ha den her! De er jo så utrolig vakre skapninger!

Skjønner ikke hvorfor bøndene ikke kan passe på sauene sine.. Med for eks. å ha et STORT inngjerdet beiteområde..! De må da skjønne at rovdyra i Norge kan skade sauene deres når de går fritt i hele Norge..! Synes det hele bare er tullete..

Nei la ulven få vandre fritt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tåpeligste av alt synes jeg er denne ulvegrensa som Stortinget har bestemt! Ulver vandrer de... og de leser ikke stortingsmeldinger... faktisk mistenker jeg at de ikke kan å lese engang!

Selvfølgelig er det en utfordring å bo i et område hvor det finnes ulv, akkurat som det er en utfordring å bo i områder hvor det finnes løver og tigre og dingoer og coyoter og alle de der andre dyra som alle andre land har utenom Norge! Vi er så bortskjemte med å være trygge for absolutt alt mulig! Vi mennesker lever tydeligvis etter en mentalitet som sier at alle ting som kan være skumle for oss må fjernes, vi skal ikke tilpasse oss sånn at både vi og skumlisene kan leve i rimelig fred og harmoni!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at det er et sammensatt problem- men jeg er ikke like enig i at dette bare er bøndenes feil ... Det er ikke så mange bønder i Norge som har råd til å leie inn gjetere en hel sesong, dessverre. Man blir ikke rik av å drive med sau! Det er enormt mye jobb, og lite penger igjen. Jeg skjønner at bøndene fortviler når sauen blir tatt av rovdyr, blir drept i trafikken, spiser giftige planter, eller ikke kommer hjem, det gjør jeg ... Selv om de aldri skulle gått uten tilsyn på utmarksbeite, selvsagt. Man kunne jo hatt sauene på inngjerdete beiter, og kun der, men det er ikke ønskelig fordi at veldig mye av Norges "villmark" vil gro igjen. Eneste løsningen som kan fungere er gjetere, tror jeg, men da må staten inn og støtte dette økonomisk, for ellers vil svært få bønder ha råd eller mulighet til det. Jeg er helhjertet for å ha ulv i Norge, og helst mange, mange, mange flere enn vi har i dag- men jeg ser også at det er et sammensatt problem, som det er vanskelig å være svart/hvit i forhold til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en bonde som har sau som han slipper på et stort inngjerdet område sammen med sauene til 4 andre bønder. Hver eneste dag er minst en av dem ute og sjekker til sauene. De mister veldig få sauer og det skjer aldri at de går lenge med skader. Dette mener jeg er en mer vettug måte å holde sau på! Nå er det ingen rovdyr i det området, men kjenner også sauebønder andre steder som har valgt å kjøpe lama som de setter ut sammen med sauene. Disse vil beskytte seg selv og flokken mot rovdyr. Men da må selvfølgelig området være inngjerdet igjen. Ellers er det faktisk mulig å avle fram en sau som er mer istand til å klare seg selv! Kjenner også bønder som velger andre sauetyper pga nettopp dette.

Hvem som har skylda for at det har blitt sånn er det jo egentlig ikke så viktig, men det er virkelig ikke holdbart å ikke ta mer vare på dyra sine enn det norske sauebønder gjør (og igjen, det finnes unntak). Sauer som ligger i veien langs E6 er jo også en noe vanvittig ting mener jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i nærheten av Vadsø går det sauer og rein løse ved veien. Det er gjerde og sånn rist over vein ett stykke fra byen, og sauene går på østsiden. Der er de løse, og er stadig på veien. Lammene går rundt i veikanten... Det er ingen trær der, bare stein og lyng. Sauene er også i fjæra og spiser tang... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I andre land med betydelig større Ulve forekomst, klarer de å håndtere dette forholdsvis uproblematisk. Enten så gjeter de dyrene, eller så sender de med spesielle hunderaser, som holder Ulvene unna...Tibetansk Mastiff er et glimrende eksempel på en hunderase som passer til dette formålet :)

Jeg såg en dokumenter om den Tibetanske Ulven for en tid tilbake, og 2 Tibetanske Mastiffer var nok til at en utsultet ulveflokk på 10 - 12 medlemmer valgte å ikke angripe bondens sauer... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I andre land med betydelig større Ulve forekomst, klarer de å håndtere dette forholdsvis uproblematisk. Enten så gjeter de dyrene, eller så sender de med spesielle hunderaser, som holder Ulvene unna...Tibetansk Mastiff er et glimrende eksempel på en hunderase som passer til dette formålet :)

Jeg såg en dokumenter om den Tibetanske Ulven for en tid tilbake, og 2 Tibetanske Mastiffer var nok til at en utsultet ulveflokk på 10 - 12 medlemmer valgte å ikke angripe bondens sauer... :D

Ja, det finnes helt klart løsninger som ikke innebærer at vi utrydder alt som er farligere enn frosk! Gjelder bare å ha viljen, tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det hadde vært en idè med noen få store sauegårder istedetfor mange små. Da ville det muligens bli lettere å få til passende beite, tilsyn, støtte osv. Å klare dette med alle de små brukene som ligger spredt overalt, lar seg tydeligvis ikke gjøre. Mange har sikkert sau bare som en liten attåtnæring, det er neppe noe de måå drive med, og da får man fort mindre tid og råd til sikkerhetstiltak. En del har nok heller ikke nok land til å la sauen gå på inngjerdet beite nær gården, og da bærer det ut i marka istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår bøndene på sin side, som sikkert er lei av å frykte for sin inntekt. Det hadde vært veldig enkelt å skyte ned samtlige ulver i hele norges land.

Jeg støtter ikke en nedskyting av ulv, men kun ordinær jakt hvis bestanden er stor nok at man kan høste av de uten at det går utover overlevelseevnen eller levemåten til ulvebestanden. :)

Men det jeg syntes er hårreisende er at bøndene velger å stå frem på TV med skrotter av sau som har hatt lidelser den siste tiden, og skylde på at ulven har spist på den. Det er bondens ansvar å passe på sitt buskap, og dette ansvar syntes jeg de tar lite alvorlig. At de velger å stå frem og vise hvilken dårlig jobb de har gjort er forferdelig. :)

At bøndene skylder på ulven, blir like dumt som at vi med hunder skulle skyldt på rådyret når hunden vår legger over jordet og inn i skogen på andre siden. Det var jo rådyret sin skyld at hunden forsvant. Hadde ikke det stått på jordet så hadde jo ikke bikkja løpt heller.. :D .

De har en utmerket forvaltning av både sau og ulv i andre land. Ingen som klager. Kan ikke bøndene her i landet til litt utdannelse i utlandet, så kanskje de lærer noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er denne sau-rovdyr problematikken et problem i andre land? Hva skjer med vokterhunder som passer på sauene? Jeg bare spør, jeg føler ikke for å uttale meg da jeg ikke aner hvordan det er å ha ulv i nærområdet.

Jeg kjenner 3 forskjellige sauebønder som har prøvd dette. Sauene ble så tynne at han måtte fôre det med kraftfôr på utmarksbeitet og ta vekk hunden. Sauene er rett og slett i konstant bevegelse med disse vokterhundene (alle disse 3 hadde ulike hunder). Det er nå vanlig at sauebøndene har daglig tilsyn med sauene. Det er ikke mer bøndene kan få gjort.

Når det er blitt valgt et forvaltningsområde for ulv, og dette er lovsatt, burde i det minste staten overholde den loven de selv har satt. Man ser at stadig flere bønder blir nødt til å slutte med det de har utdannet seg til å drive med. Ikke nødvendigvis fordi de ikke får erstatning for pengetatap, men fordi det er mentalt nedbrytende å finne døde dyr som man har jobbet med helt fra de ble født.

Det er ikke bare enkelt å få seg ny utdannelse, ny jobb og holde gården ved like når den ikke er i drift. Stadig mer skog gror igjen pga mangel på beitedyr, noe som betyr stort tap av biologisk mangfold. Jeg vet ikke hvorfor så mange verner om ulven, i forhold til mange små arter, som er avhengig av åpen utmark for å ikke utryddes.

Jeg er for ulv i Norge, men i de områdene hvor sauehold er en viktig livsnæring for mange familier, synes jeg denne skal vernes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*dobbelpost*

Kanskje det hadde vært en idè med noen få store sauegårder istedetfor mange små. Da ville det muligens bli lettere å få til passende beite, tilsyn, støtte osv. Å klare dette med alle de små brukene som ligger spredt overalt, lar seg tydeligvis ikke gjøre. Mange har sikkert sau bare som en liten attåtnæring, det er neppe noe de måå drive med, og da får man fort mindre tid og råd til sikkerhetstiltak. En del har nok heller ikke nok land til å la sauen gå på inngjerdet beite nær gården, og da bærer det ut i marka istedet.

Du aner ikke hvor mye beite som kreves. De fleste sauebønder driver BARE med sau. Gjør de ikke det, er det ikke fordi de har lyst på 2 fulltidsjobber, men fordi de må.

Mange har også har tilsyn 1-2 dager om dagen i tillegg til at alle sauene har gps-peiling, som gjør at de får en alarm hvis en sau ikke følger med resten av flokken.

Jeg vet ikke hvor mange timer sauebønder jobber, men faren min, som driver med melkeproduksjon, jobber i gjennomsnitt 10 timer om dagen. På denne årstiden jobber han fra klokka 05.00 til 23.00 (3. uka med så lang arbeidsdag nå).

De har en utmerket forvaltning av både sau og ulv i andre land. Ingen som klager. Kan ikke bøndene her i landet til litt utdannelse i utlandet, så kanskje de lærer noe.

Kom ikke her og påstå at sauebøndene ikke er utdannet nok! Sauebønder kan ta vare på sauen og vet mer enn nok om avl, ernæring og det som skal til. Men nei, en sauebonde er ikke utdannet etolog eller ulveforsker. Det har ingen sammenheng med hvorfor ulven er utenfor forvaltningsområdene. De aller fleste sauebønder som bor innenfor et ulveområde, har sluttet med sau, eller har sauen på innmarksbeite (det kan bli nok innmarksbeite når såpass mange eks-bønder forpakter bort beitene sine). Det er på tide at staten overholder de lover de setter!

Skjønner ikke hvorfor bøndene ikke kan passe på sauene sine.. Med for eks. å ha et STORT inngjerdet beiteområde..! De må da skjønne at rovdyra i Norge kan skade sauene deres når de går fritt i hele Norge..! Synes det hele bare er tullete..

Det tåpeligste av alt synes jeg er denne ulvegrensa som Stortinget har bestemt! Ulver vandrer de... og de leser ikke stortingsmeldinger... faktisk mistenker jeg at de ikke kan å lese engang!

Selvfølgelig er det en utfordring å bo i et område hvor det finnes ulv, akkurat som det er en utfordring å bo i områder hvor det finnes løver og tigre og dingoer og coyoter og alle de der andre dyra som alle andre land har utenom Norge! Vi er så bortskjemte med å være trygge for absolutt alt mulig! Vi mennesker lever tydeligvis etter en mentalitet som sier at alle ting som kan være skumle for oss må fjernes, vi skal ikke tilpasse oss sånn at både vi og skumlisene kan leve i rimelig fred og harmoni!

Nå har jeg skrivi en del om dette grensa og at den bør overholdes. Men i utgangspunktet er jeg enig med deg der, at en slik grense er en merkelig løsning for et vandrende rovdyr. Det blir heller et saueområde, enn et ulveområde: det sier noe om hvor man kan få lov til å drive med sau og ha noen få rettigheter. Uansett, så holder en ulveflokk seg til et område, så lenge de har tilgang til mat. En flokk med ulvunger burde ikke bli født utenom disse områdene, da burde de voktes, skytes, eller flyttes. Det er jo ingen vits å ha noen som hels rovdyrpolitikk, hvis den uansett ikke skal overholdes!

Og i Afrika, hvis en løve angriper en flokk med buskap, så blir den skutt. Enkelt og greit. Hadde vi fått opp ulvebestandet i Norge litt, så kunne vi hatt jakt, og på den måten kunne de villeste ulvene overlevd og formert seg, mens de vandrende, litt tammere ulvene hadde blitt skutt.

Jeg tror mange ønsker ulv i Norge, fordi det er vakkert og flott rovdyr. Hadde det vært snakk om en bille som var et viktig ledd i et biologisk mangfold, hadde ikke så mange stått foran stortinget med plakater; la billa leve :icon_cry: For det skjer nemlig stadig vekk, at biller blir utryddet pga mangel på åpene utmarksbeiter. (jeg hater småkryp og vil ha ulv i Norge, men når jeg bruker hodet konstruktivt, ser jeg jo at dette handler veldig mye om utseende og hvor søt ulven er...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det kanskje LITT forskjell på en løve i afrika og en ulv i Norge da.. Løvene er ikke utrydningstrua i Afrika... Og de er også menneskeetere..

Nei jeg synes fortsatt at bøndene har fullt ansvar for sauene sine og at de får ta konsekvensene uten å syte til staten og media om at sauene blir tatt.

Og jeg synes at ulven er "søt" og et vakkert dyr men det er ikke hovedsaklig derfor jeg synes den skal få være i Norge.. Det er fordi den var her først og fordi vi mennesker ikke har rett til å bare utrydde det vi vil bare fordi det gangner oss best. Vi må lære og tilpasse oss vi også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner 3 forskjellige sauebønder som har prøvd dette. Sauene ble så tynne at han måtte fôre det med kraftfôr på utmarksbeitet og ta vekk hunden. Sauene er rett og slett i konstant bevegelse med disse vokterhundene (alle disse 3 hadde ulike hunder). Det er nå vanlig at sauebøndene har daglig tilsyn med sauene. Det er ikke mer bøndene kan få gjort.

Når det er blitt valgt et forvaltningsområde for ulv, og dette er lovsatt, burde i det minste staten overholde den loven de selv har satt. Man ser at stadig flere bønder blir nødt til å slutte med det de har utdannet seg til å drive med. Ikke nødvendigvis fordi de ikke får erstatning for pengetatap, men fordi det er mentalt nedbrytende å finne døde dyr som man har jobbet med helt fra de ble født.

Det er ikke bare enkelt å få seg ny utdannelse, ny jobb og holde gården ved like når den ikke er i drift. Stadig mer skog gror igjen pga mangel på beitedyr, noe som betyr stort tap av biologisk mangfold. Jeg vet ikke hvorfor så mange verner om ulven, i forhold til mange små arter, som er avhengig av åpen utmark for å ikke utryddes.

Jeg er for ulv i Norge, men i de områdene hvor sauehold er en viktig livsnæring for mange familier, synes jeg denne skal vernes.

Flott og konstruktivt innlegg synes jeg! Det er så mange forskjellige hensyn å ta i denne saken, det handler ikke bare om ulv- ikke ulv, og selv om jeg elsker ulven, og synes den hører hjemme i norsk fauna, så synes jeg veldig mange av ulve-forkjemperne har et fryktelig sort/hvitt-syn på saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det kanskje LITT forskjell på en løve i afrika og en ulv i Norge da.. Løvene er ikke utrydningstrua i Afrika... Og de er også menneskeetere..

Joda, løver er utrydningstruet, også i Afrika. Det er ca 40 000 løver igjen, og de er på listen over sårbare arter. Derfor forventer resten av verdenssamfunnet seg at folket i Afrika tar hensyn til løvene og deres habitater, slik at de blir bevart for fremtiden - til tross for at de tar både bufe og folk.

Det er politikk som gjør ulv/sau-konflikten så stor. Man ønsker bosetning i ikke-sentraliserte strøk, man ønsker utmarksbeite til sau, og man ønsker en levekraftig ulvebestand.

For min del må sauebønder mer enn gjerne ha gjetere på saueflokkene sine, jeg spiser ikke sauekjøtt, så jeg gir blanke f... i om sauekjøttet koster en halv mill pr kg. Men jeg tipper at det hadde blitt ramaskrik om kjøttprisene ble så høye - for det er lett å snakke, men ikke sååå enkelt å handle når det er en sjøl det går utover..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det hele er tragisk. Det er så mye dobbeltmoral og egofjols at det er til å bli kvalm av.

Bestanden av pandaen i Kina, Tigerene i India, rumpetrolla i polen osv skal norge være med å redde, og man ser ned på alle som skyter utrydningstrua dyrearter, mens vi **** ikke greier å holde liv i de få rovdyra vi har her. Nei for DA er de plutselig farlige.

Bønder får pengeerstatning ved påvist rovdyr's angrep. Og ja det er sikkert noen av de som blir lei seg også, men jeg har fremdeles til gode å møte en. Og bryr man seg virkelig så mye, så slipper du de ikke løs uten tilsyn, så greit er det. Når man slipper tafatte dyr som ikke har evne til å passe på seg selv eller sloss for å overleve (hvor mange sauer har ikke stryki med fordi den har havnet på rygg?), da er man nødt til å regne med at man mister noen, enten det er av skader/fall, bil eller rovdyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg vi HAR plass til ulv her i landet.. Sykt med hyling fra bøndene.

Om bøndene bryr seg så mye som de påstår,hvorfor i alle dager slipper de da sauene løs i flere mnd,uten å ta bedre vare på dyra? Hvor mange sauer dør hvert år pga.skader(detter ned fra skrenter,brekker bein osv) vs hvor mange som blir tatt av ulv? Dessuten om jeg har forstått rett,får bøndene klekkelig erstatning fra staten for det ulven har tatt. Ikke at jeg tror at alle sauer som er døde ,bitt ihjel osv er tatt kun av ulven.Vi har ikke nok ulver i Norge for det.Om man også tenker på hvor "mange reinsdyr" ulven tar pr. år .

Hva med å skaffe noen Pyrrer ? Naturlig instinkt for å beskytte flokken mot rovdyr om pyrren får være rundt sauene fra den er liten. Jeg synes at om man bryr seg om dyra,så tar man vare på dem OG beskytter dem..Når de ikke har mulighet til det selv Men da mener jeg ikke at man skyter ulv... det blir helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det no seg slik at sauenæringa er på en måte avhengige av å slippe sauene på utmarksbeite. Det har mye sammenheng med hvilke kostnader det ville blitt dersom sauene hadde gått inne på innmarksbeite. Man er nødt til å huske på at de jordene sauene evt ville gått på egentlig skal gi sauene fôr i vinterhalvåret.

Det er ikke mye økonomi i å drive med sau i bunn og grunn. Det har vært lønnsomt i og med at man har hatt mulighet til nettopp å sluppet dyra ut på utmarksbeite her til lands.

Er enig i at man bør sikre dyra bedre mot rovdyr. Så vidt jeg har fått med meg har det blitt diskutert flere ulike løsninger på problemet med høyt buskapstap. Men mange av disse ville ha blitt langt mere kostbart enn man ville ha tjent inn. Dette er tross alt noe vanlige mennesker lever av, og man bør klare å se situasjonen fra begge sider.

En annen ting som er vanskeligere å godta er at rovdyra tar også sau når dem er på innmarksbeite!!! De fleste sauebøndene jeg kjenner har mistet dyra sine her, og ikke mistet et dyr mens sauene har vært på fjellet.

En annen ting jeg setter store spørsmålstegn ved: Hva når ulvene dreper hunder? Er det like greit? Fleire jakthunder som har blitt drept når dem er på jakt.

Vil også få med at jeg er fasinert av ulven, og vil ha dem her i landet. Men ikke når det går på bekostning av noe annet. Er flere mennesker som bor i disse områdene som er redde for barna sine. Er dette riktig? Er lett for oss som ikke bor tett opptil ulven og komme med synspunkter om så ømfiendtlige saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...