Gå til innhold
Hundesonen.no

Det er mer enn borrelia man skal vokte seg for


Argyr

Recommended Posts

Jeg visste bare om TBE og borrelia jeg, og så leser jeg på veterinærinstituttets sider at så mange som mellom 16 og 23 % av hundene i Agder har antistoffer mot (har vært i kontakt med) flavivirus, som øverføres via flåtten og kan gi hjernebetennelse (feber, sløvhet, kramper/lammelser).

I tillegg hadde 10% av hundene i en studie fra Aust-Agder antistoffer mot bakterien anaplasma - anaplasmose kan gi nedsatt apetitt, vansker med å bevege seg, nedsatt allmentilstand.

:yawn:

Link

Veterinærinstituttet ber forøvrig om hjelp til å finne særlig flåttrike områder i Aust- og Vest-Agder og Vestfold. De skal ut på flåttjakt 15-19 juni og trenger lokal kunnskap for å finne "flått-høl".

Ber om hjelp til flåttjakt

Oppslag i Agderposten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finnes det noen "flåttsikre" byer i Norge? eller noen steder som er bedre enn andre?

Det tror jeg nok, er ikke mye flått i nord-norge f.eks. Har aldri hatt en flått på mine hunder, men har hørt at folk har fått flått på hundene sine utenfor byen her - men det er visst veldig sjeldent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finnes det noen "flåttsikre" byer i Norge? eller noen steder som er bedre enn andre?

Det finnes i alle fall steder som er MYE verre enn andre, så dermed må det vel også finnes steder som er bedre enn de førstnevnte? :icon_cry:

Her hvor vi bor er det fint lite flått. Jeg kan gå i skogen og ikke bry meg om å tenke på flåtten. Jeg har faktisk ikke fått en eneste flått på de på våre vanlige tursteder, og Aynï har aldri hatt flått noensinne. Tulla fikk en flått i fjor, men da på "andre siden av elven". Drar man lenger ut mot kysten, gjerne der hvor de har sau (Hitra og Frøya), så kryr det av flått. Skal faktisk dit i helgen og gå i skogen, så da spørs det om ikke bikkjene blir sjekket etterpå ja. :ahappy:

Edit: det er ikke lenge siden flåtten ikke fantes lengre nord enn så og så (husker ikke hvor det var), men den grensen kryper lenger og lenger nord for hvert år som går (global oppvarming har skylden, flåtten overlever vintrene fordi de blir mildere). Den trekker også lenger opp i fjellene. Jeg hadde om dette på skolen i fjor eller når det var, og da fikk vi se hvordan grensen hadde flyttet seg bare på noen få år. Skummelt. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at svarte hunder er mye mindre utsatt enn lyse. Vet ikke om det stemmer, men jeg har nå aldri funnet flått på Nemi til tross for at vi er ganske mye i skogen...

Min svarte katt får veldig mye mindre flått på seg enn de to lyse (plukket 14 av den ene lyse og 2 av den sorte i går) - men hun har også mye tettere pels enn dem, og er nok mindre i kratt og buskas også, umulig å si hva som er årsaken.

Det er snølaget om vinteren som gjør at flåtten overlever, de ligger isolert under snøen. En dårlig vinter for flåtten er kuldegrader og ingen snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min svarte katt får veldig mye mindre flått på seg enn de to lyse (plukket 14 av den ene lyse og 2 av den sorte i går) - men hun har også mye tettere pels enn dem, og er nok mindre i kratt og buskas også, umulig å si hva som er årsaken.

Det er snølaget om vinteren som gjør at flåtten overlever, de ligger isolert under snøen. En dårlig vinter for flåtten er kuldegrader og ingen snø.

Det kan virke som det er noe i det. Min blå beardis hadde alltid mange flått når jeg hadde vært i skogen, mens de sorte var så og si fri. Nå er alle mine sorte og har ialt plukket en flått. Gir dem hvitløkstabletter og her i området er det en del flått, vet ikke om jeg bare har vært heldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

æsj,æsj,æsj og ÆSJ! Jeg har noia for flått, og det er MYE av det her nede hvor jeg bor..

Lenge leve korthåret hund, jeg børster de av med en gang de kryper rundt.. Jeg har så noua et jeg ofte stopper tre-fire ganger+ i løper av en yur for å sjekke, og eventuelt børste vekk de som er..

Men det funker tydeligvis da, for hun har bare (bank i boret) har en flått som har satt seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, nå er jeg usikker på hva som er vanlig flåttmengde i Hordaland. Men jeg plukket sjeldent mer en 3-4 flått i året på Sofus de årene jeg hadde ham. Tror jeg behandlet ham mot flått de to siste. Og han var ganske så lys, men ble bittelitt mer mørkere i den rødlige pelsen sin. Men ja, LYS var han :rolleyes2:

Edit: Husker at Flipsen fikk kun 3 i fjor og hun er jo mørk (husker det fordi hun fikk alle i pannen *flire*)

Men Soffen fikk seg en loppe også ifjor da, teller det eller? (sorry, overtrøtt her)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...