Gå til innhold
Hundesonen.no

Er det noen for som har mer fett enn proteiner


Guest lijenta

Recommended Posts

Guest lijenta

Ja som overskriften sier så trenger jeg et for med mer fett enn proteiner hvis det er mulig. Hunden går nå på høyenergi for og legger ikke på seg muskler eller fett. Det blir for lite av alt i foret som bruker å gå under Adult. Og jeg har da heller ikke plass til ferskfor som vom og hundemat. De for typene jeg har kikket på så er prosentandelen gjerne protein ca 10% høyere enn fett prosenten i foret. Er det noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå vet jeg ikke hva slags fôr du fôrer med og om du har prøvd labb, men her i huset har vi iallefall brukt labb pluss med fantastisk resultat. Vi har prøvd mye forskjellig fôr og labb pluss er til nå det fôret som uten tvil har gitt Rex best hold og mest energi av de vi har prøvd. Han går n på mellom 1 og 1,5 kopp om dagen og har lagt på seg den siste tiden, mot 2 kopper for å holde vekten med bla Royal canin. Enda en fordel er at labb har ett fôr ett hakk lenger opp, labb ekstrem, noe jeg ser for meg at kan bli veldig bra for jakten. Labb og Troll er de eneste fôrene jeg kjenner til som har to høyenergiutgaver (det kan bero på min manglende orientering). Men labb er som kjent ett omdiskutert fôr som ikke alle hunder tåler, men gjør hunden din det vil jeg anbefale det på det varmeste:)

Når jeg sjekket opp sist så hadde labb pluss mer fett, protein og energi enn hills c/d som skal være ett energifôr fra hills:)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg blir veldig glad for tips som kommer og skal sjekke dem ut. Det å gå ned på proteinet er noe jeg gjør i samsvar med vetrinæren som jeg har. Men ikke lett å finne ut av hvilket for som har mindre av proteiner i forholdet til fett. Hos hunden min som har gått på høyenergi for fra sportsmanns pride så ser det ut til at mye proteiner blir som rene fedon lindberg kuren. Og når hunden er tre og et halvt år så er det da bra å få mere muskler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her prøvde vi det rød fôret til Sportsmans pride og det er det eneste fôret som virkelig ikke har fungert overhodet på bikkja. Måtte få store mengder mat for å holde minimumsvekten og pelsen ble helt ødelagt. Så nok ett fôr der ulike hunder får ulike reaksjoner.

Men om veterinæren din mener du må gi mer fett og mindre protein, har ikke vedkommende forslag til ett för du kan bruke? eventuell hva slags type fôr og med hvilken sammensetning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er store forskjellen på fett og proteiner.. Men jeg gikk på Hill's CD foret da min hund ikke tålte protein..

Det hørtes rart ut. Både at hunden ikke tålte protein (er jo en av kroppens viktigste bestandeler, sikker på at det ikke var en type proteinkilde?) og at det fôret skulle være lite proteinrikt. Trodde det var høyenergifôret jeg, men mulig det bare går på fett og ikke protein:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja som overskriften sier så trenger jeg et for med mer fett enn proteiner hvis det er mulig. Hunden går nå på høyenergi for og legger ikke på seg muskler eller fett. Det blir for lite av alt i foret som bruker å gå under Adult. Og jeg har da heller ikke plass til ferskfor som vom og hundemat. De for typene jeg har kikket på så er prosentandelen gjerne protein ca 10% høyere enn fett prosenten i foret. Er det noen som kan hjelpe?

http://www.huskies.no/hundefor/beskrivelser.htm

Om du kikker på denne siden, på Troll Ekstrem. Fett% er ikke høyere enn protein, likevel et kraftig fòr. De selger også kyllingfett, noe som sikkert ikke tar store plassen i fryseren. Går jo ikke så mye av det. Jeg har pleid å gi Trolls bokstilskudd, den røde typen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Vetrinæren har god peil på det foret som hun har inne men det er ikke så vanlig med at fett og proteiner har omtrent likt innhold. Derfor spørsmålet. Jeg fant i hvertfall ut at labb sit mest aktive for har nesten likt med proteiner og fett så det vil jeg nok prøve til høsten når det kommer inn på fk igjen.

Ellers kan det være interresant med kyllingfettet som var til salgs på en link oppi her. Bra dere skriver om tips for det er ikke mange for som har likt av proteiner og fett også skal det da bli spennende å se om jeg kan få til å få muskler på damen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å leite litt på nettet, men fant ingenting. Jeg tenkte nemlig å se på hva Provit Hundepølser inneholder; de er vakuumpakket i alle fall, og helt ferske på markedet. Et alternativ til V&H når man ikke har frysekapasitet nok. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du ønsker i hovedsak 50/50 fett og protein sånn ca? Skal si ifra om jeg skulle komme over ett slikt for en gang jeg surrer rundt på nett. Og inntil da får jeg håpe rådene du får hjelper og at du snart for en feit og sterk hund:) he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

tusen takk for hjelpen så langt. Det er godt å ha noen å spørre. Så får vi satse på at damen får muskler og fett snart. Hun er jo tre og et halvt år så det er i hvertfall på tide med mer muskler. Og san for sikker hets skyld så har det vært smittsom magesyke på hundene her. Så nå er hun vel enda tynnere men godt med ris og billa for det har i hvertfall stoppet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

håper det ordner seg:)

Når jeg overtok min for to år siden i en alder av to år bestod han kun av skinn og bein og veide 17- 18 kg, i dag veier han 24 kg med masse muskler og akkurat passelig med fett (hvilket ikke er så veldig mye på en aktiv setter:P). For oss var det Labb i kombinasjon med v& h nr 25 (av og til de andre og, men 25 er favoritten) som ble vidunderkuren. Håer dere finner deres.

V& h kjøper vi i halvkilos pølser for 150 kr/ 10 stk på dyrebutikken og det dekker ca en halv fryseskapskuff:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er store forskjellen på fett og proteiner.. Men jeg gikk på Hill's CD foret da min hund ikke tålte protein..

Er det mulig å være allergisk mot proteiner generelt? Kan hunder få PKU eller noe tilsvarende? (PKU også kalt Føllings sykdom, en stoffskiftesykdom som gjør at kroppen ikke kan bryte ned overskudd av en viss type aminosyre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent tekninsk er det vanskelig å produsere tørrfôr med høyere fettprosent enn ca 30, med tanke på at kulene skal holde seg sammen i små harde baller og holdbarhet.

Labb Apetitt ekstrem har 32% råfett og 29% råprotein. Jeg tror RC har et tilsvarende fôr for svært aktive hunder.

Ønsker du høyere fettprosent enn ca 30 må du nok over på høyenergivåtfôr eller hvorfor ikke bare tilsette ekstra fett som en slump olje eller avskjær fra middagskjøtt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

For meg er det ei som har gått på høyenergifor som mister muskelmasse men beholder vekt. Og san i første omgang så måtte vi begynne med foret. Det er nemlig ikke lett å se hva som er galt. Så jeg er da fornøyd med at det er for som det er ca likt med proteiner og fett. Også får jeg jo se om jeg trenger noe mer fett ettrhvert. Veten sa hun ser ut som en setter og det er da en vorsteh. Det rett og slett mangler noe vesentlig nemlig muskler på damen som hun hadde en fin start på tidligere og nå forer jeg mer enn da det var starten på musklene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokt pasta og spekk i tillegg til et kraftig hundefor, som f.eks ProPlan som nevnes i tråden, det øker masse og så med rett trening vil også muskelmassen øke. Vil kunne i alle fall.

Kyllingfettet som de selger i linken som ble lagt ut, den tar like mye plass i fryseren som en blokk med vom&hundemat, da det er snakk om 20 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det ei som har gt t på høyenergifor som mister muskelmasse men beholder vekt. Og san i første omgang så måtte vi begynne med foret. Det er nemlig ikke lett å se hva som er galt. Så jeg er da fornøyd med at det er for som det er ca likt med proteiner og fett. Også får jeg jo se om jeg trenger noe mer fett ettrhvert. Veten sa hun ser ut som en setter og det er da en vorsteh. Det rett og slett mangler noe vesentlig nemlig muskler på damen som hun hadde en fin start på tidligere og nå forer jeg mer enn da det var starten på musklene.

Forstår ikke helt hva du mener her jeg. Hvis hunden har for lite muskelmasse er det jo proteiner hun trenger mer av.

Proteiner= byggesteiner, Fett= energi. Personlig hadde jeg forsøkt mer proteiner + eggeplommer.

Men hvis du fortsatt vil gi ekstra fett går det fint an å kjøpe ister i frysedisken på butikken og gi som tilskudd. Dette er rent svinefett (av typen du ser på toppen av juleribba) billig og effektivt, tar liten plass i frysen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bygge musker trenger man tilstrekkelig protein - men overskuddsprotein blir ikke automatisk lagret som muskler. Du vil aldri se ut som en bodybuilder uansett hvor mye kylling du spiser, uten å trene...

I likhet med annen overskuddsnæring blir (deler av) proteinet lagret som fett, og overskuddsurea skilles ut i urin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bygge musker trenger man tilstrekkelig protein - men overskuddsprotein blir ikke automatisk lagret som muskler. Du vil aldri se ut som en bodybuilder uansett hvor mye kylling du spiser, uten å trene...

I likhet med annen overskuddsnæring blir (deler av) proteinet lagret som fett, og overskuddsurea skilles ut i urin.

I tillegg vil faktisk det proteinet som er tilovers (ikke blir brukt i kroppen eller skilt ut i urin) vil omdannes (via mange trinn) til trigylserider som lagres i fettvev - og senere kan brukes som energikilde (på lik linje med tilført fett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

ja men denne hunden kan vel ikke lese for hun legger ikke på seg på en san måte som er fornuftig. Altså du har en hund og et høyenergifor og jevnt med mosjon og du ser at musklene kommer så blir det stilstan og greit er det men så forsvinner musklene på ryggen og noe rundt halsen selv om vi forer med høyenergi for og fortsetter med høyenergifor og øker for mendgen og har jevnt med mosjon. Forstå det den som kan. Nå har hun en merkelig løpetid men dette med musklene begynte i februar og nå er vi jo i slutten av juni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...