Gå til innhold
Hundesonen.no

Ørekuppering, dyremisshandlig eller ikke?


Silje

Recommended Posts

Er ørekuppering dyremisshandling?

Er det nødvendig å ørekuppere raser som skal brukes i jakt sammenhenger?

Hva med ørekuppering av hunder som ikke skal brukes i jakt? Er ørekupperingen kun for menneskers behov for å ha en "tøff hund"?

Er det ikke bedre å ørekuppere enn at hunden skal få ørene sine revet av i jakt og lek sammenhenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 84
  • Created
  • Siste svar
Er ørekuppering dyremisshandling?

Ja

Er det nødvendig å ørekuppere raser som skal brukes i jakt sammenhenger?

Nei

Hva med ørekuppering av hunder som ikke skal brukes i jakt? Er ørekupperingen kun for menneskers behov for å ha en "tøff hund"?

Ja

Er det ikke bedre å ørekuppere enn at hunden skal få ørene sine revet av i jakt og lek sammenhenger?

Skal vi begynne å kupere haler og ører, i tilfelle de kanskje kanskje noen gang skal få en liten skade?

Jeg mener at ørekupering ser utrolig stygt ut, og er fullstendig unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at ørekupering ser utrolig stygt ut, og er fullstendig unødvendig.

Enig! Det er jo helt vanvittig at folk gjør sånt. Og er det pent med et dyr som er kutta på? Ærlig talt. Hva er det for en verden jeg lever i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er dyremishandling ja.

Hvis ørene er SÅ i veien under jakt, hvorfor ikke avle på individer med mindre ører/stå ører?

På min rase begynte de jo å avle på stumphalede gjeterhunder, og en av grunnene var fordi mange aussies jobbet i heftig terreng hvor det var mye buskas (TORNE-buskas) som festet seg i halene på hundene og som eierne måtte bruke år og dag på å få ut av pelsen på hunden. En annen grunn var visst skader under gjeting av f.eks kveg.

Hadde aussien hatt problemer mtp på ørene sine, så hadde det ikke vært værre enn å fokusert på det også under avl - og avle på individer som har riktige ører til det kullet skal bli brukt til. (ikke at jeg ser hvordan ørene har noe å gjøre what so ever da, det finnes vel viktigere ting å tenke på?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er dyremishandling ja.

Hvis ørene er SÅ i veien under jakt, hvorfor ikke avle på individer med mindre ører/stå ører?

På min rase begynte de jo å avle på stumphalede gjeterhunder, og en av grunnene var fordi mange aussies jobbet i heftig terreng hvor det var mye buskas (TORNE-buskas) som festet seg i halene på hundene og som eierne måtte bruke år og dag på å få ut av pelsen på hunden. En annen grunn var visst skader under gjeting av f.eks kveg.

Hadde aussien hatt problemer mtp på ørene sine, så hadde det ikke vært værre enn å fokusert på det også under avl - og avle på individer som har riktige ører til det kullet skal bli brukt til. (ikke at jeg ser hvordan ørene har noe å gjøre what so ever da, det finnes vel viktigere ting å tenke på?)

Bra! Kunne ikke vært mer enig. Og hunder her i Norge, hvor diverse typer jakt ikke er tillatt ser jeg i alle fall ingen grunn til at ørene skal kuperes. Det er intet i veien for å be oppdretteren la være å kupere den ene hunden man selv skal ha. Så til TS spørsmål om det er for å fremheve det tøffe: Ja, absolutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg liker ikke ørekupering i det hele tatt.

I hundeklubben vår er det en dobberman som er kupert, jeg synes synd på den hunden vær gang jeg ser den.

Jeg skjønner ikke helt vitsen i og kupere dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes kupering ser bra ut på noen raser.. men støtter det ikke i det hele tatt.. Det er totalt unødvendig og det finnes ikke en GOD unnskyldning for å kupere hverken hale eller ører..

Synes egentlig ikke at man burde avle bort kroppsdeler på hund heller jeg da.. bare fordi eiere ikke gidder å stelle pelsen til hundene sine.. Slik som Aussiene nevnt over her.. Hunden får vel litt begrensninger når den ikke lenger har halen sin? Den brukes jo til å styre når den løper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller aldri vært for kupering av hverken ører eller noe annet.

Greit å ta plastisk kirurgi på seg selv, men å ta det på bikkja si? Ærlig talt.

Vage "bortforklaringer" som at de kan bli revet av i jakt/lek er bare tull. Skal ikke vi bare i samme slengen amputere alle beina på hunden, så den ikke brekker de i fremtiden? :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

øre kupering er helt klart dyremishandling ja. Ikke ser det pent ut heller. Enda verre mener jeg er halekupering. Syns det er forferdelig når jeg møter rottiser og andre hunder med kupert hale. Det er stygt, og hunden mister en måte å uttrykke seg på.

Skriver under på denne! Kupering av ører er etter min mening dyremishandling og ikke funksjonelt i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes kupering ser bra ut på noen raser.. men støtter det ikke i det hele tatt.. Det er totalt unødvendig og det finnes ikke en GOD unnskyldning for å kupere hverken hale eller ører..

Synes egentlig ikke at man burde avle bort kroppsdeler på hund heller jeg da.. bare fordi eiere ikke gidder å stelle pelsen til hundene sine.. Slik som Aussiene nevnt over her.. Hunden får vel litt begrensninger når den ikke lenger har halen sin? Den brukes jo til å styre når den løper...

OT meeeeen: Har du sett en aussie noen gang? En stump halet en? :thumbsup: Unnskyld at jeg ler altså, men jeg tror det må litt til en mangel på hale for at en aussie skal få begrensinger på noe vis. De er utrolig spreke hunder som snur på femøringen og glatt hopper 2m rett opp i lufta fra stillestående nesten.. Tror kanskje folk må avle vekk en fot på aussien før de skal få noen begrensninger :ahappy:

Pelsen til aussien har en funksjon, den skal beskytte mot klima (varme og kulde) og terreng - så å barbere aussien for å slippe gigantiske torner var vel vanskelig på den tiden. I tillegg hadde de vel neppe barbermaskiner :wub: Ser for meg det er en heldagsjobb å barbere en aussie for hånd med saks eller et gammeldags barberblad gitt...

NBT (natural bobtail, naturlig stumphale) er en defekt/genfeil(?) som er blitt avlet videre på. Det dukket vel plutselig opp, eller de avlet det inn - eller det var der helt fra begynnelsen av. Aussien har flere stamraser i seg som hadde stumphalegenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooh, det er mange raser jeg synes er utrolig pene når de er kuperte. En helkupert dobermann f.eks, de ser skikkelig majestetiske ut. Når det er sagt - så synes jeg det er helt greit at det er ulovlig i Norge. Men når man snakker om dyremishandling .. Så lenge bikkja ikke plages av det - ser jeg ikke helt problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert et litt dumt spørsmål, men kupperte ører: Kan disse hundene bevege/styre ørene i det hele tatt, slik som hunder med naturlig spisse ører? Eller står de bare stivt på plass? Jeg vil anta at musklene for å bevege ørene rett og slett ikke er tilstede...

Jeg trodde faktisk lenge at dobermann var slik, da stort sett alle man så i media hadde kupperte ører og hale... Ble egentlig ganske sjokkert når jeg fikk høre at de er kupperte. Og etter at jeg har møtt noen med ører og haler i behold, syns jeg faktisk de er enda flottere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert et litt dumt spørsmål, men kupperte ører: Kan disse hundene bevege/styre ørene i det hele tatt, slik som hunder med naturlig spisse ører? Eller står de bare stivt på plass? Jeg vil anta at musklene for å bevege ørene rett og slett ikke er tilstede...

Jeg trodde faktisk lenge at dobermann faktisk var slik, da stort sett alle man så i media faktisk hadde kupperte ører...

Joda, de jeg har sett har hatt bevegelige ører. Musklene som styrer øret sitter ikke i selve ørelappen. Noen av de "nye" bullerasene vi har sett her til lands får jo ørene kupert ekstremt korte i utlandet da, så det er jo ikke så mye igjen å bevege på, men det blir jo en annen sak.

Her er en dobermann på YouTube, den ser ut til å ha forholdsvis stive ører, men de kan absolutt beveges:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet innmari lite om kupering, men ser for meg et skrekkscenario om valper kuperes "hjemme" som små.. Men om drar til vetrinær, og dyret er bedøvet, og får smertestillende i ettertid til sårene har grodd og ikke er vonde lenger, så kan jeg ikke skjøne at det er værre for bikkja enn å bli kastrert liksom.. Det er jo ikke vondt for de når alle sår er grodd og sånn, er det? :getlost:

Persolig synes jeg noen raser er dritflotte når de er kupert.. Som nevnt over er en helkupert dobermann bare noe av det mektigste jeg ser innen hund..

Sånn med tanke på komunikasjon så synes jeg det er uretfertdig ovenfor hunden.. Men samtidig så har jo ikke en schæfer med ståører ikke noe problem med å komunisere med andre, ei heller en stumphalet aussie..?!? Så er litt usikker på hvor mye det vil ha å si.. Vil jo tro at stive kuperte ører er vanskelig å legge bakover/dempene..?

Jeg støtter ikke kupering på noen måte, men synes det er pent, det skla jeg ikke nekte på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kupering av ører på dobermann osv. er jo nesten som fettsuging hos oss mennesker, det er bare for å forandre på UTSEENDET til hunden. Og jeg blir kvalm av tanken på at noen vil la en valp på igjennom en kupering bare fordi de syns det ser kulere ut med en kupert hund enn en ukupert en...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kupering av ører på dobermann osv. er jo nesten som fettsuging hos oss mennesker, det er bare for å forandre på UTSEENDET til hunden. Og jeg blir kvalm av tanken på at noen vil la en valp på igjennom en kupering bare fordi de syns det ser kulere ut med en kupert hund enn en ukupert en...

I gamle dager ble de vel kupert sånn at de skulle se skumle ut å skremme eventuelle inbrudstyver, slik som jeg har forstått det hvertfall.. Er vel kanskje også derfor kupering er mest utbredt på raser som har vært/er brukt til å vakte..

Men er helt enig med deg at det er forkastelig å la en liten valp gjennomgå noe sånt, men samtidig så er det mange andre ting i hundeverdene jeg er mer forbannet på enn nettopp kupering..

En ting til, noe jeg bare lurer på.. "ulveklør" og slike "ekstra" tær blir vel også fjernet mens de er helt små/nyfødt gjør det ikke det? Det er vel også kun med tanke på utseende er det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til, noe jeg bare lurer på.. "ulveklør" og slike "ekstra" tær blir vel også fjernet mens de er helt små/nyfødt gjør det ikke det? Det er vel også kun med tanke på utseende er det ikke?

Det sies å være for å forebygge skader. Nå har jeg sett opprevne ulveklør, og det er ikke noe pent syn, men personlig synes jeg ikke det er noen grunn for å fjerne dem preventivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies å være for å forebygge skader. Nå har jeg sett opprevne ulveklør, og det er ikke noe pent syn, men personlig synes jeg ikke det er noen grunn for å fjerne dem preventivt.

Åkei.. Men de blir fjernet mens hunden er bitteliten valp ikke sant? Med eller uten bedøvelse? Er det slike ting som oppdretter gjør selv? Jeg bare spør fordi jeg lurer.. :getlost:

Uansett hva det er snakk om, det være seg kupering, fjernig av ulveklør, eller andre ting, så er det for meg uforstående om dette gjøres uten å bedøve dyret først..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...