Gå til innhold
Hundesonen.no

Drøbak-valp til kongefamilien


Maretingen

Recommended Posts

Hehe.. Ja, hva skal man si? Det er jo ganske tydelig nok en gang at media velger ut de tingene som passer for dem.

Etter så mange diskusjoner som har vært om denne planlagte blandingsavlen, så velger de selvfølgelig et innlegg hvor en eier er fornøyd med sin bare måneder gammel valp. (Noe som bare skulle mangle, og sier lite om blandingsrasen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg ble rimelig skjokkert over nyheten der!

punkt 1) kong Håkon er nkk`s høyeste beskytter og NKK sier: at de vil bevare de sunne og RENRASEDE hundene... (!)

Så kommer dette til å gå utrolig utover avel på denne labradoodle, for dette kommer nå til å bli veldig populært siden tronearvingen har kjøpt seg en slik... Så da vil vel prisen på en labradoole bli høyere enn på labrador og puddel, som papiyork og pomahua er dyrere enn de renrasede hundene som er blandet..

Noe som mange oppdrettere har funnet ut, å dermed slipper å forholde seg til en evnt. raseklubbs anbefalinger, premieringer, undersøkelser osv... Så derfor er det ingen utgifter nesten, som renrasende går igjennom..

Da jeg var å importerte en hund, så kom det faktisk en labradoodle fra amerika, samtidig med min, jeg var virkelig overraket over at en svenske faktisk importerte en slik hund til sverige..

Jeg kom i snakk med henne på arlanda, å da sa hun at det var populær blanding og penger rett i lommen, for hun ikke trengte værken sykdomstester eller premieringer å enda selger de til full pris av som labrador eller puddel...

Jeg var så forundret, men nå forundrer plutselig ingenting meg lengre, har sett så mye rart i hundemiljøet i de 15 årene jeg har vært der, at jeg må bare la meg slutte å sjokkere..

Men dette med at kronprinsparet har valgt noe slik, enda faren er nkk`s høyeste beskytter, skjokkerte like mye som når Trude Mostuen gikk ut i vg å fortalte at bl.hunder er sunnere enn renrasede for de ikke går på utstilling og ikke avles etter en standar... :icon_cry:

Det må da 2 renrasede hunder til for å få en blandingshund, desverre er ikke avl så enkelt at du har 2 bokser, hiver i alle gode kvaliteter i en boks og alle negative i en boks, for å riste den positive boksen og så sette det inn i tispen igjen..

Så de evnt. blandingene vil jo også dra med seg både positivt og negativt av de 2 rasene som blandes... Å hadde vi ikke hadd utstillinger, ja da skulle jeg etterhvert ha sett hvordan vinklene og overlinjen på disse hundene ville blitt, beinmassen må være der for at en hund skal fungere, selv om han er blandingshund...

Nei dette sjokkerte faktisk til å med meg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

punkt 1) kong Håkon er nkk`s høyeste beskytter og NKK sier: at de vil bevare de sunne og RENRASEDE hundene... (!)

Det er noen tiår siden vi hadde noen kong Haakon i Norge. Det har vært en kong Olav siden da, og den nåværende kongen heter Harald. Kronprinsen derimot, han heter Haakon. Kronprinsen var NKKs høye beskytter frem til 2005, i følge denne siden:

Kongefamilien viste stor interesse for hundesport, og i 1907 var kong Haakon og dronning Maud til stede på utstillingen i Kristiania. Senere fortsatte de kongelige å besøke utstillingene med jevne mellom-rom, og kong Haakon ble også med tiden NKKs høye beskytter. Kong Olav overtok den rollen da han ble konge i 1957, og fram til 2005 var det kronprins Haakon Magnus som opprettholdt forbindelse mellom hundesporten og kongehuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan man sende en melding til HKH Kronprinsen og kronprinsessen. Om meldingen blir videreformidlet til dem, kommer vel litt an på hvor mange som engasjerer seg i samme sak? Enda større gjennomslag får det vel om mange nok skriver brev (for hvem gjør vel det nå til dags).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan man sende en melding til HKH Kronprinsen og kronprinsessen. Om meldingen blir videreformidlet til dem, kommer vel litt an på hvor mange som engasjerer seg i samme sak? Enda større gjennomslag får det vel om mange nok skriver brev (for hvem gjør vel det nå til dags).

Bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette skrev jeg:

Jeg leser med interesse i dagspressen om Kronprinsfamiliens planer om å anskaffe hund. Det håper jeg blir til glede for familien. Samtidig håper jeg at Kronprinsfamilien er seg sitt ansvar som rollemodeller bevisste. I denne sammenhengen vil det si å sette seg inn i hvilken signaleffekt det kan ha dersom de velger en såkalt "labradoodle" fra Drøbak hundepensjonat. Jeg håper kronprinsparet har satt seg grundig inn i debatten omkring denne "rasen" og nevnte virksomhet før de eventuelt støtter den gjennom å anskaffe seg en slik hund.

Med vennlig hilsen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette skrev jeg:

Jeg leser med interesse i dagspressen om Kronprinsfamiliens planer om å anskaffe hund. Det håper jeg blir til glede for familien. Samtidig håper jeg at Kronprinsfamilien er seg sitt ansvar som rollemodeller bevisste. I denne sammenhengen vil det si å sette seg inn i hvilken signaleffekt det kan ha dersom de velger en såkalt "labradoodle" fra Drøbak hundepensjonat. Jeg håper kronprinsparet har satt seg grundig inn i debatten omkring denne "rasen" og nevnte virksomhet før de eventuelt støtter den gjennom å anskaffe seg en slik hund.

Med vennlig hilsen...

Jeg skrev også noe lignende. Får håpe flere her inne gjør det samme, så får vi krysse fingrene på at det påvirker avgjørelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt synd at de spesifikt nevner puddelklubben her. De er liksom en instans som har mest å tape og mest å vinne på dette. Puddel har jo vært "kongehunder" i Norge før. Så man kan få inntrykk av at dette er mer misunnelse og bitterhet over tap av prestisje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Litt synd at de spesifikt nevner puddelklubben her. De er liksom en instans som har mest å tape og mest å vinne på dette. Puddel har jo vært "kongehunder" i Norge før. Så man kan få inntrykk av at dette er mer misunnelse og bitterhet over tap av prestisje.

Jeg er uenig med deg, jeg oppfattet det derimot som puddelklubben ønsket å gi ut saklig, korrekt informasjon slik at ingen skal føle seg lurt i ettertiden. Jeg syns det var ett godt innlegg i debatten fra NKK. Nå er jeg forsåvidt likegyldig til hva kongefamilien gjør og representerer, men jeg er prinsipiellt motstander av avl på blandingshunder. Uansett hvem som kjøper dem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, innlegget fra NKK var godt. Men faktisk synes jeg retrieverklubben eller hvem som helst andre enn spesifikt puddelklubben burde uttalt seg. I den grad det siller noen stor role.

Personlig ser jeg ingen forskjell på om det er hverken puddelklubben eller retrieverklubben som uttaler seg, det er jo tross alt snakk om en blanding av puddel og retriever(labrador i dette tilfellet). Jeg ser selvsagt poenget ditt, men, jeg tror det viktigste er at noen uttaler seg, selv om det selvsagt hadde vært fint å få innspill fra også andre raseklubber, som ikke har tilknytning til rasene som er innblandet(bokstavelig talt :lol: ) her, for å få fram at dette ikke er noe noen liker. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ehh, har de ikke fått bikkja enda liksom? trodde de var hentet og alt i boks jeg...

Nei, jeg vet ikke jeg altså. Det er godt mulig at det er for sent.. Jeg forsøker bare å gjøre det lille jeg kan for å opplyse dem om debatten..

Veldig bra av puddelklubben og nkk! :rolleyes2:

Jeg er også enig i at det hadde vært fint om flere raseklubber hadde reagert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...