Gå til innhold
Hundesonen.no

Passform på svømmevest

Recommended Posts

Skrevet

Hvor langt bak bør egentlig svømmevesten gå på hunden? Den vi har til Arn går ikke helt bak på ryggen og det synes jeg er dumt. Da blir han liggende litt ned med bakparten og synes ikke han får like god svømmestil som om bakparten hadde vært mer opp. Burde det ikke gå helt bak?

bad2.jpg

Skrevet

Er ganske sikker på at den der sitter helt fint ja- tror ikke den skal gå lengere bak.

Zorba sitt går ikke helt til bakken, og den er tilogmed for stor! Mens Løve en (hund som var med på seiletur) hadde en som var likestor som Arn sin, og den passet, og satt som den skulle.

edit: redigerte noe.

Skrevet

Den skal ikke gå helt bak, men kunne kanskje gått litt lengre bak siden han ikke får den støtten han trenger.

Tips til å få opp baken kan være å binde et tau i håndtaket på vesten, hivet ut en leke og når han svømmer mot leken så holder du han igjen i tauet så han svømmer stillestående i vannet, ofte får de baken høyere opp ved å stå sånn å svømme på stedet og plutselig skjønner de at de må ha med seg baken :(

Skrevet

Hm, ok. Jeg har prøvd å regulere brystreimene for å se om det utgjør noen forskjell, men synes ikke det gjør det. I starten av sesongen henger uansett rumpa litt lengre ned enn den gjør senere ut på sommeren. Da svømmer han forresten mest uten vest (altså når han har svømt ei stund) og rumpa kommer naturlig mer opp.

Interessant tips det med å feste et tau bak. Blir ikke mye kaving og plasking, da? Ser for meg han blir ganske perpleks siden han blir stående på stedet hvil og lydig som han er, vil han nok svømme tilbake til meg *ler*

Skrevet

Dersom de er veldig fokusert på en leke som ligger i vannet foran dem så svømmer de som regel godt imot den, men du må vurdere om det blir for mye plasking.

Bare husk at dette er myye mer intensiv trening enn vanlig svømming så ikke tren det i så lange intervaller, gi han heller en pause for mye i begynnelsen :(

Skrevet
Dersom de er veldig fokusert på en leke som ligger i vannet foran dem så svømmer de som regel godt imot den, men du må vurdere om det blir for mye plasking.

Bare husk at dette er myye mer intensiv trening enn vanlig svømming så ikke tren det i så lange intervaller, gi han heller en pause for mye i begynnelsen :(

Det kan nok uansett være fint som variasjon :P Takk for tips!

Men du synes det ser ut som vesten sitter ok på eller?

Skrevet

Ja, ville kanskje hatt den bitte litt lenger bak, men hvis det er sånn at han svømmer bra og du ikke bruker den hele sommeren så ville jeg latt den være :(

first04.jpg

Chicka med vest før svømme trening.

Som du ser så har jeg "sluppet" den endel bakeover foran, så den er litt lengre bak :P

Skrevet

Jeg kan nok slippe den en del bak slik som du har på Chicka, men da synes jeg reimene tar for mye på skulderbladene. Gjør de ikke det på henne?

Skrevet
Litt offtopic, men det var et herlig bilde TS hadde av hunden der. Er du sikker på at han ikke trenger fallskjerm isteden for flytevest? :D

:D mulig det :)

Skrevet

HPIM0187-custom;size:385,289.jpg

Denne typen (Baltic) har jeg hatt til mine i mange år. De var rimelige og ganske enkle i passform. Har to reimer under buken og så fremme i brystet. De er blitt brukt flere gang i uka fra mars/april til oktober i 6-7 år. Stadig like fine.

Bestillt på Clas Ohlsson.

Skrevet

Jeg ser at svømmevesten til mine går heller ikke så langt bak. Vet ikke om det er meningen at de skal det? Mine hunder kan jo svømme. Så det e rjo mest fordi jeg er hønemor og er redd for de at de har de på.

Svømmevesten hindrer de ikke på noe vis i vannet, men tror heller ikke de hjelper de nevneverdig. Den forrige tispa mi var veldig flink til å heve bakkroppen selv, mens gamlingen min ligger litt lavere i vannet bak. Men han svømmer like bra for det.

Skrevet
Jeg ser at svømmevesten til mine går heller ikke så langt bak. Vet ikke om det er meningen at de skal det? Mine hunder kan jo svømme. Så det e rjo mest fordi jeg er hønemor og er redd for de at de har de på.

Svømmevesten hindrer de ikke på noe vis i vannet, men tror heller ikke de hjelper de nevneverdig. Den forrige tispa mi var veldig flink til å heve bakkroppen selv, mens gamlingen min ligger litt lavere i vannet bak. Men han svømmer like bra for det.

Ser jo ut som om den sitter omtrent likt på din som på min. Og din trenger visst også fallskjerm, ser jeg :rolleyes2: Arn kan jo svømme, så har den på, som deg, fordi jeg er hønemor og vil at han skal få ekstra hjelp/oppdrift. Utover sesongen når han har kommet mer inn i det, lar jeg han svømme mer uten. Det gir dem jo mer oppdrift å ha svømmevest på, samt at jeg innbiller meg det varmer dem litt også.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...