Gå til innhold
Hundesonen.no

alano español

stillman

Recommended Posts

Skrevet

Jakt på villsvin ble brukt som ett argument for å kupere ørene til alanoen og lignende raser. Jeg (og andre, tror jeg) har vanskelig for å svelge det vi anser som en etisk tvilsom jaktform som et godt argument for å fortsette å kupere hundeører.

Jeg vet verken hvordan spansk jaktlovgiving er eller hvordan villsvinjakt faktisk foregår i Spania. Jeg vet imidlertid en del om hvordan en del andre dyr behandles der nede (storfe av tyrefektere, galgos av sine eiere). Derfor synes jeg det er vanskelig å tro på at villsvin alltid behandles med den respekten de fortjener.

Forholdet mellom jus, etikk og moralsk praksis er ikke nødvendigvis enkel - heller ikke i dette tilfellet.

• Svar 116
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Vi avslutter diskusjon om kuppering av ører og villsvinjakt her.

Dere er hjertelig velkomne til å åpne tråd om disse temaene i Debattkjelleren, på generelt grunnlag, og ikke direkte personer.

Dette innlegget er OT og skal ikke kommenteres. Eventuelle tilbakemeldinger tas som vanlig på PM.

Moderator Silje

Skrevet
Bare et bispørsmål... hvor har dere det fra at villsvinjakt er forbudt i Norge? Utbredt er det kanskje ikke, men har ikke sett noe sted at det er forbudt, tvert imot har jeg lest artikler om nettopp villsvinjakt i Norge.

Jepp du har rett, villsvinjakt er lov hele året rundt.

Villsvin - Hele landet - 01.04. 31.03.

Siden vi snakket om alanos og ørekupering i forbindelse med villsvinjakt, så antok jeg at folk flest skjønte at jeg refererte til villsvinjakt med hund. Jeg antar at det ikke er lov i Norge (jeg gidder helt ærlig ikke å sjekke), og jeg beklager virkelig at jeg ikke var veldig tydelig på det.

Skrevet
Siden vi snakket om alanos og ørekupering i forbindelse med villsvinjakt, så antok jeg at folk flest skjønte at jeg refererte til villsvinjakt med hund. Jeg antar at det ikke er lov i Norge (jeg gidder helt ærlig ikke å sjekke), og jeg beklager virkelig at jeg ikke var veldig tydelig på det.

og jeg svarte Simira og ingen andre :getlost:

Skrevet
Bare et bispørsmål... hvor har dere det fra at villsvinjakt er forbudt i Norge? Utbredt er det kanskje ikke, men har ikke sett noe sted at det er forbudt, tvert imot har jeg lest artikler om nettopp villsvinjakt i Norge.

Jepp du har rett, villsvinjakt er lov hele året rundt.

Villsvin - Hele landet - 01.04. 31.03.

Ingen har påstått at villsvinjakt er forbudt i Norge - bare påpekt hva enhver hundeeier burde vite, ihvertfall før han kaster seg inn i en debatt av DENNE typen - at HETSjakt med hund er forbudt her til lands (hetsjakt er jakt hvor hunden dreper byttet, og jegeren sparer ammunisjon). Faktisk er hetsjakt forbudt over store deler av Europa, senest er hetsjakt på rev blitt forbudt i England.

Skrevet

Nydelige hunder! :icon_cry:

Skal hvertfall sjekkes ut nærmere :ahappy:

Er vel ikke verre å importere den enn Irsk Staff som egentlig var neste på lista nå... :rolleyes2:

Jeg liker de best kuperte faktisk.

Skrevet

Nå har jeg lest gjennom hele tråden og kost meg med interessant informasjon innimellom den uendelige ørekuperingsdiskusjonen... Virker som en utrolig fin rase, med akkurat passe kroppsbygning for min smak. Rasen med sitt sterke jaktinstinkt er nok ikke noe for meg, men det er alltid kjekt å tilegne seg kunnskap om nye, spennende raser.

Dette med jaktinstinkt - er det så sterkt at det er problematisk å ha den løs i skogen (selvsagt utenom båndtvangen!)? Hvordan er det med kjønnsaggresjon på rasen? Er det noe i det hele tatt? Reservert overfor fremmede? Hvilken rase kan den best sammenlignes med ut i fra gemytt?

• 3 months later...
Skrevet

det er ikke En rase som heter Alano !

I alle år har den rasen dere prater om blitt kalt Spansk Bulldog(evt Spansk Alano) , men nå etter den er blitt på mote - vil folk ha et mest mulig eksotisk navn - dermed Alano Espanol -

Samme gjelder Italiensk Mastiff

Skrevet

Alano er vel det spanjolene selv kaller den, så det blir vel mer korrekt å bruke det?

Navnet alano har de vel også funnet i gamle bøker hvor hunden blir beskrevet.

Alano History

Ser noen har lagt til denne seksjonen på wikipedia, men finner ingen dokumentasjon.

Health

The breed is also newly recognised as having a record of health issues. However, the restoration of the breed started with an extremely small number of animals, so problems associated with inbreeding may appear. All large dogs should be tested for hip dysplasia before being bred.

Noen som vet va de sikter til, eller er det bare en generell advarsel siden det er få individer av rasen?

Skrevet
det er ikke En rase som heter Alano !

I alle år har den rasen dere prater om blitt kalt Spansk Bulldog(evt Spansk Alano) , men nå etter den er blitt på mote - vil folk ha et mest mulig eksotisk navn - dermed Alano Espanol -

Samme gjelder Italiensk Mastiff

Er du på bærtur?

I endel språk (bla de latinskbaserte) er det vanlig at stedsnavn/landet kommer etter substantiv. Derved er Alano (mastiff/bulldog/molosser) Espanol helt riktig, og har ingenting med mote å gjøre! Samme med Dogo (hund) Italiano. Dogue de Bordaeux er blitt fordreid til Bordeux Dogge i nyere tid. Grand Danois i Norge, Great Dane i GB/USA/Austr, Deutche Dogge i Tyskland og Alano Alamand i Spania/Italia!

Skrevet

Morsomt når folk er SÅ påstålige og har null peiling !

Som sagt Alano er ikke 1 rase !

Bærtur- var faktisk å plukka litt bær hær fårr en stund siden - ble ikke det helt store

Guest Gråtass
Skrevet
Morsomt når folk er SÅ påstålige og har null peiling !

Ja ikke sant :wub:

Da syns jeg du skal informere oss uvitende ignoranter om hvilken samlebetegnelse Alano er. Og ikke minste hvilke raser som går inn under det samlebegrepet slik at vi kan bli litt mer opplyste.

Skrevet

Du snakker om Alano Español nå ikke sant? Fordi Alano Español er absolutt definert som en egen rase. De registreres i hjemlandets kennelklubb under navnet Alano Español og har lukkede stambøker, men du har kanskje en annen definisjon av ordet rase enn de fleste andre?

Skrevet

Syns hunden til hovedinnlegger var fantastisk vakker! Syns det er utrolig vakkert med blå øyne på hunder.

Litt synd at tråden hans ble ødelagt av en diskusjon som burde funnet sted i en egen tråd istedefon å ødelegge tråden til denne hunden.

Spennende med nye hunderaser her i landet syns jeg.

Hvordan er disse hundene i forhold til andre dyr? Da tenker jeg på om de har sterke instinkter for å gå til angrep på vilt/bufe mm ettersom de er avlet for å jakte på denne måten. Hva blir de brukt til dersom man ikke jakter? Er dette en hund som kan gå løs i skog og mark? Leste i tråden at de var flotte familihunder, rolige inne og tålmodige med barn, hvordan er de i møte med andre hunder? Er det noen som driver avl på denne rasen her til lands eller må man importere? Fins det noen god omtale av rasen skrevet på norsk?

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...