Gå til innhold
Hundesonen.no

Enda ett rop om hjelp til valgets kvaler


busy

Recommended Posts

Nå er jeg så i villrede at jeg lenger ikke vet hvilken fot jeg skal stå på nesten.

Har de siste 2 årene sett aktivt etter neste rase, og har vært innom utallige forum og hjemmesider, har søkt fra australsk cattledog til dverg pincher og fortsatt sliter jeg.

Familie situasjon har stabilisert seg på hvor vi skal bo og antallet menneske medlemmer. Med det så utgikk de mest krevende rasene.

Samboer har denne gangen satt ned foten og forlanger å ha en finger med i det endelige valget, og dermed må det bli en liten hund. Han har også spesielle preferanser i forhold til utseende. Jeg trodde jeg hadde funnet den optimale rasen når jeg hadde lest ca 500 sider om DSG, men det var utelukket. De ser ut som en blanding som gikk feil sier han. :)

Han ønsker en hund som han kan ha med overalt som er til liten bry for andre. Jeg ønsker en hund jeg kan trene relativt aktivt, dvs. konkurrere litt i LP, litt AG for variasjon, og noen lengere turer innimellom.

Problemet er jo når man må kombinere alt med det rette utseende for han da :) Ja, jeg vet det, utseende er ikke det viktige og alt det der, men så er det sånn at han er jo noe materialistisk av seg og trenger vell ett statussymbol :D (noe ironisk ment :D ) Men som sagt, han ønsker å være med denne gangen i avgjørelsen, så noe betydning må det få.

Så av utseende liker han jo godt SBT, noe jeg ikke er spes fan av pga hundeaggresjon og ei noe rar kroppsbyggning på noen av de, men samtidig så finner man en fin staff så er de jo drit fine da.

Eller så liker han Fransk bulldog, jeg tenker sykdommer og noe vankselig trenbarhet, kanskje litt for mye, -kommer jeg ikke i dag så kommer jeg i morgen mentalitet.

Miniatyr bullterrier er han litt på gli med, men der også er jeg redd det blir vanskelig trenbarhet.

Chihuahua er ok, men der er jeg helt blank(trodde ikke det var hunder jeg :D så har aldri sett 2 ganger på de, ikke bli fornærmet nå, de er jo supersøte, men kanskje litt feil framstilt for oss som ikke har sett 2 ganger)

Boston terrier er ok, men ikke helt min smak igjen, er litt redd det terrier gemyttet.

Familien vår;

jente på snart 7 år som ønsker å delta i hunden, i form av å holde båndet(vansklig med en kattejagende 60 kg hunden vi har nå), være aktivt med trening og utstilling, generelt alt.

Som sagt så ønsker jeg en jeg kan trene litt for å konkurrer, men vet at med 2 barn så strekker ikke tiden til så mye som jeg ønsker, så trenger en hund med en god ''av kanpp''.

Ønsker minimalt med jaktinstinkt, har nok med det i de nåværende 60 kg som ligger her.

Må være relativt rolig i det daglig, men kan godt ha mye krutt som kommer ut på de daglige turene.

Korthåret-ønsker ikke å ''kaste'' bort tid på pelsstel.

Lite til moderat vakt, akkurat sånn at den ikke har lett for å drive avsted kanskje.

Håper noen har noen tanker som de deler som kan hjelpe, begynner å bli ganske desperat. Vi stresser ikke med å få den lille valpen i hus, men er så inderlig lei av å rote rundt, trenger noe konkret å gå etter, så please hjelp en sjel i villrede :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere ikke bare kjøpe en whippet da? :lol:

Lettlært, tøff nok til lange turer, liten nok til å være med overalt, enkel nok til at 7-åringen kan gå tur med den, super til agility, ikke fullt så super til lydighet... :):) er så kjeeedelig med alle repetisjonene...

hilsen helfrelst whippeteier... har 2 nå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere ikke bare kjøpe en whippet da?

Lettlært, tøff nok til lange turer, liten nok til å være med overalt, enkel nok til at 7-åringen kan gå tur med den, super til agility, ikke fullt så super til lydighet... er så kjeeedelig med alle repetisjonene...

hilsen helfrelst whippeteier... har 2 nå

Jeg har mange ganger sagt at Wippet er en undervurdert rase, men realistisk sett så vil den nok ikke tilfredstille mine ønsker når det kommer til trening :)

Og så var det jo det jaktinstinktet da :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dvergpinscher kunne passe dere. Hvis du vil ha noe litt større kan du ta en titt på manchester terrier. Den har også mye til felles med dsg, vi har gått flere kurs sammen med flere mt, og det er morsomt å se likhetene! Jaktinnstinkt har begge disse rasene, men de er greie å håndtere, arbeidsvillige og likevel varmekjære kosehunder. Manchesteren er dog en terrier med det som hører til, men det høres ikke ut til å være noe problem for dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller hvorfor ikke en foxterrier! Har jo litt til felles med DSG den også, men etter min mening mye mere elegant i kroppen. Masse krutt ute på tur, rolig og grei inne. Lettlærte hunder, men selvsagt noe sta, det er jo en terrier! :lol:

Trenger selvsagt konsekvent oppdragelse og mye sosialisering, men hvilken rase gjør ikke det?

Dette er en hund med masse godt humør, veldig "happy", ja, jeg synes mine hunder er i godt humør bestandig jeg!

En kjempefin turkamerat, alltid klar for en tur ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert en god grunn til at du ikke har nevnt Sheltie i startinnlegget ditt, men jeg MÅ altså slå et slag for rasen min her. Den passer alle dine kriterier synes jeg; er lett-trente små hunder, som (dersom man jobber litt med lekelyst og sånt fra den er valp) absolutt kan hevde seg i LP, og spesielt AG. De er lette å håndtere for barn, og greie å ha med over alt. Jeg har to hunder som begge er lydige og greie, men det er en enorm forskjell på å ha med Sheltien på besøk, og BC'en på besøk, førstnevnte er bare såå grei å ha med rundt.

Søren, jeg så ikke at du skrev korthåret. Vel, jeg synes allikevel Sheltien passer helt perfekt inn i deres kriterier, og selv om de på ingen måte er korthårete, synes jeg (som HATER pelsstell) at de har en grei pels å vedlikeholde allikevel ... Jeg bruker fryktelig lite tid på pelsstell (altfor lite, egentlig:P), og det går helt fint. Det eneste er at det er greit å passe på at de ikke får floker bak ørene, men det tar jo ikke lange tiden å børste gjennom det lille av pels der, og ofte trengs det heller ikke å gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo når man må kombinere alt med det rette utseende for han da :D Ja, jeg vet det, utseende er ikke det viktige og alt det der, men så er det sånn at han er jo noe materialistisk av seg og trenger vell ett statussymbol :lol: (noe ironisk ment :) ) Men som sagt, han ønsker å være med denne gangen i avgjørelsen, så noe betydning må det få.

Så av utseende liker han jo godt SBT, noe jeg ikke er spes fan av pga hundeaggresjon og ei noe rar kroppsbyggning på noen av de, men samtidig så finner man en fin staff så er de jo drit fine da.

Eller så liker han Fransk bulldog, jeg tenker sykdommer og noe vankselig trenbarhet, kanskje litt for mye, -kommer jeg ikke i dag så kommer jeg i morgen mentalitet.

Miniatyr bullterrier er han litt på gli med, men der også er jeg redd det blir vanskelig trenbarhet.

Chihuahua er ok, men der er jeg helt blank(trodde ikke det var hunder jeg :) så har aldri sett 2 ganger på de, ikke bli fornærmet nå, de er jo supersøte, men kanskje litt feil framstilt for oss som ikke har sett 2 ganger)

Boston terrier er ok, men ikke helt min smak igjen, er litt redd det terrier gemyttet.

De er jo utrolig kule, og facinerende hunder!

12.jpg

Og det er en rase som jenta på 7, klarer og håndtere.

Men den første rasen som slo meg inn var heeler (Lancashire heeler)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar dere!

DP har jeg vurdert veldig, så mye at jeg har sett meg ut ett par oppdrettere, så det er absolutt en mulighet.

Manchester må jeg inn å se på, den har jeg ikke tenkt på, men husker vagt at jeg ba søsteren min titte på de for mange år siden, så da likte jeg den jo da :P

Fox Terrier har ikke den veldig med jakt da?

Shelti er en god grunn til at jeg ikke har nevnt, og det er ei barndomms historie :P Men begynner å venne meg til de, og syntes de er umåtelig flott, men har ikke helt klart å legge disse minnene på hylla enda :P

Lancashire heeler har jeg absolutt ikke sett på så nå skal jeg google litt.

Takk igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fox Terrier har ikke den veldig med jakt da?

Nei, absolutt ikke! Det finnes noen få som bruker foxterrier til jakt, men da er jo de "spesialtrenet"! Finnes ikke jaktinstinkt i mine to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Fox har jaktinnstinkt, men ikke værre enn at det går helt fint å ha henne løs og håndtere det. Hun går sammen med mine to marsvin løse i leiligheten, så så veldig stort problem er det ikke. Hun elsker å gå nedi hi og prøve å fange fugler.. :P Ellers er det en flott rase som er aktiv og morsomme og som har en flott størrelse. Jeg har blitt helt forelsket i denne rasen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ønsker en hund som han kan ha med overalt som er til liten bry for andre. Jeg ønsker en hund jeg kan trene relativt aktivt, dvs. konkurrere litt i LP, litt AG for variasjon, og noen lengere turer innimellom.

På ingen måte noen umulighet..

Så av utseende liker han jo godt SBT, noe jeg ikke er spes fan av pga hundeaggresjon og ei noe rar kroppsbyggning på noen av de, men samtidig så finner man en fin staff så er de jo drit fine da.

Hundeaggresjon er i utgangspunktet ikke et typisk karaktertrekk for en frisk staff.

Den skal ikke tåle bøll og provokasjon fra andre, men den skal heller ikke yppe med alt som kan gå på 4..

Selv har jeg en som nå er 20 mnd i dag faktisk, han har hatt et par perioder der han har vært vanskelig mot hannhunder, men det har jo mange unghunder..

Pr. i dag er det meste greit, men unge hannhunder som oppfører seg som om de eier verden, de blir fort satt godt på plass.

Eller så liker han Fransk bulldog, jeg tenker sykdommer og noe vankselig trenbarhet, kanskje litt for mye, -kommer jeg ikke i dag så kommer jeg i morgen mentalitet.

Sykdommer bør du også tenke med staffen, det er dessverre en del demodex, HD og AD på de.

Miniatyr bullterrier er han litt på gli med, men der også er jeg redd det blir vanskelig trenbarhet.

Ut fra de få av rasen jeg kjenner har du nok helt rett, de er ikke veldig enkle.

Boston terrier er ok, men ikke helt min smak igjen, er litt redd det terrier gemyttet.

De Bostonterrierne jeg har vært borti har vært velfungerende livlige hunder, det er faktisk en rase jeg kunne tenkt meg, fantastisk morsomme hunder som etter min erfaring er snille og greie mot det meste.. Noen av de har dog vært litt lettstressa, og fått utløp for dette med humping på andre hunder.

Ut fra hva du har skrevet i innlegget tror jeg faktisk en staff kan være et fornuftig valg, men her er det viktig å se på linjene du får hund fra.

Hva gjelder jaktinstinkt er jo det noe alle hunder har, noen i større grad enn andre.. Noen staffer har et ganske sterkt jaktinstinkt, mens andre har såpass lite av det at det gjør trening vanskelig..

Selv har jeg en som har et ganske kraftig jaktinstinkt, men fortsatt ikke verre enn at det kan kontrolleres selv når han går løs.

Min søsters datter på snart 4 år har full kontroll, og kan faktisk gå turer med dyret i bånd, han forsøker ikke engang å dra når hun går med han!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...