Gå til innhold
Hundesonen.no

Sliter med rasevalg


Bear

Recommended Posts

Hei alle sammen. Er helt ny her på forumet og lurte på om noen her kanskje kunne gitt meg noen gode råd angående anskaffelse av hund.

Hvorfor jeg vil ha hund/Hva jeg skal bruke hunden til:

Jeg vil først og fremst ha hun pga selskapet. Jeg er oppvokst med hund og savner nå å ha min egen. Jeg ønsker en turkamerat som kan være med i tur og mark. Men som også kan slappe av foran TV'n med meg.

Jeg har alltid vært litt nysgjerrig på lydighet så kunne også tenke meg å prøve meg på det. Og litt agility for morro skyld.

Min bosituasjon:

Bor i en mindre leilighet i utkanten av Bergen. Bor for tiden alene, men er sannsynlighet for at jeg får samboer i løpet av sommer/høst eller eventuelt flytter.

Hva jeg kan tilby en hund:

Masse tid, da jeg for tiden er ufør (men i bra fysisk form). Tolmodighet til trening. Og masse kjærlighet, hehe. :)

Hva jeg ser etter i en hund:

Den bør være lettlært. Førerorientert. Sosial. Tilpassningsdyktig.

Egenskaper jeg IKKE ønsker hunden skal ha:

Hunden bør helst ikke ha noe særlig sterkt jaktinstinkt. Ikke enmannshund. Ikke for liten (chihuahua) og helst ikke for stor (grand danois) med tanke på at jeg bor i en mindre leilighet. Helst ikke være en rase som typisk bjeffer masse.

Utseende:

jeg er ikke så forferdelig opptatt av hvordan hunden skal se ut, så om den er langåret, korthåret eller krøllet gjør meg ingen forskjell. Så lenge det ikke er snakk om flere timers pelstell daglig. Men litt pelstell er jo bare kos.

Håper det er noen her som kan komme med et godt rase tips eller to. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labrador, Golden Retriever og korthåret Collie er raser som slår meg at kan passe. De to førstnevnte finner du masse, masse info om bl.a hvis du søker her i forumet, den siste finner du noe info om her, og ellers ville jeg kikket på svenske oppdrettere. Törnskogens og Gemdales er to oppdrettere jeg har god erfaring med. Lykke til i hundejakten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på sheltie jeg også, den er veldig mild av natur så du kan stort sett forme den som du vil. Den kan fint være med på turer i skog og mark, og den kan fint også slappe av foran tv'en. De er ekstremt lettlærte, kjempe gode i lydighet kan de bli, og de er norgesmestere i agillity. Liten nok til å passe i din lille leilighet, men ikke for liten til å kunne brukes til det du vil. Sheliten er en gjeterhund så av den grunn så er de veldig førerorienterte, jobben deres er jo å holde flokken samlet. De kan være reserverte mot fremmede, men det er nok litt med hva du gjør det til. Har møtt begge deler der. Den er også som nevnt tilpasningsdyktig, du kan forme den som du viluten at du trenger å heve stemmen din så veldig. De har ikke jaktinnstinkt vil jeg si, men de krever litt mental stimulans for å trives maksimalt. Gjør de ikke det, kan de finne på å gjete ting. Jeg vil ikke si de bjeffer så veldig mye, men de skal varsle flokken sin når noen kommer, men det er fint mulig å lære dem at ett bjeff holder. Det er heller ikke såå mye pelsstell på en sheltie som man skulle tro når man så hunden. Ordentlig børsting en gang i uka holder. Tispene kan derimot røyte en del mer enn hannene, men hårene er lange og "myke" så de er lett å få opp sammeliknet med korte strie hår.

Sheltien er en veldig myk hund, så hvis du er ute etter å jobbe med hardressur der du forvener litt motstand fra hunden så er ikke det en hund for deg. Men hvis du vil ha en lettlært, rolig og lydig kamerat, og du liker hvordan de der ut, så kan dette være noe :)

Lykke til m valg av hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også jeg tenkte sheltie, - helt til jeg så at det bør være en rase som ikke pleier å bjeffe så mye. Men så klart, den kan jo læres til å ikke bjeffe (med mindre den vokser opp med, og har en elghund som forbilde... :) ) hvis man går inn for det.

Som sagt så kan den brukes til så og si alt. Flott å bruke til både lydighet og agility. Etter min erfaring tilpasses den bra livsstilen man har. Kan godt ligge å kose foran tv'n, men kan også være med på lange turer, både til fots og båt f.eks.

Men du må være glad i å leke med hunden din. Min (og jeg tror de fleste) sheltie finner all verdens glede i å løpe etter kosebamsen sin gang på gang på gang når man kaster. Og de bør heller ikke overbeskyttes, da kan de lett bli "skjør" og redd.

Men sikkert mange andre raser som kan passe for deg også. :)

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, takk for alle svar.

Ser jo nå at det er en god del raser som faktisk kan passe. hehe =)

Og jeg har tenkt ganske mye fram og tilbake, er vel ofte sånn når man skal ta et såpass stort valg som å anskaffe seg "første" hund.

Tror jeg skal sjekke opp i alle forslag grundig, sånn at når jeg først ar bestemt meg så får jeg en rase som er best egenet meg og min livsstil... Så tar meg nok et par turer rundt og hilser på litt forskjellige opdrettere og rasene deres når jeg har skrumpet inn valgene litt. hehe

Har begynt å tenke litt på Kinesisk Nakenhund, enten naken eller puff. Noen som kan fortelle meg litt om de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...