Gå til innhold
Hundesonen.no

Båndtvang..

pippin

Recommended Posts

Som mange sier kommer det litt ann på situasjonen, bor man i landlige strøk eller er ute i skogen hvor det er mulig å slippe hunden løs uten at det forstyrrer noen så er det jo helt greit. At hunden er løs gjør ingenting sålenge det ikke plager noen.

Har opplevd flere ganger at løse hunder løper bort til min hund og skal hilse å leke, dette er jo selvsagt som oftest bare hyggelig, MEN hunden min (og sikkert mange fler) blir redd og får nesten panikk om en stor hund kommer løpende mot han.

Så om man går tur der det er stor sannsynlighet for å møte andre hunder (slik som i byen der jeg må gå gjennom deler av for å komme til friluftsområde) hold hunden i bånd.

Som flere har sagt tidligere i tråden, båndtvangen er til for å beskytte viltet i en sårbar yngle- og hekketid, ikke av hensyn til mennesker og hunder. ( Det er stort sett en heldig tilleggseffekt). Så nettopp i skogen er det uheldig å bryte båndtvangen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 198
  • Created
  • Siste svar

Lotta sier det så helt riktig her: hunder er levende vesener som ALDRI vil være under 100% kontroll i enhver situasjon! Det er akkurat dette punktet du Pan, ikke makter å forstå, eller vil du bare være vrang? Du sier at hunden er under din kontroll i enhver forutsigbar situasjon, men en tur med hunden består ofte i en rekke uforutsigbare situasjoner, og hva da? Jeg eide verdens beste og snilleste golden retriever, lydig som bare det og alt det der. Gikk mye løs, men ikke i båndtvangen, grunnet dette eksemplet her bl. annet.: Stella og jeg på tur langs en landevei, Stella løs. Ekorn i veikanten. Jeg sier: på plass! Stella sier: å neida, ikke i dag! Så er hun etter ekornet, over stokk og sten, over et digert jorde, Stella blir liten som en prikk i det fjerne! Ekornet reddet seg omsider opp i et tre, og hunden min returnerer lykkelig tilbake til meg. Vel, kan du si, det var jo bare et ekorn! Ja, men det kunne vært hva som helst som loven har sakt skal beskyttes fra 1. april til 20 august.

Vi kan ikke garantere våre hunders bevegelser til enhver tid, det er helt umulig! Hvorfor har du så store problemer med å innse dette? Tror du virkelig, i fullt alvor, at din hund aldri noen gang vil foreta seg noe utenfor din kontrollmulighet!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. generasjons innvandrere bør etter mitt syn uansett ikke ha stemmerett.

Gjelder dette ALLE innvandrere (altså- også de som er fra topplandene når det gjelder innvandring til Norge- dansker, svensker, tyskere og briter), eller bare innvandrere fra typisk Midtøsten og Afrika? Og skal man da holde tilbake statsborgerskap, eller dele ut graderte statsborgerskap- siden en av grunnreglene for demokrati er at alle statsborgere (med visse unntak, som alder) kan være med å bestemme landets styremakt?

Når det gjelder hunder løse- så er det mange som tidligere har fått seg en overraskelse, når hunden man trodde var under full kontroll plutselig reagerte på vilt/andre dyr. Hunder er levende vesener- de kan aldri være under hundre prosent kontroll så lenge de har instinkter, og er i stand til å handle etter eget initiativ. Det har skjedd så mange ganger før, og det vil skje igjen- kanskje aldri med hunden du har nå- kanskje ikke med den neste, men man kan ikke stole 100 % på et dyr. Aldri. Og det er det ansvarlige hundeeiere vet, og innretter seg etter, i den grad det er nødvendig utifra omgivelser og hundetype.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hadde en stund gjort Sport i å finne katter, noe de gjor hele tiden, kunne iallefall virke sånn, kan gjerne innrømme at jeg mista kontrollen da, men etter bittelitt jobb slutta de faktisk med det noe jeg ikke trudde når det sto på

Det var så kjipt når jeg kom over en plakat med Bilde der det sto - Har du sett katten min? - skrevet av et barn og bare jeg viste att den lå i søppla, døds kjipt! tok affær etter det ! Stakkars katter som måtte dø pga meg, ikke særlig kult å tenke på men men

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hadde en stund gjort Sport i å finne katter, noe de gjor hele tiden, kunne iallefall virke sånn, kan gjerne innrømme at jeg mista kontrollen da, men etter bittelitt jobb slutta de faktisk med det noe jeg ikke trudde når det sto på

Det var så kjipt når jeg kom over en plakat med Bilde der det sto - Har du sett katten min? - skrevet av et barn og bare jeg viste att den lå i søppla, døds kjipt! tok affær etter det ! Stakkars katter som måtte dø pga meg, ikke særlig kult å tenke på men men

Mener du at du at bikkjene dine drepte katter og at du ikke engang gadd å si ifra til eier av katten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NÅ kan jeg endre utsagnet mitt til at jeg utenom på privat eiendom, til og fra bil og i hagen så holder jeg båndtvangen :)

For nå er det bare å ture en tur til stavanger og det nye båndfrie området i sørmarka :)

Området er STORT det er ikke innegjerdet men merket, altså vi har båndfri under forutsetning at du klarer å holde hunden innfor området, som ikke er et problem for de aller fleste på det svære området. Så honnør til Stavanger kommune, og håper at vi hundeeiere klarer å ta vare på tilbudet så det forblir ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der Bandet tar jo så stor plass i lomma :)

La vær å ta det av, da?

Iallefall om du vet av erfaring at hunden(e) dine faktisk tar livet av katter?

Jeg håper virkelig du sa ifra til eiere av katten. Stakkars folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God- gutten løper løs han så ofte som sjansen byr seg. Erdet mye folk ute, velger jeg andre stier i skogen jeg vet folk aldri går. Han dilter alltid i nærheten av meg uansett. Har gjemt meg så ofte for ham at han holder øye med meg heretter. Det skjønneste jeg ser er en fri hund som leker og nyter livet :) Det er gutten min ekspert på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er morsomt er at folk har så god kontroll på hundene sine at de slipper de i skogen hvor de ikke treffer andre - merkelig - for med den super kontrollen de har burde det ikke være noe problem å treffe andre hunder/mennesker - det er jo bare å kalle inn hunden. Om man ikke klarer å kalle inn hunden når den ser andre hunder så klarer man det ikke når den løper etter noe vilt.

Bare et lite paradoks ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Respekterer reglene ja,men bryter dem innimellom.Nå slipper jeg ikke bikkja løs i skogen heller da.

Er en fotballbane og turveier som ikke ligger i skog,så der jeg har oversikten slipper jeg vovva løs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God- gutten løper løs han så ofte som sjansen byr seg. Erdet mye folk ute, velger jeg andre stier i skogen jeg vet folk aldri går. Han dilter alltid i nærheten av meg uansett. Har gjemt meg så ofte for ham at han holder øye med meg heretter. Det skjønneste jeg ser er en fri hund som leker og nyter livet :) Det er gutten min ekspert på :)

Nå tror jeg det er nevnt utallige ganger i denne tråden at båndtvangen er for å beskytte dyrene i skogen som får unger på denne tiden, og ikke folk vi møter når vi går tur!

Hvorfor velger du da andre stier i skogen, der folk aldri går?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er morsomt er at folk har så god kontroll på hundene sine at de slipper de i skogen hvor de ikke treffer andre - merkelig - for med den super kontrollen de har burde det ikke være noe problem å treffe andre hunder/mennesker - det er jo bare å kalle inn hunden. Om man ikke klarer å kalle inn hunden når den ser andre hunder så klarer man det ikke når den løper etter noe vilt.

Bare et lite paradoks ...

Ekstremt godt poeng :) Jeg tipper det er fordi de VET de bryter loven og har dermed ingen argumenter mot folk som påpeker båndtvangen.

Jeg er fortsatt ikke noen engel, men jeg gidder ikke å unnskylde meg lenger. Det finnes ingen gode argumenter for å ha bikkja løs i skogen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg hatt kontroll hadde jeg gitt fint **** i tvangen. Men det har jeg ei, så da blir'e mer bånd enn jeg liker.

Hender jeg slipper han på åpne plasser eller i skauen på områder der viltet vet å holde seg litt tilbake("traffikerte" turstier), men det er sjelden. Gleder meg til vintær'n :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at du at bikkjene dine drepte katter og at du ikke engang gadd å si ifra til eier av katten?

Tok med lappen men Valgte å la være !

De dreper ikke katter har bare skjedd 3-4ganger :)

Og d var over 10 år sia, Ja d var Kjipt, sa jeg ikke d ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge siden det er spiller vel ikke så stor rolle. At du med vitende å vilje lar bikkja di drepe katter er helt grusomt uansett. Greit nok at det kan skje ved ett ulykkestilfellet men da bør du ha vett nok til å holde bikkjene i bånd etterpå.

Høres ikke ut som du synes det var så veldig kjipt.

:)

JA !

Må alt inn med teskje her ??

Synes det bare var en for teit unnskyldning til å la bikkjene dine drepe katter så jeg lot tvilen komme deg til gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GJESP, les d jeg skrev en gang til denne gangen med brilla på ! :)

Står d ikke at jeg tok tak i problemet?

Hvor mange ganger skrev jeg at d var kjipt?

Viten vilje?? HÆ ? hva babler du om??

En katt satt på trappa mi når jeg sku ut og en episode skjedde når hunden hoppa ut av stasjonsvogna, så vil heller kalt d får max uflaks

men du leser vist d du vil lese uannsett ! Så sier vi takk til deg !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GJESP, les d jeg skrev en gang til denne gangen med brilla på ! :)

Står d ikke at jeg tok tak i problemet?

Hvor mange ganger skrev jeg at d var kjipt?

Viten vilje?? HÆ ? hva babler du om??

En katt satt på trappa mi når jeg sku ut og en episode skjedde når hunden hoppa ut av stasjonsvogna, så vil heller kalt d får max uflaks

men du leser vist d du vil lese uannsett ! Så sier vi takk til deg !

En katt bare nå plutselig ?

Fint at du er lei for at det skjedde, men du kunne i det minste sett katteeierene i øynene å fortalt hva som hadde skjedd så de hadde sluppet å lete og være urolige. Mulig de hadde ønsket noe annet enn at katten skulle havne i søppelet etterpå også forresten, særlig når det var barn involvert.

Om det skjedde 3 - 4 ganger før du gjorde noe med det er det enda verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg det er nevnt utallige ganger i denne tråden at båndtvangen er for å beskytte dyrene i skogen som får unger på denne tiden, og ikke folk vi møter når vi går tur!

Hvorfor velger du da andre stier i skogen, der folk aldri går?

Hehe. Hadde du sett skogen jeg går i hadde du nok fått et klarere bilde når det gjelder hvor dyrene tråkker og føder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Hadde du sett skogen jeg går i hadde du nok fått et klarere bilde når det gjelder hvor dyrene tråkker og føder.

OK! Men når du skriver "skog" så ser jo jeg for meg en skog da vet du! :)

Og skog = masse dyr og fugler med unger og egg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...