Gå til innhold
Hundesonen.no

Båndtvang..

pippin

Recommended Posts

Som mange sier kommer det litt ann på situasjonen, bor man i landlige strøk eller er ute i skogen hvor det er mulig å slippe hunden løs uten at det forstyrrer noen så er det jo helt greit. At hunden er løs gjør ingenting sålenge det ikke plager noen.

Har opplevd flere ganger at løse hunder løper bort til min hund og skal hilse å leke, dette er jo selvsagt som oftest bare hyggelig, MEN hunden min (og sikkert mange fler) blir redd og får nesten panikk om en stor hund kommer løpende mot han.

Så om man går tur der det er stor sannsynlighet for å møte andre hunder (slik som i byen der jeg må gå gjennom deler av for å komme til friluftsområde) hold hunden i bånd.

Som flere har sagt tidligere i tråden, båndtvangen er til for å beskytte viltet i en sårbar yngle- og hekketid, ikke av hensyn til mennesker og hunder. ( Det er stort sett en heldig tilleggseffekt). Så nettopp i skogen er det uheldig å bryte båndtvangen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 198
  • Created
  • Siste svar

Lotta sier det så helt riktig her: hunder er levende vesener som ALDRI vil være under 100% kontroll i enhver situasjon! Det er akkurat dette punktet du Pan, ikke makter å forstå, eller vil du bare være vrang? Du sier at hunden er under din kontroll i enhver forutsigbar situasjon, men en tur med hunden består ofte i en rekke uforutsigbare situasjoner, og hva da? Jeg eide verdens beste og snilleste golden retriever, lydig som bare det og alt det der. Gikk mye løs, men ikke i båndtvangen, grunnet dette eksemplet her bl. annet.: Stella og jeg på tur langs en landevei, Stella løs. Ekorn i veikanten. Jeg sier: på plass! Stella sier: å neida, ikke i dag! Så er hun etter ekornet, over stokk og sten, over et digert jorde, Stella blir liten som en prikk i det fjerne! Ekornet reddet seg omsider opp i et tre, og hunden min returnerer lykkelig tilbake til meg. Vel, kan du si, det var jo bare et ekorn! Ja, men det kunne vært hva som helst som loven har sakt skal beskyttes fra 1. april til 20 august.

Vi kan ikke garantere våre hunders bevegelser til enhver tid, det er helt umulig! Hvorfor har du så store problemer med å innse dette? Tror du virkelig, i fullt alvor, at din hund aldri noen gang vil foreta seg noe utenfor din kontrollmulighet!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. generasjons innvandrere bør etter mitt syn uansett ikke ha stemmerett.

Gjelder dette ALLE innvandrere (altså- også de som er fra topplandene når det gjelder innvandring til Norge- dansker, svensker, tyskere og briter), eller bare innvandrere fra typisk Midtøsten og Afrika? Og skal man da holde tilbake statsborgerskap, eller dele ut graderte statsborgerskap- siden en av grunnreglene for demokrati er at alle statsborgere (med visse unntak, som alder) kan være med å bestemme landets styremakt?

Når det gjelder hunder løse- så er det mange som tidligere har fått seg en overraskelse, når hunden man trodde var under full kontroll plutselig reagerte på vilt/andre dyr. Hunder er levende vesener- de kan aldri være under hundre prosent kontroll så lenge de har instinkter, og er i stand til å handle etter eget initiativ. Det har skjedd så mange ganger før, og det vil skje igjen- kanskje aldri med hunden du har nå- kanskje ikke med den neste, men man kan ikke stole 100 % på et dyr. Aldri. Og det er det ansvarlige hundeeiere vet, og innretter seg etter, i den grad det er nødvendig utifra omgivelser og hundetype.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hadde en stund gjort Sport i å finne katter, noe de gjor hele tiden, kunne iallefall virke sånn, kan gjerne innrømme at jeg mista kontrollen da, men etter bittelitt jobb slutta de faktisk med det noe jeg ikke trudde når det sto på

Det var så kjipt når jeg kom over en plakat med Bilde der det sto - Har du sett katten min? - skrevet av et barn og bare jeg viste att den lå i søppla, døds kjipt! tok affær etter det ! Stakkars katter som måtte dø pga meg, ikke særlig kult å tenke på men men

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hadde en stund gjort Sport i å finne katter, noe de gjor hele tiden, kunne iallefall virke sånn, kan gjerne innrømme at jeg mista kontrollen da, men etter bittelitt jobb slutta de faktisk med det noe jeg ikke trudde når det sto på

Det var så kjipt når jeg kom over en plakat med Bilde der det sto - Har du sett katten min? - skrevet av et barn og bare jeg viste att den lå i søppla, døds kjipt! tok affær etter det ! Stakkars katter som måtte dø pga meg, ikke særlig kult å tenke på men men

Mener du at du at bikkjene dine drepte katter og at du ikke engang gadd å si ifra til eier av katten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NÅ kan jeg endre utsagnet mitt til at jeg utenom på privat eiendom, til og fra bil og i hagen så holder jeg båndtvangen :)

For nå er det bare å ture en tur til stavanger og det nye båndfrie området i sørmarka :)

Området er STORT det er ikke innegjerdet men merket, altså vi har båndfri under forutsetning at du klarer å holde hunden innfor området, som ikke er et problem for de aller fleste på det svære området. Så honnør til Stavanger kommune, og håper at vi hundeeiere klarer å ta vare på tilbudet så det forblir ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der Bandet tar jo så stor plass i lomma :)

La vær å ta det av, da?

Iallefall om du vet av erfaring at hunden(e) dine faktisk tar livet av katter?

Jeg håper virkelig du sa ifra til eiere av katten. Stakkars folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God- gutten løper løs han så ofte som sjansen byr seg. Erdet mye folk ute, velger jeg andre stier i skogen jeg vet folk aldri går. Han dilter alltid i nærheten av meg uansett. Har gjemt meg så ofte for ham at han holder øye med meg heretter. Det skjønneste jeg ser er en fri hund som leker og nyter livet :) Det er gutten min ekspert på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er morsomt er at folk har så god kontroll på hundene sine at de slipper de i skogen hvor de ikke treffer andre - merkelig - for med den super kontrollen de har burde det ikke være noe problem å treffe andre hunder/mennesker - det er jo bare å kalle inn hunden. Om man ikke klarer å kalle inn hunden når den ser andre hunder så klarer man det ikke når den løper etter noe vilt.

Bare et lite paradoks ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Respekterer reglene ja,men bryter dem innimellom.Nå slipper jeg ikke bikkja løs i skogen heller da.

Er en fotballbane og turveier som ikke ligger i skog,så der jeg har oversikten slipper jeg vovva løs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God- gutten løper løs han så ofte som sjansen byr seg. Erdet mye folk ute, velger jeg andre stier i skogen jeg vet folk aldri går. Han dilter alltid i nærheten av meg uansett. Har gjemt meg så ofte for ham at han holder øye med meg heretter. Det skjønneste jeg ser er en fri hund som leker og nyter livet :) Det er gutten min ekspert på :)

Nå tror jeg det er nevnt utallige ganger i denne tråden at båndtvangen er for å beskytte dyrene i skogen som får unger på denne tiden, og ikke folk vi møter når vi går tur!

Hvorfor velger du da andre stier i skogen, der folk aldri går?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er morsomt er at folk har så god kontroll på hundene sine at de slipper de i skogen hvor de ikke treffer andre - merkelig - for med den super kontrollen de har burde det ikke være noe problem å treffe andre hunder/mennesker - det er jo bare å kalle inn hunden. Om man ikke klarer å kalle inn hunden når den ser andre hunder så klarer man det ikke når den løper etter noe vilt.

Bare et lite paradoks ...

Ekstremt godt poeng :) Jeg tipper det er fordi de VET de bryter loven og har dermed ingen argumenter mot folk som påpeker båndtvangen.

Jeg er fortsatt ikke noen engel, men jeg gidder ikke å unnskylde meg lenger. Det finnes ingen gode argumenter for å ha bikkja løs i skogen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg hatt kontroll hadde jeg gitt fint **** i tvangen. Men det har jeg ei, så da blir'e mer bånd enn jeg liker.

Hender jeg slipper han på åpne plasser eller i skauen på områder der viltet vet å holde seg litt tilbake("traffikerte" turstier), men det er sjelden. Gleder meg til vintær'n :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at du at bikkjene dine drepte katter og at du ikke engang gadd å si ifra til eier av katten?

Tok med lappen men Valgte å la være !

De dreper ikke katter har bare skjedd 3-4ganger :)

Og d var over 10 år sia, Ja d var Kjipt, sa jeg ikke d ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge siden det er spiller vel ikke så stor rolle. At du med vitende å vilje lar bikkja di drepe katter er helt grusomt uansett. Greit nok at det kan skje ved ett ulykkestilfellet men da bør du ha vett nok til å holde bikkjene i bånd etterpå.

Høres ikke ut som du synes det var så veldig kjipt.

:)

JA !

Må alt inn med teskje her ??

Synes det bare var en for teit unnskyldning til å la bikkjene dine drepe katter så jeg lot tvilen komme deg til gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GJESP, les d jeg skrev en gang til denne gangen med brilla på ! :)

Står d ikke at jeg tok tak i problemet?

Hvor mange ganger skrev jeg at d var kjipt?

Viten vilje?? HÆ ? hva babler du om??

En katt satt på trappa mi når jeg sku ut og en episode skjedde når hunden hoppa ut av stasjonsvogna, så vil heller kalt d får max uflaks

men du leser vist d du vil lese uannsett ! Så sier vi takk til deg !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GJESP, les d jeg skrev en gang til denne gangen med brilla på ! :)

Står d ikke at jeg tok tak i problemet?

Hvor mange ganger skrev jeg at d var kjipt?

Viten vilje?? HÆ ? hva babler du om??

En katt satt på trappa mi når jeg sku ut og en episode skjedde når hunden hoppa ut av stasjonsvogna, så vil heller kalt d får max uflaks

men du leser vist d du vil lese uannsett ! Så sier vi takk til deg !

En katt bare nå plutselig ?

Fint at du er lei for at det skjedde, men du kunne i det minste sett katteeierene i øynene å fortalt hva som hadde skjedd så de hadde sluppet å lete og være urolige. Mulig de hadde ønsket noe annet enn at katten skulle havne i søppelet etterpå også forresten, særlig når det var barn involvert.

Om det skjedde 3 - 4 ganger før du gjorde noe med det er det enda verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg det er nevnt utallige ganger i denne tråden at båndtvangen er for å beskytte dyrene i skogen som får unger på denne tiden, og ikke folk vi møter når vi går tur!

Hvorfor velger du da andre stier i skogen, der folk aldri går?

Hehe. Hadde du sett skogen jeg går i hadde du nok fått et klarere bilde når det gjelder hvor dyrene tråkker og føder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Hadde du sett skogen jeg går i hadde du nok fått et klarere bilde når det gjelder hvor dyrene tråkker og føder.

OK! Men når du skriver "skog" så ser jo jeg for meg en skog da vet du! :)

Og skog = masse dyr og fugler med unger og egg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
    • Flexiline er generelt en dårlig idé, og særlig for en stor og sterk hund. Hvis noen slipper sin hund bort til dere i bånd, kan det fort bli floke og konflikter. Du kan heller ikke slippe båndet hvis noe skjer (hunden setter seg fast, sykkel kommer på tvers mellom dere etc.). Og det er vanskelig å ta hunden inn hvis den er ytterst i båndet, med mindre du har en supersolid innkalling. Kjøp heller en halvlang-line på 5 meter som du kan slippe ut og hanke inn etter behov. Du blir fort vant til å håndtere en kort langline, og mye bedre kontroll på hunden. Du kan slippe den både for å la hunden løpe litt, eller gi den friere bevegelsesrom i møtesituasjoner som ikke kan unngås (både med folk, hunder, sykler...). Du kan også ta et grep midt på båndet uten å svi av deg håndflaten hvis hunden trekker eller bykser avgårde. Vi har hatt disse, og er noe av det vi har tatt vare på etter å mistet hundene, de er supergode: https://dyresjappa.no/Produkt/1/294247/Supergrip-Sporline-5m
    • Hei,  Kjøpte akkurat en flexi classic L. 5m. bånd. Den fungerer helt greit, men vurderer et annet alternativ neste gang jeg kjøper. Det jeg kunne tenke meg er låste posisjoner uten å holde inn knapp i tillegg til et enda mer robust tapebånd og et noe større håndtak. Noen anbefalinger? Jeg har en nokså sterk staff-presa blanding på. 35 kg., som tidvis kan dra noe. Ser nå at jeg skulle flyttet denne til utstyrstråden, men vet ikke om det er mulig.  På forhånd takk for svar😊
    • Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...