Gå til innhold
Hundesonen.no

Csupatüz Amazon "Amaz"

Pingo

Recommended Posts

Skrevet

Amaz er en mudifrøken, født juni-07.

Kom til Norge fra Ungarn ca 9mnd gammel.

Trener hovedsaklig bruksspor og lydighet.

På utstilling har hun 3 x cert(stor cert), og 2 cacib. Hun er også JWW-08.

gjdalen%2030.8.08%20130.jpg

Foto-Lotte Lysa.

DSC_0332.JPG

DSC_0324.JPG

DSC_0043.JPG

Video av Amaz

Skrevet

Nydelig, Nydelig! Mudi er helt klart en av mine favoritter! :)

Bare så syndt de er så små, vis de hadde vært noe større hadde Mudi stått øverst på listen min.

Skrevet
Åh, utrolig vakker! :P

Helt enig, Soppen! Nydelig hund!

Fin hun er! :P

Kjempefin :P

Takk for det! :D

Flott hund! Mudi er en av rasene jeg er veldig nysgjerrig på :)

Utrolig vakker :) Må si som Anette, Mudi er en rase jeg er svært nysgjerrig på :P

Nysgjerrig er bra! Skjer nok mye i årene fremover :o:lol:

Nydelig, Nydelig! Mudi er helt klart en av mine favoritter! :o

Bare så syndt de er så små, vis de hadde vært noe større hadde Mudi stått øverst på listen min.

Små? Det vet de i allefall ikke selv :P

Men seriøst, du kan få dem ganske stor også, standarden sier maks 47cm, men mange blir større, opp til 50cm er ikke uvanlig. Kjekt, så kan man velge litt hva man vil ha :P

• 3 months later...
Skrevet
Hun må være en av de peneste mudiene jeg har sett :|

Ja, sånn helt upartisk sett er hun det :) He he, neida, men hun har utrolig mange fine kvaliteter. Og hun er veldig pen ja, det synes de fleste dommere også. Hun mangler en p2, så noen dommere trekker en premiegrad pga det, andre bryr seg ikke.

Mudier er så utrolig vakre, og Amaz er intet unntak! Hvor høy er han forresten?

Hun er ca 42 cm tror jeg, har ikke målt henne på en stund nå. Men ca rundt 41-42cm.

• 5 months later...
Skrevet

En haug med nye titler er oppnådd siden sist.

Hun ble NUCH i august

DK UCH og KBHV-09 i september.

Vi debuterte i NBF Bruks,D-spor med godkjent, i oktober

NV-09 i november

OG sist men ikke minst så fikk hun det siste certet og cacibet hun trengte,i Sverige nå i januar.

Og ble med dette dermed INT,NORD, og S UCH.

DSC_0031.JPG

DSC_0195.JPG

Amaz sporer2

Skrevet

Hun var på MyDog altså? Aussie gikk jo etter Mudi på søndagen, så da satt jeg og så på dem, men jeg husker ikke hvem som var hvem akkurat nå. Ser ihvertfall veldig flott ut utifra bildene :whistle:

Skrevet

Wow, vakker!

hvis jeg nå engang skal ha en liten hund så kan jeg jo liksågodt fire på kravene om kort pels og hengeører, og kjøpe få meg en mudi, hun var veldig pen! :whistle:

Skrevet

Tusen takk alle sammen!

Hun var på MyDog altså? Aussie gikk jo etter Mudi på søndagen, så da satt jeg og så på dem, men jeg husker ikke hvem som var hvem akkurat nå. Ser ihvertfall veldig flott ut utifra bildene :)

Ja, gjorde det bra på lørdag,mens på søndag synes dommeren hun var for høy bak og hun gikk ut med 1,2, så ikke helt det store :whistle: . Tror hun var kjempe sliten etter lørdagen for hun var ikke helt lett å få til å stille seg fint heller. Men var så fornøyd med lørdagen at det gjorde ikke noe :hmm: Jeg glemte helt å bytte til ch.klassen også(Stillte i danmark sist og av en eller annen grunn trodde jeg at jeg ikke fikk bytte klasse her heller :) )

Tror jeg faktisk så deg, op(vi stod en stund og kikket på Kelpiene etterpå)pdaget det i ettertid, når jeg så bildet av deg og Tibra ;)

• 1 month later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...