Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasevalg


tm100001

Recommended Posts

  • 4 weeks later...
  • Svar 125
  • Created
  • Siste svar

Jeg ønsker en hund som oppfyller disse kravene:

- Liten til middels størrelse

- Lettlært

- Åpen og glad i andre mennesker og hunder

- Kunne være med både hunder, hester og katter (selvfølgelig med tilvenning)

- Ha kapasitet til lange turer, gjerne i relativt høyt tempo, men samtiditig ikke gå på veggen med en hvildag eller to

- Kunne være alene hjemme alene en arbeidsdag (med tilvenning)

- Leken og aktiv

- Ha sunn kroppsbygning, ikke for mye løs hud, ikke for korte bein i kombinasjon med lang rygg, ikke så lange ører at det plager den eller så kort nese at den grynter

- Lett til middels pelsstell, minst mulig røyting

- Ikke mye sykdom på rasen

- Oppdrettere i Norge

:ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Forslag til aktiv internathund da? :ahappy:

Hva er en internathund? :)

I mine øyne er det ikke størrelsen på hybelen/leiligheten/huset etc som spiller noen rolle for hvordan hund man kan ha. Jeg bodde på internat med labradoren min og aussien min (landbruksskole i Trondheim). Det var aldri noe problem.

Jeg står forresten på labrador. Det er en grunn til at rasen er så populær som den er. Om du velger fra riktige linjer så skal du nok få deg en super arbeidshund med masse motor, men samtidig avknapp nok til å ta det rolig en dag eller to. De er sosiale og trygge, veldig enkle å motivere og verdens lykkeligste dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker en hund som oppfyller disse kravene:

- Liten til middels størrelse

- Lettlært

- Åpen og glad i andre mennesker og hunder

- Kunne være med både hunder, hester og katter (selvfølgelig med tilvenning)

- Ha kapasitet til lange turer, gjerne i relativt høyt tempo, men samtiditig ikke gå på veggen med en hvildag eller to

- Kunne være alene hjemme alene en arbeidsdag (med tilvenning)

- Leken og aktiv

- Ha sunn kroppsbygning, ikke for mye løs hud, ikke for korte bein i kombinasjon med lang rygg, ikke så lange ører at det plager den eller så kort nese at den grynter

- Lett til middels pelsstell, minst mulig røyting

- Ikke mye sykdom på rasen

- Oppdrettere i Norge

:ahappy:

Skal du ha en liten hund uten korte bein? :)

Hva med sheltie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kjennskap til de andre rasene du har nevnt. Men kan utfylle når det gjelder DSG.

Jeg ønsker en hund som oppfyller disse kravene:

- Liten til middels størrelse

Gårdshunden er i mine øyner liten, men blir beskrevet som middels i rasestandarden, som du kan leser her

- Lettlært

Gårdshunden er veldig lettlært, og tar ting fort. Den trenger ikke mye repitisjon/øving før tingene sitter.

Jeg har en blandingshund fra før av, som har vært veldig lettlært. Gårdshunden min er 100 ganger mer lettlært.

- Åpen og glad i andre mennesker og hunder

En gårdshund SKAL være glad i mennesker, og andre hunder. Den skal varsle når det kommer folk, samtidig være imøtekommende. I rasestandard står det "Gårdshund sloss ikke!" - dog kan det jo skje, og kommer selfølgelig helt ann på situasjonen. Vi kan med ingen problem ha 10 løse hannhunder / tisper sammen, uten at det blir noe slossing av den grunn. Vi kan også ta inn nye hunder i flokken vår, uten at det er et problem.

- Kunne være med både hunder, hester og katter (selvfølgelig med tilvenning)

Jeg kjenner flere som har Gårdshunden sin med seg i stall, sammen med hest.

Sammen med hunder pleier ikke være noe problem så lenge de får sosialisert seg som valp!

- Ha kapasitet til lange turer, gjerne i relativt høyt tempo, men samtiditig ikke gå på veggen med en hvildag eller to

Mitt inntrykk er at gårdshunden fint kan være med mange timer i fjellet, uten noe problem. Den har heller ikke noe problem om den ikke får tur en dag eller to!

- Kunne være alene hjemme alene en arbeidsdag (med tilvenning)

Dette er ikke noe problem så lenge hunden får tillvenning fra den er valp. Alle våre gårdshunder kan fint være hjemme alene en arbeidsdag. Og Mamma´s Tjalfe er hjemme alene fra 8 - 15 3 dager i uken!

- Leken og aktiv

Jeg har enda til gode å ikke finne en leken gårdshund. Det som er greit med at de er så lekne, og sprettne, er at det kan brukes i trenings sammenheng. Alle gårdshundene (unntatt prikken på 9 - snart 10 år) elsker å leke!

Gårdshunden er aktiv, men ikke mer en at det går ann å ha den i en familie. Som skrevet lenger oppi her, så kan den fint være med en dag i fjellet, men TRENGER ikke så mye trim... / morsjon. Den blir hva du gjør den til.

- Ha sunn kroppsbygning, ikke for mye løs hud, ikke for korte bein i kombinasjon med lang rygg, ikke så lange ører at det plager den eller så kort nese at den grynter

hehe, vil ikke si at noen av de kriteriene du har skrevet over her passer til gårdshunden. Gårdshunden blir reknet som en sunn og frisk rase, med noen tilfeller av hd og patella. Ellers ikke noe helseproblemer som allergi, osv.

Men som på alle raser, så kan det oppstå. Dog har HD begynnt å bli et "problem" på rasen, og dette er noe oppdretterene har begynnt å være obs. på!

- Lett til middels pelsstell, minst mulig røyting

Gårdshunden krever egentlig ingenting av pels stell. Vi børster hundene i værste røytetid, ellers holder pelsen seg fin av seg selv. Dog skal gårdshunden ha dominerende hvit i farge, som gjør at de kan bli skittne.

- Ikke mye sykdom på rasen

Sykdommer finner du hos alle raser. Men Gårdshunden er betraktet som en sunn og frisk rase. Det har begynnt å bli endel tilfeller av hd på rasen, så dette er noe som tas hensyn til med tanke på avl. Vi har hatt noen tilfeller av patella innenfor rasen, men ikke i så stor grad at vi ser på det som et problem for rasen.

- Oppdrettere i Norge

Det finnes flere oppdrettere av rasen her i Norge. Ellers har vi nabolandet Sverige som har enda flere oppdrettere, og vi har selvsagt endel oppdrettere i dk.

Om du er interessert så er det bare å sende meg en pm så kan jeg fortelle deg hvor nærmeste oppdretter bor :)

:ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger til litt om Heeler

De kommer i litt forskjellige pelskvaliteter (selv om de ikke skal det). Den korthårete, med mye underull røyter mye vår og høst, men er helt grei i vedlikeholdet resten av året. De uten underull (er faktisk mange av dem, selv om de skal ha underull) røyter mindre.

På utstilling kommer det veldig an på dommeren og hvor mye erfaring h*n har med rasen hvem som gjør det bra. Har ikke inntrykk av at det er spesielt de med lange rygger, eller ekstra korte bein som gjør det bedre enn andre. Tror ikke du skal tenke så mye på det, men heller få en som er funksjonell og har gode bevegelser, det er viktigere i ringen på den rasen (etter det jeg har sett på div. utstillinger i hvertfall). Rasen er godkjent av NKK og kan stilles i Norge, Sverige, England og Finland. Den er ikke godkjent av FCI, men det jobbes det med.

Ellers er de veldig aktive, som "Poter" sier her. Det er en gjeterhund, som ikke vet selv at den er liten. Jeg var også forbredt på at de skal være aktive, men ikke så aktive som min er. Derfor slår den meg heller ikke som noen spesielt god "internathund". Mye lyd og aktivitet kan lett irritere folk rundt deg og slikt blir det problemer av.

Hmm... Forslag til aktiv internathund da? :P

Hva er en internathund? :P

I mine øyne er det ikke størrelsen på hybelen/leiligheten/huset etc som spiller noen rolle for hvordan hund man kan ha. Jeg bodde på internat med labradoren min og aussien min (landbruksskole i Trondheim). Det var aldri noe problem.

Jeg står forresten på labrador. Det er en grunn til at rasen er så populær som den er. Om du velger fra riktige linjer så skal du nok få deg en super arbeidshund med masse motor, men samtidig avknapp nok til å ta det rolig en dag eller to. De er sosiale og trygge, veldig enkle å motivere og verdens lykkeligste dyr.

Det ar det @Maretingen kalte det, også orket jeg ikke å quote. Da havnet svaret på neste side... :D Jeg liker labradoren godt, men det hadde vært veldig praktisk med en mindre hund. Fordi da kan den være med meg overalt, billigere "i drift" og trenger ikke så stort bur i bilen.

Jeg ønsker en hund som oppfyller disse kravene:

- Liten til middels størrelse

- Lettlært

- Åpen og glad i andre mennesker og hunder

- Kunne være med både hunder, hester og katter (selvfølgelig med tilvenning)

- Ha kapasitet til lange turer, gjerne i relativt høyt tempo, men samtiditig ikke gå på veggen med en hvildag eller to

- Kunne være alene hjemme alene en arbeidsdag (med tilvenning)

- Leken og aktiv

- Ha sunn kroppsbygning, ikke for mye løs hud, ikke for korte bein i kombinasjon med lang rygg, ikke så lange ører at det plager den eller så kort nese at den grynter

- Lett til middels pelsstell, minst mulig røyting

- Ikke mye sykdom på rasen

- Oppdrettere i Norge

:P

Skal du ha en liten hund uten korte bein? :P

Hva med sheltie?

Se over.

Snuser litt på sheltien, men mange er jo reserverte. De har jo også lang pels, så det er vel en del pelsstell med dem?

Jeg har ikke kjennskap til de andre rasene du har nevnt. Men kan utfylle når det gjelder DSG.

Jeg ønsker en hund som oppfyller disse kravene:

- Liten til middels størrelse

Gårdshunden er i mine øyner liten, men blir beskrevet som middels i rasestandarden, som du kan leser her

- Lettlært

Gårdshunden er veldig lettlært, og tar ting fort. Den trenger ikke mye repitisjon/øving før tingene sitter.

Jeg har en blandingshund fra før av, som har vært veldig lettlært. Gårdshunden min er 100 ganger mer lettlært.

- Åpen og glad i andre mennesker og hunder

En gårdshund SKAL være glad i mennesker, og andre hunder. Den skal varsle når det kommer folk, samtidig være imøtekommende. I rasestandard står det "Gårdshund sloss ikke!" - dog kan det jo skje, og kommer selfølgelig helt ann på situasjonen. Vi kan med ingen problem ha 10 løse hannhunder / tisper sammen, uten at det blir noe slossing av den grunn. Vi kan også ta inn nye hunder i flokken vår, uten at det er et problem.

- Kunne være med både hunder, hester og katter (selvfølgelig med tilvenning)

Jeg kjenner flere som har Gårdshunden sin med seg i stall, sammen med hest.

Sammen med hunder pleier ikke være noe problem så lenge de får sosialisert seg som valp!

- Ha kapasitet til lange turer, gjerne i relativt høyt tempo, men samtiditig ikke gå på veggen med en hvildag eller to

Mitt inntrykk er at gårdshunden fint kan være med mange timer i fjellet, uten noe problem. Den har heller ikke noe problem om den ikke får tur en dag eller to!

- Kunne være alene hjemme alene en arbeidsdag (med tilvenning)

Dette er ikke noe problem så lenge hunden får tillvenning fra den er valp. Alle våre gårdshunder kan fint være hjemme alene en arbeidsdag. Og Mamma´s Tjalfe er hjemme alene fra 8 - 15 3 dager i uken!

- Leken og aktiv

Jeg har enda til gode å ikke finne en leken gårdshund. Det som er greit med at de er så lekne, og sprettne, er at det kan brukes i trenings sammenheng. Alle gårdshundene (unntatt prikken på 9 - snart 10 år) elsker å leke!

Gårdshunden er aktiv, men ikke mer en at det går ann å ha den i en familie. Som skrevet lenger oppi her, så kan den fint være med en dag i fjellet, men TRENGER ikke så mye trim... / morsjon. Den blir hva du gjør den til.

- Ha sunn kroppsbygning, ikke for mye løs hud, ikke for korte bein i kombinasjon med lang rygg, ikke så lange ører at det plager den eller så kort nese at den grynter

hehe, vil ikke si at noen av de kriteriene du har skrevet over her passer til gårdshunden. Gårdshunden blir reknet som en sunn og frisk rase, med noen tilfeller av hd og patella. Ellers ikke noe helseproblemer som allergi, osv.

Men som på alle raser, så kan det oppstå. Dog har HD begynnt å bli et "problem" på rasen, og dette er noe oppdretterene har begynnt å være obs. på!

- Lett til middels pelsstell, minst mulig røyting

Gårdshunden krever egentlig ingenting av pels stell. Vi børster hundene i værste røytetid, ellers holder pelsen seg fin av seg selv. Dog skal gårdshunden ha dominerende hvit i farge, som gjør at de kan bli skittne.

- Ikke mye sykdom på rasen

Sykdommer finner du hos alle raser. Men Gårdshunden er betraktet som en sunn og frisk rase. Det har begynnt å bli endel tilfeller av hd på rasen, så dette er noe som tas hensyn til med tanke på avl. Vi har hatt noen tilfeller av patella innenfor rasen, men ikke i så stor grad at vi ser på det som et problem for rasen.

- Oppdrettere i Norge

Det finnes flere oppdrettere av rasen her i Norge. Ellers har vi nabolandet Sverige som har enda flere oppdrettere, og vi har selvsagt endel oppdrettere i dk.

Om du er interessert så er det bare å sende meg en pm så kan jeg fortelle deg hvor nærmeste oppdretter bor :P

:)

Gårdshunden synes jeg er veldig fin, da :D

Har vel foreslått heeler til deg før, har jeg ikke? Mener å huske jeg gjorde det i denne tråden, orker bare ikke å bla meg tilbake :P

Du har foreslått den ja, og jeg liker de kjempegodt. Mamma synes det er dumt at det er så få av dem, men egentlig synes jeg det er bra, ellers hadde hun vært full av fordommer :P Ville se om heeleren passer inn i de kriteriene :D Finnes det noen oversikt over oppdrettere av heeler i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labradoren trenger ikke stort bur i bilen, jeg kjøpte sikkerhetssele til 250 kr. Vips så var vi både sikre og lovlige, bikkja sitter flott i baksetet den. Kan evt. legge inn 50 kr til et billig fleecepledd fra KIDinteriør som beskytter baksetet fra møkk og dritt, selv om det er minimalt en Labrador drar med seg inn :D

Og det å ha med deg en hund overalt er bare relativt til hva du legger i det. Jeg tar bikkja mi med meg overalt jeg, klarer tilogmed bære henne over gjerder vi skulle komme over. Eneste jeg tror jeg ikke kommer meg til med dyret, er i en vanlig dagligvarebutikk. Dog kunne jeg jo prøvd å si hun var service/blindehunden min, hvis jeg hadde VELDIG behov :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, vi har 2 seters varebil (Nissan Patrol). Ett sete til meg, og ett til mamma. Bak oss har vi bygd 2 bur til hundene, med hver sin dør. Bak der igjen har mamma jobbutstyret. Hunden min må være så liten at den kan sitte på fanget mitt, være med den ene hunden i buret eller ha en reisekasse i "dørken". Mamma sier også at den må være liten, ca. 30 - 50 cm :)

Edit: Mamma sier at det går greit å dra til Svergie og hente valp også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går jo an å faxe/sende kjøpsavtalen? Jeg hentet hund alene når jeg var 15 og det var ikke noe problem.

Men det var kanskje før loven kom? :) Hvem som helst kan jo stå i andre enden av den faksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reglene kom vel for ikke lenge siden.

Vet ikke :) Jeg var hvertfall for ung til å kjøpe hund uten foreldre den gangen. Men det var ikke noe problem at jeg dro og hentet hunden aleine.

(Egentlig forstår jeg ikke poenget med den regelen. Jeg trodde en kjøpskontrakt hadde nokså lite verdi når det kom til stykket, signert av en mindreårig eller ikke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå har jeg tenkt litt opp og ned på hund og fugl og hest osv. Mamma ønsker at jeg fortsetter med hest, men jeg vil finne noe annet å gjøre. Jeg har lest mye om fugl, men mamma liker ikke tanken på å ha fugl, og jeg får ikke lov å ha den hos pappa. Mamma sie at jeg kan få hund når pappas hund er borte, og den er ganske gammel nå. Pappa synes det er greit at jeg får n liten hund, så lenge det ikke blir han som må stelle den... Hvis jeg får hund før landbruksskolen må mamma passe den i 3 år for meg, og da må jeg tilføye noen kriterier. Jeg blir jo å være hjemme så mye jeg kan da :D

- Den må kunne følge mammas turer (som ferdig utvokst altså). Turene hennes går fra 30 min med hundene løs, til snørekjøretur med vorstehhundene i 2-3 timer. Det er jo greit å snu hvis den ikke klarer mer, men den må kunne holde følge ett godt stykke. Samtidig skal den klare seg med 1-2 times luftetur i bånd eller løs med meg.

- Den må være lett å ha med å gjøre, ikke noen aggressiv liten terrier som flyr på alle andre :)

Passer heeleren fremdeles? Da blir det nok en sånn på meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skal kikke litt mer på Sheltie jeg. Det er ikke nødvendigvis mye pelsstell- jeg børster henne omtrent aldri- men må være litt obs på floker bak ørene. Det er kjappe, energiske og svært lett-trente hunder, som er utrolig praktiske å ha med rundt. Røyter endel, men hårene samler seg i dotter, så det er nesten bare å gå og plukke. Min Sheltie følger uten problemer med de to Border Colliene på tur, kun i terreng med masse høy lyng (type 40 cm høy) får hun litt problemer og blir veldig irritert, men hun gir aldri opp. Det er somregel ukompliserte hunder å trene, og enkle hunder å leve med. Man må jobbe litt mot bjeffing fra de er små.

Min tispe er litt uinteressert i fremmede, i den forstand at hun ikke løper bort til folk på tur. Hun vil gjerne hilse litt "rolig" på fremmede, at de setter seg ned og hilser, og ikke som vil herje og tulle med en gang. Ellers elsker hun alle mennsker, og er en drøm å ha med rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du likevel må forlate hunden din i 3 år, hvorfor ikke fortsette med hest til du skal på landbruksskolen, og så få deg hund etter det? Da vet du helt sikkert mer om hvordan fremtiden blir, og har forhåpentgvis mulighet til å ta med deg hunden dit du skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir å slutte med hest etter sommeren :D Det er jo en mulighet å vente, men det er 6-7 år :)

Edit: Hvordan er matlysten på slike små hunder egentlig? Spiser de ikke m.m. man fórer fra hånda? :D

Småhunder er også hunder, de spiser om de er sultne på samme måte som store hunder. Mange småhunder får derimot "småhundsyndrom", men det er stortsett kun eiers feil som lar de komme unna med ting de ikke hadde fått kommet unna med om de hadde vært store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...