Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasevalg


tm100001

Recommended Posts

Jeg finner ikke min forrige rasevalg tråd, så her er en ny. Jeg har blitt litt forelsket i de små rasene, det er sikkert lettere når jeg skal studere og ta hunden med til folk at den er liten. Jeg elsker jaktlabradorer, men jeg tenkte jeg skulle se litt på mindre raser også. Uansett er det lenge til jeg eventuelt får hund, men jeg synes det er morsomt å kikke. Jeg synes Ia er veldig fin, og dansk svensk gårdshund også. Liker papillon og, men de blir kanskje litt små i forhold til Vorstehhundene.

Hvis jeg skriver opp svarene mine på canis rasevelgeren, så får dere vel med dere de viktigste kravene :P

Hva ønsker du å bruke hunden til?

Utstilling, lydghet; aktivisering og moro, agility; aktivisering og moro, og jeg vil ha den med på turer på ski, sykkel og til fots. Jeg klikkertrener også, den blir også med i stallen noen ganger.

Hvor mye tid har du til mosjonering og trening av hunden?

Mye vil jeg si. 30 min - 2 timer tur i hverdagene, kanskje mer i helgene. Klikkertrener i tillegg nesten hver dag.

Hva stor skal hunden være?

Maks 60 cm, men ikke så liten at vorstehhundene tramper på den :P

Hva slags pels skal hunden ha?

Det er ikke så nøye egentlig, men helst korthåret. Røyte minst mulig og pelsen må ikke samle med seg alt mulig ute.

Hvor mye tid vil du maksimalt bruke på pelsstell

Minst mulig, men jeg kan overleve med middels med pelsstell. Synes det er slitsomt hvis hunden plages med snøklumper i pelsen.

Har du eller noen i familien noen form for allergi?

Nei, ikke som jeg vet om iallefall.

Det er ikke sikkert at det blir noen hund på meg, jeg holder jo også på med hest. Pappa har også en gammel sur hund som jeg ikke kan ha valp sammen med, men det spørs hvor lenge han beholder den. Foreslå gjerne flinke oppdrettere også. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 125
  • Created
  • Siste svar

De tre rasene du nevner i tittelen er det ihvertfall stor forskjell på!

Heeleren er som du kanskje vet en gjeterhund. De er våkne, morsomme, og arbeidsvillige. Gjeterinstinktet følger såklart med, og terskelen for bjeffing kan være lav, men kontrollerbar.

DSG er en vakthund og rottejeger. Den kan også bjeffe, men skal da helst ikke bjeffe mer enn noen bjeff når det kommer folk. Jaktinstinktet kan være sterkt, men den er territorial, så stikker ikke nødvendigvis av (det varierer på individ). De er kvikke, spretne og morsomme, men ikke veldig utholdende i forhold til f.eks. jaktlabb.

Jaktlabben har vel ikke jaktinstinkt på samme måte som dsg (den skal jo hente, ikke fange). Ikke bjeffer de så lett så mye som de to andre heller. Den har nok høyere både arbeidsvilje og utholdenhet enn ihvertfall dsg, men med det kommer også behoved for mer aktivisering i hverdagen.

DSG er den jeg kjenner best, og vil helt fint passe til den aktiviteten du beskriver. Den er også en flott stallhund, og det er nok ikke uten grunn at veldig mange dsg-eiere også har hest... (eller omvendt).

Hvis du vil se på mindre hunder kan du jo også ta en titt på manchester terrier og dvergpinscher. Men alle disse, inkludert dsg, må kles på om vinteren når det er kaldt, sånn at du er klar over det (ser du bor i nordlige strøk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En heeler kan jo passe veldig fint til det du beskriver. Det eneste som er minuset med dem og andre små hunder er jo at de ikke henger like godt med på turer som store hunder gjør. Vinterstid blir det dypt for de korte beina å ta seg frem utenfor løyper! Sommerstid tror jeg ikke de står noe særlig tilbake for de større hundene, men vet ikke hvordan det blir på sykkel. Det er vi selv spente på å teste ut når barmarkssesongen starter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ha hund for å stille ut så er vel ikke akkurat labrador fra jaktlinjer å anbefale. Men hvorfor vil du ha jaktlabrador, og ikke en "vanlig" labrador? Tror det hadde blitt aktivt nok etter dine kriterier jeg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det MYE forskjellig ute og går mellom de rasene du har nevnt. Jeg har personlig god erfaring med Labrador (well d'uh) og Dansk Svensk (en i gata her som har vokst opp sammens med bikkja mi).

Labradoren holder godt til deg fra helt vanlige linjer. Selv om du elsker jaktlabradorer bør du vite hva som bor i en sånn... Tenk funksjonalitet foran utseende. Jeg synes man virkelig burde ha et mål for øyet med en jaktlabrador, for jeg kan ikke tenke meg livet med selv en vanlig labrador uten trening. Hadde nok gått på veggen! :P Du trenger kanskje ikke en hund etter Internasjonale utstillingschampions, men det finnes kenneler i Norge som - etter min mening og med forbehold om foreldre - har Labradorer uten for korte bein og bred brystkasse, og ikke minst Labradorer som kan brukes til både jakt og aktiv trening. Kommer også mye an på hva du legger an til av mat og mosjon. Bikkja kommer ikke naturlig kulerund og massiv.

Så over til sammenlikning av raser:

Labradoren og DSG'en røyter. Begge to. Labradoren er selvfølgelig en helt særegen røyter av dimensjoner, men med FURminator, hestegummibørsteting og masse olje i maten holdes den på et nesten normalt nivå (altså normalt som i hvordan andre hunder røyter).

Labradoren er en helt annen hund å trene enn DSG'en, mye mer intensitet - men begge kan være like vismete. Mer hardfør og kan trekke deg på ski, kløve og trekke pulk. Men det skal ikke sies at DSG'en ikke er hardfør, for det er den! Henger i nakkeskinnet på Luna som bare det, ruller nedover bakker og liknende. Spenstig er den også.

DSG'en krever mindre enn Labradoren, når det kommer til plass, mosjon, trening og så videre. Den i gata trenes ikke til noe annet enn familiehund - og er fornøyd med det.

Mye lyd i DSG'en, i forhold til Labradoren. Min bjeffer jo ikke, mens den i gata både piper og snakker og bjeffer så det står etter.

Forøvrig er det ikke noe problem å dra bikkja med til folk - hverken DSG eller Labrador! :P I klassen min er det flere gutter med jaktbikkjer som vi jevnlig drasser til hverandre og opp på fjellet - men det kan jo være jeg var heldig der.

EDIT: Både DSG og Labrador har fantastisk pels når det kommer til skitt og snø. Ingen ting fester seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tre rasene du nevner i tittelen er det ihvertfall stor forskjell på!

Heeleren er som du kanskje vet en gjeterhund. De er våkne, morsomme, og arbeidsvillige. Gjeterinstinktet følger såklart med, og terskelen for bjeffing kan være lav, men kontrollerbar.

DSG er en vakthund og rottejeger. Den kan også bjeffe, men skal da helst ikke bjeffe mer enn noen bjeff når det kommer folk. Jaktinstinktet kan være sterkt, men den er territorial, så stikker ikke nødvendigvis av (det varierer på individ). De er kvikke, spretne og morsomme, men ikke veldig utholdende i forhold til f.eks. jaktlabb.

Jaktlabben har vel ikke jaktinstinkt på samme måte som dsg (den skal jo hente, ikke fange). Ikke bjeffer de så lett så mye som de to andre heller. Den har nok høyere både arbeidsvilje og utholdenhet enn ihvertfall dsg, men med det kommer også behoved for mer aktivisering i hverdagen.

DSG er den jeg kjenner best, og vil helt fint passe til den aktiviteten du beskriver. Den er også en flott stallhund, og det er nok ikke uten grunn at veldig mange dsg-eiere også har hest... (eller omvendt).

Hvis du vil se på mindre hunder kan du jo også ta en titt på manchester terrier og dvergpinscher. Men alle disse, inkludert dsg, må kles på om vinteren når det er kaldt, sånn at du er klar over det (ser du bor i nordlige strøk).

Takk! :P

En heeler kan jo passe veldig fint til det du beskriver. Det eneste som er minuset med dem og andre små hunder er jo at de ikke henger like godt med på turer som store hunder gjør. Vinterstid blir det dypt for de korte beina å ta seg frem utenfor løyper! Sommerstid tror jeg ikke de står noe særlig tilbake for de større hundene, men vet ikke hvordan det blir på sykkel. Det er vi selv spente på å teste ut når barmarkssesongen starter.

Liker heeleren veldig godt. Kjenner du noen oppdrettere som kunne passe? :P

Hvis du vil ha hund for å stille ut så er vel ikke akkurat labrador fra jaktlinjer å anbefale. Men hvorfor vil du ha jaktlabrador, og ikke en "vanlig" labrador? Tror det hadde blitt aktivt nok etter dine kriterier jeg. :P

Nei, men jeg kan sånnsett ofre utstillingen... Jeg vil ha en litt lettere type.

Her er det MYE forskjellig ute og går mellom de rasene du har nevnt. Jeg har personlig god erfaring med Labrador (well d'uh) og Dansk Svensk (en i gata her som har vokst opp sammens med bikkja mi).

Labradoren holder godt til deg fra helt vanlige linjer. Selv om du elsker jaktlabradorer bør du vite hva som bor i en sånn... Tenk funksjonalitet foran utseende. Jeg synes man virkelig burde ha et mål for øyet med en jaktlabrador, for jeg kan ikke tenke meg livet med selv en vanlig labrador uten trening. Hadde nok gått på veggen! :P Du trenger kanskje ikke en hund etter Internasjonale utstillingschampions, men det finnes kenneler i Norge som - etter min mening og med forbehold om foreldre - har Labradorer uten for korte bein og bred brystkasse, og ikke minst Labradorer som kan brukes til både jakt og aktiv trening. Kommer også mye an på hva du legger an til av mat og mosjon. Bikkja kommer ikke naturlig kulerund og massiv.

Så over til sammenlikning av raser:

Labradoren og DSG'en røyter. Begge to. Labradoren er selvfølgelig en helt særegen røyter av dimensjoner, men med FURminator, hestegummibørsteting og masse olje i maten holdes den på et nesten normalt nivå (altså normalt som i hvordan andre hunder røyter).

Labradoren er en helt annen hund å trene enn DSG'en, mye mer intensitet - men begge kan være like vismete. Mer hardfør og kan trekke deg på ski, kløve og trekke pulk. Men det skal ikke sies at DSG'en ikke er hardfør, for det er den! Henger i nakkeskinnet på Luna som bare det, ruller nedover bakker og liknende. Spenstig er den også.

DSG'en krever mindre enn Labradoren, når det kommer til plass, mosjon, trening og så videre. Den i gata trenes ikke til noe annet enn familiehund - og er fornøyd med det.

Mye lyd i DSG'en, i forhold til Labradoren. Min bjeffer jo ikke, mens den i gata både piper og snakker og bjeffer så det står etter.

Forøvrig er det ikke noe problem å dra bikkja med til folk - hverken DSG eller Labrador! :P I klassen min er det flere gutter med jaktbikkjer som vi jevnlig drasser til hverandre og opp på fjellet - men det kan jo være jeg var heldig der.

EDIT: Både DSG og Labrador har fantastisk pels når det kommer til skitt og snø. Ingen ting fester seg.

Jeg liker Chas hunder godt, de er vel litt alt mulig hunder tror jeg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er heeleren og de andre hundene alene hjemme? Jeg blir vel å kjøpe litt før jeg flytter ut, og da går jeg jo på skolen. Blir å gå landbruksskolen og bo i leilighet/internat. Hvor gammel må hunden minst være når den skal være alene hjemme i leiligheten på dagtid? Tenker da i forhold til når jeg senest må skaffe den. Jeg går også på skolen før jeg flytter ut, men jeg får mye mer lekser på vidergående osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker heeleren veldig godt. Kjenner du noen oppdrettere som kunne passe? :P

Jeg liker Chas hunder godt, de er vel litt alt mulig hunder tror jeg. :P

Jeg kjenner bare en oppdretter og det er den Ia kommer fra. Skogstrollets kennel. Det var mor til Ia som gjorde at vi i det hele tatt vurderte rasen. Falt helt for henne og syntes hun var den kuleste og herligste hunden vi noen gang hadde møtt. Når vi senere møtte to andre heelere viste det seg jo at de var minst like herlige som henne :P Jeg kjenner ikke rasen så godt, det må jeg bare innrømme, kjenner best vår egen hund, så klart, men etter det jeg hører fra blant annet oppdretter, så er heeleren en MEGET aktiv rase. Jeg tror nok fint de kan sammenlignes med jack russel terrier i aktivitetsnivå og vår Ia minner meg mye om en jrt vi trente med. En heeler med rette kroppstypen tror jeg kan gjøre det bra i flere hundesporter.

Noen heelere, vel, egentlig veldig mange, har lang rygg. Personlig synes jeg den er for lang og vil heller ha en heeler med kortere rygg og lengre bein. Jeg synes ikke de skal se ut som en miks mellom chihuahua og dach. Spesielt med tanke på agility er det viktig at hundene ikke har for lange rygger, det vil være alt for belastende for dem.

Har forresten trent redning med en labrador fra Chas kennel. Likte ham veldig godt! En av de herligste og flotteste labradorene jeg har møtt. Han var ikke så tung og dvask i kroppen som mange labradorer kan være. Han var godt trent, ja, men jeg forstod det slik at han også bare var sånn. Herlig gemytt på ham også. Rolig, sindig, ballansert og med nok arbeidsmotor. Kunne godt tenkt meg en sånn labrador selv.

Hvordan er heeleren og de andre hundene alene hjemme? Jeg blir vel å kjøpe litt før jeg flytter ut, og da går jeg jo på skolen. Blir å gå landbruksskolen og bo i leilighet/internat. Hvor gammel må hunden minst være når den skal være alene hjemme i leiligheten på dagtid? Tenker da i forhold til når jeg senest må skaffe den. Jeg går også på skolen før jeg flytter ut, men jeg får mye mer lekser på vidergående osv.

Vår heeler har lett for å være alene. Hun er så pass trygg i seg selv at det å bli forlatt ikke er noen krise. Men hun har også så pass mye egne meninger og er så pass bestemt, at hun gjerne hyler og sier i fra om hun helst vil gjøre noe annet, være med, ikke bli forlatt etc. Hun bestemmmer selv, skjønner du, bestemt dame! Man skal ikke pille henne på nesen og komme her og komme her :P Heelere er vel som andre raser flest, de er sosiale og vil helst være med familien sin, men kan lære seg å være alene hjemme de som alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe*

Nå virker det som du trekker frem alt om en dsg etter erfaringer av den ene du kjenner. For det du skriver i innlegget ditt om gårdshunden er så forskjellig fra individ til individ. Og det du forteller høres ikke veldig typisk ut heller.

En gårdshund kan kreve mye, den kan kreve lite, det blir hva man gjør det til fra start. Frøkena mi har utholdenhet og kan løpe i evigheter i skogen. Hun har en kjempe iver etter å jobbe. Hun er en skikkelig gneldrebikkje hjemme (hun varsler), men rasen er nok ikke så ille. For det skal sies at det så og si ikke er noe bråk på rasetreffet, og der er det vel minst 50 gårdshunder samlet. Og vært hos oppdretter med en flokk dsg, og ikke et eneste bjeff når jeg har kommet.

Så jeg vil si rasen passer til kravene dine. En del røyting er det i perioder, men generelt lite pelsstell, og drar ikke mye "dritt" med seg inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DSG'en krever mindre enn Labradoren, når det kommer til plass, mosjon, trening og så videre. Den i gata trenes ikke til noe annet enn familiehund - og er fornøyd med det.

Mye lyd i DSG'en, i forhold til Labradoren. Min bjeffer jo ikke, mens den i gata både piper og snakker og bjeffer så det står etter.

Forøvrig er det ikke noe problem å dra bikkja med til folk - hverken DSG eller Labrador! :P I klassen min er det flere gutter med jaktbikkjer som vi jevnlig drasser til hverandre og opp på fjellet - men det kan jo være jeg var heldig der.

EDIT: Både DSG og Labrador har fantastisk pels når det kommer til skitt og snø. Ingen ting fester seg.

Jeg synes det er dumt at du fremstiller gårdshunden som en "lat" familie hund. Det står klart å tydelig i rasestandard : Gårdshunden er livlig og fortjener mye oppmerksomhet og engasjement. Den kan gå lange turer, lære dressur eller agility. Hunden er veldig lærenem og lydig, og lærer lett forskjellige kunster. Den kan hoppe veldig høyt, er stødig på beina og svært kjapp. Den er barnekjær og i det hele tatt en hund som fortjener en plass i en aktiv familie.

Altså ikke hos en familie som går 3 turer i uken. (neida, du har ikke skrevet det i innlegget ditt :P, det var bare et eksempel)

Ellers er det sant som du sier, at gårdshunden har grei pels om vinteren. Eneste negative er at de fort blir skittne, pga at de skal ha dominerende hvitfarge, og derfor har mye hvitt på seg :P

Mye lyd i dsg kjenner jeg ikke til. Nå har vi 12 gårdshunder her hjemme, og det er svært skjeldent at de bjeffer. Dverg Pincheren vi har lager omtrent all lyden(valpene kan bjeffe i den perioden hvor verden er skummel"spøkelsesalderen"). De bjeffer om det kommer fremmede ved porten, noe som er naturlig for en gårdshund, da de fra gammelt av skulle varsle når det kom folk på gårdene. Ellers er det helt tyst her.

Jeg syns det er dumt at du gjør det opp et slik bilde av gårdshunden gjennom et individ. Lær rasen å kjenne, så skal du se at det er veldig veldig individuelt alt sammen! :P Jeg sitter her med 12 individer, bor sammen med dem hver dag, og det er lite av det du fremstiller som en gårdshund jeg kjenner meg igjen i! :P

Nå virker det som du trekker frem alt om en dsg etter erfaringer av den ene du kjenner. For det du skriver i innlegget ditt om gårdshunden er så forskjellig fra individ til individ. Og det du forteller høres ikke veldig typisk ut heller.

En gårdshund kan kreve mye, den kan kreve lite, det blir hva man gjør det til fra start. Frøkena mi har utholdenhet og kan løpe i evigheter i skogen. Hun har en kjempe iver etter å jobbe. Hun er en skikkelig gneldrebikkje hjemme (hun varsler), men rasen er nok ikke så ille. For det skal sies at det så og si ikke er noe bråk på rasetreffet, og der er det vel minst 50 gårdshunder samlet. Og vært hos oppdretter med en flokk dsg, og ikke et eneste bjeff når jeg har kommet.

Så jeg vil si rasen passer til kravene dine. En del røyting er det i perioder, men generelt lite pelsstell, og drar ikke mye "dritt" med seg inn.

Skriver under på det Monica skriver her jeg! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå virker det som du trekker frem alt om en dsg etter erfaringer av den ene du kjenner. For det du skriver i innlegget ditt om gårdshunden er så forskjellig fra individ til individ. Og det du forteller høres ikke veldig typisk ut heller.

En gårdshund kan kreve mye, den kan kreve lite, det blir hva man gjør det til fra start. Frøkena mi har utholdenhet og kan løpe i evigheter i skogen. Hun har en kjempe iver etter å jobbe. Hun er en skikkelig gneldrebikkje hjemme (hun varsler), men rasen er nok ikke så ille. For det skal sies at det så og si ikke er noe bråk på rasetreffet, og der er det vel minst 50 gårdshunder samlet. Og vært hos oppdretter med en flokk dsg, og ikke et eneste bjeff når jeg har kommet.

Så jeg vil si rasen passer til kravene dine. En del røyting er det i perioder, men generelt lite pelsstell, og drar ikke mye "dritt" med seg inn.

signeres

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner bare en oppdretter og det er den Ia kommer fra. Skogstrollets kennel. Det var mor til Ia som gjorde at vi i det hele tatt vurderte rasen. Falt helt for henne og syntes hun var den kuleste og herligste hunden vi noen gang hadde møtt. Når vi senere møtte to andre heelere viste det seg jo at de var minst like herlige som henne :P Jeg kjenner ikke rasen så godt, det må jeg bare innrømme, kjenner best vår egen hund, så klart, men etter det jeg hører fra blant annet oppdretter, så er heeleren en MEGET aktiv rase. Jeg tror nok fint de kan sammenlignes med jack russel terrier i aktivitetsnivå og vår Ia minner meg mye om en jrt vi trente med. En heeler med rette kroppstypen tror jeg kan gjøre det bra i flere hundesporter.

Noen heelere, vel, egentlig veldig mange, har lang rygg. Personlig synes jeg den er for lang og vil heller ha en heeler med kortere rygg og lengre bein. Jeg synes ikke de skal se ut som en miks mellom chihuahua og dach. Spesielt med tanke på agility er det viktig at hundene ikke har for lange rygger, det vil være alt for belastende for dem.

Har forresten trent redning med en labrador fra Chas kennel. Likte ham veldig godt! En av de herligste og flotteste labradorene jeg har møtt. Han var ikke så tung og dvask i kroppen som mange labradorer kan være. Han var godt trent, ja, men jeg forstod det slik at han også bare var sånn. Herlig gemytt på ham også. Rolig, sindig, ballansert og med nok arbeidsmotor. Kunne godt tenkt meg en sånn labrador selv.

Vår heeler har lett for å være alene. Hun er så pass trygg i seg selv at det å bli forlatt ikke er noen krise. Men hun har også så pass mye egne meninger og er så pass bestemt, at hun gjerne hyler og sier i fra om hun helst vil gjøre noe annet, være med, ikke bli forlatt etc. Hun bestemmmer selv, skjønner du, bestemt dame! Man skal ikke pille henne på nesen og komme her og komme her :P Heelere er vel som andre raser flest, de er sosiale og vil helst være med familien sin, men kan lære seg å være alene hjemme de som alle andre.

Synes det høres veldig bra ut! :lol: Mamma bruker å ha så mye fordommer mot alt annet enn sine hunder (:lol:), men siden lancashire heeler er en såpass uvanlig rase her, har hun ikke møtt noen. HUn synes Ia var kjempesøt, og det er sjeldent hun synes det med små hunder :lol: Hvilken pels har heeleren, er det noen andre raser som har omtrent likedan pels? Hvordan er de mot andre hunder og barn?

Nå virker det som du trekker frem alt om en dsg etter erfaringer av den ene du kjenner. For det du skriver i innlegget ditt om gårdshunden er så forskjellig fra individ til individ. Og det du forteller høres ikke veldig typisk ut heller.

En gårdshund kan kreve mye, den kan kreve lite, det blir hva man gjør det til fra start. Frøkena mi har utholdenhet og kan løpe i evigheter i skogen. Hun har en kjempe iver etter å jobbe. Hun er en skikkelig gneldrebikkje hjemme (hun varsler), men rasen er nok ikke så ille. For det skal sies at det så og si ikke er noe bråk på rasetreffet, og der er det vel minst 50 gårdshunder samlet. Og vært hos oppdretter med en flokk dsg, og ikke et eneste bjeff når jeg har kommet.

Så jeg vil si rasen passer til kravene dine. En del røyting er det i perioder, men generelt lite pelsstell, og drar ikke mye "dritt" med seg inn.

DSG er også veldig fin, og jeg blir å anbeafale den til andre som vil ha en aktiv, men liten familiehund :)

Jeg synes det er dumt at du fremstiller gårdshunden som en "lat" familie hund. Det står klart å tydelig i rasestandard : Gårdshunden er livlig og fortjener mye oppmerksomhet og engasjement. Den kan gå lange turer, lære dressur eller agility. Hunden er veldig lærenem og lydig, og lærer lett forskjellige kunster. Den kan hoppe veldig høyt, er stødig på beina og svært kjapp. Den er barnekjær og i det hele tatt en hund som fortjener en plass i en aktiv familie.

Altså ikke hos en familie som går 3 turer i uken. (neida, du har ikke skrevet det i innlegget ditt :P , det var bare et eksempel)

Ellers er det sant som du sier, at gårdshunden har grei pels om vinteren. Eneste negative er at de fort blir skittne, pga at de skal ha dominerende hvitfarge, og derfor har mye hvitt på seg :P

Mye lyd i dsg kjenner jeg ikke til. Nå har vi 12 gårdshunder her hjemme, og det er svært skjeldent at de bjeffer. Dverg Pincheren vi har lager omtrent all lyden(valpene kan bjeffe i den perioden hvor verden er skummel"spøkelsesalderen"). De bjeffer om det kommer fremmede ved porten, noe som er naturlig for en gårdshund, da de fra gammelt av skulle varsle når det kom folk på gårdene. Ellers er det helt tyst her.

Jeg syns det er dumt at du gjør det opp et slik bilde av gårdshunden gjennom et individ. Lær rasen å kjenne, så skal du se at det er veldig veldig individuelt alt sammen! :P Jeg sitter her med 12 individer, bor sammen med dem hver dag, og det er lite av det du fremstiller som en gårdshund jeg kjenner meg igjen i! :wub:

Skriver under på det Monica skriver her jeg! :P

12 gårdshunder, det er mange det! :lol:

Edit: Hvilke heelere er det som gjør det godt i utstilling, de med kort rygg og lange ben eller de med lang rygg og korte ben? Er rasestandaren laget med vekt på funksjonalitet eller utseende? :P Er moren til Ia Hotpot Hot News? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå virker det som du trekker frem alt om en dsg etter erfaringer av den ene du kjenner. For det du skriver i innlegget ditt om gårdshunden er så forskjellig fra individ til individ. Og det du forteller høres ikke veldig typisk ut heller.

En gårdshund kan kreve mye, den kan kreve lite, det blir hva man gjør det til fra start. Frøkena mi har utholdenhet og kan løpe i evigheter i skogen. Hun har en kjempe iver etter å jobbe. Hun er en skikkelig gneldrebikkje hjemme (hun varsler), men rasen er nok ikke så ille. For det skal sies at det så og si ikke er noe bråk på rasetreffet, og der er det vel minst 50 gårdshunder samlet. Og vært hos oppdretter med en flokk dsg, og ikke et eneste bjeff når jeg har kommet.

Nå skrev jeg "DSG'en krever mindre enn Labradoren". Skrev ikke at den er en lat familiehund.

Forøvrig er mye lyd ikke ensbetydende med Finsk Lapphund i værste tenåringsstria uten bjeffehemning. At 12 hunder er stille er noe annet enn en hund for seg selv som møter andre hunder den har veldig veldig lyst å hilse på. Og lyd er ikke ensbetydende med bjeffing heller, da hadde jeg spesifikt skrevet bjeffing shø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres veldig bra ut! :wub: Mamma bruker å ha så mye fordommer mot alt annet enn sine hunder (:P), men siden lancashire heeler er en såpass uvanlig rase her, har hun ikke møtt noen. HUn synes Ia var kjempesøt, og det er sjeldent hun synes det med små hunder :P Hvilken pels har heeleren, er det noen andre raser som har omtrent likedan pels? Hvordan er de mot andre hunder og barn?

Edit: Hvilke heelere er det som gjør det godt i utstilling, de med kort rygg og lange ben eller de med lang rygg og korte ben? Er rasestandaren laget med vekt på funksjonalitet eller utseende? :lol: Er moren til Ia Hotpot Hot News? :P

Heeleren har kort pels med underull. Dekkhårene ligger tett inntil. Noen kan ha antydning til litt krage. I Ia sin pels fester det seg lite, hun er ikke plaget med klumper og tørker fort. Veldig praktisk pels, synes jeg. Hun frøs en del i vinter og de er varmekjære hunder, så en varm liggeplass inne og dekken ute måtte til. På den kaldeste tiden hadde vi også en ullsokk som dekken til henne når hun var i bevegelse. Men hun var jo bare valpen da :P Vet ikke helt hvilke andre raser jeg kan sammenligne pelsen med... kelpie værtfall.

Det virker som de fleste liker heeleren. De ser liksom ikke ut som typisk småhunder som mange kan ha fordommer mot. De ser litt ut som små brukshunder, synes jeg. Men så har de jo et vesen med seg som er veldig vinnende.

Som jeg nevnte tidligere så kjenner jeg få heelere personlig og bygger mye av mitt inntrykk på rasen ut fra vår egen hund, mor til Ia, ei vi trener med og to-tre jeg har møtt i farta + ut fra det oppdretter har sagt. Alle de er sosiale og åpne hunder som er veldig trivelige med andre hunder og mennesker, inkludert barn. Jeg synes de virker som meget språksterke hunder som har et tydelig kroppsspråk. De må jo selvsagt sosialiseres og miljøtrenes de som alle andre hunder. Anbefaler deg å kontakte flere oppdrettere for å høre med dem hvordan de synes rasen er :P

Hvem som gjør det bra i utstilling har jeg ikke peiling på :P

Mor til Ia er hun du nevner, ja. Kaya.

Ellers kan jeg jo bare nevne at Ia er mye mer aktiv enn hva jeg hadde forventet. Nå var hun den desidert mest aktive valpen i kullet, men de er visst skikkelig aktive hunder uansett. Det er ikke noen sofahunder eller veskehunder. Jeg visste dette, men hadde likevel ikke trodd vi skulle få en hund med vel så mye, egentlig mer, aktivitetsnivå som aussiene våre. Jeg tenkte vel at siden de er små og selskapshunder så er de ikke liiiike gærne som de store gjeterhundene. Men neida, størrelsen har ikke noe å si :P Det er en liten gjeterhund, rett og slett, med alt det medfører, og jeg tror ikke de ser på seg selv som små.

EDIT: Nå sier mannen her på sidelinjen at det er også noen heelere som er sure, ikke alle er like overstørmmende sosiale som Ia. Man må rett og slett bare treffe på flest mulig, så ser man :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Vet dere om noen andre heelere lenger nord i Norge enn Ia? Kan bli vanskelig for meg å treffe noen... :P Jeg kunne godt tenkt meg ett kull på hunden min, og jeg vil helst ha tispe. Hvilke krav stiller klubben for å få kullet godkjent? :P Hvilken grupper går heelerne under? Er de godkjent av NKK og FCI (synes jeg leste at det bare var midlertidig?)? Hvordan er pelsen til heeleren ved siden av labrador eller vorstehhund? :P Hvilken klubb er det som styrer med heelerne? Nettsider med info? Jeg har blitt litt forelsket nå... JEg må sette meg på valpeliste om 1 år hvis jeg skal ha hund om 2 år! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Vet dere om noen andre heelere lenger nord i Norge enn Ia? Kan bli vanskelig for meg å treffe noen... :ahappy: Jeg kunne godt tenkt meg ett kull på hunden min, og jeg vil helst ha tispe. Hvilke krav stiller klubben for å få kullet godkjent? :) Hvilken grupper går heelerne under? Er de godkjent av NKK og FCI (synes jeg leste at det bare var midlertidig?)? Hvordan er pelsen til heeleren ved siden av labrador eller vorstehhund? :) Hvilken klubb er det som styrer med heelerne? Nettsider med info? Jeg har blitt litt forelsket nå... JEg må sette meg på valpeliste om 1 år hvis jeg skal ha hund om 2 år! :wub:

Vet om en lengre nord enn Ia, og det er Ellie som bor ca 3 km nord for oss :wub: Er en del heelere her i Tromsø, men aner ikke om det er noen lengre nord. Du får ta å høre med Skogstrollets, kanskje hun vet.

Ellers kan du jo se på Svenske Lancashire Heeler Klubben og Norske Lancashire Heelere.

Pelsen ligner mer på en labradorpels enn vhorsterpels. Noen heelere har lengre pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om en lengre nord enn Ia, og det er Ellie som bor ca 3 km nord for oss :) Er en del heelere her i Tromsø, men aner ikke om det er noen lengre nord. Du får ta å høre med Skogstrollets, kanskje hun vet.

Ellers kan du jo se på Svenske Lancashire Heeler Klubben og Norske Lancashire Heelere.

Pelsen ligner mer på en labradorpels enn vhorsterpels. Noen heelere har lengre pels.

Å, men kanskje noen dukker opp på utstilling i Kirkenes eller noe? :wub: Labradorpelsen er jo veldig grei. Røyter de mye? :wub: Skal sjekke sidene! :) Har fått skikkelig lyst på en egen liten hund nå, men pappa er så negativ :ahappy: Mine hobbyer er jo hest og hund, det er det jeg holder på med på fritida liksom. Utav de to må de jo være lettest med en liten hund når jeg studerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, men kanskje noen dukker opp på utstilling i Kirkenes eller noe? :wub: Labradorpelsen er jo veldig grei. Røyter de mye? :) Skal sjekke sidene! :ahappy: Har fått skikkelig lyst på en egen liten hund nå, men pappa er så negativ :wub: Mine hobbyer er jo hest og hund, det er det jeg holder på med på fritida liksom. Utav de to må de jo være lettest med en liten hund når jeg studerer?

Ja, det kan jo godt hende noen reiser nordover på utstilling. Jeg vet ikke hvor utstillingsinteresserte de andre er. Uansett er det jo verdifult å maile og ringe oppdrettere for å snakke med dem og høre deres erfaringer. Siden du har litt tid på deg før du skal få neste hund, kan det jo godt hende du får mulighet til/kan planlegge det slik at du kan reise og treffe noen.

Synes ikke heeleren røyter mye. Ser knapt at det faller hår av Ia, men hun er jo bare 7 mnd enda. Nå er jo vi også vant til aussier og de røyter mye, så en liten hund med mindre pels røyter jo naturligvis minimalt i våre øyner da :)

Tror ikke størrelse på hund har så mye å si når man studerer. Kjenner studenter med både store og små hunder og alle har det samme ansvaret og må aktivisere dem omtrent like mye. De som ikke har sertifikat og egen bil har hunder som er vante til å reise kollektivt, uansett størrelse, så jeg tror egentlig det er mer hva man er motivert til og hva man gjør det til. Men jo, en ting kom jeg på: det er billigere med mat til små hunder! Hehe, de spiser naturligvis mindre :) Utstyret er også billigere (i allefall det vi har kjøpt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger til litt om Heeler

De kommer i litt forskjellige pelskvaliteter (selv om de ikke skal det). Den korthårete, med mye underull røyter mye vår og høst, men er helt grei i vedlikeholdet resten av året. De uten underull (er faktisk mange av dem, selv om de skal ha underull) røyter mindre.

På utstilling kommer det veldig an på dommeren og hvor mye erfaring h*n har med rasen hvem som gjør det bra. Har ikke inntrykk av at det er spesielt de med lange rygger, eller ekstra korte bein som gjør det bedre enn andre. Tror ikke du skal tenke så mye på det, men heller få en som er funksjonell og har gode bevegelser, det er viktigere i ringen på den rasen (etter det jeg har sett på div. utstillinger i hvertfall). Rasen er godkjent av NKK og kan stilles i Norge, Sverige, England og Finland. Den er ikke godkjent av FCI, men det jobbes det med.

Ellers er de veldig aktive, som "Poter" sier her. Det er en gjeterhund, som ikke vet selv at den er liten. Jeg var også forbredt på at de skal være aktive, men ikke så aktive som min er. Derfor slår den meg heller ikke som noen spesielt god "internathund". Mye lyd og aktivitet kan lett irritere folk rundt deg og slikt blir det problemer av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nemlig en landbruksskole :) Erfaringer med om det er lov? Har ebda ikke fått svar :ahappy:

Det er generelt ikke lov å ha kjærledyr på internat. Selv på folkehøgskolen hvor jeg gikk med hundekjøring og hest, var det ikke lov å ha kjærledyr inne. Men mulig noen har unntak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...