Gå til innhold
Hundesonen.no

Flåttmiddel?


LindaM

Recommended Posts

Før påske kjøpte jeg et Scalibor Flått halsbånd. Merket egentlig ingen forskjell, men det er kanskje litt tidlig på året, til å kunne merke noe til det. Det som er surt, er at bikkja ikke tåler det, og klør som en besatt når det er på. Så jeg har valgt å ikke bruke det.

Har tidligere prøvd et flåtthalsbånd som het 'mowgli' eller noe sånt. Anbefales ikke. Syn es ikke jeg gjorde noe annet enn å flukke flått, så det gikk i søpla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier bruke scalibor flåtthalsbånd. I fjor var det null flott å finne, men vet om mange som sliter med masse flått selv om de bruker halsbåndet. Kjøpte en gang et økologiskflåtthalsbånd, husker ikke hva det heter men det funka vertfall ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte flått halsbånd kjøpt hos dyrlegen men hunden min fikk fortsatt flått, gikk over til dråpersom erlitt dyrere til å dryppe i nakken og ved haleroten. Var veldig bra synes jeg og kommer til å satse på det i år også:whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte Scalibor i fjor, men da jeg fikk vite at det var livsfarlig for kattene, tok jeg det av... Nå kommer jeg vel til å bruke noe som både hund og katt tåler, OM vi skal andre steder enn her. Er foreløpig ikke så mye flått her på toten at jeg kommer til å bruke noe tror jeg. (sier jeg helt til jeg ser en flått)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orry har brukt Scalibor de to siste årene, og det har fungert utmerket mot flåtten. Han fikk én flått i 2007, ingen i fjor, og det til tross for at vi var i "flåttland" begge årene. Ulempen er at han blir noe irritert på halsen, men ikke verre enn at han kan bruke det.

Jeg er utrolig usikker på hva jeg skal bruke på Norma. Hun har så ømfintlig hud at jeg rett og slett ikke tør å bruke Scalibor... Orry har aldri problemer med huden, men reagerer som nevnt litt på Scalibor, og da tenker jeg med gru på hvordan Norma hadde sett ut om hun hadde brukt det. Vi kan selvfølgelig prøve Expot eller lignende dråper, men hun er en såpass ivrig bader at jeg er redd effekten blir borte på null komma niks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan selvfølgelig prøve Expot eller lignende dråper, men hun er en såpass ivrig bader at jeg er redd effekten blir borte på null komma niks?

Min og er en ivrig bader, men jeg holder ham bare vekke fra vann noen dager (3 kanskje?) etter at jeg har dryppet, og det har fungert ypperlig. Så lenge han får exspot har han aldri hatt en eneste flått, bank i bordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Expot dryppes bare i nakke og bakpart - kommer ikke flotten da til å suge seg fast andre plasser? Det blir da ikke likt som f.eks hvitløk pellets som inntas og utsondres over hele kroppen? (ikke vet jeg om det virker heller) Skal til dyrlegen for operasjon av urinstein i morgen og vurderer å kjøpe Expot, men er litt i tvil pga denne teorien min ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marco hadde flåtthalsbånd i fjor (fra vetrinær) og det kommer jeg til å fortsette med. Han har litt følsom pels og hud, men han fungerte utmerket med denne. Fikk ingen flått i de månedene han hadde den på, men når jeg hadde glemt å ta den på igjen etter en utstilling skal jeg si det kravla av ham.. æsj :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Expot dryppes bare i nakke og bakpart - kommer ikke flotten da til å suge seg fast andre plasser? Det blir da ikke likt som f.eks hvitløk pellets som inntas og utsondres over hele kroppen? (ikke vet jeg om det virker heller) Skal til dyrlegen for operasjon av urinstein i morgen og vurderer å kjøpe Expot, men er litt i tvil pga denne teorien min ^^

Disse dråber bliver fordelt ud over hundens krop via fedtet i pels/hud, derfor er det at man ikke bør bade hunden lige inden pådrypning og 48 timer efter, og det har bedre effekt end hvitløk, men fint du har din teori da, som ikke rigtig kan brukes her, eller les hvordan midlerne virker, så finder du lidt forskning på det hvis du googler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min og er en ivrig bader, men jeg holder ham bare vekke fra vann noen dager (3 kanskje?) etter at jeg har dryppet, og det har fungert ypperlig. Så lenge han får exspot har han aldri hatt en eneste flått, bank i bordet.

Ah, men da kan jo det være et alternativ :P Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse dråber bliver fordelt ud over hundens krop via fedtet i pels/hud, derfor er det at man ikke bør bade hunden lige inden pådrypning og 48 timer efter, og det har bedre effekt end hvitløk, men fint du har din teori da, som ikke rigtig kan brukes her, eller les hvordan midlerne virker, så finder du lidt forskning på det hvis du googler.

Stemmer nok dette, spurte dyrlegen om det - det trekkes opp i hudens fett og da blir det jo samme effekt som det jeg tenkte på. (viste ikke det ble tatt opp i kroppen, derfor teorien som er bra du rettet) De anbefalte en annen type enn Expot dog, for de sa flåtte satte seg, sugde og døde av denne typen - den andre typen (jeg ikke husker navnet på) kom ikke flåtten til å sette seg og suge engang, for det var lukt elns som gjorde til at den ikke ville det. (gjenforteller bare hva dyrlege sa - vet ikke om det stemmer helt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer nok dette, spurte dyrlegen om det - det trekkes opp i hudens fett og da blir det jo samme effekt som det jeg tenkte på. (viste ikke det ble tatt opp i kroppen, derfor teorien som er bra du rettet) De anbefalte en annen type enn Expot dog, for de sa flåtte satte seg, sugde og døde av denne typen - den andre typen (jeg ikke husker navnet på) kom ikke flåtten til å sette seg og suge engang, for det var lukt elns som gjorde til at den ikke ville det. (gjenforteller bare hva dyrlege sa - vet ikke om det stemmer helt)

Det har ikke fungert sånn på mine 30+ kaniner eller 3 hunder. De første par dagene etter første drypping på våren har jeg sett at flåtten har bitt seg fast og dødd, men når exspoten har fått de to dagene på å virke skikkelig, har ingen av mine dyr hatt flått på seg (banke litt mer i det tidligere nevnte bordet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv veldig usikker på om jeg skal bruke halsbånd eller dråper..

Hvor ofte må man påføre de dråpene? eller hvor ofte må man bytte halsbånd?

Jeg fikk jo Chantie 1.August, har funnet én flått på henne, og det var i August.. Da brukte vi verken dråper eller flåtthalsbånd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Frontline i alle år. Og det har fungert for oss her i Norge. Drypper dem hver 3-4 uke ettersom dem bader mye og lar dem ikke bade første døgnet etter drypping.

MEN jeg opplevde at det hadde veldig dårlig effekt på hundene mine når jeg var i Sverige på ett meget belastet flått område. (Kil). Plukket 3-10 Flått av dem hverdag og meg selv. Dem som hadde Scalibor/Expot fikk ikke noe særlig flått, men dem fikk dem også i det område.

Vurderte Scalibor, men ettersom jeg vet at den yngste er en "ta tak i halsbånd" leker og jeg har problemer med å avbryte det når jeg er på jobb. Så får jeg vurdere hvor jeg skal i år rett og slett.

Blir nok Frontline med mindre jeg bestemmer meg for å reise til lignene områder igjen. (Ingen klarer å overtale meg til det egentlig etter den uken med konstant flått plukking på både meg og bikkjene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De steinhalsbånda funker, men kan ta litt tid før de viser effekt.. i tette flåttområde kan det være lurt å bruke dråper i tilegg. Jeg skal kjøpe de halsbånda. Men husk at ved ekstrem lek, gjerne biting i nakkområde, kan bånda ryke.. Ellers fornøyd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år har jeg bestilt, fikk i posten i dag, naturlige steinhalsbånd. Jeg kjenner flere som har prøvd med stort hell, så jeg prøver gjerne. At de som lager det også gir pengene tilbake om det ikke fungerer, forteller meg at det burde fungere.

Jeg har et sånn til min whippet og han er en ekstrem flåttmagnet. Plukket av han ca 100 flått på en tur i fjor sommer! Børstet de vekk underveis pluss fant noen flere når vi kom hjem. Men det var før han fikk dette halsbåndet.

Han er ikke 100 % flåttfri, men gosj for en stor forbedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har korthåret allergihund og bruker Autan Family.

Fungerer som bare det.

Eneste gangen jeg har plukket flått var i fjor etter en tur i en skog i nærheten av Stockholm.

Hunden var nybadet til WW, og jeg glemte å smøre på Autan. Gikk et døgn før jeg kom på å smøre og da plukket jeg to flått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det bare jeg som har fått en hund med masse kløe og utslett etter expot?

Nei, expot er noe av det som gir sterkest og langvarige symptomer om dem ikke tåler det.

Noen raser er også sensitive mot det. Min rase er bla en rase som virker sensitiv mot virkestoffet. Men man ser reaksjonen fort og gjerne ved førstegangs bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år har jeg bestilt, fikk i posten i dag, naturlige steinhalsbånd. Jeg kjenner flere som har prøvd med stort hell, så jeg prøver gjerne. At de som lager det også gir pengene tilbake om det ikke fungerer, forteller meg at det burde fungere.

Hvordan fungerer det båndet? Aldri hørt om det før. :ahappy:

I år har jeg kjøpt Scalibor til Jaily. I fjor brukte jeg dråper, men hun har blitt litt av en badenymfe nå i vår så tilfelle det blir mye bading tror jeg jeg prøver det i år. Hvis ikke det fungerer "bra nok" blir det vel dråper igjen til neste år... (eller senere i sommer :wub: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...