Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunderase


Margrete

Recommended Posts

Jeg trenger en brainstorming her. Jeg er satt på saken for ett vennepar av oss. De ønsker seg hund nå og har bedt meg om hjelp, noe jeg mer enn gjerne gjør :icon_confused: Dette er deres kriterier:

Middels stor

Lite røyting, så vi snakker korthår her. Jada jeg vet, de røyter like mye som langhårshunder, men la dem nå leve i trua da. Kjøper furminator til jul til dem rett og slett.

Barnevennlig (altså en som har ett lite rykte på seg for å være mer tålmodig enn andre)

Kjønn er ikke så farlig, men tispe er nok å foretrekke for familien (mitt ønske)

Ønske om bruk:

Være med på lange og gode turer til skogs og til fjells, kløving og skigåing. Altså en fysisk aktiv familie.

Informasjonen jeg fikk fra dem i går:

De er beviste på at hunden trenger en "friplass" fra barna. De er beviste på hva de begir seg utpå og får neppe allergi de første årene :icon_confused: (da får de bråk med meg!). Og de har lest ufattelig mye literatur om hund.

Dette er raser de har vært inne på:

Boxer

Weimaraner

Ungars Vizla

Boxer ble silt ut i går, da den er en klovn og kanskje noe voldsom i en barnefamilig med ett barn på 2 og ett annet på 6, som også er noe viltre :hug:

Wimaraner ble også silt ut, da den ble for stor (noe jeg synes er litt trist for jeg vil kose med en weimaraner, de er flotte!)

Ungarsk Vizla har de lagt sine øyne på. For meg blir det en hund som passer i denne familien, som er aktive folk og som ønsker seg en hund de ha med på vanlige turer, lange turer med kløv, løping og skigåing.

Jeg har nok hengt meg opp i Vizla, så jeg trenger forslag til andre typer hunder, derfor litt brainstorming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger en brainstorming her. Jeg er satt på saken for ett vennepar av oss. De ønsker seg hund nå og har bedt meg om hjelp, noe jeg mer enn gjerne gjør :icon_confused: Dette er deres kriterier:

Middels stor

Lite røyting, så vi snakker korthår her. Jada jeg vet, de røyter like mye som langhårshunder, men la dem nå leve i trua da. Kjøper furminator til jul til dem rett og slett.

Barnevennlig (altså en som har ett lite rykte på seg for å være mer tålmodig enn andre)

Kjønn er ikke så farlig, men tispe er nok å foretrekke for familien (mitt ønske)

Ønske om bruk:

Være med på lange og gode turer til skogs og til fjells, kløving og skigåing. Altså en fysisk aktiv familie.

Informasjonen jeg fikk fra dem i går:

De er beviste på at hunden trenger en "friplass" fra barna. De er beviste på hva de begir seg utpå og får neppe allergi de første årene :hug: (da får de bråk med meg!). Og de har lest ufattelig mye literatur om hund.

Dette er raser de har vært inne på:

Boxer

Weimaraner

Ungars Vizla

Boxer ble silt ut i går, da den er en klovn og kanskje noe voldsom i en barnefamilig med ett barn på 2 og ett annet på 6, som også er noe viltre :yes:

Wimaraner ble også silt ut, da den ble for stor (noe jeg synes er litt trist for jeg vil kose med en weimaraner, de er flotte!)

Ungarsk Vizla har de lagt sine øyne på. For meg blir det en hund som passer i denne familien, som er aktive folk og som ønsker seg en hund de ha med på vanlige turer, lange turer med kløv, løping og skigåing.

Jeg har nok hengt meg opp i Vizla, så jeg trenger forslag til andre typer hunder, derfor litt brainstorming.

Vi kan nok enes om at vizlaer er vakre dyr - men til en førstegangs hundefamilie med små barn, hvorfor ikke satse på en rase i samme gate, men med lengre historikk og flere oppdrettere og velprøvde bruksområder her hjemme? Vorsteh, med andre ord - og jeg vil tro at den strihårede røyter mindre enn den korthårede :icon_confused: ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan nok enes om at vizlaer er vakre dyr - men til en førstegangs hundefamilie med små barn, hvorfor ikke satse på en rase i samme gate med lengre historikk og flere oppdrettere og velprøvde bruksområder her hjemme? Vorsteh, med andre ord - og jeg vil tro at den strihårede røyter mindre enn den korthårede :icon_confused: ...

Ja var/er inne på tanken om Vorsterh. De er jo også flotte dyr, men har det for meg at de er mer krevende enn Vizla?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja var/er inne på tanken om Vorsterh. De er jo også flotte dyr, men har det for meg at de er mer krevende enn Vizla?

Jeg har ikke førstehåndskjennskap til noen av dem, men som hovedregel ville jeg alltid styrt langt unna "nyere" ankomne hunderaser, særlig til førstegangseiere - og følgelig også siktet mot en veletablert rase med MANGE oppdrettere, hvor det også vil være mulig å sikte seg inn mot noen som har allsidighet (ikke bare jakt) og "hustemperament" i fokus.

Jeg mener også - på prinsippielt og erfaringsmessig grunnlag - man bør være oppmerksom på at oppdrettere av disse "nye" rasene kanskje lettere rosemaler rasen sin for å få solgt valper (og har lettere for å slippe unna med det fordi det er vanskeligere å få tilgang til andres erfaringer fordi det er få...) enn dem som har en rase som mange kjenner til.

Vorstehne jeg har kjent (noen stykker) har levd lykkelig i "normale hjem" med normal, aktiv livsstil, og har vært utrolig trivelige hunder :icon_confused:

Rasen er - mente jeg - anerkjent som en allrounder for friluftsfolk, både til kløv, trekk og "vanlige" turer i skog og hei...

http://vorsteh.no/main/?hoved=sider&kat_id=27

Her er en nyttig svensk link med info både om vorsteh og vizla, bl a

http://www.vorsteh.se/vlkommen_1351.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oppfatning av Vorsteh er at de kan være ganske mye hund, de kan være relativt skarpe (til å være fuglis iallefall), de kan ha endel revirforsvar og er mye "hardere" hunder enn mange andre i samme kategori. Hvis de skal ha fuglis, hvorfor ikke heller Pointer? Såvidt jeg har forstått er de en mye enklere rase, men her er jeg både på dypt vann og tynn is, og håper Belgerguri kan komme inn og fortelle litt- hun har levd med begge rasene i hus.

Ellers har jeg lyst til å slå et slag for den korthårede Collien her, da får du en utholdende turhund som kan både kløve og trekke, men du har også gjeterhundhode, og de er enkle og vennlige hunder. Jeg har iallefall fått øynene veldig opp for den rasen etter å ha fått to tisper inn i nærmeste familie. De har en grei størrelse og en funksjonell kropp, og er festlige hunder altså:icon_confused: Min erfaring med Weimaraner er forøvrig strålende, men det er kanskje dumt å vurdere en rase utifra ett individ:p

Må legge til at min vurdering av Vorsteh kun er basert på en oppfatning, det kan godt hende jeg tar feil her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med norsk buhund? En kort håret middels stor hund som kan gå lange turer med kløv som også er barnevennlig. Er det noe som mangler? :icon_confused:

..blir ikke akkurat den største kløven den kan bære da. De er jo nokså små, buhundene.

Men hvorfor absolutt jakthund om de ikke skal jakte? Velg i såfall da vorstehe fra trekklinjer?? Aktive hunder alle sammen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dalmatiner eller labrador? De er vel glade og lekne raser i likhet med boxeren, men mulig de ikke er like voldsomme i leken? Labradoren er riktignok litt kraftig og får mer styrke i leken, men man kan jo se etter litt nettere linjer. Uansett blir det jo viktig å lære hunden til å være rolig rundt barn, spesielt når yngstemann er 2 år. De fleste hunder vil være voldsomme for en 2-åring. Ellers passer vel disse to rasene til kriteriene.

Vi valgte korthåret collie når vi ville ha en hund som var aktiv, lettlært, førerorientert, ikke mye jakt, vakt eller gjeting. Vi ville ha en hund som kunne være med på lengre turer og trenes til å gå løs, trenes i bla lydighet og agility etterhvert, og som kunne bære kløv og kanskje trekke litt på ski. Vi ville også ha en hund som var hakket roligere enn retrievere i møte med andre folk bla (vi hadde i utgangspunktet tenkt at retriever kunne passe for oss). Nå har vi ikke så mye erfaring med rasen enda siden vi bare har hatt hunden et par uker, men etter å ha forhørt oss rundt omkring om rasen fant vi at den oppfyllte kriteriene våre. Kjempepluss at rasen er korthåret! :icon_confused: Det er flere her inne som har mer erfaring med rasen, så kanskje de kan skrive noen ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja var/er inne på tanken om Vorsterh. De er jo også flotte dyr, men har det for meg at de er mer krevende enn Vizla?

Nå har jeg mest kjennskap til KV, og ja, det er ofte veldig krevende hunder. Det sies at strihåren er 'enklere' av de som virkelig har peiling og har hatt flere av begge rasene. For å dra en sammenligning: Jeg har nå en belger fra brukslinjer som har vært rene pikniken etter å ha hatt KV i hus. Cane er ikke halvparten så krevende som KV-tispa vi hadde, verken når det gjelder krav til trening eller vakt/vokt.

Min oppfatning av Vorsteh er at de kan være ganske mye hund, de kan være relativt skarpe (til å være fuglis iallefall), de kan ha endel revirforsvar og er mye "hardere" hunder enn mange andre i samme kategori. Hvis de skal ha fuglis, hvorfor ikke heller Pointer? Såvidt jeg har forstått er de en mye enklere rase, men her er jeg både på dypt vann og tynn is, og håper Belgerguri kan komme inn og fortelle litt- hun har levd med begge rasene i hus.

Må legge til at min vurdering av Vorsteh kun er basert på en oppfatning, det kan godt hende jeg tar feil her.

Hvis man bruker den vi hadde som eksempel, så hadde hun mye vakt og var ikke redd for å ordne opp selv heller. Hun var beinhard i nøtta og hadde et enormt jaktinstinkt enten det var katter, kaniner, fugler osv. Vorsteheren har jo ikke bare instinkter på fugl men også hårvilt. I den tiden man var i miljøet hørte man gjerne om vorstehere som tok feks rådyr.

Jeg ville vært forsiktig, iallefall med KV fra jaktlinjer, til folk som bare skal ha den til tur og kos.

Har som sagt hørt fra pålitelige kilder at SV er generelt enklere hunder, men jeg kjenner som sagt ikke så godt til den forskjellen siden jeg stort sett bare har vært borti KV.

Når det gjelder pointeren er den kjent i miljøet for å være en super familiehund. Minuset med pointeren dersom du ikke skal ha den til jakt er at den er, etter min oppfatning, lite allsidig og de har ofte svært stor aksjonsradius. Jeg personlig ville aldri hatt pointer dersom jeg ikke ville ha den til fuglejakt. Hvis jeg skulle hatt hund kun til jakt, synes jeg pointer er det beste valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er nevnt noen jakthunder her. Hvorfor vill/skal de ha jakthund? (weimaraner, vorster, pointer)

Jeg ville ikke annbefalt noen av de rasene vis de ikke skal jakte. Men vis de MÅ ha jakthund er vell weimaraneren den som klarer seg best uten jakt(?) har iværtfall fått inntrykk at det. Men kan godt hende jeg tar feil!

Hva med korthåret collie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det behøver ikke å være jakthund i det hele tatt. Det er jeg som er helt låst i Vizla og trenger litt hjelp til andre raser.

Labradoren, er det ikke mye rart hos den? Altså av sykdommer? Korthårscollie hmmm jeg kan jo legge frem ideen, siden flere av dere nevner den. Men si meg, er ikke den like belastet med dårlige nerver som langhårscollien. For da vil den IKKE passe inn i denne familien, ungen er viltre og det er mye "støy" der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med setterrasene? Engelsk eller welsh springer? Ikke helt korthåret men relativt slett hår.

Lite røyting, så vi snakker korthår her. Jada jeg vet, de røyter like mye som langhårshunder, men la dem nå leve i trua da. Kjøper furminator til jul til dem rett og slett.

Bitteliten apropo - hunder med virkelig kort pels har ofte lite eller ingen underull - det som furminatoren er effektiv på å fjerne.. De er de korte (stive) dekkhårene som kan by på problemer, da de ikke "uller" seg sammen men stikker seg inne overalt, og her snakker vi overalt (!) Hilsen en som stadig må frem med pinsetten for å plukke stikkende hundehår ut av innsiden av bh'en... :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umiddelbart tenkte jeg Flat coated retriever- frisk, happy hund for en aktiv familie, men det blir kanskje for mye pels?

Hva med en Lagotto Romagnolo? Sprek rase som har nese for å finne sopp - kjekt om familien er glad i kantarell. :icon_confused: LR skal ha lite jaktinnstinkt, hendig størrelse for barna og voksne. Den røyter minimalt og pelstellet er veldig overkommelig, barberes ned 2 ganger i året.

Ellers så støtter jeg Engelsk Springer, mer pelsstell, men glade hunder med masse energi. :icon_confused: Forøvrig er jo Labrador også en veldig fin kandidat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det behøver ikke å være jakthund i det hele tatt. Det er jeg som er helt låst i Vizla og trenger litt hjelp til andre raser.

Labradoren, er det ikke mye rart hos den? Altså av sykdommer? Korthårscollie hmmm jeg kan jo legge frem ideen, siden flere av dere nevner den. Men si meg, er ikke den like belastet med dårlige nerver som langhårscollien. For da vil den IKKE passe inn i denne familien, ungen er viltre og det er mye "støy" der.

Jeg syns ikke at det er spesielt mye mer sykdom på labradoren enn på andre populære raser. Dersom du hjelper dem med å velge, slik at de får sjekket hd og aa resultater, at slekten ikke har slitt med øreproblemer eller eksem osv, så tror jeg du fint kan finne en frisk labrador.

KV krever ganske mye - og jeg vet ikke om det er et krav, men har du KV må du ofte regne med å gå alene :icon_confused: Det er svært selvstendige dyr mange av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, jeg stemmer for ungarsk viszla, jeg. Har ikke en dritt erfaring med de, bortsett fra de to en nabo av meg hadde da jeg bodde i Sandefjord sist. Aldri sett noe så (hverdags)lydig! Møtte de på tur mange ganger, de var alltid løse, kom bort, også sa mannen "Nei, jeg har litt dårlig tid jeg, kom da, jenter," og de kom med en gang! Var liksom ikke noe kommando engang, var bare noe rett ut av en setning! Vakre, fine, snille hundene. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte kanskje først på Engelsk springer spaniel, eller Welsh springer spaniel? Fine, glade og sporty hunder.

Labbisen er jo også et fint valg, men de røyter noe voldsomt, så jeg tipper teorien om at langhårshunder røyter mer enn korthår vil ganske kjapt bli motbevist :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det behøver ikke å være jakthund i det hele tatt. Det er jeg som er helt låst i Vizla og trenger litt hjelp til andre raser.

Labradoren, er det ikke mye rart hos den? Altså av sykdommer? Korthårscollie hmmm jeg kan jo legge frem ideen, siden flere av dere nevner den. Men si meg, er ikke den like belastet med dårlige nerver som langhårscollien. For da vil den IKKE passe inn i denne familien, ungen er viltre og det er mye "støy" der.

Ikke i det hele tatt! For å si det sånn, de to til mamma har vært av typen som legger seg og sover under stuebordet når det er fest- selv da de var valper. De er bunnsolide og stødige, jeg tror kanskje ikke jeg har møtt tryggere hunder. Disse er fra Sverige da, og fra oppdrettere som konsentrerer seg om å avle på hunder med resultater innen bruks. Jeg var i utgangspunktet skeptisk, fordi jeg ikke liker langhåret Collie i det hele tatt (med utropstegn og understrekning!), men jeg er helt imponert over denne rasen. Disse to individene er i tillegg fra forskjellige oppdrettere, og har forskjellige linjer, sånn at det er sagt:) Hvis du eller de vil vite mer om rasen/oppdrettere, send meg en PM eller ta kontakt på msn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Men si meg, er ikke den like belastet med dårlige nerver som langhårscollien. For da vil den IKKE passe inn i denne familien, ungen er viltre og det er mye "støy" der.

De få som jeg har møtt har vært stødige i hodet. Mulig jeg da har vært heldig, men tenkte faktisk på korthåret collie da jeg leste det første innlegget. Lykke til videre i din hjelp på jakt etter en passende rase (glad det ikke er meg som skal hjelpe kjente med å finne hund :icon_confused: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De få som jeg har møtt har vært stødige i hodet. Mulig jeg da har vært heldig, men tenkte faktisk på korthåret collie da jeg leste det første innlegget. Lykke til videre i din hjelp på jakt etter en passende rase (glad det ikke er meg som skal hjelpe kjente med å finne hund :) ).

Jeg er faktisk glad for at jeg får hjelpe denne familien jeg... de fortjener noe skikkelig noe. Tar det som en enorm tillitserklæring. Faren er jo at jeg engasjerer meg litt mye :wub:

Jeg skal nevne korthårscollie for dem ;) Jeg har litt dårlig syn på dem, men skal lete skikkelig og jeg tipper jeg ser litt mot sverige på rasen.

Så da sitter jeg igjen med Vizla, Korthårs collie og labrador. Vorsteh tror jeg ikke er riktig å foreslå.

Flere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... en av de korthårede variantene av berner sennenhund? Jeg husker ikke i farten hva de heter.

Det er tre korthårede sennenraser, og de tre er veldig forskjellige.

Appenzeller er en rase jeg oppfatter som bjeffete og kan være noe mer skeptisk i sin atferd - jeg ser den ikke som en familiehund. Den finnes ikke i Norge, så researcharbeidet blir vanskeligere.

Dette ble skrevet om appenzelleren da den ble presentert i Hundesport:

Appenzelleren anbefales ikke til førstegangs hundeeiere, å eie en appenzeller kan være en utfordring. Det er tøffe, krevende, voktende hunder som sjelden øyeblikkelig liker fremmede mennesker. Dessuten kan de bjeffe mye.

Selv om den i dag også er en selskapshund, har temperamentet forblitt vassere enn hos de andre. Det er helt essensielt at man jobber med appenzelleren, både fysisk og psykisk, for ikke å få en rastløs, stresset og bjeffete hund. Appenzelleren

er den sennenhunden med størst behov for å bli brukt og få utløp for sin energi.

Hele artikkelen finner du her.

Entlebucher har én oppdretter i landet, det er født ett kull i landet, og det er også den damen som er primus motor for grosser i landet. Hun har vel cirka et grosserkull i året, og en og annen valpekjøper har også et og annet kull. Men det er ingen stor rase, i noe land.

Om entlebucher står det i samme artikkel:

Dens årvåkenhet og gjeteregenskaper lever i beste velgående, og den kan være både skarp og utilgjengelig for fremmede. Den er relativt reservert, og tispene er ofte mer tilbakeholdne enn hannene. Den er en god vakthund og lar

seg ikke bestikke. Den vil beskytte sin flokk mot alle trusler, så det er viktig med en tidlig og god sosialisering slik at den blir trygg på andre mennesker også. Som gjeterhund sies den å være kvikk og tøff, den flytter seg lynraskt for å komme unna et spark fra kyr ol, og det sies at de kan være derfor noen er ekstra vare for å bli tatt på hodet, det er ikke alle

entlebuchere som liker det. Press deg aldri på en entlebucher, hvis de aksepterer deg tar de selv kontakt, selv om det kan ta sin tid.

Overfor sin familie er det en utrolig lojal og hengiven hund, som gjerne vil være med på alt som skjer og er brukbar til det meste.

Jeg vet altså ikke om jeg synes dette er en god førstegangshund heller, når jeg ser for meg en familie med barn som løper ut og inn, også videre. En må i hvert fall være obs på hva en får i hus - poenget mitt er at de fire sennenhundrasene er veldig forskjellige, og en må ikke se appenzeller og entlebucher som mini-berner med kort pels (og jeg synes heller ikke berner skal undervurderes, noe jeg mener enkelte gjør).

Grosser er vel ikke noe en kan anse som middels stor, så da er vel den uaktuell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det var grosser jeg tenkte på. Når det først ble snakket om vizla og weimaraner, tenkte jeg at størrelsen hadde økt, og da er det jo ikke sååå langt til en grossertispe f.eks. Mellom for meg er toller og aussie og slikt :) Jeg kjenner bare til en grosser, så jeg har absolutt ikke kjennskap til rasen. Mitt inntrykk av henne er at hun er ei rolig og stødig tispe som takler verden på strak arm. Ikke er hun så overveldende stor heller. Men vet ikke hvordan det står til med vokting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det var grosser jeg tenkte på. Når det først ble snakket om vizla og weimaraner, tenkte jeg at størrelsen hadde økt, og da er det jo ikke sååå langt til en grossertispe f.eks. Mellom for meg er toller og aussie og slikt :) Jeg kjenner bare til en grosser, så jeg har absolutt ikke kjennskap til rasen. Mitt inntrykk av henne er at hun er ei rolig og stødig tispe som takler verden på strak arm. Ikke er hun så overveldende stor heller. Men vet ikke hvordan det står til med vokting.

Jeg også ser grosser som en mer familievennlig rase enn appenzeller og entlebucher - at det er en mildere variant, men likevel "mer hund" enn en berner (i hvert fall som gjengs oppfattelse, jeg mener det er mer i berneren enn mange tror).

Og middels hund - jeg også tenker da toller, aussie, springer og den høyden, men tenkte at kanskje vizla og weimaraner var mindre enn jeg kunne huske. Grosser ser jeg som en stor hund, den har jo større mankehøyde enn berner, og jeg får ikke lov til å si annet enn at en berner er en stor hund. Selv om jeg synes de er akkurat perfekt passe store...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...