Gå til innhold
Hundesonen.no

Tur til sommeren?

Akita

Recommended Posts

Skrevet

Har tenkt på en tur, bare meg og bikkjen. Gjerne til svergie, bare det er litt vekk ifra Bergen.

Hva kan vi finne på?

Er det noe eier og hund kan være med på uti den store verden?

Skrevet
Har tenkt på en tur, bare meg og bikkjen. Gjerne til svergie, bare det er litt vekk ifra Bergen.

Hva kan vi finne på?

Er det noe eier og hund kan være med på uti den store verden?

Du er lei os og alle Osingene altså? :icon_cry: haha *bor rett utenfor grensen til os kommune*

Neia.. hmm.. Går jo an å dra på bilferie med telting og turer?

Skrevet
Du er lei os og alle Osingene altså? :icon_cry: haha *bor rett utenfor grensen til os kommune*

Neia.. hmm.. Går jo an å dra på bilferie med telting og turer?

hehe ja møkk lei, skal vel ikkje mye til å bli lei detta.

Blir med telt og bil. men tenker mer på akitiviteter å sånt

Skrevet
hehe ja møkk lei, skal vel ikkje mye til å bli lei detta.

Blir med telt og bil. men tenker mer på akitiviteter å sånt

haha, Osinger er lett og bli lei av.. eneste de har å snakke om er hansa øl og bar2be! :icon_cry:

Er ikke det sånn man finner ut underveis da? :P

*dårlig til å planlegge*

Skrevet

VIDDA! Type hardanger eller finnmark :icon_cry:

Her blir det hardangervidda (tre jenter og 2 bikkjer), men skulle ønske det blei finnmark savner det som en gal!!

men siden jeg ikke er så gira på å sende gullet i lasterom på fly blei det hardanger. Ei veke med vandring og nyte naturen:D

Skrevet

Hva med å gå fra hytte til hytte i f.eks. Tafjordfjella? Det må i så fall være ganske sent på sommeren, slik at du slipper så mye snø. Utrolig flotte turer! Klassen drar på slike turer hver sommer, rett etter at vi har begynt på igjen.

Sist dro vi f.eks. Billingen - Veltdalshytta - Pyttbua - Torsbu - Billingen. Tre netter i fantastisk natur! Hyttene er flotte. Du betaler for å overnatte der, og så er det muligheter for å kjøpe mat (du må lage maten selv, hyttene er selvbetjente).

hausttur_008450x450.JPG

Her er vi på vei til Veltdalshytta. Dette er den lengste etappen. Jeg var først og brukte ca. 7 timer. FLOTT tur!

hausttur_029450x450.JPG

Koslige hytter. Spesielt Veltdalshytta er stor og flott, med stor hems, mange rom, fint kjøkken osv.

hausttur_092450x450.JPG

Meg og læreren min utenfor den ene hytta på Torsbu.

hausttur_094450x450.JPG

På vei til Billingen, hvor bilene stod. :icon_cry:

Det var kanskje ikke akkurat noe slikt du hadde tenkt deg, men dette anbefales! :P

Edit: Jeg ville sjekket hvordan det er m.t.p. hund i disse hyttene. Er ikke helt sikker selv. Tror noen har egne hundehus med senger til eiere.

Guest Christine
Skrevet

Jeg anbefaler fjelltur på det sterkeste! Det å være på fjellet gjør noe spesielt med en, og det er så sinnsykt deilig uten det hverdagslige maset, og ikke minst så får man en opplevelse man sent vil glemme! :icon_cry:

Sommeren 2008 gikk jeg i Jotunheimen, og turen ble så vellykket at jeg skal dit igjen i år igjen. Jeg har lagt min elsk på denne ruten. Turen tar bare en helg, og den er absolutt verd det!

Ruten vi gikk:

Vi kom til hytta Gjendesheim med bil sent på kvelden, og overnattet der en natt. Neste morgen sto vi opp tidlig for å spise/smøre på matpakker før vi tok båten inn til Gjendebu. Båten stoppet innom Memurubu hvor vi også la fra oss de store sekkene, slik at vi slapp å gå på fjellet med disse. Når vi kom til Gjendebu så begynte vi umiddelbart å gå mot Memurubu. Denne turen kalles: bukkelægret. Første del av turen er på en vanlig sti mellom trær og busker, før man begynner oppstigingen. Her var det svært bratt, og enkelte steder var det kjetting for å få litt hjelp til å komme seg oppover. Turen oppover er ganske lang, slitsom og bratt, men til gjengjeld så er det fantastisk når man kommer på toppen! Videre går turen over et par fjelltopper til(en del opp/ned), og den siste nedstigingen til Memurubu er rimelig bratt. Denne turen er på 12 km, og den tar ca 5 timer.

På Memurubu har de også egne hunderom.

Neste dag så står man igjen opp tidlig for frokost/smøring av matpakker, før man kan gå ned til Kaia for å sende sekkene med på båten til Gjendesheim. Deretter kan man begynne ferden mot og over Besseggen. Denne turen syns jeg bare er så fantastisk! Det er ganske så bratt og smalt, og på den smaleste er eggen to meter bred. Denne turen er på 16 km, og tar ca 7 timer, alt ettersom.

Jeg gikk med foreldrene mine, og vi hadde med begge hundene. De var helt gira mens det sto på, og når vi omsider var nede på hyttene igjen så la de seg bare utstrakt ned i gresset for å slappe av. Det er en del ting man bør tenke på når man har med hund på denne turen, men så lenge hunden er godt trent så går det bra.

Man møter på masse hyggelige folk på fjellet, og man stopper alltids for å slå av en prat med vil fremmende folk. Jeg selv snakka med masse folk, både norske og utenlandske. De aller fleste jeg prata med hadde hund, og jeg syns det var litt ekstra stas når noen spanske kom bort for å spørre ut om unghunden min. :P

I tilegg så er det lettere å bli brun på fjellet, noe som er prikken over i'en.

Under følger noen bilder fra turen:

Som jeg sa, slitne hunder...

IMG_2053.jpg

Litt bratt

IMG_2006.jpg

Sliten hund med utstikt. Her hadde vi bare gått i en halvtime ca

IMG_2011.jpg

Sjanse for å møte på rein også.

IMG_2038.jpg

Selve eggen i besseggen. Jeg hadde desverre ikke med meg kameraet, så det ble ikke noen bilder av eggen med begge vannene på siden.. Jeg og den ene hunden står fast inni den mølja på midten av bildet. Det kom folk som skulle nedover, og siden det er både sykt bratt og trangt så ble det stopp og bittelitt stress.

IMG_2094.jpg

Og hvis du lurer på noe mer om turen så er det bare å spørre. :P

Skrevet

Det å gå fra hytte til hytte på Hardangervidden er helt rått, og virkelig en opplevelse for livet... Hundene elsker det, og man kan ikke gjøre annet selv heller. Flott natur, masse flotte dyr, hyggelige folk, og forhåpentligvis pent vær..! :icon_cry: Du kan variere etapper slik du vil (ca. 3-5 timer mellom de fleste hyttene), og lengden på turen kan du selvfølgelig bestemme underveis... Anbefaler det virkelig på det aller varmeste :P

Skrevet
Jeg anbefaler fjelltur på det sterkeste! Det å være på fjellet gjør noe spesielt med en, og det er så sinnsykt deilig uten det hverdagslige maset, og ikke minst så får man en opplevelse man sent vil glemme! :icon_cry:

Sommeren 2008 gikk jeg i Jotunheimen, og turen ble så vellykket at jeg skal dit igjen i år igjen. Jeg har lagt min elsk på denne ruten. Turen tar bare en helg, og den er absolutt verd det!

Ruten vi gikk:

Vi kom til hytta Gjendesheim med bil sent på kvelden, og overnattet der en natt. Neste morgen sto vi opp tidlig for å spise/smøre på matpakker før vi tok båten inn til Gjendebu. Båten stoppet innom Memurubu hvor vi også la fra oss de store sekkene, slik at vi slapp å gå på fjellet med disse. Når vi kom til Gjendebu så begynte vi umiddelbart å gå mot Memurubu. Denne turen kalles: bukkelægret. Første del av turen er på en vanlig sti mellom trær og busker, før man begynner oppstigingen. Her var det svært bratt, og enkelte steder var det kjetting for å få litt hjelp til å komme seg oppover. Turen oppover er ganske lang, slitsom og bratt, men til gjengjeld så er det fantastisk når man kommer på toppen! Videre går turen over et par fjelltopper til(en del opp/ned), og den siste nedstigingen til Memurubu er rimelig bratt. Denne turen er på 12 km, og den tar ca 5 timer.

På Memurubu har de også egne hunderom.

Neste dag så står man igjen opp tidlig for frokost/smøring av matpakker, før man kan gå ned til Kaia for å sende sekkene med på båten til Gjendesheim. Deretter kan man begynne ferden mot og over Besseggen. Denne turen syns jeg bare er så fantastisk! Det er ganske så bratt og smalt, og på den smaleste er eggen to meter bred. Denne turen er på 16 km, og tar ca 7 timer, alt ettersom.

Jeg gikk med foreldrene mine, og vi hadde med begge hundene. De var helt gira mens det sto på, og når vi omsider var nede på hyttene igjen så la de seg bare utstrakt ned i gresset for å slappe av. Det er en del ting man bør tenke på når man har med hund på denne turen, men så lenge hunden er godt trent så går det bra.

Man møter på masse hyggelige folk på fjellet, og man stopper alltids for å slå av en prat med vil fremmende folk. Jeg selv snakka med masse folk, både norske og utenlandske. De aller fleste jeg prata med hadde hund, og jeg syns det var litt ekstra stas når noen spanske kom bort for å spørre ut om unghunden min. :P

I tilegg så er det lettere å bli brun på fjellet, noe som er prikken over i'en.

Under følger noen bilder fra turen:

*klipp*

Selve eggen i besseggen. Jeg hadde desverre ikke med meg kameraet, så det ble ikke noen bilder av eggen med begge vannene på siden.. Jeg og den ene hunden står fast inni den mølja på midten av bildet. Det kom folk som skulle nedover, og siden det er både sykt bratt og trangt så ble det stopp og bittelitt stress.

IMG_2094.jpg

Og hvis du lurer på noe mer om turen så er det bare å spørre. :P

Den turen der hadde vi tenkt og ta til sommeren! Det ser jo fantastisk ut :P

Guest Christine
Skrevet
Den turen der hadde vi tenkt og ta til sommeren! Det ser jo fantastisk ut :icon_cry:

Den er fantastisk også!

Jeg skal sannsynligvis gå den to ganger i sommer, og jeg kan ikke vente lengre :P

Skrevet

Anbefaler også hytte til hyttetur!

Av arrangementer jeg kom på i farten, arrangerer NBF brukshundkurs på Sølen blant annet (vet ikke når) og her i Tromsø er det Midnattsolhoppet i juli (agility konkurranser). Kommer litt an på hva du er interessert i da?

Skrevet

Mange fine turer :icon_cry:

Men tror nok muligens at ein slik tur gjerene blir litt mye for Akita og hennes artrose. selv om ho er veldig sprek nå.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så fint at dere allerede har veileder og atferdsspesialist på laget, og at dere har testet både mer og mindre aktivitet. Det dere beskriver høres ut som en valp som ligger så høyt i grunnstress at han ikke klarer å regulere seg ned igjen. Da hjelper det sjelden med mer trening, for problemet er ikke mangel på aktivitet, men at nervesystemet aldri får landet. Det jeg ville prøvd: senk totalbelastningen kraftig i 10–14 dager. Korte, kjedelige turer, ingen søk, ingen kurs. Bytt aktiviteten mot ting som nedregulerer: tygging, slikkematter, snacks strødd i gresset. Og når han faktisk ligger rolig av seg selv, legg en godbit stille mellom labbene hans uten å si noe. Ro som blir belønnet, kommer oftere. At han blir «svart i øynene» og umulig å avlede tyder på at han er langt over terskel, og da lærer han ingenting. Nevn gjerne smerteutredning for veterinæren også, mage og ledd kan gi akkurat dette bildet. Jeg har skrevet mer om ro-trening her om dere vil ha en konkret plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/
    • Godt tenkt å forberede seg før katten kommer, det er da du har mest påvirkning på resultatet. Det viktigste er ikke utstyret, men introduksjonen. Planlegg at de to første ukene skjer bak grind eller lukket dør: la dem lukte på hverandre gjennom døra, bytt tepper mellom dem, og belønn hunden hver gang den er rolig i nærheten av kattelukt og kattelyder. Først når hunden kan se katten uten å låse seg fast, tar dere korte, rolige møter med hunden i bånd. Katten trenger alltid en fluktvei: høyder, hyller og minst ett rom hunden ikke har tilgang til. Kattedoen løser du enklest med en barnegrind hunden ikke kommer forbi, eller en hevet plassering katten lett når. Og følg med på hunden din underveis: stirring, stivhet og jaging betyr at dere har gått for fort frem, ikke at det er umulig. Gjør det kort og gøy, og gi det uker heller enn dager. De fleste hunder kan lære å leve fint med huskatten sin.
    • Gratulerer med valp på vei! I stedet for å anbefale en bestemt skole vil jeg gi deg spørsmålene jeg selv ville stilt før påmelding, for det varierer mer mellom instruktører enn mellom skoler. Spør konkret: Hvilke metoder bruker instruktøren, og brukes det noen form for korreksjon eller «konsekvens»? Du vil ha et tydelig ja til kun belønningsbasert trening, ikke et vagt «vi tilpasser oss hunden». Hvor mange valper er det per instruktør? Seks er mye bedre enn tolv. Og handler kurset om hverdagen (ro, håndtering, alenetrening, trygg sosialisering) eller mest om sitt og dekk? For en setter-valp er det første langt viktigere. Be gjerne om å få se på en kurstime før du melder deg på. En seriøs instruktør sier ja til det. Jeg jobber selv som hundetrener i Oslo, så jeg lar andre svare på de konkrete skolene, men jeg har skrevet om hva god sosialisering faktisk er, om du vil lese mer: https://oslohundetrener.no/hva-er-sosialisering-og-hvorfor-er-det-viktig-for-valpen/
    • Dette høres utrolig slitsomt ut, og jeg skjønner godt at dere er på bristepunktet. To ting ville jeg gjort først, før noe trening: en veterinærsjekk av valpen (urinveisinfeksjon er en klassiker bak plutselig tissing inne) og skikkelig rens av madrass og dyner. Vanlig spray fjerner ikke lukten for hundenesen, og så lenge det lukter toalett, forblir det et toalett. Så til bjeffingen. Akkurat nå har hundene lært at bjeffing åpner døra, så det er den vanen vi må snu, ikke hundene det er noe galt med. Men vi starter ikke om natta. Tren på dagtid: lukket dør i tre sekunder, åpne mens det er stille, belønn. Bygg langsomt opp. Gi dem samtidig en skikkelig god liggeplass utenfor soverommet som fylles med tyggeben og gode ting, så stedet får verdi i seg selv. Det er ikke noe quick fix her, men med en gradvis plan er det absolutt løsbart. Med tre hunder samtidig kan det være verdt å få en trener til å se på helheten hjemme hos dere.
    • Får bare prøve meg frem litt, skal kjøpe sånn for å se. Umulig å vite før man har prøvd 😉 Takk for nyttig info Molly.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...