Gå til innhold
Hundesonen.no

Forventer dere lønn for å passe andres dyr?


ida

Recommended Posts

I påsken er fjortissen her og jeg så heldige at vi skal få bo på curlygården i Holmestrand og passe hestene. Det er jo en ære å bli spurt. Fjortisen må jo ha tatt bra med ansvar på sine besøk der ute, siden de tør å overlate 11 hester til oss. (Er egentlig ikke helt sikker på hvor mange de har akkurat nå, jeg.) Er sommerens hingst kommet, blir det vel 12 eller 13. Vi gleder oss stort og ser frem til å dra høy og vann, børste, pusse, kose og ikke minst gå lange turer både med hester og bikkjer uten å måtte ta buss for å komme i skogen.

Her om dagen snakket jeg om det på jobben og en kollega spurte: "Hva får dere for det, da?" Jeg trodde jeg hørte feil og svarte: "Ingenting". Det vi får er jo en herlig påskeferie med alle yndlingsdyrene våre rundt oss og frihet til å ri så mye vi vil, hvis vi vil. Hun ga seg ikke og sa at uten lønn hadde hun aldri giddet å ta på seg noe sånt. Jeg hadde ikke tenkt tanken engang, at det gikk an å forvente penger for å være hestepassere for noen dager. Jeg er jo et voksent menneske med full jobb og dette er jo en alternativ ferie for oss.

Så begynte jeg å tenke på om noen skulle passet Scilos for oss. Da ville det jo vært enten Ane (eldstedatter og matmor til Solo), Jane (sonenvenninne og matmor til bestekompis Snorre) eller en annen voksen person vi kjenner godt og stoler på. Vi har jo snakket litt om det, men aldri har det vært nevnt at det skal koste noe. Jeg hadde blitt lei meg om Jane hadde tilbudt meg penger for å passe Snorre om det noen gang skulle bli aktuellt. Derimot ville jeg satt pris på om hun kunne passet Scilos en annen gang, eller hjulpet meg å flytte, eller kjørt meg på Harrytur til Sverige (nei, det er ikke veldig sannsynlig) hvis jeg en gang skulle trenge det.

Er jeg skikkelig gammeldags, eller er det fremdeles naturlig at voksne mennesker hjelper hverandre uten å skulle ha noe igjen for hver minste tjeneste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja,det kommer vel litt an på kanskje. Jeg hadde ei vennine boende hjemme hos meg da jeg var på ferie i 16dager. Hun spurte ikke om betaling,men jeg ga henne allikavel ettersom at det ble litt mere hektisk for henne å bo her. Hun bruker f.eks å gå til jobben,men herifra måtte hun kjøre,så sånn sett kostet det jo henne litt å være her.

Men når det kommer til familien er det ikke snakk om betaling for noe. Mamma eller pappa passer hundene hvis det trengs,og jeg passer småsøsken når det trengs.

Men jeg er enig i at folk er for dårlig til å bare hjelpe,uten å forvente å få penger i retur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg skikkelig gammeldags, eller er det fremdeles naturlig at voksne mennesker hjelper hverandre uten å skulle ha noe igjen for hver minste tjeneste?

Jeg hjelper selv uten å forvente betaling, men hvis/når noen hjelper meg så får de alltid "noe" for det. En flaske vin, gavekort, middagsinvitasjon, kinobilletter eller noe sånt. Det er fordi jeg synes det er lettere å spørre om hjelp igjen senere hvis de har fått en slik takk :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lufter naboens valp fem dager i uken. Tar ikke betalt for det, men jeg forventer jo litt at hun passer Selma hvis jeg trenger det (om hun kan da, selvfølgelig). Vi hjelper hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var hjemme med anebaby og min egen tispe, var jeg dagmamma for en tervuerenvalp. Det fikk jeg femti kroner dagen for. Da var jeg ung og fattig og det var en helt grei situasjon å få penger for. Langvarig, organisert pass er noe annet enn en vennetjeneste, liksom. Ja, nå ble jo matmora til Pia og jeg venner via hundene, men i utgangspunktet kjente vi ikke hverandre. Hun hadde sett meg med hunden min og spurte fordi hun likte måten jeg håndterte hunden på. (Skryte, skryte.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fint passet andres hester noen helger og også passet en liten gård med to hester pluss mine egne to en helg. Jeg har aldri krevet noe for det, men vil jo forvente at personen kanskje kan stille opp for meg og da passe min hest igjen om det skulle trengs... ikke det at det var veldig sannsynlig at jeg trengte men :whistle: Men jeg har hvertfall alltid syns at det bare har vært koselig å passe andre sine dyr. Og har det ikke passet så sier man jo bare nei, istedet for å gjøre det til en sak og kreve penger for det syns jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fjortissen :lol: Men, hallo?! Lønn for å passe hestene?

De fleste må jo betale for å ri og stelle yndlingshestene sine. Jeg får være med alle mine 13 yndlinger i nesten en uke helt gratis, er ikke gleden nok betaling?

Nei, jeg vil absolutt ikke ha noe mer for det :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at "fjortisen" ikke vil ha noe for det, og jeg skjønner det er forskjell på vennetjenester hvor man får noe tilbake ved en annen anledning. Men generelt jobber jeg ikke gratis, og jeg forventer å få noe i gjengjeld - pass av mine dyr, for eksempel. Jeg passer dyrene til oppdretteren til Aynï, skal dit i morgen og være ganske lenge, og i gjengjeld får jeg gratis napping, gratis homepatikonsultasjoner, og gratis pass av mine hunder. De har kennel i tillegg, og da får jeg selvsagt lønn for det.

Før fikk jeg av og til penger for å passe dyrene deres, andre ganger ikke. Når jeg ikke fikk det, er det klart jeg ble litt i stuss! Men vi fikk avklart det, og er nå enig om å "gi og ta". Kennelen går utenom, og der får jeg alltid betalt - men satsen kan variere ut i fra hvor mange hunder det er (er det få, får jeg alt, er det mange får jeg prosenter).

Nå skal det være en sånn "fjortis" å passe hestene mens jeg er der, og jeg tror ikke hun får noe for det. Det skjønner jeg godt, og hadde jeg vært henne i den alderen, hadde jeg ikke forventet noe som helst - jeg hadde bare vært sjeleglad for å få passe tre hester og ri en. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Det kommer virkelig helt ann på det. Antallet dyr som skal passes feks: og hva som kreves av deg når du passer dem.

Jeg vil påstå at det er forskjell på å passe 12 hunder, å å passe 1 hund...

Sånn som i sommer da jeg var her en uke med 15 hunder, hvor 3 av dem ikke var våre, da forlangte jeg at eierne til disse hundene betalte MEG, fordi jeg faktisk passet dem, og fordi dem insisterte på å betale. Men jeg forventet ikke noe av oppdretter. Hun drar meg tross alt med på all verdens utstillinger, uten at jeg betaler noe for det! Hun betaler ALT, men forventer at jeg stiller opp når det trengs!

Ellers pleier jeg å betale med en flaske vin, eller en gjengjeldene tjeneste :whistle: Det enkle er ofte det beste, gi,- og du vil få tilbake (mest sannsynlig) :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må nesten den som utfører "jobben" bestemme det da. Om du ser på det som en fin påskeferie, og det slett ikke er noen ulemper for deg med å være der, så er det jo helt toppers.

Selv har jeg byttet dyrepass med familie og venner. Så det går liksom opp i opp, og det er herlig å slippe å bekymre seg for om dyene får skikkelig stell når jeg ikke kan se til dem selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke tatt noe for å passe hunden til en venn noen dager, eller hjelpe til med sånne ting. Det er vennetjenester som jevner seg ut, kanskje h*n da gidder å passe en av mine når det trengs.

Men det går jo en grense også, hva som er koselig pass og å hjelpe til, og over til å bli arbeid som krever en del. Det er vel individuelt :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg passer ikke andres hunder fordi det er nok hunder her i utgangspunktet, men jeg har hatt noen hunder i trening for kortere og lengre perioder for en oppdretter jeg er venn med og samarbeider med. For det så har jeg fått fritt valg av valp fra deres kull når jeg måtte ønske det. Jeg har også fått betalt når jeg har hatt hund for vedkommende i pensjon, men jeg har aldri bedt om det.

Det hender jeg trenger hjelp til hestepass om vi er borte på kurs begge to, vi er da så heldige at jeg har en flink og pliktoppfyllende voksen jente som gjør det om hun kan, da betaler jeg henne kr 1000 pr helg eller hun får gratis kurs med egne hunder. Det syns jeg absolutt det er verd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke krev noe, nei.

Så lenge de setter igjen det dyre(ne) trenger (slik at jeg ikke må betale for det) er det helt greit :whistle:

Og vis du skal passe på hus også, er det fint at det står igjen noe mat der vi kan spise.

Men og passel et lite dusin hester! Det er jo helt herlig! Lønnen er jo å få holde på med hestene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hittil har jeg bare brukt pass utenom familien to ganger.

Den ene gangen brukte jeg en kamerat som også har berner. Fordi det ble på kort varsel (krisesituasjon), det var to hunder i seks dager, og det inkluderte en høyløpsk tispe (og han hadde tre hannhunder fra før av...), fikk han betalt både cash og med tax free - jeg var så takknemlig for at han hadde mulighet til å stille opp på kort varsel og redde meg i en knipe.

Den andre gangen var det også bernerkjente, de passet X'en som valp i fire timer da svigers insisterte på å besøke oss og ta oss med på teater. Da fikk de ikke noe, men en gjør gjengjeld ved behov, hjelper til med et eller annet en kan bidra med.

Jeg synes altså det er forskjell på om det er en kveld, om det er en helg, om det er en uke - og om det er en eller flere hunder, og situasjonen. Pappa passet X'en ti dager i fjor, og han fikk selvfølgelig en gave som takk for hjelpen. Selv om en er familie eller nære venner skal en ikke utnytte hverandre totalt, for det ER annerledes å få en annen hund inn i heimen. Så min samvittighet og magefølelse tilsier at jeg gir en takk utover det verbale etter et visst punkt.

Edit: Jeg svarte vel i "feil ende", ikke om mine forventninger når jeg passer andres hunder. Jeg forventer vel at andre tenker som meg - en ser an situasjonen. Jeg har ikke forventet noe når jeg har passet hund hittil, de få gangene det har skjedd, men det har jo vært veldig koselig å få en oppmerksomhet. Men om en skulle passet to hunder i fjorten dager synes jeg det blir noe annet enn å ha en hund en kjenner godt i ei helg eller en ettermiddag.

Edit2, kom på en tredje gang X'en ble passet av noen utenfor familien. Da betalte jeg også - både fordi det var en hel dag (fra morgen til over midnatt) og fordi jeg måtte få hundevakta til å kjøre dyret litt hit og dit, så jeg følte at jeg lagde mye bry for personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to som er her fast,og har tatt hundre kroner døgnet for dem.Vet ikke om jeg kommer til å fortsette å ta betalt,for de har blitt nesten som mine egne.Men når det er noen som har trengt pass bare sånn innimellom tar jeg ikke noe,bare koselig å hjelpe og så er det flott for mine egne å omgås andre.Skulle jeg satt bort mine så ville jeg nok betalt,de er to og selvsagt blir det da mere jobb også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit2, kom på en tredje gang X'en ble passet av noen utenfor familien. Da betalte jeg også - både fordi det var en hel dag (fra morgen til over midnatt) og fordi jeg måtte få hundevakta til å kjøre dyret litt hit og dit, så jeg følte at jeg lagde mye bry for personen.

Haha, IGJEN, jeg syns det var MER enn kjempekoselig! Det var veldig uproblematisk, og X'en og Nemi gikk kjempebra sammen, noe jeg aldri hadde forestilt meg! Begynte nesten å grine da jeg innså at jeg kunne ha de løse sammen! Og jeg hadde overhodet ingenting imot å kjøre ho "hit og dit" (som du overdriver, dame!), det var absolutt ikkeno bry! Og jeg ville fortsatt aldri krevd noe penger for det, og jeg syns fortsatt jeg fikk for mye. Ville gjort det igjen hundre ganger, gratis! :closedeyes:

Sånn, nå håper jeg bare det er meg du snakker om, hvis ikke så kan det hende jeg blir litt flau. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja,det kommer vel litt an på kanskje. Jeg hadde ei vennine boende hjemme hos meg da jeg var på ferie i 16dager. Hun spurte ikke om betaling,men jeg ga henne allikavel ettersom at det ble litt mere hektisk for henne å bo her. Hun bruker f.eks å gå til jobben,men herifra måtte hun kjøre,så sånn sett kostet det jo henne litt å være her.

Men når det kommer til familien er det ikke snakk om betaling for noe. Mamma eller pappa passer hundene hvis det trengs,og jeg passer småsøsken når det trengs.

Men jeg er enig i at folk er for dårlig til å bare hjelpe,uten å forvente å få penger i retur.

Her skal jeg jo si at jeg mener det er riktig å betale i en slik situasjon, altså om personen som passer må betale for å passe bikkja så burde ihvertfal lde utgiftene dekks :lol: cooties!

Men ellers HÆH?? Hvorfor man ta seg betalt for sånt!?! Herlighatt for en drøm! :whistle: 

Jeg passer i hytt og pine jeg, men merkelig nok er det ikke mange som gjengjelder det da :o Så skal ærlig si at jeg snart ikke gidder lenger. Jeg passer jo for å ha pass tilbake i mange tilfeller., :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en sånn situasjon? Nei. For venner? Stort sett ikke, kommer litt an på hvor mye styr det er - men generelt, nei. Faste opplegg syns jeg det er greit å få betalt for, og jeg syns også det er greit å betale for pass, spesielt om jeg vet at dyret er krevende. Eller gjentjeneste - som hundepass tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*host* :lol:

Jeg har slengt den bikkja så mye fra meg og tatt så lite ansvar for hu at a ser ut til å ha vært overalt, det dyret...

Men da tror jeg at jeg har fått med alle. Og trenger du pass til Bella, så må du bare rope ut! :)

Haha, IGJEN, jeg syns det var MER enn kjempekoselig! Det var veldig uproblematisk, og X'en og Nemi gikk kjempebra sammen, noe jeg aldri hadde forestilt meg! Begynte nesten å grine da jeg innså at jeg kunne ha de løse sammen! Og jeg hadde overhodet ingenting imot å kjøre ho "hit og dit" (som du overdriver, dame!), det var absolutt ikkeno bry! Og jeg ville fortsatt aldri krevd noe penger for det, og jeg syns fortsatt jeg fikk for mye. Ville gjort det igjen hundre ganger, gratis! :closedeyes:

Sånn, nå håper jeg bare det er meg du snakker om, hvis ikke så kan det hende jeg blir litt flau. :whistle:

Jupp, det var deg, og når en lager utgifter for hundepasseren er ikke det snilt gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del så ville jeg ikke krevd betaling for noe jeg selv ville ansett som en slags ferie, med mindre det skaper mye utgifter for meg.

Når det gjelder ellers, så vil jeg vel si at jeg er veldig for vennetjenester, så fremt det ikke er snakk om langvarig pass, da er det riktig med betaling, men det bør man avtale. Men en flaske vin er alltid koselig å gi eller få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ungene var små passet jeg en hel bondegård en langhelg (bare sauer og høns). Betalingen var et herlig opphold på Hvaler med fri tilgang til jordbæråkeren! :lol:

Jeg har også passet en am cocker mens eierne var på Crufts for tre år siden. Dette er mennesker jeg maser en del på, de er nemlig oppdrettere av beardis også. Passet fint å kunne gi litt igjen.

Jeg synes det er trivelig at ikke alt skal handle om penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har selv vært helge vakt og ikke tenkt tanken på å ta betaling.Når noen spørr og jeg sier ja,er det fordi jeg vil og ikke fordi jeg håper på betaling :lol: Dessuten er en tjeneste en annen verdt.Bare hyggelig om man kan hjelpe,penger betyr ikke alt.

Men...når vi har spurt andre om å passe vår ramp,så har det vært i 2 uker.(sydentur) og Da har jeg automatisk betalt de som passer hunden.Det er litt mer enn noen timer liksom og har innvirkning på deres hverdag.Dessuten gir jeg et beløp i tilfelle bikkja blir syk og telefonnr til mine foreldre som kan stille opp med både tid og penger om det trengs .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
    • Men du sier ikke når dere legger dere, man kan ikke forvente at en liten valp skal sove 8t i strekk, det tar som regel litt tid.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...