Gå til innhold
Hundesonen.no

Hard i magen


Midas

Recommended Posts

Dina blir litt hard i magen av V&H. Hun får nå 1ss biola naturell og en ts dog vitality omega 3 olje.

Jeg synes ikke biolaen hjelper så mye mot den harde magen hennes. Gir jeg for lite? Er det noe annet jeg kan gi henne for at magen skal bli mer normalisert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dina blir litt hard i magen av V&H. Hun får nå 1ss biola naturell og en ts dog vitality omega 3 olje.

Jeg synes ikke biolaen hjelper så mye mot den harde magen hennes. Gir jeg for lite? Er det noe annet jeg kan gi henne for at magen skal bli mer normalisert?

Har hun bare veldig hard bais eller har hun problemer med å få ut baisen? Om den er hard, men hun ikke har problemer med å få den ut, synes jeg ikke du trenger å forandre på noe. Har hun derimot problemer med å baise kan du tilsette en teskje kruskakli til hvert måltid. Du finner det sammen med bakevarer i butikken, og en eske varer lenge til en så liten hund :ahappy: Om hun liker gulrot kan du gi henne en å knaske på som snack, det vil også hjelpe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basjen er hard, og det virker som hun strever litt med å presse den ut også. Jeg har av og til raspet gulrot og blandet den sammen med vomen, hun er ikke så overbegeistret, men da kan jeg prøve kruskakli. Er det dumt å gi både det og biola?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basjen er hard, og det virker som hun strever litt med å presse den ut også. Jeg har av og til raspet gulrot og blandet den sammen med vomen, hun er ikke så overbegeistret, men da kan jeg prøve kruskakli. Er det dumt å gi både det og biola?

Du må gjerne gi begge deler. Prøv å gi henne en hel gulrot istedet for å raspe den, da har hun både en leke og en godbit. Mine får minst en gulrot dagen, istedenfor f.eks griseører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt samme problemet med snuppa mi jeg også.. men da skal kruskakli prøves ut! Gis det bare tørt oppi vomen, eller bløtes det opp først.. mener jo at det eser ut en del i magen når det blir vått.

Du tilsetter den tørt, slik at magen jobber litt hardere og produserer mer væske i tarmen. Da blir baisen litt mykere, og lettere å få ut for vofsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tilsetter den tørt, slik at magen jobber litt hardere og produserer mer væske i tarmen. Da blir baisen litt mykere, og lettere å få ut for vofsen.

Oki, vel prøvde det til kveldsmåltidet. Så får vi se om vi får noe effekt etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke jeg - det er så mange her inne som plages med hard mage på V&H, men selv om jeg har to stk selv, pluss en hel drøss hunder jeg kjenner som går på V&H, har jeg aldri hørt om dette før. Jo, for all del - bajsen er hard den, men ikke så hard at noen har ofret det en tanke. Derfor lurer jeg på, sånn helt i det stille og med ydmykhet: kan det være at dere er litt for vant til tørrfôrbæsj? For når mine hunder en sjelden gang får tørrfôr, så reagerer i alle fall jeg på denne mykheten (selv om bajsen er nydelig til å være av tørrfôr), og da er det kanskje motsatt for dere andre?

Det eneste eksempelet jeg kan komme på med hard bajs, er når Tulla spiser rå bein. Da blir bajsen så hard at jeg ikke klarer å klemme den sammen engang, kjennes faktisk ut som månestein! :icon_confused: Men hun plages ikke med å få den ut likevel, og det virker ikke som om hun har vondt. Men den er veldig hard..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke jeg - det er så mange her inne som plages med hard mage på V&H, men selv om jeg har to stk selv, pluss en hel drøss hunder jeg kjenner som går på V&H, har jeg aldri hørt om dette før. Jo, for all del - bajsen er hard den, men ikke så hard at noen har ofret det en tanke. Derfor lurer jeg på, sånn helt i det stille og med ydmykhet: kan det være at dere er litt for vant til tørrfôrbæsj? For når mine hunder en sjelden gang får tørrfôr, så reagerer i alle fall jeg på denne mykheten (selv om bajsen er nydelig til å være av tørrfôr), og da er det kanskje motsatt for dere andre?

Det eneste eksempelet jeg kan komme på med hard bajs, er når Tulla spiser rå bein. Da blir bajsen så hard at jeg ikke klarer å klemme den sammen engang, kjennes faktisk ut som månestein! :icon_confused: Men hun plages ikke med å få den ut likevel, og det virker ikke som om hun har vondt. Men den er veldig hard..

Vofsen her har hatt så hard bærsj at hun pep som bare det når hun skulle på do. For det gjorde nok kjempevondt å få det ut. Og hun er blit fóret på V&H siden jeg fikk henne omtrent. Bare vært en uke hvor jeg måtte fóre tørt (oppbløtet tørrfór da).

Men jeg får se hvordan bærsjen blir med kruskakli, for litt "myk" skal den jo være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Hvorfor gi Biola på fast basis? Jeg trudde hensikten med den var å gjenopprette nedsatt baktierekultur i tarmen noe som ikke burde være nødvendig på en ellers frisk hund men f.eks ved diare eller antibiotikabehandling. Hunder skal jo i utgangspunktet ikke behøve melkeprodukter eller? Er bare nysgjerrig jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt det for å stabilisere litt i forhold til v&h, fordi hun blir hard i magen. Det er ikke sikkert at dette har noen som helst hensikt, og jeg har jo merket at det ikke har hjulpet særlig i forhold til den harde besjen. Jeg brukte å gi biola til collien min fordi han hadde så ofte urolig mage, og da hjalp det litt. Det er ikke sikkert det har noen effekt når magen er hard og ikke løs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt det for å stabilisere litt i forhold til v&h, fordi hun blir hard i magen. Det er ikke sikkert at dette har noen som helst hensikt, og jeg har jo merket at det ikke har hjulpet særlig i forhold til den harde besjen. Jeg brukte å gi biola til collien min fordi han hadde så ofte urolig mage, og da hjalp det litt. Det er ikke sikkert det har noen effekt når magen er hard og ikke løs...

Jeg ville ikke gitt kalsiumholdige matvarer (f.eks. melk, biola eller andre meieriprodukter) ved siden av V&H. Voksne hunder kan riktignok skille ut overskuddskalsium og kvitte seg med det gjennom avføringen (NB: dette kan ikke valper og unghunder!), men det har ingen hensikt å gi noe som fører til enda mer mineraler (harde greier) i avføringen.

Hvis hunden er for hard i magen, anbefaler jeg å blande litt tørre linfrø i maten. Linfrøene absorberer væske og utskiller et tykt, glatt slim som "smører" avføringen og gjør at alt sammen glir mye bedre. En pakke linfrø er både billig og langtidsholdbar, og du finner dem i bakevarehyllene i dagligvarebutikkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippin sin bæsj er så hard noen ganger at den knuses i mindre biter når den når bakken! Det hender en gang i blant at han piper når han bæsjer også. Symra får akkurat det samme foret som han (nesten bare V&H) og hun har mye mykere bæsj. Får vel prøve linfrø da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå prøvde jeg kruskakli igår, og idag var bærsjen veldig fin.. bortsett fra at den så litt grønnaktig ut? Er det vanlig?

Litt grønt betyr at noe av fettet i maten ikke ble opptatt i tarmen, fordi du gav kruskakli, og dermed ble baisen mykere og lettere å få ut. Helt normalt og ufarlig. Om det blir veldig grønn bais, og med litt slim, betyr det at hunden får for mye fett i forhold til hva tarmen klarer å oppta, så da må man gi mindre fett. F.eks gi mindre olje en periode om man bruker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt grønt betyr at noe av fettet i maten ikke ble opptatt i tarmen, fordi du gav kruskakli, og dermed ble baisen mykere og lettere å få ut. Helt normalt og ufarlig. Om det blir veldig grønn bais, og med litt slim, betyr det at hunden får for mye fett i forhold til hva tarmen klarer å oppta, så da må man gi mindre fett. F.eks gi mindre olje en periode om man bruker det.

Hva hvis man ikke bruker olje...? Hva kan det da være? Jeg gir henne kun V&H Valpefór (tidligere Biola, but not anymore) og til godbiter bruker jeg RC Vet Mini Junior og evt. litt av en tube med leverpostei (kan det være den?, hun har fått ganske mye de siste dagene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, litt grønt er ikke noe å bekymre seg for! Om derimot mesteparten av baisen blir mørk grønn med slim bør man vurdere fôr forandringer.

Tja, den hadde vel heller en tone av lysere grønn... men det gjaldt hele kladden.. Men ikke noe slim da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahahahahah, ja den er herlig denne tråden :icon_confused: det er rart med det, men ingenting er heslig med de bikkjene våre :ahappy:

Dina sin besj var også grønn i går.... Men nå har hun fått kruskakli til to måltider, så jeg er spent på å se besjen hennes i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. kom hjem fra jobb og lille "husrene" frøkna hadde bærsja på gulvet! Og det var knusktørrt.. men jeg tror heller det skyldes den posen med sånn tyggegreier (tørket vom tror jeg) hun stjal og spiste igår!

Men nå fremover skal hun ikke få noe tyggebein, kanskje en gulrot. Og kruskakli.. så får vi se hvordan det går fremover..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. kom hjem fra jobb og lille "husrene" frøkna hadde bærsja på gulvet! Og det var knusktørrt.. men jeg tror heller det skyldes den posen med sånn tyggegreier (tørket vom tror jeg) hun stjal og spiste igår!

Men nå fremover skal hun ikke få noe tyggebein, kanskje en gulrot. Og kruskakli.. så får vi se hvordan det går fremover..

Neppe.. det var nok kruskaklien! Jeg ga Tulla dette en gang, og da ble bajsen rett og slett seende ut som - ja - kruskakli! :ermm: Hvis du reduserer på mengden vil jeg tro det ordner seg. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...